Vaihtelee alasta TOSI paljon, miten yleistä tuo nettiartikkelien käyttö on. Toiset roikkuu tietokannoissa koko ajan, toiset on edenneet jatko-opiskelijoiksi pelkillä painetuilla lähteillä.
Nettilehtiä on tarjolla yo-tunnuksilla aivan älyttömästi, niin paljon kuin jaksaa hakea ja google scholar sun muut jo mainitut toimii ilmankin. Vaihtelee toki mitä etsii. Hauskaa kun joku 1920-luvun antropologian lähde voi olla maksun takana, naurattaa kuolleitakin.
Tunnustaudun fägäriksi joka on pantannut joitain oppikirjoja kuukausia. Ampukaa minut ja syöttäkää sioille. (olen tosin parantanut tapani)
Toisaalta myös ostan kirjoja aina kun voin, itse en voi ymmärtää tyyppejä jotka käyvät aliopistoa eivätkä omista yhden yhtä kirjaa omalta alaltaan. Amazonissa kirjat ovat käytännössä ilmaisia. Painuisivat amikseen.
Mimei kirjoitti:
Minä pidän nautiskelukirjoista paperisena. Esim. keittokirjat, puutarhakirjat.
Tieteelliset artikkelit mieluiten html-muodossa yliopistokirjastossa. Lähdeviitteet kun niissä ovat
usein suoria hyperlinkkejä lähdetutkimusten kokoteksteihin! Ihan uskomattoman näppärää paperilehtien kaivamiseen verrattuna!
Minulla on ipod retina-näytöllä ja tutkimusartikkeleja muutaman sata megaa pdf-filuina + yli gigan edestä kirjoja. Voi lukea missä huvittaa ja toisella kädellä naputella graduun lähdeviitteitä. Superkätevää!
Nimet kannattaa aina vaihtaa jo imutusvaiheessa. Eikun pariin kolmeen paikkaan talteen kaikki mitä luulee tarvitsevansa ja voi lukea tekstejä ilman nettiäkin.
Pari kertaa on pitänyt ostaa artikkeli, äärettömän tuskallista kukkarolle, mutta onneksi olivat hyviä artikkeleja. Samaan hintaan tosin saa amazonista pari kolme hauskaa hömppäkirjaa suoraan hyllyyn. Suomesta en osta juuri mitään.
Uusin aluevalloitus ipod + Kindle. En usko että tulee tavaksi, suht lyhyet tutkimusartikkelit luettavia mutta 3000+ sivun kääntely swaippailemalla oikeassa kirjassa tuntuu vähän koomiselta. Luettavuus on hyvää juuri lyhempiin sessioihin.
Ipadia ei saa taskuun. Vessareissullakin ehtii jo lukemaan pari kolme artikkelin sivua podilla.