Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 1:31 am |
|
|
-PP74- kirjoitti: Miksi ihminen ylipäätään kuolee sähköiskuun? Ihan ite, tee se itse miehenä olen saanu muutaman täräyksen ja ei ne muutaku vähän säpsäyttää. Jokainen sähkömies on varmaanki saman kokenu. Onko suurin tekijä sydämen kunto vai mikä? Tuuripeliä. Tappavin yhdistelmä on n. 20mA 50Hz vaihtovirtaa sydämen läpi. Moni saa paljon kovemman tällin ja selviää, mutta jopa muissa olosuhteissa samoin oletuksin ainoastaan virran ollessa suurempi, kuolleisuus on pienempi. Jostain syystä. Joskus tälli johtaa kammiovärinään, joskus ei. Älä kokeile enää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jees
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 1:37 am |
|
|
|
Tuuripeliä sinänsä, mutta rennosti ottamalla selviää todennäköisemmin kun syke on matala. Tällöin sähkö ei niin todennäköisesti iske kriittiseen kohtaan = profit?
En nyt muista tarkalleen mikä kohta rytmistä oli se kaikkein kriittinen, mutta sinussolmuketta googlettamalla tuonkin pitäisi selvitä.
_________________ Paljon kello? http://files.msurma.net/wykop/1120247/zegarek.php
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Korpi
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 2:55 am |
|
|
-PP74- kirjoitti: Miksi ihminen ylipäätään kuolee sähköiskuun? Ihan ite, tee se itse miehenä olen saanu muutaman täräyksen ja ei ne muutaku vähän säpsäyttää. Jokainen sähkömies on varmaanki saman kokenu. Onko suurin tekijä sydämen kunto vai mikä? Suurienergisissä sähkötapaturmissa sisäisiin ja ulkoisiin palovammoihin, pienemmillä energioilla sydämen kammiovärinään ja pysähtymiseen. Riittävän suuri sähkövirta sydämen läpi lopettaa sen sähköisen toiminnan hetkeksi depolarisoimalla sydänlihaksen sekä sen johto- ja tahdistinalueet. Tämä ei sinänsä ole haitallista ja sitä käytetäänkin lääketieteessä hyväksi defibrillaatiossa ja kardioversiossa, eli rytmihäiriöiden sähköisessä katkaisussa. Oikeaan aikaan suoritetun iskun jälkeen terve sydän alkaa sykkiä normaalisti, sillä kauttaaltaan depolarisoituneessa sydämessä sinussolmuke luontaisena tahdistinalueena repolarisoituu eli palautuu nopeiten ennalleen ja alkaa tahdistaa sydäntä lähettämällä aktiopotentiaalin eli depolarisaatioaallon sydänlihakseen. Jos isku tapahtuu/alkaa kun sydämen kammiot tai niiden osat ovat depolarisaation (joka siis on osa sydämen normaalia toimintaa ja aiheuttaa lihaksen supistumisen) jäljiltä vielä refraktaaritilassa eli palautumassa eivätkä siksi voi depolarisoitua, on seurauksena kammiovärinä. Tämä johtuu siitä, että kaikilla sydänlihaksen ja sen sähköjohtojärjestelmän soluilla on kyky sinussolmukkeen lailla tahdittaa sydäntä laukaisemalla aktiopotentiaaleja. Sinussolmukkeen asema luontaisena tahdistimena johtuu siitä, että se palautuu edellisestä depolarisaatiosta nopeiten ja lähettää aktiopotentiaalin ennen muita. Sähköiskun aikaan refraktaaritilassa oleva kammion lihas- tai johtojärjestelmän solu ehtii kuitenkin palautua iskun depolarisoimaa sinussolmuketta nopeammin ja laukaisee aktiopotentiaalin. Näitä aktiopotentiaalin keskuksia voi olla useita ja seurauksena koko sydämen sähköinen toiminta muuttuu kaoottiseksi aiheuttaen kammiovärinän. Värisevä sydän ei pumppaa verta ja alkaa välittömästi kärsiä hapenpuutteesta. Taju lähtee muutamassa sekunnissa aivojen verenkierron pysähtyessä ja n. 15 minuutin sisällä jatkuvasti heikentynyt sydänlihas on käyttänyt loppuun kaikki resurssinsa, pysähtyy, eikä yleisesti ottaen ole enää käynnistettävissä. Sydämen kunnolla on merkitystä vain sikäli, että hyväkuntoinen sydän kestää sähköiskun aiheuttamaa kammiovärinää pidempään ja elpyy todennäköisemmin, mikäli defibrillaatio ehditään suorittaa ajoissa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Tuppu L 2.0
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 6:36 am |
|
|
|
Ilmeisesti saattaa sattua pidemmällä altistuksella joku inonimyrkytys, joka johtaa muutamassa päivässä kuolemaan. Samoin hermojen palaminen on yleinen kuolinsyy. Puolet sähkökuolemista tulee kuitenkin putamisista. Joskus oikein huonolla tuurilla tai akrobatialla voi mennä virta aivojen tietyn osan tai sydän läpi oikella hetkellä, johon teoriassa verkkovirtakin riittää ainakin heikkokuntoisemmilla.
