Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: La Tammi 28, 2012 8:49 pm |
|
|
KBolt kirjoitti: Siitä ekat "hyvät uutiset" http://www.iltalehti.fi/terveys/2012012 ... 4_tr.shtmlLisää on tulossa. Ei voi kun säälillä lukea e-uskovaisten ihmeparantumistarinoita. Voi verrata uskovaisten juttuihin. Imekää pillejä pojat. Aivotoimintaan ne on ainakin teidän juttujen perusteella jo vaikuttaneet  P.S. Kenellä se e-tupakkaa suosiva lääkärivaimo olikaan? Olisko valelääkäri kyseessä  Hyviä uutisiahan nuo. Kannattaa vain polttaa kunnon tupakkaa. Se kun ei vaikuta elinten happitasoon, ei sisällä nitrosamiineja, eikä mitään muutakaan haitallista. No nitrosamiineja n. tuhatkertaisen määrän, häkää, ym. mutta mitäs siitä. Pääasia että otsikko myy. Propyleeniglykoli pitää sitten kieltää myös elintarvikkeissa ja kosmetiikkatuotteissa, sen E-numero on 1520. Sehän on pakkasnestettä. Sen pitkäaikaiskäytön vaaroista kun ei ole sitten mitään tietoa. On ne happamia. Pihlajanmarjat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
GodVSGod
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: La Tammi 28, 2012 10:55 pm |
|
|
KBolt kirjoitti: Siitä ekat "hyvät uutiset" http://www.iltalehti.fi/terveys/2012012 ... 4_tr.shtmlLisää on tulossa. Ei voi kun säälillä lukea e-uskovaisten ihmeparantumistarinoita. Voi verrata uskovaisten juttuihin. Imekää pillejä pojat. Aivotoimintaan ne on ainakin teidän juttujen perusteella jo vaikuttaneet  P.S. Kenellä se e-tupakkaa suosiva lääkärivaimo olikaan? Olisko valelääkäri kyseessä  Negatiivinen uutisointi lisääntyy sitä mukaa kun sähkötupakan suosio kasvaa. Sama tapahtui karppaamisen kanssa. Jos 150-kiloinen Keijo on ollut jojo-laihduttaja koko ikänsä, mutta karppaamalla päässyt normaalipainoon ja pysynyt siinä, sillä ei ole väliä, koska jos vähennät hiilareita ruokavaliostasi, kuolema tulee. Sama asia sähkötupakan kanssa. Pakko sen on olla tappavaa, koska minä ja yli kymmenen tuttuani olemme päässet sen avulla vuosikymmeniä jatkuneesta tupakoinnista eroon ja olo on mitä mainioin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
taucalm
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 12:22 am |
|
Liittynyt: To Syys 03, 2009 7:58 pm Viestit: 4014 Paikkakunta: mother earth
|
KBolt kirjoitti: Siitä ekat "hyvät uutiset" http://www.iltalehti.fi/terveys/2012012 ... 4_tr.shtmlLisää on tulossa. Ei voi kun säälillä lukea e-uskovaisten ihmeparantumistarinoita. Voi verrata uskovaisten juttuihin. Imekää pillejä pojat. Aivotoimintaan ne on ainakin teidän juttujen perusteella jo vaikuttaneet  P.S. Kenellä se e-tupakkaa suosiva lääkärivaimo olikaan? Olisko valelääkäri kyseessä  ettei olis lääketeollisuus + osakkeenomistajat oy asialla, kun nikotiinikorvaushumpuuki ei mene enää kaupaksi entiseen malliin? tutkimuksessahan otantakin oli 30 ihmistä, että...
_________________ "Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 12:27 am |
|
|
|
Yksi asiahan säännönmukaisesti unohdetaan, nimittäin se, että jos tutkitaan jotain asian tiimoilta, pitää verrata tupakanpolttoon.
Minkähän takia se aina pääseekin unohtumaan?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Niewitch
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Ke Helmi 01, 2012 3:52 pm |
|
|
|
Itse kuulin vähän aikaa sitten työkavereilta asiasta, kun yhä useampi ihminen oli sellaisen hommannut. Tulipa sitten hommattua itsekin.
Täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt. En ole nyt polttanut sitten pariin päivään. Tupakanpolttoa olen koittanut lopettaa useamman kerran ja aina aloittanut uudelleen. Ennen sähkötupakkaa kokeilin champix kuuria, joka maksoi n. 300€. Champixilla ei ollut minun tapauksessa yhtään mitään tupakanhimoon vaikutusta, ainut vaikutus oli 300€ verran lompakon keveneminen. Champix myös aiheutti univaikeuksia.
