Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 10:23 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 94 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Suuri osa ravintolisistä on täysin turhia
ViestiLähetetty: To Loka 27, 2011 2:30 pm 
Poissa

EOM kirjoitti:
Todella hyvä kirjoitus Mursulta. Vaikuttaa kyllä pätevältä kaverilta, tässä tapauksessahan ongelma oli lehdistön uutisoinnissa, ei itse tutkimuksessa. Toki sitten ehkä tutkijoiden kannattaisi panostaa enemmän siihen miten asiasta kerrotaan julkisuudessa ja varmistaa, että toimittajat oikeasti ymmärtävät mitä tutkimuksen tulokset tarkoittavat. Kerta toisensa jälkeen näyttää käyvän niin, että toimittajat ymmärtävät asiat väärin, joten ehkä jotain kannattaisi tehdä. Toki sitten otsikotkin olisivat pienemmät, joten ehkä tutkijat myös joskus ihan tarkoituksella haluavat julkisuutta tätä kautta.

Eikö tuo kohtuukäyttö/käyttö lääkkeenä ole aina ollut se asiantuntijoiden suositus. Kun vakuuttavaa tieteellistä näyttöä mihinkään suuntaan ei ole, kukaan vastuullinen tutkija ei voi muuta julistaa. Asia erikseen on sitten tämä suuri yleisö, johon kaikki idiootitkin uskomukset näkyvät uppoavan. Tietysti media on tämän huomannut ja tahallan hämmentää soppaa. On aika toiveajattelua, että ne yrittäisivätkään pysyä asiassa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Loka 27, 2011 3:11 pm 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Eikö se niin menny, että iäkkäämmillä ihmisillä rauta ravintolisänä voi lisätä sydänkohtauksia,

Muun muassa. Yhdessä tutkimuksessa syöpäpotilaiden kuolleisuus aleni verenluovutusten myötä vain kohtalaisestikin alennetuilla ferritiinitasoilla n. 50%.

Itse olin menossa tänään verenluovutukseen mutta P. Bayn waretussulkeiset Echin kanssa veivät aamuyöhön.

Aweb kirjoitti:
vitamiinipillerit eivät ylipäätään tehoa, koska vitamiinit eivät juurikaan imeydy niistä pillereistä

Kyllä ne imeytyvät, ero ruokaan on lähinnä siinä että samalla saa koko joukon aineita ja niitäkin joita ei osata vielä edes nimetä.

Aweb kirjoitti:
ja lisäksi niiden mukana tulee syötyä lisäaine jos toinenkin,

... joiden haitallisuudesta ei ole oikein näyttöä. Sen sijaan bentseeniketjuiset beetakaroteenivalmisteet ja synteettinen d-alfatokoferoli eivät näytä luonnonversioiden veroisilta.

Aweb kirjoitti:
ja että D-vitamiinista ei ole todettu varsinaisia haittoja, joskaan ei suurempaa hyötyäkään.

Cochrane-review: 8% alenema kokonaiskuolleisuudessa ei vissiin ole mitään, vai?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 27, 2011 12:27 pm 
Poissa

Taking multi-vitamin pills 'does nothing for our health'
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... ealth.html

Tässä annettiin ymmärtää, että olisi tehty koe terveillä ihmisillä joista toisille annetaan placeboa ja toisille pilleriä ja tulokseksi saatiin, että pillerin syöjille tuli enempi sydänsairauksia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 27, 2011 12:57 pm 
Poissa

o kirjoitti:
Taking multi-vitamin pills 'does nothing for our health'
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... ealth.html

Tässä annettiin ymmärtää, että olisi tehty koe terveillä ihmisillä joista toisille annetaan placeboa ja toisille pilleriä ja tulokseksi saatiin, että pillerin syöjille tuli enempi sydänsairauksia.

Itsekin luulen että joku monipilleri ei ole järkevää syödä koska "kaikki ei sovi kaikille" joten siksi joku voi tulla todella sairaammaksi monipillerillä? Saa siis jotain ainetta liikaa kun elimistössä jo ennestään jostain syystä liikaa jne

Esim. itse syön yhden monipillerin aika-ajoin jotta "vajavaisena" saisin kaikkea perusjuttua edes himpun verran kun tiedän/luulen ettei mulla on mitään liikaa jo olemassa? :-)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 94 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]