Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Toope
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 1:41 am |
|
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 6:50 pm Viestit: 11502 Paikkakunta: Enimmäkseen Telluksella
|
Ayla kirjoitti: Mutta kyllä Lagavulista aika äkkiä tulee humalaan, se on 43 prosenttista. Minä juon/maistelen sen sellaisenaan, en laita vettä siihen enkä mitään muutakaan. Mutta jos haluaa enemmän tuoksua siihen, niin muutama pisara vetää laitan joskus. On vahvaa, meinaa aivastus tulla.
Tavallaan tuo kuulostaa aika eroottiselta, että nainen tykkää viskistä.  Minun tuntemani naiset eivät siitä juomasta mitään ole ymmärtäneet. En tosin itsekään, en juo juuri punaviiniä vahvempia. En ole koskaan löytänyt sitä väitettyä nautintoa, joka konjakista tai viskistä tulee.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ayla
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 2:16 am |
|
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 3:41 am Viestit: 14567 Paikkakunta: Sverige
|
Toope kirjoitti: Ayla kirjoitti: Mutta kyllä Lagavulista aika äkkiä tulee humalaan, se on 43 prosenttista. Minä juon/maistelen sen sellaisenaan, en laita vettä siihen enkä mitään muutakaan. Mutta jos haluaa enemmän tuoksua siihen, niin muutama pisara vetää laitan joskus. On vahvaa, meinaa aivastus tulla. Tavallaan tuo kuulostaa aika eroottiselta, että nainen tykkää viskistä.  Minun tuntemani naiset eivät siitä juomasta mitään ole ymmärtäneet. En tosin itsekään, en juo juuri punaviiniä vahvempia. En ole koskaan löytänyt sitä väitettyä nautintoa, joka konjakista tai viskistä tulee.
On naisia jotka tykkää whiskystä. Vähemmässä kuitenkin, sen myönnän. En minäkään aina ole whiskystä tykännyt. Ja nytkin ostan vain niitä kalliita whiskyjä, koska niissä on sitä makua. Tutustuin kerran yhteen naiseen ja hänellä aika suuri wisky kokelma kotona, hän keräsi whiskyä. Sain maistella montaa eri sorttia häneltä ja sanoa mielipiteeni whisky sorteista. Ja siitä se sitten lähti. Kiinnostukseni whiskyyn. Minua kiinnostaa etupäässä skottlantilainen malt whisky ja myös irlantilaianen malt whisky. Ja ne pitää vielä kaiken lisäksi olla single malt, jotta ne kelpaa minulle.
Olen itsekkin muutaman kalliin pullon ostanut, jotka on korkkaamattomia juuri hintansa takia. Pieni sievä kokoelma on. Minä en taas ole ollenkaan viinin ystävä.
Jaa että eroottiselta?  Joskus ravitolassa tai klubeilla tulee otettua whiskyä ja kyllä miesten ilmeet on ihmettelevien näköisiä.
_________________ - Olen arabi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bacchus
|
Viestin otsikko: Espanja Lähetetty: La Marras 17, 2007 2:20 am |
|
|
MarsMan kirjoitti: Vino blanco de verano. Hieman kevyempi muunnos meillä päin suositusta kesäjuomasta Tinto de Verano. 50/50 viiniä ja caseosaa (Caseosa on suunnilleen sama jos sekoittaa kivennäisvettä ja spriteä). Hyvää näin alkukesän lämpimillä 
Niin rakas ystävä, gaseosa on Espanjaksi siis vesi. Esim. Vino tinto con gaseosa. Espanjalaiset tykkävät juoda viininsä veden kera.
_________________ Minds are like parachutes. They only function when they are open.
-Sir James Dewar-
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Snaut
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 2:32 am |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:28 am Viestit: 4411 Paikkakunta: Sutlep, Nuckö
|
|
Meikäläinen on muuten nyt ehtoon myötä hieman siemaillut muiden juomien ohella sitä kovin savuntuoksuista/makuista Laphroaigia. Sehän taitaa olla samalta Islayn saarelta kotoisin olevaa single malt viskiä kuin tuo edellä mainittu Aylan ryyppäämäkin Lagavulinin viski? Eli lienevät melko samantuoksuisia ja makuisiakin?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
murphys
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 2:50 am |
|
|
|
A.Le Coq Gin grapefruit 5,6%
Ja tölkistä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ayla
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 2:51 am |
|
|
Snaut kirjoitti: Meikäläinen on muuten nyt ehtoon myötä hieman siemaillut muiden juomien ohella sitä kovin savuntuoksuista/makuista Laphroaigia. Sehän taitaa olla samalta Islayn saarelta kotoisin olevaa single malt viskiä kuin tuo edellä mainittu Aylan ryyppäämäkin Lagavulinin viski? Eli lienevät melko samantuoksuisia ja makuisiakin?
