Tieteessä nyt

Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi?  
Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012.
Haasta itsesi ja osallistu!
Tsekkaa
video ja kilpailuohjeet. 

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Helmi 13, 2012 12:21 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3841 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 257  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kolmen minuutin muna
ViestiLähetetty: To Maalis 11, 2010 12:24 am 
Poissa

sikakoira kirjoitti:
Paul M kirjoitti:
Onko jossain myytävänä kattilaan laskettavia metallikoreja? Olisi kätevää tehdä eri asteisia munia ja myös ranskalaisia. Vai pitääkö itse hitsata?

Omassa tiskikaapissa on tuollainen prisman keittiötarvikeosastolta ostettu. Munat on mielestäni kätevin laittaa ja kalastaa isolla salaatintarjoilulusikalla jossa reikä keskellä.

Sillai saa hyvän munan, kun pistää sen kylmään veteen, ja sitten kun vesi alkaa kiehua, voi jo vetää munan pois.

Munat voi myös keittää perunoiden päällä.

Muinasessa Ylpön kestikivarissa Toijalassa, jonka poikiin myös Arvo kuului, pihalta tuodut munat keitettiin kievarin isossa pannussa kahvin joukossa...

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 11, 2010 12:28 pm 
Poissa

sikakoira kirjoitti:
Paul M kirjoitti:
Onko jossain myytävänä kattilaan laskettavia metallikoreja? Olisi kätevää tehdä eri asteisia munia ja myös ranskalaisia. Vai pitääkö itse hitsata?

Omassa tiskikaapissa on tuollainen prisman keittiötarvikeosastolta ostettu. Munat on mielestäni kätevin laittaa ja kalastaa isolla salaatintarjoilulusikalla jossa reikä keskellä.

Spagettikauha on kuin luotu munien laittamiseen ja kalastamiseen ;)

Muutoin olen sitä mieltä että ainoa kunnon keitetty muna on kovaksi keitetty.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 11, 2010 1:21 pm 
Poissa

Kanga kirjoitti:
Muutoin olen sitä mieltä että ainoa kunnon keitetty muna on kovaksi keitetty.

Ei, se on munan kulinaaristen arvojen hukkaanheittämistä. Paras muna on uppokeitetty salaatin päällä nautittuna. Tämä tosin vaatii ihan oikean munan, ei mitään kalarehumunaa, josta ei mausta eikä väristä kannata paljon puhua. Ehkä sellainen muna sopiikin parhaiten kovaksi keitettäväksi. Itse ostaisin mielellään pienten tuottajien munia, mutta kun sekin on Suomessa jotenkin vaikeaa. Italiassa on marketin hyllyllä parempia munia, Suomessa joutuu ostamaan luomua päästäkseen samaan. Mistä lienee johtuva.

Lepakko kirjoitti:
Mirepoix kirjoitti:
Aivan siis hillitöntä tuotantoa tyyppiä 1000 tonnia päivässä (!) jollain alueella.
Aika hyvä tuotanto - miljoona kiloa perattava ja pakastettava päivittäin... Montakohan kymmentä miljoonaa kiloa koko kalamäärän täytyy olla tuottaakseen "korkoa" miljoona kiloa päivässä?

Aivan, jos ajatellaan että kaksi vuotta kasvaa ko. kala sukukypsäksi niin tuo luku täytyy kertoa noin 700 sadalla. Jotenkin tuntuu että Vietnamin vedet eivät pian ole kovin puhtaita. Päävientialue on näköjään Venäjä.
http://www.thefishsite.com/articles/689 ... t-may-2009

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 11, 2010 1:52 pm 
Poissa

Lainaa:
Sillai saa hyvän munan, kun pistää sen kylmään veteen, ja sitten kun vesi alkaa kiehua, voi jo vetää munan pois.

Riippuu liedestä. Nestekaasulla tai induktiolla ei onnistu, ellei keittomäärä ole vähintään kymmenen. Hitaalla keraamisella voi onnistua.

Lainaa:
Muinasessa Ylpön kestikivarissa Toijalassa, jonka poikiin myös Arvo kuului, pihalta tuodut munat keitettiin kievarin isossa pannussa kahvin joukossa...

Tuleeko niihin kahvin aromia?

Kiinalaisilla on tapana, että kovaksi keitetty muna ongitaan vedestä, rikotaan kuori halkeamille poistamatta sitä kuitenkaan, ja sitten keitetään toiseen kertaan mustassa teessä, johon voi lisätä suolaa, ehkä myös soijaa ja tähtianista. Saavat jäähtyä liemessään. Sitten vasta kuoritaan ja ehkä puolitetaan kylmäksi alkuruoaksi tai aamiaiseksi. Pinnalle tulee kaunis marmorikuvio ja omanlaisensa teen aromi.

kuva: http://de.asiacooking.net/media/250px-Chayedan_2.jpg

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Syömäkysely
ViestiLähetetty: To Maalis 11, 2010 8:28 pm 
Poissa

Huomasin tuossa männä viikolla, että kun tekee uuniranskiksia, eli perisuomalaisia makkarapottuja, niin ranskismäärästä kannattaa puolet korvata pitkillä, vihreillä pakastepavuilla. Tosi hyvää ja toimii niin kuin ranskanpottu kun sen laittaa samaan aikaan uuniin muitten kanssa. Eli sotkee sen vaan pottujen sekaan. Todella hyvää ja pottujakin tulee popsittua paljon vähemmän ja omaatuntoa rauhoiteltua sillä että on syönyt vihreää.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 12, 2010 5:24 pm 
Poissa

Pringles kirjoitti:
Huh? Pangasius on erinomaista paistettuna. Ei maistu juuri miltään.

