Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 10:11 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sika, tuo saastainen otus
ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2009 7:30 pm 
Poissa

Kissoissa trikiiniä? En ole kuullutkaan. Sensijaan olen tällä foorumilla kuullut että sikaloissa voi olla rottia jotka levittävät trikiiniä sikoihin, ja tästä syystä on sianliha kypsennettävä aina kunnolla. Naudanlihaa voi ilmeisesti syödä vaikka raakanakin. Kissojen olen kuullut voivan levittää toksoplasmoosia ulosteidensa kautta. Toksoplasmoosi voi aiheuttaa ihmissikiölle keskenmenon.

Naudat piereskelevät kuulema huomattavasti ja niiden vaikutus ilmakehän metaanikertymään saattaa olla merkittävä. Metaani taitaa olla vaarallisempi aine kuin hiilidioksidi? Lisäksi nautojen laidunmaitten tieltä hakataan jatkuvasti sademetsää pois. Sikoja kai harvemmin laidunnetaan valtavina laumoina ympäri preeria, pampaa, aroa jne.? Ja sikaa voi tosiaan syöttää useammanlaatuisella ravintokasvilla kuin nautaa.

Epäasianmukaisella käsittelyllä varmaankin mikä hyvänsä ravintoeläin saadaan vaaralliseksi. Ja toisaalta jos ihan törkeästi luonnonvalintalinjalle lähtee, niin kun näitä kaikenlaisia tauteja tulee ja menee, ovat henkiinjääneet ihmiset ilmeisiä tautia kestäviä yksilöitä joiden jälkeläiset tulevat kokemaan tällä hetkellä vaaralliset sairaudet yhdentekevien nuhakuumeiden tapaisina ohimenevinä pikku harmeina. Olettaisin. Ebola tietenkin on vielä kysymysmerkki, että mitäs jos se lähtee kiertämään maailmaa...

Kaikkia maailman eläimiä ja lajeja ei voida hävittää vaikka kuinka tekisi mieli suosia pelkkää omaa lajia. Jos niin voisi tehdä ja kasvikuntakin alkaisi esim. eläinulosteiden lannoitevaikutuksen puutteessa kitua, tervetuloa Soylent Green...?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2009 7:59 pm 
Poissa

Rousseau kirjoitti:
Kissoissa trikiiniä? En ole kuullutkaan.

En minäkään kuin sen yhden kerran. Vieläkin harmittaa etten keksinyt kysyä tarkemmin.

Olin 8-vuotias kun jouduin sairaalaan kovien vatsakipujen vuoksi. Syy toisensa jälkeen suljettiin pois ja lopulta lääkäri epäili trikiiniä mahdolliseksi aiheuttajaksi perustuen kissan tekemiin raapimisjälkiin jotka mulla oli ranteessa. ( en edes kiusannut kissaa, eläinsuojelijoille tiedoksi. Mun katti vain oli rajuotteisempaa laatua leikkiessään ).

Voisiko syy sitten olla se että asuttiin omakotitalossa ja vintillä oli aika paljon hiiriä, ties vaikka olisi ollut rottiakin. Kissa sitten kulkenut niiden ulosteiden päällä tallaten ja jotain paskaa saanut käpäläänsä. kuulostaisi ihan mahdolliselta vaihtoehdolta.

Ei se trikiiniä kuitenkaan ollut ja kivut loppui jo parissa tunnissa. Aikaa tuosta on n. 30 vuotta ja muistan sen kivun vieläkin. Syy ei koskaan selvinnyt. Jälkeenpäin olen ajatellut että mahdollisesti kyseessä oli poikkeuksellisen voimakas vatsakramppi. Penskana ja teininä kärsin krampeista paljon ja nykyisinkin niitä tulee sillointällöin. Etenkin pitkien selkälihasten jumittuminen on "kivaa". Tuo vatsakipu ei kuitenkaan ole koskaan uusiutunut muutoin kuin vatsaflunssien yhteydessä ja silloinkin se on ollut hitosti lievempää.

Yritänpä kaivaa jostakin selville miten kissa ja trikiini liittyisi toisiinsa. Valaisen täällä jos jotain sattuu löytymään.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Joulu 21, 2009 9:29 pm 
Poissa

Ok. Tuo kynsi + sonta jne. vaikuttaa kyllä ihan loogiselta siirtymistieltä sinänsä. Onhan olemassa jokin "kissanraapimatautikin", josta en tosin kummemmin tiedä kuin nimen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Marras 22, 2011 12:09 am 
Poissa

Itse olen saanut letaalin (ilman antibiootteja) tulehduksen käteeni kissasta.

Rasvakeskusteluun tulee saada selvyyttä. Itse syön pääasiassa eläinrasvoja, ja olen laihanlaiha. Se onkin karppaususkonnon ainoa etu.

Kissa ja komodonvaraani lienevät tulehdusherkimmät elukat tavattavissa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Marras 23, 2011 2:20 am 
Poissa

Mimei kirjoitti:
Mistäs ajattelin B1-vitamiinin saada? Sika on aivan ylivoimainen lähde. Sian rasvakin on terveellistä, melko lähellä oliiviöljyn rasvahappokoostumusta eli pääosin kertatyydyttymätöntä. Ennemmin luopuisin naudasta.

B1-vitamiini ei ole ongelma jos osaa koostaa ravintonsa monipuolisesti vaikka jättäisikin viljat pois.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compi ... 0g&lang=fi

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]