Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Piru Naiseksi
|
Viestin otsikko: Hymiökieli... Lähetetty: Ti Tammi 25, 2011 12:49 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:10 pm Viestit: 2479 Paikkakunta: Helsinki
|
Tuo kansainväliseltä kalskahtava maailmanlaajuisessa verkossa ja tekstiviesteissä käytetty tunteen ilmaisutapa ... hämmentää  . Itse käytän hymiöitä vain satunnaisesti ja olen epävarma siitä, valitsenko hymiöistä osuvimman kuhunkin tilanteeseen. Seikkaillessani äsken toisella keskustelupalstalla heresin pohtaisemaan: miten tärkeää on valita juuri sopiva hymiö? Millaiseen kardinaalimunaukseen voi keskustelija ns. syyllistyä virheellisin hymiövalinnoin? Pienoinen hymiösanakirja on tämänkin palstan viestinkirjoitusosion vieressä. Mutta merkit on englannistettu - ei suomennettu, ruotsinnettu, saamennettu tai venäjännetty... Itse olen jättänyt joskus jonkin raflaavannäköisen hymiön lisäämättä kyhäelm... viestiini, jotta en äityisi liian hurjaksi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: Ti Tammi 25, 2011 1:32 pm |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
Oikean hymiön valinta on hyvin tärkeää. Niillä on sama vaikutus kuin kasvojen ilmeillä. Aluksi inhosin hymiöitä ja pidin niitä tarpeettomina teinijuttuina, mutta sittemmin on tullut käytettyä niitä paljonkin, koska ne ovat hyödyllisiä. Tällä palstalla on huono hymiövalikoima ja aina ei löydy sopivaa. Demo: Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! Mieti nyt vähän! 
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: Ke Tammi 26, 2011 8:59 pm |
|
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:34 am Viestit: 13733 Paikkakunta: Oulu
|
Piru Naiseksi kirjoitti: Tuo kansainväliseltä kalskahtava maailmanlaajuisessa verkossa ja tekstiviesteissä käytetty tunteen ilmaisutapa ... hämmentää  . Itse käytän hymiöitä vain satunnaisesti ja olen epävarma siitä, valitsenko hymiöistä osuvimman kuhunkin tilanteeseen. Seikkaillessani äsken toisella keskustelupalstalla heresin pohtaisemaan: miten tärkeää on valita juuri sopiva hymiö? Millaiseen kardinaalimunaukseen voi keskustelija ns. syyllistyä virheellisin hymiövalinnoin? Pienoinen hymiösanakirja on tämänkin palstan viestinkirjoitusosion vieressä. Mutta merkit on englannistettu - ei suomennettu, ruotsinnettu, saamennettu tai venäjännetty... Itse olen jättänyt joskus jonkin raflaavannäköisen hymiön lisäämättä kyhäelm... viestiini, jotta en äityisi liian hurjaksi. Mieti nyt vähän! 
_________________ Hämmentää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Piha6
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 12:15 am |
|
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 7:42 pm Viestit: 633 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Tuppu L 2.0
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 12:34 am |
|
|
|
Hymiöt on todella käteviä kuvastamaan tunteita. ( )*( )
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 12:48 am |
|
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:34 am Viestit: 13733 Paikkakunta: Oulu
|
|
@--->--->
_________________ Hämmentää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
JiiPeeKoo
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 1:03 am |
|
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 10:15 pm Viestit: 725 Paikkakunta: Eteläinen Keski-Suomi, Jämsä
|
_________________ Liian monilta ihmisiltä jää näkemättä hopeareunus, koska he odottavat kultaa. - Maurice Setter
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kabus
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 1:15 am |
|
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 4:09 pm Viestit: 3870 Paikkakunta: Takanasi...
|
_________________ ...ja aina askeleen edellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Taivaantallaaja
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 9:50 am |
|
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 5:15 pm Viestit: 1514 Paikkakunta: Vaasa
|
JiiPeeKoo kirjoitti: Miksi tuo vaaleatakkinen pysähtyy saavuttaessaan tuon tangon? Se hihnahan liikkuu silti. 
_________________ 'Älä koskaan vinoile Mustanaamiolle aamupäivällä' -Vanhahko viidakon sanonta
|
|
| Ylös |
|
 |
|
eskimo
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 11:09 am |
|
|
En osaa kuin yhden hymiön  Tai oikeastaan kaksi  Muita en käytä. En ole tottunut enkä sinut.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Denzil Dexter
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 11:12 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pikku Gen
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 12:08 pm |
|
|
Taivaantallaaja kirjoitti: Minusta se kompastuu ja ottaa kiinni tangosta.
_________________ "Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
JiiPeeKoo
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 4:28 pm |
|
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 10:15 pm Viestit: 725 Paikkakunta: Eteläinen Keski-Suomi, Jämsä
|
Eräs taho, jonka pitäisi olla uskottava ufotutkimuksessa, käyttää tälläistä hymiöpalettia. Minun mielestä tuo päinvastoin vie sitä uskottavuutta. Siellä ylläpito on melko leikkisä.   Nuo liikkuvat hymiöt hidastavat tietokonetta ja koko sen järjestelmää. Ainakin puolet tuolla "uskottavalla" taholla on liikkuvia hymiöitä. Hyvä paletti tällä foorumilla on hymiöitten osalta.
_________________ Liian monilta ihmisiltä jää näkemättä hopeareunus, koska he odottavat kultaa. - Maurice Setter
|
|
| Ylös |
|
 |
|
rakath
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 5:02 pm |
|
|
Monet netinkäyttäjät vihaavat hymiöitä, mutta kyllä ne hillitysti käytettynä ajavat asiansa. Harva on niin hyvä kirjoittaja, että pystyy esim. sarkasmin tuomaan esille pelkästään sanojen avulla. Ja jos henkilöä ei tunne, niin on hyvin vaikea monesti tietää, onko henkilö oikeasti tuota mieltä asiasta vai pitäisikö juttu ottaa sarkasmina. Kun kirjoittajan naamaa ei näe, on väärinymmärryksen mahdollisuus suuri. Sen takia nuo  hymiöt ovat kivoja. Itselle hymiö sopivassa kohtaa ei ole sen kummempi juttu kuin huutomerkki tai kysymysmerkki. Tietenkin jos joka lauseen perään lätkii 10 erilaista hymiötä niin ei siinä ole enää mitään tolkkua. Ite olen koettanut hakea hyvää facepalm-hymiötä. Sille kun on usein tarvetta. Rolleyes (  ) on tietenkin käypä, mutta joskus on ihan pakko läimäistä otsaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Lepakko
|
Viestin otsikko: Re: Hymiökieli... Lähetetty: To Tammi 27, 2011 5:21 pm |
|
|
|
Hymiöt alkoivat yksinkertaisista parin merkin yhdistelmistä kuten kaksoispiste plus sulkumerkki. Kun keltainen kuunaama valtasi kirjoitukset, ne muuttuivat lapsellisiksi ja ärsyttäviksi. Tiede-lehden keskustelupalsta ei niitä tarvitse.
|
|
| Ylös |
|
 |