Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 1:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: DNS-palvelin
ViestiLähetetty: Pe Marras 04, 2011 11:06 am 
Poissa

Nyt on kyllä niin vaikea, että tuskin kukaan osaa vastata.

Yht'äkkiä kotikoneen ADSL-lamppu vain vilkuttaa ja pitää taukoa. Ja taasen vilkuttaa ja pitää taukoa. Tulee verkonhallinnasta ilmoitus että DNS-palvelimesta ei saada jotain.

Käsittääkseni tuo nimipalvelin on jossain muualla eli verkon kautta ei saada jotain tarpeellista. Lieneekö vika modemin minun puoleisella alueella, modemissa vai modeemin muun universumin puoleisella alueella? Mitä teen? Tauti on riivannut kolme päivää ja palveluntarjoaja "on ryhtynyt tutkimaan". Tuo "ryhtynyt tutkimaan" on hieman epäselvää myös. Minulla on se käsitys, että juttu on kirjattu jonnekin, mutta mitään ei oikeasti tapahdu.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: DNS-palvelin
ViestiLähetetty: Pe Marras 04, 2011 11:12 am 
Poissa

Paul M kirjoitti:
Nyt on kyllä niin vaikea, että tuskin kukaan osaa vastata.

Yht'äkkiä kotikoneen ADSL-lamppu vain vilkuttaa ja pitää taukoa. Ja taasen vilkuttaa ja pitää taukoa. Tulee verkonhallinnasta ilmoitus että DNS-palvelimesta ei saada jotain.

Käsittääkseni tuo nimipalvelin on jossain muualla eli verkon kautta ei saada jotain tarpeellista. Lieneekö vika modemin minun puoleisella alueella, modemissa vai modeemin muun universumin puoleisella alueella? Mitä teen? Tauti on riivannut kolme päivää ja palveluntarjoaja "on ryhtynyt tutkimaan". Tuo "ryhtynyt tutkimaan" on hieman epäselvää myös. Minulla on se käsitys, että juttu on kirjattu jonnekin, mutta mitään ei oikeasti tapahdu.

Oletko uudelleenkäynnistänyt modemin?

Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Marras 04, 2011 11:36 am 
Poissa

Joissakin modeemeissa adsl-valon vilkkuminen saattaa tarkoittaa että yhteydessä on vikaa, joissakin se taas merkitsee että linjalla liikkuu liikennettä. Kannattaisi ehkä ensiksi todeta, että itse adsl-yhteys toimii.

Useimmiten adsl-modeemeissa on sellaiset asetukset, että ne toimivat dns-palvelun edelleenvälittäjinä kotitietokoneille. Usein myös tässä toiminnossa esiintyy häiriöitä.

Jos nettiyhteydessä tuntuu olevan ongelmaa, voit todeta nimipalveluvian yksinkertaisella tavalla. Avaa komentokehote : käynnistä valikosta joko valkkaamalla run tai kirjoittamalla suoraan hakukenttään "cmd".

Kirjoita sitten mustaan komentokehotteeseen seuraavat komennot

ping 8.8.8.8

ja paina enter

ja sitten

ping http://www.google.fi

ja paina enter

komentojen jälkeen näet ping-statistiikan, ja mikäli saat vastauksia ensimmäisestä, mutta jälkimmäinen herjaa ettei löydä kyseistä nimeä on kyse todennäköisesti nimipalveluongelmasta.

Silloin voit esimerkiksi poistaa edelleenvälitystoiminnon modeemista ja kertoa sille, että se jakaa palveluntarjoajan nimipalvelimet suoraan koneille.

Jos ensimmäinenkään komento ei anna vastauksia, ei sinulla ole yhteyttä nettiin. Sitten pitäisi selvittää onko sinulla yhteys tietokoneen ja modeemin välillä, ja jos on - niin sitten vika on modeemissa tai siitä eteenpäin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Marras 04, 2011 12:10 pm 
Poissa

Lainaa:
Lieneekö vika modemin minun puoleisella alueella, modemissa vai modeemin muun universumin puoleisella alueella?
Vika on nimenomaan palveluntarjoajan päässä eli nimipalvelin on kaatunut syystä tai toisesta eikä pysty kommunikoimaan koneesi kanssa.
Itse et voi asialle tehdä mitään muuta kuin ilmoituksen (jonka oletkin jo tehnyt).

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]