Niitten maussa on suuri ero. Mutta hyvän makuista Laproaig on myös.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Snaut
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 2:52 am |
|
|
murphys kirjoitti: A.Le Coq Gin grapefruit 5,6%
Ja tölkistä.
Miten sivistymätöntä:)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Snaut
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 2:59 am |
|
|
Ayla kirjoitti: Snaut kirjoitti: Meikäläinen on muuten nyt ehtoon myötä hieman siemaillut muiden juomien ohella sitä kovin savuntuoksuista/makuista Laphroaigia. Sehän taitaa olla samalta Islayn saarelta kotoisin olevaa single malt viskiä kuin tuo edellä mainittu Aylan ryyppäämäkin Lagavulinin viski? Eli lienevät melko samantuoksuisia ja makuisiakin? Niitten maussa on suuri ero. Mutta hyvän makuista Laproaig on myös.
Voitko Ayla yrittää kuvailla näiden kahden jalon juoman makueroa?. Olen tuota Laphroaigia yleensä tuliaisina ulkomaan reissuiltani aina "automaattisesti" tuonut, mutta joskus aikaa sitten olen muistaakseni myös Lagavulinia maistanut. Muistikuvani mukaan ne olisivat melko samantapaisia, mutta siitä on jo aikaa - eli muistini varmaankin pätkii!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
murphys
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 3:02 am |
|
|
Snaut kirjoitti: murphys kirjoitti: A.Le Coq Gin grapefruit 5,6%
Ja tölkistä. Miten sivistymätöntä:)
Siihen pyritään 
_________________ Kyllä
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ayla
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 3:11 am |
|
|
Snaut kirjoitti: Ayla kirjoitti: Snaut kirjoitti: Meikäläinen on muuten nyt ehtoon myötä hieman siemaillut muiden juomien ohella sitä kovin savuntuoksuista/makuista Laphroaigia. Sehän taitaa olla samalta Islayn saarelta kotoisin olevaa single malt viskiä kuin tuo edellä mainittu Aylan ryyppäämäkin Lagavulinin viski? Eli lienevät melko samantuoksuisia ja makuisiakin? Niitten maussa on suuri ero. Mutta hyvän makuista Laproaig on myös. Voitko Ayla yrittää kuvailla näiden kahden jalon juoman makueroa?. Olen tuota Laphroaigia yleensä tuliaisina ulkomaan reissuiltani aina "automaattisesti" tuonut, mutta joskus aikaa sitten olen muistaakseni myös Lagavulinia maistanut. Muistikuvani mukaan ne olisivat melko samantapaisia, mutta siitä on jo aikaa - eli muistini varmaankin pätkii!
"Laphroaig, Kraftfull, rök, sälta, torv, tång Karaktären är mycket speciell med sin kraftiga röksmak och det tydliga stråk av torv som blivit något av ett kännemärke. Många tycker sig också känna en påtaglig doft av tjära och hav i denna utmärkta Islaywhisky.
Lagavulin, Robust, rökig, oljig, tång, salt. Smaken är mycket väl balanserad och den långa eftersmaken har blivit legendarisk. Den kallas inte för inte för "Islays aristokrat". Den intensiva doftupplevelsen är värd en provning bara den."
Källa:
http://www.whiskyguiden.se/
http://www.whiskyakademien.com/startsidan.asp
EDIT
Käväisyn arvoinen paikka.
http://rocksoff.se/blog/
Viimeksi muokannut Ayla päivämäärä La Marras 17, 2007 3:14 am, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Narsisti
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 3:12 am |
|
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 2:42 pm Viestit: 516 Paikkakunta: Oma huone
|
Laphroaig on vähän kuin vedellä lantrattua Lagavulinia. Tämä Lagavulinin pullon kyljestä:
Pungent and potent, with richly peaty, deep, smoky flavour, it has an intense, long, ambrosial finish.
Täältä helppiä käännöksiin:
http://www.m-w.com/dictionary/
Janojuomaksi Laphroaigia. Lagavulinia pieneen, rauhalliseen tissutteluun.
E: Paljonko maksaa Lagavulin Ruotsissa, Ayla?