Pangasiuksesta saa ihan hyvää kun sen leivittää vehnäjauhoilla ja maustaa suolalla, pippurilla ja sitruunalla. Halpisulkomaankaloista parempi on kuitenkin tilapia, joka on affenan sukuinen kala. Sitä saa vitosella kilon etnisestä kaupasta.

Kotimaisen kalan hinta on vedetty niin överiksi, ettei minulla enää ole siihen varaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 12, 2010 5:43 pm 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Kotimaisen kalan hinta on vedetty niin överiksi, ettei minulla enää ole siihen varaa.

Olisko mahdotonta käydä kalalla? Kohta kun jäät lähtee ja ahvenen kutu alkaa, ai mahdoton ku katiskalla saa paljon hyvää affenta.

Sauna lämmitetään puilla - Sähköllä valaistaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 12, 2010 6:45 pm 
Poissa

Kala muuten säilyy pakkasessa yllättävän hyvin kun tuoreltaan jään sisään pakastaa. Käyttö kylmän veden alla ja pakastepussiin ja pakkaseen, jää ohut kerros jäätä kalan pintaan. On tullut yli vuoden pakkasessa ollutta kalaa syötyä ja ei ollut mitään vikaa. Eihän se toki tuoreen veroista ollut, mutta syötävää ja hyvää kuitenkin.

Sauna lämmitetään puilla - Sähköllä valaistaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 12, 2010 11:18 pm 
Poissa

sikakoira kirjoitti:
Aweb kirjoitti:

Olisko mahdotonta käydä kalalla? Kohta kun jäät lähtee ja ahvenen kutu alkaa, ai mahdoton ku katiskalla saa paljon hyvää affenta.

Niin. Suomessa työ on kallista, ja kaupan väliportaat vetävät hirmuisia katteita. Ammattikalastajat ovat harvassa ja heitä ajetaan ahtaalle.

Kaupasta ostettava villikala, kuten myös riista ja ehkä jopa metsämarjat ja -sienet ovat varsin kalliita. Ne onkin suunnattu uusavutomille kaupunkialisille, jotka eivät ehdi/viitsi/osaa hankkia itse näitä luonnon antimia. Sama koskee kalaa, mutta sillä on vielä erityisominaisuuksia kuten herkkä pilaantuvuus joka vaatii hyvän logistiikan ja kylmäketjun.

Normaali perinteinen suomalainen metstää, sienestää, marjastaa ja kalastaa. Varusteet, luvat yms. maksavat jotain, mutta ajan kanssa ruoan laatu, tuoreus ja siihen liittyvät elämykset ja luontokokemukset maksavat itsensä takaisin moninkertaisesti. Turha valittaa jos oligopolinen peltomarketti on kallis, kun kaikki on suoraan luonnosta priimana saatavilla sille joka viitsii ottaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 13, 2010 12:18 am 
Poissa

Kyllä minä kalastan niin paljon kuin suinkin pystyn. Itsepyydettyä on vielä pakkasessa, tosin niukanlaisesti. Talvipyyntiä on huonolla menestyksellä harjoitettu iskukoukuilla. Myös verkoilla olen käynyt ja sieltä tuli ahventa, haukea ja lahnaa ihan kivasti. Yksi kuhakin. Ensi kesänä sitten taas olen virvelinvarressa niin paljon kuin suinkin kykenen. Pieni rajoitus on siinä kun itsellä ei ole venettä, joten olen kavereitten kutsujen armoilla. Lähirannoille ei oikein pääse mitään pyytämään kun ovat yksityisten tontteja. Veneen hankkiminen on haaveissa, mutta rahat menevät vielä tänäkin kesänä talon laittamiseen. Sauna pitäisi rakentaa.

En pidä tässä kala-asiassa itseäni kovinkaan uusavuttomana. Olen harrastanut kalastusta lapsesta asti ja nuoruudessani kesätöinäni tienannut sillä hommalla useina kesinä jopa palkkaa. Käsieni arvet on käytännössä kaikki kalastushommissa hankittu.

Valitettavasti kuitenkin silloin tällöin olen ostokalan varassa, eikä minulla ole varaa maksaa yli 30 euroa kilolta jostain kuhafileestä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 13, 2010 12:24 am 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Kyllä minä kalastan niin paljon kuin suinkin pystyn. [...]
Valitettavasti kuitenkin silloin tällöin olen ostokalan varassa, eikä minulla ole varaa maksaa yli 30 euroa kilolta jostain kuhafileestä.

Juu, kommenttini olikin yleisemmäksi tarkoitettu.

PS. Älä Aweb enää kaiva sitä savea kalansavustuspönttöihisi ainakaan sieltä Myllysillan juurelta.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 13, 2010 3:41 am 
Poissa

Kosh kirjoitti:
PS. Älä Aweb enää kaiva sitä savea kalansavustuspönttöihisi ainakaan sieltä Myllysillan juurelta.

Ilmeisesti siis lopultakin uskot, että Aurajoessa savea riittää?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 13, 2010 10:53 pm 
Poissa

Tein nakkikastiketta. :)

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 13, 2010 11:17 pm 
Poissa

Idea ranskisten myötä kypsennettävistä pakastepavuista on hyvin kiinnostava. Täytyykin kokeilla ensi tilassa. Kiitos Vatkain!

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 13, 2010 11:26 pm 
Poissa

Söin liian kypsää naudanpaistia Italiannuudeleiden kera, hyvää mutta harmittaa tuo ylikypsyys.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3841 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 257  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]