Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
BluFF0
|
Viestin otsikko: Sananlaskuja Lähetetty: To Tammi 12, 2012 11:07 am |
|
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 9:19 pm Viestit: 14 Paikkakunta: Uusimaa
|
|
Pohdintaani jäi sananlasku/parsi jonka käsittämiseen en omin avuin pääse.
Mitä sananlasku voisi merkitä jollekkin, kokeneelle?
"Elämänohje, jota voi kutsua "Pandoran säännöksi". Älä koskaan avaa laatikkoa, jota et ole itse sulkenut."
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Phony
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: To Tammi 12, 2012 11:20 am |
|
|
|
Poikkeus vahvistaa säännön.
_________________ Don't mind your make-up, you'd better make your mind up. - Frank Zappa -
|
|
| Ylös |
|
 |
|
syytinki
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: To Tammi 12, 2012 12:13 pm |
|
|
BluFF0 kirjoitti: Pohdintaani jäi sananlasku/parsi jonka käsittämiseen en omin avuin pääse.
"Elämänohje, jota voi kutsua "Pandoran säännöksi". Älä koskaan avaa laatikkoa, jota et ole itse sulkenut." Jaah, niinku. Tarkoittaisiko, että ei kannata tyrkyttäytyä konsultiksi esim. naapuripariskunnan avio-ongelmiin - tms. Jos maksetaan hyvin niin sitten tietysti eri asia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Astronomy
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: To Tammi 12, 2012 12:23 pm |
|
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 1:34 pm Viestit: 1835 Paikkakunta: Maapallo
|
BluFF0 kirjoitti: Pohdintaani jäi sananlasku/parsi jonka käsittämiseen en omin avuin pääse.
"Elämänohje, jota voi kutsua "Pandoran säännöksi". Älä koskaan avaa laatikkoa, jota et ole itse sulkenut." Parempi siemen syöksyssä kuin kymmenen pussissa.
_________________ "To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Sartre "Do Be Do Be Do" - Sinatra — Kurt Vonnegut
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ID10T
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 11:24 am |
|
|
"Elämänohje, jota voi kutsua "Pandoran säännöksi". Älä koskaan avaa laatikkoa, jota et ole itse sulkenut." Eihän tuossa sananlaskussa ole päätä eikä häntää Kirjaimellisesti tulkittuna se vielä toimii, mutta jos lavennetaan ajatusta (niinkuin sanalaskujen yhteydessä on tapana tehdä), niin saadaan jotain sen kaltaista kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut" tai "älä koskaan ota vastuullesi muiden tekosia". Jälkimmäinen on ehkä järkevämpi tulkinta, mutta elämänohjeena se poissulkee uhrautumisen ja empatian, joten aika nihilistiseltä touhulta vaikuttaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Japetus
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 11:41 am |
|
|
ID10T kirjoitti: Eihän tuossa sananlaskussa ole päätä eikä häntää Kirjaimellisesti tulkittuna se vielä toimii, mutta jos lavennetaan ajatusta (niinkuin sanalaskujen yhteydessä on tapana tehdä), niin saadaan jotain sen kaltaista kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut" tai "älä koskaan ota vastuullesi muiden tekosia". Jälkimmäinen on ehkä järkevämpi tulkinta, mutta elämänohjeena se poissulkee uhrautumisen ja empatian, joten aika nihilistiseltä touhulta vaikuttaa. Kai tuo ennemminkin neuvoo olemaan sekaantumatta asioihin, joista ei mitään tiedä. Jos sitten käänteinen ongelma: Olen aina kohdatessani ihmetellyt, mitä sanonnan "älä nuolaise ennen kuin tipahtaa" kirjaimellinen merkitys on. Mikä tipahtaa ja mitä mahdollista haittaa ennenaikaisesta nuolaisusta oikein voi olla?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ID10T
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 12:07 pm |
|
|
Japetus kirjoitti: Kai tuo ennemminkin neuvoo olemaan sekaantumatta asioihin, joista ei mitään tiedä. Käytännössä melko sama kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut" Japetus kirjoitti: Jos sitten käänteinen ongelma: Olen aina kohdatessani ihmetellyt, mitä sanonnan "älä nuolaise ennen kuin tipahtaa" kirjaimellinen merkitys on. Mikä tipahtaa ja mitä mahdollista haittaa ennenaikaisesta nuolaisusta oikein voi olla? Ei pidä juhlia voittoa etukäteen?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Japetus
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 12:13 pm |
|
|
ID10T kirjoitti: Käytännössä melko sama kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut" Hieman sama kyllä. Lainaa: Ei pidä juhlia voittoa etukäteen? Tuo on sen metaforinen merkitys, joka toki on aivan selvä. Hainkin edellä sanonnan kirjaimellista merkitystä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
penni
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Pe Tammi 13, 2012 12:24 pm |
|
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2011 11:30 pm Viestit: 1529 Paikkakunta: Rantaruotsi
|
|
"Oma maa mansikka, muu maa mustikka".
