Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
SamikoKu
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: To Helmi 02, 2012 4:07 pm |
|
|
Bushmaster kirjoitti: Mulla pitäisi olla verikokeiden mukaan matalat testosteroniarvot. Jostakin syystä olen silti karvainen kuin gorilla, rähjäämisestä tulee hyvä olo, olen äärimmäisen itsepäinen ja herkästi suuttuva, jne.  Jostakin luin, ehkä tiedelehdestä, parista eri tutkimuksesta joidenka mukaan testoseroni itseasiassa tekee "reilun jätkän" eli korkeampi taso autta tekemään reiluja ja oikeudenmukaisempia ratkasuja. Estrogeeni taas on "reviiri hormoni" joka vaikuttaa oman "alueen suojeluun".
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: To Helmi 02, 2012 4:32 pm |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
SamikoKu kirjoitti: Bushmaster kirjoitti: Mulla pitäisi olla verikokeiden mukaan matalat testosteroniarvot. Jostakin syystä olen silti karvainen kuin gorilla, rähjäämisestä tulee hyvä olo, olen äärimmäisen itsepäinen ja herkästi suuttuva, jne.  Jostakin luin, ehkä tiedelehdestä, parista eri tutkimuksesta joidenka mukaan testoseroni itseasiassa tekee "reilun jätkän" eli korkeampi taso autta tekemään reiluja ja oikeudenmukaisempia ratkasuja. Estrogeeni taas on "reviiri hormoni" joka vaikuttaa oman "alueen suojeluun". Yhteistyökyky on ainakin osaksi kiinni hormoneista. Oksitosiini-hormonin on aiemmin huomattu sujuvoittavan yhteistyötä. Nyt brittitutkijat osoittivat, että testosteroni sitä vastoin tekee itsekeskeiseksi ja nakertaa yhteistyöhaluja. Lontoon University Collegen tutkijat selvittivät testosteronin vaikutusta yhteistyön tekemiseen kokeilla, joihin osallistui 17 paria naisia, jotka eivät tunteneet toisiaan entuudestaan. Heillä teetettiin pareittain yhteistyötä vaativia tehtäviä niin, että he olivat saaneet annoksen joko testosteronia tai plaseboa. Tehtävät piti ensin ratkoa yksin. Mutta jos koehenkilöt saivat eri ratkaisun tehtävään, parin piti etsiä siihen ratkaisu yhdessä. Kävi ilmi, että yhteistyö on valttia - varsinkin jos testosteroni ei ole sitä nakertamassa. Kun koehenkilöt olivat saaneet pelkkää plaseboa, he pärjäsivät pareina tehtävissä paremmin kuin ratkoessaan niitä omin päin. Mutta kun he saivat annoksen testosteronia, yhteistyön hyödyt vähenivät selvästi. Korkea testosteronitaso sai koehenkilöt käyttäytymään itsekeskeisesti ja suosimaan omaa valintaansa enemmän kuin kumppanin valintaa. Ryhmäpäätöksissä on tutkijoiden mukaan kaksi vaaraa: ensinäkin kritiikitön ryhmäajattelu voi vesittää ratkaisun niin, ettei se hyödytä ketään; toisekseen, liika omapäisyys taas merkitsee sitä, että muiden oivalluksia hukataan. "Tutkimustulos auttaa ymmärtämään hormonitason tekijöitä, jotka voivat häiritä yrityksiämme työskennellä yhdessä", kertoo tutkija Nick Wright.
