Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: To Marras 03, 2011 2:43 pm |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
Bushmaster kirjoitti: kabus kirjoitti: Bilirubiinitason nousu tuskin on merkittävää. Ainoa merkityksetön syy bilirubiiniarvon nousulle on Gilbertin syndrooma. Kaikki muut syyt ovat enemmän tai vähemmän vakavia, kuten sappikivitukos, maksakirroosi, primäärinen biliaarinen kirroosi, hepatiitti, maksan vajaatoiminta, sappietietulehdus, endo- tai eksokriininen biliaarinen tukos, haimasyöpä, haimatulehdus tai kolangiokarsinooma. Myös vatsaan liittyvät tulehdukset kuten helikobakteeri, refluksitauti sekä muut vastaavat voivat vaikuttaa. Näistä tosin useimmat voidaan poissulkea erilaisten veriarvojen sekä muiden kokeiden avulla, ja jos mitään järkevää muuta selitystä bilirubiinille ei löydy, kyseessä on gilbertin syndrooma. Tällöin arvo on usein 25-70, ja se voidaan selvittää muistaakseni yksinkertaisella pari päivää kestävällä vähäkalorisella dieetillä. En usko, että tässä tapauksessa bilirubiinin nousu on merkittävää.
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: To Marras 03, 2011 8:20 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
|
Niinno, jos kyse on nuoresta kaverista kuten vähän olen saanut kuvan, niin tsänssit että kyseessä on tosiaan jotakin vakavampaa (esim. syöpä) ovat noin yhden suhde 5.25 miljoonaan. Maksaan, sappiteihin ja haimaan liittyviä syöpiä kun diagnosoidaan vuosittain alle 30-vuotiailla keskimäärin alle 1 kappale.
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tierettää
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 2:37 am |
|
|
|
Mikä silloin on vikana kun uloste on mustaa ja tulee ulos puoliripulina. Näin on ollut jo muutaman päivän. Syömis- ja juomistavat eivät ole muuttuneet.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Lettu Haimakainen
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 2:42 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 1:26 pm |
|
|
|
Käsittääkseni kyseessä voi olla joko raudan ylisaanti, hiili ruokavaliossa taikka sitten kaikissa muissa olosuhteissa se tarkoittaa verenvuotoa ylemmässä ruoansulatuskanavassa kuten vatsalaukussa tai ohutsuolessa, jolloin suoleen joutuneet punasolut pilkkoutuvat ruoansulatuksessa. Jos ulosteiden mukana on näkyvää verta, vuoto on paksusuolessa. Verinen tai musta uloste on aina syy ottaa yhteyttä lääkäriin.
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Marjis
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: Pe Marras 04, 2011 11:43 pm |
|
|
tierettää kirjoitti: Mikä silloin on vikana kun uloste on mustaa ja tulee ulos puoliripulina. Näin on ollut jo muutaman päivän. Syömis- ja juomistavat eivät ole muuttuneet. Kaikki mahdolliset vaivat. 
_________________ http://viihde.foorumi.eu/index.php Vain humoristeille!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: To Marras 17, 2011 4:11 pm |
|
|
Otin vähän selvää asioista ja aloittajalla oireiden perusteella on sappikiviä tai jokin tukkii sappitiehyet. Maksan kyky käsitellä bilirubiinia voi olla häiriintynyt. Toivottavasti on tajunnut mennä lääkäriin, ettei ole kuollut meidän puoskaroinnin takia. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: To Marras 17, 2011 7:00 pm |
|
|
|
Todennäköisyys sille että kyseessä on jotakin vakavampaa, esim. kasvain, on hyvin pieni etenkin siinä tapauksessa, jos kysyjä on nuori. Vilkaisin koko maan syöpätilastot ja tuon seudun syöpiä todetaan alle 30v vain muutama vuodessa 5v mediaanin mukaan; 30-40v ovat määrät hieman korkeampia, mutta puhutaan silti kokonaisvaltaisesti harvinaisista yksittäistapauksista. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö lääkäriin voisi (pitäisi) mennä - etenkin kun se on verovaroilla kustannettu - mutta kasvainten tapauksessa tällaiset toiminnalliset häiriöt voivat vain pahentua, eivät koskaan lieventyä, sillä kasvain ei pienene kuin ehkä yhdessä tapauksessa miljoonasta.
