Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 10:14 am |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14895 Paikkakunta: Oulu
|
Vatkain kirjoitti: Vähänpä näkyy ihmiset oliiveista tietävän. Itselle ei tullut mitään uutta tässä ketjussa. Ostan mustia oliiveja 900 gr purkissa. Syön niitä himooni miltei päivittäin. Tosin männä viikkoina vähemmän koska taloudessani on henkilö joka halveksii kreikkalaista aatetta. Tarkoittanet geeärrällä grammaa. Sen lyhenne on virallisesti g.
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
KBolt
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 10:53 am |
|
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Vatkain kirjoitti: Vähänpä näkyy ihmiset oliiveista tietävän. Itselle ei tullut mitään uutta tässä ketjussa. Ostan mustia oliiveja 900 gr purkissa. Syön niitä himooni miltei päivittäin. Tosin männä viikkoina vähemmän koska taloudessani on henkilö joka halveksii kreikkalaista aatetta. Tarkoittanet geeärrällä grammaa. Sen lyhenne on virallisesti g. + miten oliivien syönti korostaa kreikkalaista aatetta? Ei oikein auennut..
_________________ The stupidest last words ever spoken when looking down the barrel of a gun is “You don’t have the guts..."
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pacanus Rusticanus
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 11:00 am |
|
|
|
Minä maalaisjuntti, tai "maatiaispakana" kuten myös on tituleerattu, pidän oliivista. Nykyään. Maatiaistaustani vuoksi, ja syrjäisen kotomaani, en törmännyt koko oliiviin ennen kuin jossain päiväntasaajan hujakoilla epämääräisessä kaislakattoisessa anniskelupaikassa, jossa ei tosiaankaan käytetty 2cl tai 4 cl annosmittoja juomien tarjoilussa. Mokasin. Tajusin vasta myöhemmin, että olisi pitänyt nyökätä kun lasissa on tarpeeksi. Humalluin siaksi muutama paukun jälkeen. Minulla on taipumusta kausaalisiin/määrällisiin säätövirheisiin ja tämä yhdistettynä outoon alkoholikulttuuriin aiheutti niin voimakkaan sekavuustilan, että aloin napostella kyypparin eteeni laittamasta kulhosta outoja vihreitä marjoja, vaikka julkisuudessa oli ankarasti varoitettu nauttimasta mitään "noutopöytäjuttuja tai kraanavettä". On sumea muistikuva, että seurassa ollut europidi henkilö yritti estellä minua syömästä niitä palluroita samalla paasaten, että saan niistä kaamean mahataudin. Japaskat. Kyllä se mahatauti johtui ihan jostain muusta kuin oliiveista sillä kertaa. Olin viikon kipeä, mutta oliivien maku jäi mieleen ja sittemmin kotosuomessa huomioin niitä olevan tarjolla ja niistä tuli arkea minulle.
_________________ Draconem dormientem nunquam titillandus.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
el6
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 2:10 pm |
|
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 4:57 pm Viestit: 1369 Paikkakunta: Universumi
|
Pacanus Rusticanus kirjoitti: Minä maalaisjuntti, tai "maatiaispakana" kuten myös on tituleerattu, pidän oliivista. Nykyään. Maatiaistaustani vuoksi, ja syrjäisen kotomaani, en törmännyt koko oliiviin ennen kuin jossain päiväntasaajan hujakoilla epämääräisessä kaislakattoisessa anniskelupaikassa, jossa ei tosiaankaan käytetty 2cl tai 4 cl annosmittoja juomien tarjoilussa. Mokasin. Tajusin vasta myöhemmin, että olisi pitänyt nyökätä kun lasissa on tarpeeksi. Humalluin siaksi muutama paukun jälkeen. Minulla on taipumusta kausaalisiin/määrällisiin säätövirheisiin ja tämä yhdistettynä outoon alkoholikulttuuriin aiheutti niin voimakkaan sekavuustilan, että aloin napostella kyypparin eteeni laittamasta kulhosta outoja vihreitä marjoja, vaikka julkisuudessa oli ankarasti varoitettu nauttimasta mitään "noutopöytäjuttuja tai kraanavettä". On sumea muistikuva, että seurassa ollut europidi henkilö yritti estellä minua syömästä niitä palluroita samalla paasaten, että saan niistä kaamean mahataudin. Japaskat. Kyllä se mahatauti johtui ihan jostain muusta kuin oliiveista sillä kertaa. Olin viikon kipeä, mutta oliivien maku jäi mieleen ja sittemmin kotosuomessa huomioin niitä olevan tarjolla ja niistä tuli arkea minulle. Oliivit onpi hyvejä!