Poltin jopa toista askia päivään enkä kyennyt olemaan ilman tupakkaa montakaa tuntia, nyt toinen päivä tosiaan menossa sähkötupakan kanssa ja ei kyllä mieli tee tupakkaa.
Itselläni käytössä 16mg vahvuinen vaniljan tuoksun/makuinen neste. Nesteet ja vermeet tilattu ECigWizard werkkokaupasta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
miu84
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: To Helmi 02, 2012 1:29 am |
|
|
Pistin minäkin tilaukseen kattavat alotuspaketit "vihreetä tupakkaa". Saa nähdä korvaako tämä tuon pakkasessa palelemisen ja pahalta haisemisen Ei voi voittaa jos ei koita...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
GodVSGod
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: To Helmi 02, 2012 1:07 pm |
|
|
Niewitch kirjoitti: Itse kuulin vähän aikaa sitten työkavereilta asiasta, kun yhä useampi ihminen oli sellaisen hommannut. Tulipa sitten hommattua itsekin.
Täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt. En ole nyt polttanut sitten pariin päivään. Tupakanpolttoa olen koittanut lopettaa useamman kerran ja aina aloittanut uudelleen. Ennen sähkötupakkaa kokeilin champix kuuria, joka maksoi n. 300€. Champixilla ei ollut minun tapauksessa yhtään mitään tupakanhimoon vaikutusta, ainut vaikutus oli 300€ verran lompakon keveneminen. Champix myös aiheutti univaikeuksia.
Poltin jopa toista askia päivään enkä kyennyt olemaan ilman tupakkaa montakaa tuntia, nyt toinen päivä tosiaan menossa sähkötupakan kanssa ja ei kyllä mieli tee tupakkaa.
Itselläni käytössä 16mg vahvuinen vaniljan tuoksun/makuinen neste. Nesteet ja vermeet tilattu ECigWizard werkkokaupasta. Itse kans kokeilin nikotiinipurkat, -laastarit, inhalaattorit, apteekin kalliin Zyban-lääkkeen sekä luin lukemattomia vieroitusoppaita, mm. Allen Carrin "Stumppaa tähän" kolmeen kertaan. Aloitin polttamisen jo alle teini-ikäisenä ja tupakointi oli juurtunut niin syvälle elämääni, etten uskonut millään pääseväni siitä eroon. Viimeistään kaljoitellessa tuli sorruttua uudelleen tupakkaan. Nyt olen kuitenkin käyttänyt sähkötupakkaa kuukauden verran, eikä mieleeni ole tullutkaan polttaa enää tavallista tupakkaa. Nesteitä tilasin aluksi 18mg VG-tyyppiä, mutta se tuntui liian laimelta, joten tilasin 24mg PG-tyyppiä. Siitä puolestaan tuntuu tulevan melko helpostikin nikotiini-överit. Mutta pääasia on, ettei tavallista röökiä tule enää imettyä. Nesteitä olen tilannut jo monella sadalla eurolla Romaniasta ja Puolasta. Alkuinnostuksissani olen päättänyt kokeilla kaikkia mahdollisia makuja. Parhaat maut ovat mielestäni olleet tutti frutti, mandariini, cola ja arctic menthol. Joku vesimeloni tai kiwi ovat makujensa puolesta liian mitäänsanomattomia. Ja esim. mansikka ja M-Type Menthol suorastaan pahoja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ohikulkija
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: To Helmi 09, 2012 2:27 pm |
|
|
25 vuotta tupakointia takana, meni vähintään aski päivässä ja välillä useampikin. Välillä rahavajeen takia sätkiäkin käärin ja käytin nuuskaa kun sitä vielä sai lähikaupasta. Nicoretten tuotanto on tullut käytyä läpi useampaankin kertaan, todettu aina yhtä toimimattomaksi. Champix kuurin sain pyynnöstäni lääkäriltä ja sitä napsin sitten lähes loppuun asti, mutta lopetin vaimon ja sukulaisten pyynnöstä. Jälkikäteen tajusin kuinka tuo lääke ainakin minun kohdallani aiheutti melkoista välinpitämättömyyttä oikeastaan kaikesta mahdollisesta. Kaikki ruoka ja juoma maistui 'ihan samalta' ja mielenkiinto mihin tahansa oli tappavan tasainen nolla. Nyt sähkötupakalla yli 4 kuukautta ja ei mitään mielenkiintoa tavalliseen tupakkaan. Laitteissa on isoja eroja, joista itse olen löytänyt minulle ne sopivat. KBoltin kommentit.. noh, jätän kommentoimatta kun ei ole mitään hyvääkään sanottavaa. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Pe Helmi 10, 2012 8:17 pm |