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: La Helmi 11, 2012 3:46 pm |
|
|
SamikoKu kirjoitti: Bushmaster kirjoitti: Mulla pitäisi olla verikokeiden mukaan matalat testosteroniarvot. Jostakin syystä olen silti karvainen kuin gorilla, rähjäämisestä tulee hyvä olo, olen äärimmäisen itsepäinen ja herkästi suuttuva, jne.  Jostakin luin, ehkä tiedelehdestä, parista eri tutkimuksesta joidenka mukaan testoseroni itseasiassa tekee "reilun jätkän" eli korkeampi taso autta tekemään reiluja ja oikeudenmukaisempia ratkasuja. Estrogeeni taas on "reviiri hormoni" joka vaikuttaa oman "alueen suojeluun". Hyvä yhteensattuma, juuri tänään pohdin tätä aihetta itsekseni ja tulin tuonsuuntaisiin johtopäätoksiin. Tässä korrelaatiota D-vitamiinin seerumipitoisuuksien ja testosteronitasojen välillä.. Lainaa: CONCLUSION: Androgen levels and 25(OH)D levels are associated in men and reveal a concordant seasonal variation. Randomized controlled trials are warranted to evaluate the effect of vitamin D supplementation on androgen levels. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20050857
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: La Helmi 11, 2012 4:08 pm |
|
|
kabus kirjoitti: "Tutkimustulos auttaa ymmärtämään hormonitason tekijöitä, jotka voivat häiritä yrityksiämme työskennellä yhdessä", kertoo tutkija Nick Wright. Olen sillä kannalla ettei urosta ole luonto järjestänyt yhteistyötä silmälläpitäen vaan "yksin selviämisen" kykyjen kautta. Naaraat hoitaa sosiaalisia suhteita ja asuinreviirien sosiaalisia koossapysymisiä, miehet lähtee "pitkille yksinäisille saalisreissuille" jne.. ja tulevat hieman reissussa rähjääntyneinä takas http://www.youtube.com/watch?v=6P-4qL3-Vz8
|
|
| Ylös |
|
 |
|
vapaatyyli
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: La Helmi 11, 2012 4:14 pm |
|
|
Lainaa: Wall Streetin pankkiirit eivät ole hellittäneet talouskriisissä. Kun työpaikat ovat uhattuina, rahahaukka kääntyy lääkärin puoleen ja pyytää: pistä minuun testosteronia, tee minusta alfauros, kirjoittaa talouslehti Financial Times. Hyvä2 KommentoiKommentoi Lähetä kaverilleLähetä Tulosta (HTML)Tulosta (HTML) Tallenna (PDF)Tallenna (PDF) Del.icio.usDel.icio.us FacebookFacebook twitterTwitter Taloussanomat 10.2.2012 20:24 Kommentit 46
Rahoitusalan keskuksessa New Yorkissa uusi ilmiö nostaa päätään: Kovien paineiden alla työskentelevät pankkiirit hakeutuvat yksityisklinikoille testosteronihoitoihin.
Hoidettavat uskovat mieshormonin terävöittävän taitojaan. Niitä tarvitaan, koska monet Yhdysvaltain suurpankit, kuten Citigroup, Morgan Stanley ja Bank of America ovat ilmoittaneet mittavista irtisanomisista. Kilpailu työpaikoista on kovaa.
– Takanani on koko joukko pyrkyrinassikoita, jotka ovat valmiina ottamaan paikkani, yksi pankkiiri kuvaili tilannetta Financial Timesin mukaan.
Kovan paineen alla voi jatkaa entiseen malliin tai hidastaa ja ehkä vaihtaa työpaikkaa. Sitten voi taistella kovemmin. Moni pankkiiri Wall Streetillä on valinnut viimeisen vaihtoehdon ja aseistaa itseään perinteisesti kehonrakentajien käyttämällä testosteronilla.
Financial Timesin haastattelema lääkäri Lionel Bissoon kertoo yllättyneensä mieshormonin kysynnästä rahoitusalalla. Hän uskoi aluksi asiakkaidensa olevan bodareita. Nyt 90 prosenttia hänen asiakkaistaan on töissä rahoitusalalla. Suurin osa on 30–40-vuotiaita miehiä.
Tyypillisesti asiakkaat valittavat keskittymisvaikeuksista, motivaatiopulasta ja väsymyksestä 12-tuntisten työpäivien jälkeen. Stressi laskee tehokkaasti testosteronitasoja, ja monelle ratkaisu löytyy lääkkeistä. ∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇
– Wall Street on ympäristö, jossa pelataan kovaa ja tehdään töitä kovaa. Olen nyt luonteeltani hiukan enemmän alfauros, ja pystyn pärjäämään vähemmällä unella, sijoitusyhtiössä työskentelevä John kertoo testosteronihoidoistaan lehdelle.
John kutsuu parantunutta suorituskykyään aggressiivisuuden positiiviseksi puoleksi. Monen mielestä juuri riskinotto, aggressiivisuus ja machoasenne ovat syypäitä talouskriisiin.
Oli totuus mikä hyvänsä, ainakin lääkevalmistajat hyötyvät. Abbot Laboratoriesin testosteronivoiteen myynti nousi viime vuonna 35 prosenttia 875 miljoonaan dollariin. Ei ihme että talous on niin päin vttua ja pankkiirit käyttäytyy niin sekopäisesti.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: La Helmi 11, 2012 5:06 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
Eli on siis yksiselitteisen varmaa, että naishormoni estrogeeni on naisten itsensä ohella syypää kaikkiin maailman sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin ongelmiin.  Lortot perkele pumppaavat tonnikaupalla estrogeenejä meriin niin, että kaikki kalat ja muut elintarvikkeet muuttuvat myrkyllisiksi. Jopa hanavesissä ja muissa on havaittu ksenoestrogeenijäämiä.
