eso kirjoitti:
”Paloturvalliset savukkeet” on kuitenkin osaksi harhaa. Rasiassa on aina muutama savuke, jotka kytevät loppuun saakka. Onneton tupakoitsija ei voi tietää, millaisen savukkeen hän sytyttää, koska savukkeissa ei ole mitään merkintä kytemisajasta.
Tulipa mieleen, että mitähän keski-ikäisen, humalassa sängyssä tupakoivan mielessä pilkahtaa hänen kuullessaan "paloturvallisista savukkeista"? Tuskin havahtuu ajattelemaan sitä, kuinka vaarallista sänkyyn nukahtaminen palavan tupakan kanssa on, vaan ilahtuu ja toteaa punkanpohjalla käryttelyn olevan viimeistään nyt vaaroja vailla..
Voisipa äkkiseltään ajatella, että paloturvalliset savukkeet tuudittaisivat polttajansa väärään turvallisuudentunteeseen, ja olisikin mukava saada selville, löytyykö puoliksipalaneita stököjä lakanoilta entistä enemmän.
Toki se, että 3/4 savukkeista on oikeasti näitä sammuvia, vähentää palokuolemia huomattavasti, vaan kuinka käy kun naapurin Pentti hyvää hyvyyttään tuo palamattomiin tupakeihin ehdollistuneelle Raipelle puntillisen el-et-emmää rajan takaa?
No, hyvähän se vain on, että asiaan puututaan ja tupakkapaloja saadaan vähemmäksi. Itse olen polttanut kuutisentoista vuotta, pääasiassa sätkätupakkaa riippuvuuteen ja piippua sitten aromin takia.
Valmista tuli ostettua sitten lähinnä pitempiä ajomatkoja varten. Näin tässä taannoin sitten teinkin, ostin askillisen sitä samaa mitä olen muutaman vuoden ajan satunnaisesti ostanut, vaan eipä ollut maku enää entisensä paloturvatupakassa. Kuivaa ja kitkerää (siis vielä kuivempaa ja kitkerämpää kuin aiemmin), ja kun matka oli ohi kymmenen savukkeen päästä niin keuhkoja kirvelsi vielä seuraavana päivänäkin.
Noin yleisesti suhtautumiseni tupakointiin on sellaista, että en mielelläni savuttomia kanssaihmisiä myrkytä, lapsia varsinkaan. Poltan siellä missä se on sallittua, silloin on kenenkään turha paapattamaan, mutta en tupakoinnista kuitenkaan ristiretkeä tee.. Ja se asuintiloissa polttaminen, sitä en kerta kaikkiaan ymmärrä.
..ja nyt sätkälle..