|
Liittynyt: To Marras 08, 2007 12:47 pm Viestit: 5162 Paikkakunta: Tampere
|
|
Kokeilen nyt ensimmäistä päivää sähkötupakkaa. Kummasti syrjäyttää tupakanhimoa sen höyryn hengittäminen. Laitoin tupakka-askin yläkaappiin siltä varalta, että iskee hirveä tupakanhimo. Hyvin on mennyt eka päivä. Jotkut tilaavat ulkomailta niitä nikotiinipitoisia nesteitä, mutta mun tarkoitus on päästä eroon koko nikotiinista. Se Champix on varmaan maailman kallein plasebolääke. On tullut sekin kokeiltua. Nikotiinipurkan ja -laastarin käyttö perustuu siihen olettamukseen, että nikotiini aiheuttaa riippuvuutta. Nikotiini ei aiheuta riippuvuutta, vaan häkä. Olen huomannut, että saunan jälkeen ei tee pariin tuntiin mieli tupakkaa. Se johtuu siitä, että saunassa on paljon höyryä ja vähän happea.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
miu84
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Ma Helmi 20, 2012 10:34 am |
|
|
Nyt on pari viikkoa testaamista takana. Tämähän on todella hyvä tuote! Olen toki muutaman perinteisenkin polttanut, mutta lähinnä vain sen takia kun on akku lopahtanut sähkötupakastani Seuraavaksi vissiin pitää hankkia varatupakka niin ei tuo akun loppuminen haittaa. Ainakin hieman astmaisena ihmisenä havaitsen nopeasti kuinka paremmin keuhkot voivat. Mikään yllätys se ei ole, mutta mukava juttu kuitenkin...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Ma Helmi 20, 2012 11:15 am |
|
|
|
Taidankin pyörtää kantani siitä nikotiinista. Se taitaa olla sittenkin se, joka aiheuttaa riippuvuutta. Eka jaksolla sain oltua 5 vrk = 120 tuntia tupakoimatta. Sitten tuli retkahdus, mutta nyt oon ollut taas 2½ vrk = 60 tuntia polttamatta. Eihän se sähkötupakka kokonaan poista tupakanhimoa, vaan itsekin pitää vähän sietää sitä. Sähkötupakka auttaa vain alkuun. Suunnittelin alunperin imeväni sitä sähkötupakkaa vain 1-2 kk ja sen jälkeen loppuisi sekin. Saa nähdä miten käy. En kuitenkaan tilaa netin kautta mitään nikotiinipitoisia nesteitä, koska se merkitsisi vain tupakoinnin muodon muutosta. Minun tavoitteeni on päästä kokonaan eroon nikotiinista.
Jostain syystä terveysviranomaiset eivät pidä sähkötupakasta, vaan pitävät sitä vaarallisempana kuin savukkeen polttoa. Johtunee siitä, että valtio menettäisi satojen miljoonien eurojen veromenetykset, jos kaikki ihmiset lopettaisivat tupakoinnin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tootired
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Ma Helmi 20, 2012 12:52 pm |
|
|
Ertsu kirjoitti: Taidankin pyörtää kantani siitä nikotiinista. Se taitaa olla sittenkin se, joka aiheuttaa riippuvuutta. Eka jaksolla sain oltua 5 vrk = 120 tuntia tupakoimatta. Sitten tuli retkahdus, mutta nyt oon ollut taas 2½ vrk = 60 tuntia polttamatta. Eihän se sähkötupakka kokonaan poista tupakanhimoa, vaan itsekin pitää vähän sietää sitä. Sähkötupakka auttaa vain alkuun. Suunnittelin alunperin imeväni sitä sähkötupakkaa vain 1-2 kk ja sen jälkeen loppuisi sekin. Saa nähdä että miten käy. En kuitenkaan tilaa netin kautta mitään nikotiinipitoisia nesteitä, koska se merkitsisi vain tupakoinnin muodon muutosta. Minun tavoitteeni on päästä kokonaan eroon nikotiinista.
Kun itse lopetin savuttelun niin luulin et se nikotiini on pahin riippuvuutta aiheuttava tekijä mutta yllättäen huomasinkin että se oli se tapa pahempi riippuvuus mulla?! Päivässä "tuhansia" tilanteita joissa käden alkoi hapuilee tupakka-askia ja sytkäriä  Pääsin siis 1-2 vkossa niskotiiniriippuvuudesta irti mutta meni monia kuukausia et se tapa meinas sytyttää savukkeen esim autolla ajo tai istua metsässä kannon päällä ja kahvittelu/syönnin päälle savut ai jai kun ois (mukamas) tehnyt hyvää...! 
