Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 3:45 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Oliiveista
ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 10:14 am 
Poissa

Vatkain kirjoitti:
Vähänpä näkyy ihmiset oliiveista tietävän. Itselle ei tullut mitään uutta tässä ketjussa. Ostan mustia oliiveja 900 gr purkissa. Syön niitä himooni miltei päivittäin. Tosin männä viikkoina vähemmän koska taloudessani on henkilö joka halveksii kreikkalaista aatetta.

Tarkoittanet geeärrällä grammaa. Sen lyhenne on virallisesti g.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 10:53 am 
Poissa

CE-hyväksytty kirjoitti:
Vatkain kirjoitti:
Vähänpä näkyy ihmiset oliiveista tietävän. Itselle ei tullut mitään uutta tässä ketjussa. Ostan mustia oliiveja 900 gr purkissa. Syön niitä himooni miltei päivittäin. Tosin männä viikkoina vähemmän koska taloudessani on henkilö joka halveksii kreikkalaista aatetta.

Tarkoittanet geeärrällä grammaa. Sen lyhenne on virallisesti g.

+ miten oliivien syönti korostaa kreikkalaista aatetta? Ei oikein auennut..

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 11:00 am 
Poissa

Minä maalaisjuntti, tai "maatiaispakana" kuten myös on tituleerattu, pidän oliivista. Nykyään. Maatiaistaustani vuoksi, ja syrjäisen kotomaani, en törmännyt koko oliiviin ennen kuin jossain päiväntasaajan hujakoilla epämääräisessä kaislakattoisessa anniskelupaikassa, jossa ei tosiaankaan käytetty 2cl tai 4 cl annosmittoja juomien tarjoilussa. Mokasin. Tajusin vasta myöhemmin, että olisi pitänyt nyökätä kun lasissa on tarpeeksi. Humalluin siaksi muutama paukun jälkeen. Minulla on taipumusta kausaalisiin/määrällisiin säätövirheisiin ja tämä yhdistettynä outoon alkoholikulttuuriin aiheutti niin voimakkaan sekavuustilan, että aloin napostella kyypparin eteeni laittamasta
kulhosta outoja vihreitä marjoja, vaikka julkisuudessa oli ankarasti varoitettu nauttimasta mitään "noutopöytäjuttuja tai kraanavettä". On sumea muistikuva, että seurassa ollut europidi henkilö yritti estellä minua syömästä niitä palluroita samalla paasaten, että saan niistä kaamean mahataudin. Japaskat. Kyllä se mahatauti johtui ihan jostain muusta kuin oliiveista sillä kertaa. Olin viikon kipeä, mutta oliivien maku jäi mieleen ja sittemmin kotosuomessa huomioin niitä olevan tarjolla ja niistä tuli arkea minulle.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 2:10 pm 
Poissa

Pacanus Rusticanus kirjoitti:
Minä maalaisjuntti, tai "maatiaispakana" kuten myös on tituleerattu, pidän oliivista. Nykyään. Maatiaistaustani vuoksi, ja syrjäisen kotomaani, en törmännyt koko oliiviin ennen kuin jossain päiväntasaajan hujakoilla epämääräisessä kaislakattoisessa anniskelupaikassa, jossa ei tosiaankaan käytetty 2cl tai 4 cl annosmittoja juomien tarjoilussa. Mokasin. Tajusin vasta myöhemmin, että olisi pitänyt nyökätä kun lasissa on tarpeeksi. Humalluin siaksi muutama paukun jälkeen. Minulla on taipumusta kausaalisiin/määrällisiin säätövirheisiin ja tämä yhdistettynä outoon alkoholikulttuuriin aiheutti niin voimakkaan sekavuustilan, että aloin napostella kyypparin eteeni laittamasta
kulhosta outoja vihreitä marjoja, vaikka julkisuudessa oli ankarasti varoitettu nauttimasta mitään "noutopöytäjuttuja tai kraanavettä". On sumea muistikuva, että seurassa ollut europidi henkilö yritti estellä minua syömästä niitä palluroita samalla paasaten, että saan niistä kaamean mahataudin. Japaskat. Kyllä se mahatauti johtui ihan jostain muusta kuin oliiveista sillä kertaa. Olin viikon kipeä, mutta oliivien maku jäi mieleen ja sittemmin kotosuomessa huomioin niitä olevan tarjolla ja niistä tuli arkea minulle.