Lisäksi pelkkä bilirubiiniarvon koholla oleminen kielii hyvin poikkeuksetta Gilbertin Syndroomasta; jos kyseessä on tuon seudun kasvain, se aiheuttaa käytännössä aina myös muita oireita sekä veriarvoissa mitattavia poikkeavuuksia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: To Marras 17, 2011 7:11 pm |
|
|
Bushmaster kirjoitti: Lisäksi pelkkä bilirubiiniarvon koholla oleminen kielii hyvin poikkeuksetta Gilbertin Syndroomasta; jos kyseessä on tuon seudun kasvain, se aiheuttaa käytännössä aina myös muita oireita sekä veriarvoissa mitattavia poikkeavuuksia.
Paskan vaalea väri ja vatsakivut kertovat sappivaivoista, kuten sappikivistä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
asdfprkl
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: To Marras 17, 2011 10:11 pm |
|
|
Noniin, kävin nyt sitten ultraäänitutkimuksessa ja veri- virtsa- sun muut kokeet on otettu moneen kertaan, ja ainoa poikkeava löydös oli koholla oleva bilirubiini, ei kiviä tai mitään muutakaan epäilyttävää. Mutta ylävatsan kivut jatkuvat edelleen. Positiivinen juttu on se että paska on taas muuttunut takaisin ruskeaksi. Kipu on aiemman kaltaista eli pallean kohdalla polttelee ja siinä on lievää arkuutta, eli painelu sattuu, tuntuu sellaista "tykytystä", mutta vissiin kuuluu asiaan, kun palleassa menee jotain verisuonia vissiin? Mistä voisi oikein olla kyse? Alkaa pikku hiljaa närästää (kirjaimellisesti) kun ihan yhtäkkiä alkaa tällainen homma eikä sille oikein löydy mitään selitystä. Mahahaava voisi olla yksi mahdis, mutta sanottiin että se ei voi olla koska ei ole helikobakteeria josta se yleensä johtuu enkä käytä mitään lääkkeitä. Vai voiko refluksitaudissa esiintyä myös ylävatsan polttelua? Minulla on joskus tuntunut aivan helvetimoista poltetta rintalastan takana, se johtuu selvästi refluksista mutta tämä on ihan uusi juttu. Vituttaa eniten jos joutuu johonkin mahan tähystykseen. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
FLC
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: Pe Marras 18, 2011 12:02 am |
|
|
Kulaushaikara kirjoitti: Eikä kaikki ruoka sula, salaatti tai joku paprikan kuori voi tulla ihan sellaisenaan ulos ja se on normaalia. Mitä enemmän näin tapahtuu, sitä enemmän se kertoo suolen imeytymishäiriöistä. Eli oikeat bakteerit puuttuvat tai suoli on tulehtunut tms.
Olenko mä ymmärtänyt jossain kohtaa väärin, mutta ruoka yleensä palastellaan jo suussa sen verran pieneksi että se paprikan kuori tai salaatinlehtikin sulaa mahassa? Olen nimittäin huomannut vissin eron siinä, pureskelenko ruoan kunnolla vai vedänkö sen suoraan sisuksiini nälkäkuoleman partaalla olevan berndhardilaisen tavoin. Mulle ainakin opetettiin 80-luvulla jo alakoulussa että ruoansulatusprosessi alkaa jo suusta. EDIT: Niin, pähkinänkuoressa; en ehkä ensimmäisenä alkaisi epäilemään suoliston imeytymishäiriöitä, vaan nykyisen ylikiireisen elämäntahdin mukanaan tuomaa järjetöntä hotkimista kun siihen ruokailuunkaan ei oikein olisi aikaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
asdfprkl
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: Ma Joulu 19, 2011 2:31 am |
|
|
|
Onko kukaan havainnut tarpeiden mukana pöntön pohjalle sinne pökäleiden lomaan jäävän sellaista tummanväristä sakkaumaa? Vähän niin kuin verimäistä ainetta? Vai onko se vain jotakin paskasta liuennutta mömmöä? Onko veri vettä tiheämpää?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jees
|
Viestin otsikko: Re: Ulosteen väri ja ruokavalio Lähetetty: Ma Joulu 19, 2011 2:19 pm |
|
|
|
| Ylös |
|
 |