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
EV+
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ti Helmi 14, 2012 7:17 pm |
|
|
|
Jos estroneeni onkin syynä kaikenmaailman räyhäämiseen niin nyt teollisen elintarviketuotannon aikana pitäisi puukon heilua entistä useammin, soijaa ts. kasviestrogeeniä kun tungetaan kaikkeen teolliseen einekseen.
Toisaalta jos elimistö tuottaa itse liikaa testoa, se aromatisoituu estrogeenin esiasteiksi. Ehkä me miehet saamme likaa maitoproteiinia ja energiaa ylipäänsä ja näin naisistumme. Ainakin "man-boobsit" ovat aikamme ilmiö ja johtuvat liiasta energiasta ja estrogeenista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ti Helmi 14, 2012 8:06 pm |
|
|
Antikonkari kirjoitti: μOR kirjoitti: Aloitusta sivuten: Antikonkari tosta runkkauksestahan on ollut täällä keskustelua jossain ketjussa missä joku muukin iloisesti oli päätynyt samoihin päätelmiin tuumailtuaan pitkän tauon vaikutuksia.
Linkki, kiitos. Tai jos joku tietää linkin johonkin tutkimuksiin, vielä parempi. http://forum.bodybuilding.com/showthrea ... 801&page=1Muistaakseni se meni siten että ejakulaation jälkeen testosteronitasot heittelee päiviä ja vasta seitsämäntenä päivänä ovat korkeammala kuin lähtötilanteessa. Ammattinyrkkeilijöt "ennen vanhaan" pidättäytyi ainakin viikon ennen matsia ja monet huippu miesartistit, miles davis jne sanoi että "ei ole munaa" esiintymisessä jos hässii energiat pois juuri ennen esiintymistä eli siinäkin virtaa on enemmän jos on taukoa ennen esiintymistä. Kiinalaisilla esim on hyvinkin selkeä näkemys siemennesteestä ja sen tuhlaamisen välttämisestä, syö kuulemma iän karttuessa miehen elämänvoimaa jos kylvää liian ahkeraan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ti Helmi 14, 2012 8:41 pm |
|
|
EV+ kirjoitti: Jos estroneeni onkin syynä kaikenmaailman räyhäämiseen niin nyt teollisen elintarviketuotannon aikana pitäisi puukon heilua entistä useammin, soijaa ts. kasviestrogeeniä kun tungetaan kaikkeen teolliseen einekseen. Onhan meillä enemmän mielenterveyspotilaita ja erityisesti masentuneita kuin koskaan ennen. Minulla on omakohtaista kokemusta siitä, että silloin kun voisin tulkita elämäntottumuksiltani testotasojen olevan alhaisimmillaan, mielialat myös heittelevät kaikkein eniten ja olo on kaikkein kurjin. Kokeilin menneellä viikolla testoboostia ja olo oli parempi ja energisempi kuin vuosiin. EV+ kirjoitti: Toisaalta jos elimistö tuottaa itse liikaa testoa, se aromatisoituu estrogeenin esiasteiksi. Ehkä me miehet saamme likaa maitoproteiinia ja energiaa ylipäänsä ja näin naisistumme. Ainakin "man-boobsit" ovat aikamme ilmiö ja johtuvat liiasta energiasta ja estrogeenista. Moobsit kehittyvät nimenomaan estrosta. Rasvakudos aiheuttaa teston armatisoitumista estroksi, joten läskeillä ihmisillä on myös systemaattisesti alhaisemmat testotasot ja korkeampi aromataasi. Moobseista pitää kuitenkin erottaa pseudo- ja oikea gynekomastia, joista ensimmäinen on pelkkää rasvakudosta ja lähtee laihduttamalla, jälkimmäinen hormonaalinen rauhaskasvain, jonka saa pois ainoastaan kirurgin skalpellilla tai rasvaimulla. Liian suuri määrä testoa toki myös johtaa aromataasiin, mutta sitä voi tiettyyn rajaan asti blokata aromataasi-inhibiittoreilla. Moobsit eivät ole mikään uusi ilmiö, mutta lihavuusepidemian lisääntyessä toki myös läskin kertyminen tisseihin on havaittavissa. Olen nähnyt paljon vanhoja kuvia alkuasukaskansoista, joilla on pahimmillaan koko jengillä samankokoiset tissit kuin naispuolisilla elinkumppaneillaan, ja nämä ovat olleet justiinsa niitä trooppisten maiden kookos-kansoja, jossa eletään niin luonnonmukaisesti että paleo-intoilijatkin kastelisivat housunsa.