Oliivit onpi hyvejä!

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 3:26 pm 
Poissa

Jätkät ei tajua koska ootte tyhmiä. Koskaan ei pidä aliarvoida kreikkalaista aatetta.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 3:28 pm 
Poissa

Vatkain kirjoitti:
Jätkät ei tajua koska ootte tyhmiä. Koskaan ei pidä aliarvoida kreikkalaista aatetta.

Rasvatukkaisten mammanpoikien ja työtävieroksuvien vaalen naisen perässä juoksevien kekkeruusien aatetta?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 3:40 pm 
Poissa

Itse pidän kaupan lihatiskissä tarjolla olevista marinoiduista ja usein myös valkosipulitäytetyistä oliiveista. Mutta mitä tuohon itsemarinointiin tulee, niin saako mistään marinoimattomia ns. the oliiveja. Siis sellaisia jotka ei lillu missään etikassa tahi liemessä ylipäänsä. Vai onko ajatus lähtökohdittain turha? Meinaan vaan että jos itse haluaisi marinoida jotain, niin ei sitä nyt kertaalleen marinoitua tai etikassa uinutta haluaisi marinoida vaan ihan sitä itseään?!

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 4:07 pm 
Poissa

Vatkain kirjoitti:

Tee orastavan suhteen stressitesti ja sano että "rakkaani, ne oliivit taitaa olla kylläkin Espanjasta"
:)

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 4:32 pm 
Poissa

Elän käsityksessä, että sinällään tuoreena oliivit ovat syömäkelvottomia. Vasta maitohappokäyminen suolavedessä tekee niistä syötäviä. Siksi ne myydään aina liemineen, ne myös homehtuvat ilman lientä. Jos niitä haluaa marinoida, osta tavallisia mustia kalamatoja suolaliemessä. Valuta ne, ja tee öljymarinadi haluamillasi mausteilla. Valkosipuli, persilja ja chili ovat klassikkoja.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 6:22 pm 
Poissa

Vatkain kirjoitti:

Kreikkalainen ajatusmaailma:
Kyllähän noi varakkaat pystyynnostetun sian näköiset
pohjoisen mulukut, meitin pikku piikin hoitellooo:
PINK ja OINK

Profiili  

ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 6:52 pm 
Poissa

Mimei kirjoitti:
Elän käsityksessä, että sinällään tuoreena oliivit ovat syömäkelvottomia. Vasta maitohappokäyminen suolavedessä tekee niistä syötäviä. Siksi ne myydään aina liemineen, ne myös homehtuvat ilman lientä. Jos niitä haluaa marinoida, osta tavallisia mustia kalamatoja suolaliemessä. Valuta ne, ja tee öljymarinadi haluamillasi mausteilla. Valkosipuli, persilja ja chili ovat klassikkoja.

Ok, tämä selvä. Kalamata tosin ei ole suosikkini, kuten ei mustakaan, mutta onko se niin suuri virhe tehdä sama asia vihreiden kanssa. Mutta jotenkin ne irtomyynnistä saatavat vihreät oliivit tuntuvat paljon kiinteimmiltä, kun taas purkkitavara on jotenkin "lötkömpää". Mene ja tiedä, pitäisi alkaa vertailemaan, kokeilemaan, erehtymään ja onnistumaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Kesä 12, 2011 10:47 am 
Poissa

Yleensä ottaen kivelliset oliivit maistuvat, mutta kivettömät ovat mauttomia. Kivellisissä oliiveissa tietää varoa puraisemasta hampaitaa hajalle, mutta kivettömien joukossa voi olla yllärikiviä. Sellaisella voi rusauttaa poskihampaansa vaarallisesti.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]