Alun alkaen tuo sanonta tulee ajoilta jolloin kuka hyvänsä sai kaskea metsää ja näin ottaa maan omistukseen. Jos maa kasvaa ahomansikkaa, on sen joku itselleen kaskennut. Jos se kasvaa mustikkaa on se ollut vähintään 3 vuotta koskematta ja niinollen vapaata.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
penni
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Su Tammi 15, 2012 11:25 pm |
|
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2011 11:30 pm Viestit: 1529 Paikkakunta: Rantaruotsi
|
|
En kyllä ymmärrä miksi se nykyään tarkoittaa "Borta bra men hemma bäst"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
make58
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Ma Tammi 16, 2012 2:45 pm |
|
|
Japetus kirjoitti: ID10T kirjoitti: Käytännössä melko sama kuin "älä koskaan yritä tulkita tai ymmärtää sellaista ilmiötä, jonka syntyyn et itse ole vaikuttanut" Hieman sama kyllä. Lainaa: Ei pidä juhlia voittoa etukäteen? Tuo on sen metaforinen merkitys, joka toki on aivan selvä. Hainkin edellä sanonnan kirjaimellista merkitystä. Jostain on putoamassa tippa jotain hyvää. Esimerkiksi jäätelötötterön pohjasta, niin ei pidä nuolaista, ennen kuin tipahtaa!
_________________ Make
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Japetus
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Ma Tammi 16, 2012 3:07 pm |
|
|
make58 kirjoitti: Jostain on putoamassa tippa jotain hyvää. Esimerkiksi jäätelötötterön pohjasta, niin ei pidä nuolaista, ennen kuin tipahtaa! Miksei? Kyllä valuvaa jäätelöä on minusta helpompi nuolaista ennen kuin se alkaa tippua.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
make58
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Ma Tammi 16, 2012 3:20 pm |
|
|
Japetus kirjoitti: make58 kirjoitti: Jostain on putoamassa tippa jotain hyvää. Esimerkiksi jäätelötötterön pohjasta, niin ei pidä nuolaista, ennen kuin tipahtaa! Miksei? Kyllä valuvaa jäätelöä on minusta helpompi nuolaista ennen kuin se alkaa tippua. Jos on sellainen erikoistapaus, että tulossa on vain yksi tippa ja nuolaiset liian aikaisin, niin tipahtaa leualle.... 
_________________ Make
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Japetus
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Ma Tammi 16, 2012 3:36 pm |
|
|
make58 kirjoitti: Jos on sellainen erikoistapaus, että tulossa on vain yksi tippa ja nuolaiset liian aikaisin, niin tipahtaa leualle....  Kaihan sitä voi suu aukikin nuolaista. Jotain kummallista tässä on vanha kansa kyllä harrastanut.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Reifengas
|
Viestin otsikko: Re: Sananlaskuja Lähetetty: Su Tammi 22, 2012 12:38 am |
|
|
|