Aika moni on selvinnyt salamankin osumisesta päähän, jos sähkö on mennyt ihoa pitkin, jolloin on tullut "vain" palovammoja.
Melkoisella hysterialla sähköön yleensä suhtaudutaan, ilmansaasteet tappaa vuosittain ainakin tuhat kertaa enemmän suomalaisia kuin sähkö. Silti melkoisella välinpitämättömyydellä suhtaudutaan pienhiukkasiin, maksetaan jopa tupakasta ja renkaita polttavien autojen katselusta. Eli jotain suhteellisuuden tajua saisi olla. Samaa hysteeriaa on hieman liikenteessä, jossa laskemieni mukaan teiden valaistuksen sähköntuotannon päästöt tappaa enemmän kuin mitä sillä säästetään kuolonkolareita. Itse ainakin kuolisin mieluumin nopeasti tapaturmassa kuin yhteiskunnalle kalliiseen ja turskalliseen hengityselinsyöpään tukehtumalla. No, saapa siinä toki ensimmäisen kerran laillisesti käyttää Heroiinia. Jos ei sekään riitä, niin saattaa saada jopa lääkekannabista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 2:20 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14895 Paikkakunta: Oulu
|
Tuppu L 2.0 kirjoitti: Ilmeisesti Yhdysvalloissa ja Britanniassakin suhtaudutaan sähköön järkevästi, eikä samalla hysteerialla kuin Suomessa. Suomessa on löysennetty sähkömääräyksiä eeuun takia. Kun ollaan yhdenmukaistettu sääntöjä. Hysteriaa en oo kuitenkaan huomannut aiemminkaan.
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 2:24 pm |
|
|
|
Mun mielestä hysteriaa ei ole se että suojataan ihmiset sähköiskulta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 2:27 pm |
|
|
-PP74- kirjoitti: Miksi ihminen ylipäätään kuolee sähköiskuun? Ihan ite, tee se itse miehenä olen saanu muutaman täräyksen ja ei ne muutaku vähän säpsäyttää. Jokainen sähkömies on varmaanki saman kokenu. Onko suurin tekijä sydämen kunto vai mikä? Ei verkkovirtaan terve ihminen aina kuolekaan. Pienet räpsyt sormille tekee vaan hyvää. Mutta jos räpsyä pelästyneenä amatöörinä tipahtaa katolta niin sitten saattaa katketa niska.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Einheri
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 2:38 pm |
|
Liittynyt: To Maalis 04, 2010 2:16 pm Viestit: 422 Paikkakunta: Regensburg
|
Electric shadow kirjoitti: Tuuripeliä. Tappavin yhdistelmä on n. 20mA 50Hz vaihtovirtaa sydämen läpi. Tuosta varmaan puuttuu jotain. Muuten 50Hz virtaviesti signaloinnissa on tappavin mahdollinen (4-20mA).
_________________ The Wise One has spoken words in the hall, Needful for men to know, Unneedful for trolls to know. - Havamál
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 2:46 pm |
|
|
|
Niin kyllä se vaarallisempi on mitä isompi taajuus.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 2:49 pm |
|
|
jees kirjoitti: Tuuripeliä sinänsä, mutta rennosti ottamalla selviää todennäköisemmin kun syke on matala. Tällöin sähkö ei niin todennäköisesti iske kriittiseen kohtaan = profit?
En nyt muista tarkalleen mikä kohta rytmistä oli se kaikkein kriittinen, mutta sinussolmuketta googlettamalla tuonkin pitäisi selvitä. T-aalto on se mihin osuessa voi tulla ainakin kammiovärinä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neutroni
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 8:27 pm |
|
|
vihertaapero kirjoitti: CE-hyväksytty kirjoitti: Millon tukesin sivuille tulee tiedot vuoden 2010 sähkötapaturmista? Onko kertynyt omakohtaista kokemusta elektroniikan hajuisesta savusta? Kukapa ei olisi puolijohteita polttanut, mutta eikö Tukesin listoille päästäkseen pidä päästää toimintasavut ulos sähkösepästä tai ainakin "viattomasta" sivullisesta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ti Kesä 28, 2011 9:19 pm |
|
|
Neutroni kirjoitti: vihertaapero kirjoitti: CE-hyväksytty kirjoitti: Millon tukesin sivuille tulee tiedot vuoden 2010 sähkötapaturmista? Onko kertynyt omakohtaista kokemusta elektroniikan hajuisesta savusta? Kukapa ei olisi puolijohteita polttanut, mutta eikö Tukesin listoille päästäkseen pidä päästää toimintasavut ulos sähkösepästä tai ainakin "viattomasta" sivullisesta. Pitää. Sitä tilastoa juuri odottelen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kevät
|
Viestin otsikko: Re: Sähkötapaturmat Lähetetty: Ke Kesä 29, 2011 12:31 am |
|
|
|
Hyvä ketju, hyvä ce. Kylkiäisenä tuli ainakin itselle huomioitua se seikka, että jotakin sentään Suomessa on hyvin. Sähköturvallisuus.
_________________ Kuka pelkää mustaa miestä? - Minä en ainakaan -
|
|
| Ylös |
|
 |