_________________ Don't give up!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
eso
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 4:59 am |
|
|
http://www.tiede.fi/uutiset/4586/tupako ... avulakkoonTupakoitsijan kannattaa ryhtyä savulakkoon Savuton tupakka tulisi hyväksyä keinoksi vähentää tupakoinnin haittoja, esittää Louisianan yliopiston professori Brad Radu. Hänen mukaansa monia tupakoitsijoita on turha patistaa luopumaan tavastaan tykkänään. "Totuus on, että monien tupakoitsijoiden on mahdotonta ja tarpeetonta pidättyä täysin nikotiinista ja tupakoinnista", Radu sanoi Yhdysvaltain tieteenedistämisesuran kokouksessa Vancouverissa. Ratkaisun tarjoavat sähköisen tupakan kaltaiset savuttomat vaihtoehdot. Näissä on nikotiinia mutta ei savukkeen terveyttä tärvelevää puolta eli savua. "Nikotiini on riippuvuutta aiheuttavaa mutta ei aiheuta tupakointiin liittyviä sairauksia. Kofeiinin tapaan ihmiset voivat käyttää nikotiinia turvallisesti", Radu sanoi. Tutkijan mukaan savuttomat tupakat ovat 98 prosenttia turvallisempia kuin savukkeet. Hän muistutti, että myös brittiläinen lääkärijärjestö Royal College of Physicians on niin ikään suositellut savuttomia tupakoita terveyshaittojen vähentämisessä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
eso
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: La Maalis 10, 2012 9:26 am |
|
|
Sähkötupakka kiellettiin junissa ja Helsingin rautatieasemalla Vuoden alusta sähkötupakointi on kielletty junissa ja Helsingin rautatieasemalla. Sähkötupakka on tavallista tupakkaa muistuttava tuote, jonka patruunassa on nestettä. Neste höyrystyy imaisun jälkeen savua muistuttavaksi. Höyryssä voi olla nikotiinia. Nikotiinipatruunoita ei myydä Suomessa, mutta niitä voi tilata ulkomailta. Miksi sähkötupakan käyttö on kielletty rautatieasemalla ja junissa, VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari? "Emme yksinkertaisesti halua sellaisia epäselviä tilanteita, että asiakkaat ihmettelevät, miksi joku vetelee savuja sisätiloissa", Heijari toteaa. Ovatko kiellon taustalla myös sähköversion mahdolliset haittavaikutukset? "Emme ota kantaa sähkötupakan mahdollisiin haittavaikutuksiin. Se ei ole VR:n asia, etenkin kun viranomaiset vasta keskustelevat ja selvittävät asiaa" Pitäisikö sähkötupakan poltto kieltää julkisissa tiloissa, ylilääkäri Antero Heloma Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta? THL:n kanta on, että sähkötupakkaan suhtaudutaan varauksella. Minusta se on ihan perusteltua, ettei sisätiloissa käytetä sähkötupakkaa, koska siitä tuleva vesihöyry on mahdollisesti haitallista terveydelle. Kuinka haitallista käyttö on, sitä ei vielä tiedetä, mutta muutkin joutuvat hengittämään vesihöyryä. http://www.hs.fi/arkisto/artikkeli/S%C3 ... arch=null&
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötupakka Lähetetty: Ma Huhti 02, 2012 3:29 pm |
|
|
|
Oon kokeillut kaikenlaisia konsteja tupakoinnista eroon pääsemiseksi. Olen käyttänyt nikotiinilaastareita, joilla pääsen 2-3 vrk:n tupakoimattomuuteen. Kaiken maailman hypnoosit ja ryhmäterapiat on tullu käytyä. Nyt oon viimeaikoina kokeillut sähkötupakkaa. Se auttaa vähän aikaa. Nikoniinittomalla nesteellä pääsin 5 vrk:n = 120 tunnin tupakkalakkoon. Nikotiinipitoisen nesteen kanssa olin jopa 7 vrk. polttamatta, mutta sitten iskee taas hirveä tupakanhimo. Kysymys kuuluu: Mikä tupakassa aiheuttaa sen riippuvuuden? Oon vahvasti sitä mieltä, että se on paperin käry. Lääketiedettä tuntevat voisivat vastata.
|
|
| Ylös |
|
 |