_________________ .
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 3:26 pm |
|
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:34 am Viestit: 13733 Paikkakunta: Oulu
|
|
Jätkät ei tajua koska ootte tyhmiä. Koskaan ei pidä aliarvoida kreikkalaista aatetta.
_________________ Hämmentää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 3:28 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14895 Paikkakunta: Oulu
|
Vatkain kirjoitti: Jätkät ei tajua koska ootte tyhmiä. Koskaan ei pidä aliarvoida kreikkalaista aatetta. Rasvatukkaisten mammanpoikien ja työtävieroksuvien vaalen naisen perässä juoksevien kekkeruusien aatetta?
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jäärä
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 3:40 pm |
|
|
|
Itse pidän kaupan lihatiskissä tarjolla olevista marinoiduista ja usein myös valkosipulitäytetyistä oliiveista. Mutta mitä tuohon itsemarinointiin tulee, niin saako mistään marinoimattomia ns. the oliiveja. Siis sellaisia jotka ei lillu missään etikassa tahi liemessä ylipäänsä. Vai onko ajatus lähtökohdittain turha? Meinaan vaan että jos itse haluaisi marinoida jotain, niin ei sitä nyt kertaalleen marinoitua tai etikassa uinutta haluaisi marinoida vaan ihan sitä itseään?!
_________________ Alla talar ötökkä
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 4:07 pm |
|
|
Vatkain kirjoitti: Vähänpä näkyy ihmiset oliiveista tietävän. Itselle ei tullut mitään uutta tässä ketjussa. Ostan mustia oliiveja 900 gr purkissa. Syön niitä himooni miltei päivittäin. Tosin männä viikkoina vähemmän koska taloudessani on henkilö joka halveksii kreikkalaista aatetta. Tee orastavan suhteen stressitesti ja sano että "rakkaani, ne oliivit taitaa olla kylläkin Espanjasta" 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mimei
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 4:32 pm |
|
|
|
Elän käsityksessä, että sinällään tuoreena oliivit ovat syömäkelvottomia. Vasta maitohappokäyminen suolavedessä tekee niistä syötäviä. Siksi ne myydään aina liemineen, ne myös homehtuvat ilman lientä. Jos niitä haluaa marinoida, osta tavallisia mustia kalamatoja suolaliemessä. Valuta ne, ja tee öljymarinadi haluamillasi mausteilla. Valkosipuli, persilja ja chili ovat klassikkoja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
el6
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 6:22 pm |
|
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 4:57 pm Viestit: 1369 Paikkakunta: Universumi
|
Vatkain kirjoitti: Jätkät ei tajua koska ootte tyhmiä. Koskaan ei pidä aliarvoida kreikkalaista aatetta. Kreikkalainen ajatusmaailma: Kyllähän noi varakkaat pystyynnostetun sian näköiset pohjoisen mulukut, meitin pikku piikin hoitellooo: PINK ja OINK
_________________ .
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jäärä
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: La Kesä 11, 2011 6:52 pm |
|
|
Mimei kirjoitti: Elän käsityksessä, että sinällään tuoreena oliivit ovat syömäkelvottomia. Vasta maitohappokäyminen suolavedessä tekee niistä syötäviä. Siksi ne myydään aina liemineen, ne myös homehtuvat ilman lientä. Jos niitä haluaa marinoida, osta tavallisia mustia kalamatoja suolaliemessä. Valuta ne, ja tee öljymarinadi haluamillasi mausteilla. Valkosipuli, persilja ja chili ovat klassikkoja. Ok, tämä selvä. Kalamata tosin ei ole suosikkini, kuten ei mustakaan, mutta onko se niin suuri virhe tehdä sama asia vihreiden kanssa. Mutta jotenkin ne irtomyynnistä saatavat vihreät oliivit tuntuvat paljon kiinteimmiltä, kun taas purkkitavara on jotenkin "lötkömpää". Mene ja tiedä, pitäisi alkaa vertailemaan, kokeilemaan, erehtymään ja onnistumaan.
_________________ Alla talar ötökkä
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Feminine
|
Viestin otsikko: Re: Oliiveista Lähetetty: Su Kesä 12, 2011 10:47 am |
|
|
|
Yleensä ottaen kivelliset oliivit maistuvat, mutta kivettömät ovat mauttomia. Kivellisissä oliiveissa tietää varoa puraisemasta hampaitaa hajalle, mutta kivettömien joukossa voi olla yllärikiviä. Sellaisella voi rusauttaa poskihampaansa vaarallisesti.
|
|
| Ylös |
|
 |