Melkein vuoden vanha tutkimus, jota kirjoittaja (joka myy kirjoja hedelmällisyydestä) lämmittää uudestaan. Halpaa, ja media tarttuu syöttiin.
Tässä hyvä debunkkaus samanlaisesta tutkimuksesta viime vuonna (tai voipi olla että kyseessä on jopa samaisen tutkimuksen uudelleenuutisointi sillä nythän vain tutkimus oli julkaistu tiedelehdessä):
http://www.emaxhealth.com/3/17266.htmlMitään syy-seuraussuhdetta ei ole löydetty eikä mitään muita tekijöitä kuten muuta ruokavaliota tutkittu lainkaan. Ei lääkitystä, ei terveysongelmia, ei ympäristötekijöitä.
Tutkija ITSE veikkaa tuloksiin vaikuttaneen suuresti se, että otantajoukossa oli ylipainoisia miehiä, ja suuri rasvapitoisuus vaikuttaa estrogeenitasoihin.
"Chavarro's study conflicts with the large body of U.S. government and National Institute of Health-sponsored human and primate research, in which controlled amounts of isoflavones from soy were fed and no effect on quantity, quality or motility of sperm were observed."
KONTROLLOIDUISSA TUTKIMUKSISSA EI OLE LÖYDETTY korrelaatiota sperman määrän ja soijan syönnin välillä. Lisäksi tässäkään tutkimuksessa sperman laadussa ei ollut eroja verrokkiryhmään.
Jenkeissähän tuosta uutisoitiin todella voimakkaasti kun Fox Newsin tapaiset oikeistopumput nauttivat kaikesta vegevastaisuudesta. Fox News uutisoi täsmälleen samanlaisesta tutkimuksesta jo viime vuonna:
http://www.foxnews.com/story/0,2933,303160,00.htmlJa estrogeenitasoista sen verran, että soijassa EI OLE estrogeeneja vaan fytoestrogeeneja, jotka tarttuvat samoihin reseptoreihin kuin estrogeenit.
Että phytoestrogeenien saannilla olisi jotain vaikutusta testosteronitasoihin pitäisi sitä tintata naamaan kymmenisen litraa päivässä soijamaitona tai vetää sellaiset 100 soijahodaria päivässä. Joka päivä.
Kaikki soijan myytit puolesta ja vastaan käydään läpi erinomaisessa artikkelissa huippuravitsemustieteilijän toimesta täällä:
http://www.t-nation.com/article/most_re ... e_big_dealMSN uutisoi aiheesta paljon kattavammin kuin HS:
http://health.msn.com/nutrition/article ... =100211522N on paljon soijaa syöville tosiaan vain 20 eli sen suhteen otantajoukko on naurettavan pieni ja yhdenkin tyypin täysi siemenettömyys voi merkata todella paljon tuloksiin. Kohtuullisesti soijaa ottavat muuten pursottivat ulos enemmän siittiöitä kuin ei ollenkaan soijaa syövät. Tässä koko tutkimukseen linkki:
http://www.oxfordjournals.org/eshre/pre ... den243.pdfJos tuon tutkimuksen perusteella pitäisi tehdä johtopäätöksiä niin kandee käyttää jonkun verran soijaa ennemmin kuin ei yhtään, koska se lisää spermalastin määrää ja kokonaissiittiömäärää. Tilastollista merkittävyyttä kyseisellä tekijällä ei tietenkään ole.