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
axu
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ti Helmi 14, 2012 9:42 pm |
|
|
|
Kävin mittauttamassa testotasot ja olivat aivan ihan alarajalla (en muista, enkä tiedä arvoa) Mieliala heittelee olo on voimatonta, työmiehen aurinko ei juuri käy pahemmin mielessä jne..kaikki on muuten hyvin mutta ihmettelen oloa. (mm.voimattomuutta ja tahdottomuutta) Lekuri sanoi, että ei se ole tärkeää (testotaso) Eikä lähtenyt asiaa sen kummemmin asiaa avaamaan....ikää on 47v.
"Kokeilin menneellä viikolla testoboostia"..? Mitäs tämä on?
Tilasin Rooster Z.M.A pro nappeja (zinc+B6 complex) Lukee purkissa. Tuntuu, että tästä olisi jotain apua, mutta voi olla mutua ja kevään odotusta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
EV+
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ti Helmi 14, 2012 11:32 pm |
|
|
axu kirjoitti: Mieliala heittelee olo on voimatonta, työmiehen aurinko ei juuri käy pahemmin mielessä jne..kaikki on muuten hyvin mutta ihmettelen oloa. (mm.voimattomuutta ja tahdottomuutta) Lekuri sanoi, että ei se ole tärkeää (testotaso) Eikä lähtenyt asiaa sen kummemmin asiaa avaamaan....ikää on 47v.
Peruslääkäri olisi tuossa vaiheessa halunnut jo määrätä masennuslääkkeen, tyypilisesti aloittaessa citalopraami. Se kyllä vie loputkin seksihalut vaikka muuten mieliala voi kohentua. Tekikö lääkäri sellaista masennustestiä? "Oletko tuntenut viime aikoina voimattomuutta, entisiin harrastuksiin, yhteydenpitoon ystäviin yms." Oireesi kyllä viittaavat masennukseen. Kyllä myös tuohon testovajeeseen. Ja miehellähän ne menevät niin usein yhdessä. Yksi aiheuttaa toista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Shriek
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ke Helmi 15, 2012 1:44 am |
|
|
SamikoKu kirjoitti: Jostakin luin, ehkä tiedelehdestä, parista eri tutkimuksesta joidenka mukaan testoseroni itseasiassa tekee "reilun jätkän" eli korkeampi taso autta tekemään reiluja ja oikeudenmukaisempia ratkasuja. Estrogeeni taas on "reviiri hormoni" joka vaikuttaa oman "alueen suojeluun". EV+ kirjoitti: Peruslääkäri olisi tuossa vaiheessa halunnut jo määrätä masennuslääkkeen, tyypilisesti aloittaessa citalopraami. Kuullostaa niin kuin olisi revitty nämä käsitteet suoraan jonkun evoluutiopaiskojan katekismuksesta.  Tutkimus, johon ehkä viittaat, kosketti ainoastaan naisia. Kenties juuri tämän tyyppisistä populaaritieteellisistä yksinkertaistuksista johtuen lääkärit määräävät masennuslääkkeitä ihmisille, kun saatetaan ehkä ajatella, että serotoniininpuute yksinään tekee meistä aggressiivisia narsisteja. Subtle changes in the autonomic nervous system are present, but the most obvious difference from normal mice is the increased aggressiveness and impairment in maternal care of young.http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin#DeficiencyKauankohan muuten menee, että tiede-forumilla aletaan ymmärtämään, että yksi hormoni ei koskaan selitä yhdenlaista käytöstä. Poikkeuksen tekee ainoastaan patologiset tilat, jolloin joudutaan olemaan hiukan reduktionistisia. Tosin sellainenkaan tila ei käy ilmi vasta kuin tutkimukset suorittaessa.
_________________ I could not bring / My passions from a common spring / From the same source I have not taken My sorrow; I could not awaken / My heart to joy at the same tone; / And all I loved, I loved alone.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ke Helmi 15, 2012 3:23 am |
|
|
|
Testo on niin merkittävä hormoni, että sitä ei saa painaa villaisella, itse asiassa uskallan haastaa koko saatanan lääketieteen masennuslääkkeineen väitteellä, että miesten - ja mahdollisesti naistenkin - masennuksesta päästäisiin 95-prosenttisesti eroon yksinkertaisesti korjaamalla tai korvaamalla kehon testosteronintuotanto.
