Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
|
Sivu 1/1
|
[ 11 viestiä ] |
|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
TPa
|
Viestin otsikko: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 12:28 am |
|
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:29 pm Viestit: 1251 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
|
Terve, ajattelin analysoida autoradiosta kuulemaani kappaleenpätkää, analyysi on lyhyt, koska ennätin vaihtaa kanavaa 10 sekunnissa. Kappaleen kertosäe on: "Isä olen täällä, maailman toisella puolen. Ja laulan paa-pappa-duran-paa-pappa-duran-paa Äiti älä pelkää, kyllä pidän itsestä huolen. Ja laulan paa-pappa-duran-paa-pappa-duran-paa"
Luulisi, että jokainen vanhempi huolestuisi, jos lapsi soittaa tuollaisen puhelun reissussa ollessaan. Laulajan roolihahmo vaikuttaa tytöltä, joka voi pitää vain kahdella tavalla itsestään huolta. Ja jos hän ei pyydä vanhemmiltaan rahaa, niin sitten hän käyttää sitä toista tapaa.
Sehän tulee selväksi kertosäkeessä: "Paa pappa Duran, paa pappa Duran paa". Vaikuttaa siltä, että laulun henkilö on saanut turvapaikan jonkun vanhemman henkilön siipien suojasta, ei sentään tarvitse kadulta elantoaan etsiä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TPa
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 12:44 am |
|
|
|
Kevään tuloa kuvaava "Tipitii" kait joskus 60-luvulla oli Suomen varhaisin hinttilaulu.
Siinä oli muistaakseni säe: "Tässä kumpikin oksallaan, vuorolaulu kun lauletaan..."
Suomen linnuista vain koiraat laulavat tai "soivat". Tikoissa rummuttavat molemmat sukupuolet.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Fëanor
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 1:25 am |
|
|
TPa kirjoitti: Tikoissa rummuttavat molemmat sukupuolet. Ja ne myös hakkaavat päätään puuhun.
_________________ "With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TPa
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 1:51 am |
|
|
|
En muista kappaletta: "Ne myös hakkaavat päätänsä puuhun". Olisihan se koomista sanoitusta, että tikka hakkaa päällään. oikeastaan tikat rummuttavat nokallaan, eivät päällään.
Useinkaan tikat eivät rummuta puuhun, vaan jotain kaikuvaa levyä vasten. Esim. sähkötolppien päässä olevaa sadesuojapeltiä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 1:59 am |
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=1tC7UEivLPIMä joka päivä töitä teen joka ainoa aamu seitsemäksi meen sen kaiken teen mä siksi vain koska kulta sä jaksat olla mun omanainUkon rooli on tienata rouvalle biletysrahaa, ja olla näkymättömissä.
_________________ Jo pukkas glaiduu aikaa, on kesis viimeinkin. Ja minne vaan kun tsiigaa, nii hittaa blumsterin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Herra
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 2:15 am |
|
|
Kun yö on kuulas silkin musta ilma täynnä on onnen odotusta aava nukkuu jo argentiinan pusta silloin tango näin kutsuvasti soiMikä ihmeen Argentiinan pusta? http://fi.wikipedia.org/wiki/Pusta
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 2:37 am |
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=zQvoNxbCkhUNäin se kesäloma toimii kun sen oikean kohtaa kyllä kesäloma toimii seikkailuun se meidät johtaa sua niin paljosta mä kiitän hetket muistoihini liitän tämän kesän annan sulle sulle vain sulle kai sä olet hyvä mulle niin kuin mä sulle? Ihan liikaa taas pantu panostuksii jonku vosun takia. Toisinkin voiisi olla: http://www.youtube.com/watch?v=ADilN0erl_kLaps' Suomeen ällös päästä muita sä maahas ihanaan
Ulos mutakuono ja joka lakupelle joita viidakossa on grillannut helle Tää maa on suomalaisten ryynästen ja horttanaisten
Täällä kunnon hiki, on miehen deodorantti ja joka jätkä melkein kuin Isontalon Antti Ellei puhe auta niin puukko jumalauta Täällä suulas muija on yönsä kuutamolla ja ellei tyyli muutu, niin sitten haulikolla Perheriidan tulos on täällä ilmat ulos
_________________ Jo pukkas glaiduu aikaa, on kesis viimeinkin. Ja minne vaan kun tsiigaa, nii hittaa blumsterin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
No-one
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 3:11 am |
|
|
http://youtu.be/6VJ-x5byqJEIsä poikaansa morkkasi kun poika pullon korkkasi: "Se on toi sun orkkasi, joka elämäsi pilasi Tilalla kitaran viskilasi poika, tajuatko tilasi?"
_________________ "... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
|
|
| Ylös |
|
 |
|
automaatti
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 3:49 am |
|
|
|
"Vauva, vauva, oujee. Oh, vauva vauva" <- vapaasti käännetty.
Kevyessä musiikissa, ja vähän raskaammassakin, paree ottaa vokaalit vain yhtenä instrumenttina muiden joukossa. Teksteihin kovin uppoutumalla tule kuin hulluksi. Umpihuonoa runoutta. Ja kun jo hyväkin runous pääosin umpihuonoa kirjallisuutta, niin... Antaa poikien (ja tyttöjen) soittaa, jos vokaalit rimmaa kivasti kitarariffeihin niin mikäs siinä. Juh.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
No-one
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ti Touko 31, 2011 5:44 am |
|
|
automaatti kirjoitti: Teksteihin kovin uppoutumalla tule kuin hulluksi. Umpihuonoa runoutta. http://youtu.be/lkNY4JWeQk0
_________________ "... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Barbaari
|
Viestin otsikko: Re: Musiikkiarvostelua: Kevyen musiikin sanoitusanalyysiä Lähetetty: Ke Kesä 08, 2011 9:47 pm |
|
|
Ei ole kevyttä musiikkia eikä ole sanoitusta mutta analysoinnin paikka kumminkin. Kyseessä on yksi hienoimmista Keiko Matsuin biiseistä. Nainen on nerokas muusikko ja yksi taitamimmista pianisteista joka tekee erittäin visuaalista musiikkia jota on myös mukava analysoida. Kaikki on vaan niin tarkkaan harkittua. Ainoa hyvä tapa kuunnella on käyttää hyviä korvalappuja. Biisissä on aallot ja kimalteet. Keskikohdalla cymbal räsähtää ja biisi sukeltaa veden alle ja vie sen jälkeen kokonaan uusille tasoille. Välissä käydään hengittämässä ja taas sukelletaan. http://www.youtube.com/watch?v=Ojlw2y8GUaU
_________________ Love is a Discovery.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Sivu 1/1
|
[ 11 viestiä ] |
|