Viimeksi muokannut Narsisti päivämäärä La Marras 17, 2007 3:17 am, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ayla
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 3:17 am |
|
|
Narsisti kirjoitti: Laproaig on vähän kuin vedellä lantrattua Lagavulinia. Tämä Lagavulinin pullon kyljestä: Pungent and potent, with richly peaty, deep, smoky flavour, it has an intense, long, ambrosial finish.Täältä helppiä käännöksiin: http://www.m-w.com/dictionary/Janojuomaksi Laproaigia. Lagavulinia pieneen, rauhalliseen tissutteluun. E: Paljonko maksaa Lagavulin Ruotsissa, Ayla?
Viimeksi kun ostin niin maksoi melkein 600 kruunua.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Snaut
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 3:21 am |
|
|
Ayla kirjoitti: Snaut kirjoitti: Ayla kirjoitti: Snaut kirjoitti: Meikäläinen on muuten nyt ehtoon myötä hieman siemaillut muiden juomien ohella sitä kovin savuntuoksuista/makuista Laphroaigia. Sehän taitaa olla samalta Islayn saarelta kotoisin olevaa single malt viskiä kuin tuo edellä mainittu Aylan ryyppäämäkin Lagavulinin viski? Eli lienevät melko samantuoksuisia ja makuisiakin? Niitten maussa on suuri ero. Mutta hyvän makuista Laproaig on myös. Voitko Ayla yrittää kuvailla näiden kahden jalon juoman makueroa?. Olen tuota Laphroaigia yleensä tuliaisina ulkomaan reissuiltani aina "automaattisesti" tuonut, mutta joskus aikaa sitten olen muistaakseni myös Lagavulinia maistanut. Muistikuvani mukaan ne olisivat melko samantapaisia, mutta siitä on jo aikaa - eli muistini varmaankin pätkii! "Laphroaig, Kraftfull, rök, sälta, torv, tång Karaktären är mycket speciell med sin kraftiga röksmak och det tydliga stråk av torv som blivit något av ett kännemärke. Många tycker sig också känna en påtaglig doft av tjära och hav i denna utmärkta Islaywhisky.
Lagavulin, Robust, rökig, oljig, tång, salt. Smaken är mycket väl balanserad och den långa eftersmaken har blivit legendarisk. Den kallas inte för inte för "Islays aristokrat". Den intensiva doftupplevelsen är värd en provning bara den."Källa: http://www.whiskyguiden.se/http://www.whiskyakademien.com/startsidan.asp
Tack så mycket Ayla. Jag förstår mycket väl att båda är robusta/kraftfulla samt rökiga och kanske även har en nyans av tång! Men hur skall man tolka det, att Laphroaig "har en stråk av torv", hur smakar torv? Eller det, att Lagavulin känns oljigt? Jag måste säkert skaffa en flaska av vardera och göra en sk. empirisk undersökning:)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Narsisti
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 3:24 am |
|
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 2:42 pm Viestit: 516 Paikkakunta: Oma huone
|
Ayla kirjoitti: Narsisti kirjoitti: Laproaig on vähän kuin vedellä lantrattua Lagavulinia. Tämä Lagavulinin pullon kyljestä: Pungent and potent, with richly peaty, deep, smoky flavour, it has an intense, long, ambrosial finish.Täältä helppiä käännöksiin: http://www.m-w.com/dictionary/Janojuomaksi Laproaigia. Lagavulinia pieneen, rauhalliseen tissutteluun. E: Paljonko maksaa Lagavulin Ruotsissa, Ayla? Viimeksi kun ostin niin maksoi melkein 600 kruunua.
Suomessa taitaa olla jotain 55 euroa, joten kyllä on Ruotsissa kallista hienostella. Tuliaisina olen joskus tuonut etelästä pullon n. 30 eurolla.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Snaut
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Marras 17, 2007 3:27 am |
|
|
Narsisti kirjoitti: Laphroaig on vähän kuin vedellä lantrattua Lagavulinia. Tämä Lagavulinin pullon kyljestä: Pungent and potent, with richly peaty, deep, smoky flavour, it has an intense, long, ambrosial finish.Täältä helppiä käännöksiin: http://www.m-w.com/dictionary/Janojuomaksi Laphroaigia. Lagavulinia pieneen, rauhalliseen tissutteluun. E: Paljonko maksaa Lagavulin Ruotsissa, Ayla?
Olisiko todella noin? No, täytyypä tehdä ihan empiirinen tutkimus asian tiimoilta kunhan nyt vain tämä Alkoholiliikkeemme lopettaa lakkoilunsa! Palaan astialle.
|
|
| Ylös |
|
 |