Julkisella ei kiinnosta mikään muu kuin se, että numerot ovat viitealueella. 10.00 on vielä lääkärin mukaan ihan normaali ja hyvä testoarvo, koska se on viitealueella. Ehkä arvo 38 saisi sitten taas aikaan toisenlaisen reaktion, onhan "aggressiivisuushormoni" koholla jostakin syystä. Korvaushoito on aloitettu yksityisellä arvolla 15 tai ylikin, jos asiakas valittaa testovajausta, ainakin kokeillaan kuuri, että vaikuttaako se. Ennen tätä otetaan verikokeet, joissa selvitetään normaali ja vapaa testo, SBHG, punasolut, maksa-arvot, kilpirauhasarvot sekä eturauhasen tila. Jos näistä ei löydy mätää, esim. kilpparin vajausta, siirrytään korvaushoitokokeiluun. Ehdottomasti kannattaa edetä siten, että tilaa ajan julkiselle, menee itkemään lekurille testovajauksen oireita ja sanoo suoraan, että epäilen että kyseessä on tämä asia, koska puoskari käy muuten solkkaamaan masennuksesta ja vetää pöydälle arsenaalin erilaisia riemupillereitä, ja pyytää lähetteen em. verikokeisiin ja tutkimuksiin. Sitten kun tositteet ovat pöydällä - ja arvo luultavasti nipin napin viitealueella ja lääkäri sanoo gtfo - varaa ajan yksityiselle mahdollisimman nopeasti, koska tällöin säästää jopa 200-400 euroa kalliista verikokeista, kun lääkäri voi ryhtyä toimenpiteisiin valmiin datan pohjalta.
Testopiikissä on vaan se ongelma, että kehon oma testontuotto hiipuu silloin, koska aivolisäke on niin typerästi suunniteltu tässä tapauksessa, että se päättää täysin omin päin, että henkilölle "sopiva" testotaso on vaikka 10, mutta jos sitä piikitetään lisää niin, että arvo nousee vaikka tasolle 25, kivekset lopettavat oman teston tuoton melkein kokonaan, koska onhan saturaatio noin 250 prosenttia aiemmasta. Ehkä totutushoito voisi boostata omaa testontuottoa ajan mittaan, mutta kivekset saattavat surkastua, jos piikkitestolla läträä tosi pitkään.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
axu
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: Ke Helmi 15, 2012 4:42 am |
|
|
|
Oma testotaso oli viite alueen alarajalla. Kävin työpaikkalääkärillä. Otti asiani ihan huumorilla ja testeihinkin laittoi ihan ruinauksen kautta. Kilppari ym.testattiin jo aijemmin ja kaikki oli nämä oli ok. samoin PSA ok (alarajalla) Kyselin lekurilta asiaa, vain koska ihmettelin tätä muutosta olotilassani. (ulkotyöt ymv) Mieli tekee duunailla, mutta ei olkein jaksa. (myös hieman sitä kirkkovenettäkin)
En olisi tätäkään testohommaa tajunnut testauttaa, mutta jo aijemmin psan mittauksen yhteydessä toinen lekuri sanoi että tasot on aika alhaalla. (v.09)
Liikun n.10km/pv ja syön monipuolisesti. Muuten olo on oikein hyvä, mutta "hieman" kärttyisyyttä ja sitä, että mm.pieninkin asia tuntuu painavan tonnin. (teen siis sisä, että ulkotyötä) Ruumiillinen ponnistelu on aika raskasta ja aika sietämätöntä. Vaikea selittää. Masennusta ei ole, mutta tietynlaista "alakuloisuutta".
"Kokeilin menneellä viikolla testoboostia"..? Mitäs tämä on?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Paul M
|
Viestin otsikko: Re: Testosteronin vaikutukset Lähetetty: To Helmi 16, 2012 9:21 am |
|
|
|
"Ruumiillinen ponnistelu on aika raskasta ja aika sietämätöntä. Vaikea selittää. Masennusta ei ole, mutta tietynlaista "alakuloisuutta"."
Tuolla on muuten nimikin. Sitä kutsutaan laiskuudeksi. Eräässä maailmanlaajuisessa tiedejulkaisussa (Aku Ankka) tuota tyyppiä edustaa se renki. Hansu. Sillä ovat testot alhaalla. Pitäisi johonkin alkaa, mutta ensin on otettava nokoset.
_________________ edit: käännetty ¿ oikein päin ------------------------------------- Hiilinieluexpertti
|
|
| Ylös |
|
 |