Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Olli V
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 9:49 pm |
|
|
|
Pekoni BBQ pitsa tuli nyt illalla syötyä. Harvemmin tulee itse tehtyä ruokaa. Kallista aikaa menee hukkaan.
_________________ Esitetyt väittämät ovat kirjoittajan omia näkemyksiä, ellei toisin ole mainittu. Kirjoittaja ei ole vastuussa esitettyjen väittämien oikeellisuudesta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Echi
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 9:57 pm |
|
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 1:22 am Viestit: 5509 Paikkakunta: Kioto
|
babun kirjoitti: Kulinarismi ja traditiot ovat vahvasti yhteen sidottuja. Kulinarismiin kuuluu moni asia, johon ei välttämättä muutoin tieteellisesti liity positiivisia vaikutuksia. Aperitiivin tarkoituksiin kuuluu muun muassa ilmapiirin luonti sekä ruokahalun herätys. Arvostettujen kulinarismiperinteiden kannalta mielipiteilläsi ei ole juurikaan merkitystä. Kyllä minä ymmärrän tämän sosiaalisen aspektin merkityksen. Oletin kuitenkin, että kyseessä oli normaali illallinen, johon ei liittynyt sen kummempia juhlallisuuksia. Olin kiinnostunut lähinnä Pubin omasta mielipiteestä asiaan. Subjektiivista makukokemusta ei tietenkään voida arvioida tieteelliseltä kannalta, enkä usko että Pubi kuvitteli minun tosissani vaativan tutkimuksia aiheesta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Luuttu
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 10:07 pm |
|
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 4:17 pm Viestit: 959 Paikkakunta: Lappi
|
|
Cilitonnikalaa usein arkiruokana herne-maissi-paprikan kanssa pannulla. Siitäkin pitää tuntea syyllisyyttä, se kun kuuluu olevan liikakalastettu. Helppo se on ja nopea.
Toisinaan jauhelihaa (joskus hirven) pannulle ja pirusti kasviksia ja mausteita sekaan, cayenne-pippurilla viime silaus. Kirsipaistia hirvestä talvella, mausteena pelkkä suola.
Kele, kun Suomesta ei tahdo saada merikalaa, muuta kuin lohta. Kaupungeissa tämä tietysti on toisin, mutta täälläkin, kun käy Ruotsin puolella, löytyy heti puna-ahventa ja turskaa paljon helpommin.
_________________ Tämän päivän totuus on huomisen valhe
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mummo
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 10:13 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:41 am Viestit: 9234 Paikkakunta: Stadi, Sörkan kulmat
|
|
Mitä tarkoittaa kirsipaisti?
_________________ Se siitä. Kiitos kaloista, erityisesti haipuvussa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Echi
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 10:17 pm |
|
|
babun kirjoitti: Havainnollistava esimerkki : voit miettiä miltä vaikuttaisit yleisön silmissä, mikäli julkistaisit tämän henkilökohtaisen mielipiteen nobel-illallisella. Kyllä, HK:n sinisen nauttiminen kotioloissa vastaa täysin nobel-illallista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pubi
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 10:26 pm |
|
|
Echi kirjoitti: babun kirjoitti: Havainnollistava esimerkki : voit miettiä miltä vaikuttaisit yleisön silmissä, mikäli julkistaisit tämän henkilökohtaisen mielipiteen nobel-illallisella. Kyllä, HK:n sinisen nauttiminen kotioloissa vastaa täysin nobel-illallista. Heei, camoon, älkää takertuko minun HK:n siniseeni; se oli jäätävän kossun kanssa minun Nobel-illalliseni. Huomenna pilkon loput perunat kastikkeeseen ja se on minun Nobel-Kekkoseni. (Hän söi lounaan, joten minä syön hänet.) Mummo: Vatsani kestää kaiken muun paitsi rakkaussurut.
_________________ tiäremiäs: "suppeita on uskovaiset".
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mummo
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 10:40 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:41 am Viestit: 9234 Paikkakunta: Stadi, Sörkan kulmat
|
|
Muumimamma on sanonut, että kaikki hauska on hyväksi vatsalle. Rakkaussurut ovat kerrassaan epäterveelliset.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Luuttu
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 10:41 pm |
|
|
Mummo kirjoitti: Mitä tarkoittaa kirsipaisti? Panen suoraan pakasteesta otetun jäisen paistin suolapedille ja käärin folioon useampaan kertaan, sitten panen sen uuniin, tai minä panen sen vuolukivitakkaan, jonka olen kuumentanut ja sulkenut pellit. Siellä se sitten on 12-16 tuntia. Nesteet ovat tallella ja suola imeytynyt paistiin. On todellista gormetia, varsinkin jos keskusosa on jäänyt vähän punaiseksi. Toisinaan tulee ylikypsää, mutta hyvää on sekin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mummo
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 10:55 pm |
|
|
|
Voi miten herkullista. Hirvipaisti Stadista ei taida saada edes isolla rahalla, meikällä harvemmin on kumpaakaan.
Vuosia sitten sain semmoisen lahjaksi. Laitoin uuniin pekonilla silavoituna ja paistelin kauan hiljalleen. Oikein kaipuun kyynel tulee silmään ja kuola suupieleen, kun sitä muistan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Echi
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 11:08 pm |
|
|
|
Iltapalaksi valkosipuliperunoita ja valkosipulimakkaraa, höysteeksi laitoin hieman valkosipulikastiketta. Sopii ensi yönä vampyyreiden hyökätä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Luuttu
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 11:13 pm |
|
|
Hassua on, että keksin tuon vähän laiskuuttani, kun en viitsinyt alkaa käristykseksi vuolla. Jäkeen kuulin, että se olikin keksitty ennen minun oivallustani  ja nimetty kirsipaistiksi. Hyvä poro, tai hirvikäristys pitäisi vuolla jäisestä lihasta ja poikkisyyhyn, tällöin se mureutuu jo vuolemisessa ja siivut ovat sopivan ohuita. Käristys vaati aina voin ja todellinen herkku tulee, kun sulattaa pannussa "poron pintaa", eli selän päällä olevaa rasvaa. Se tosin kovettuu myös nopeasti. Pormiehet eivät keitä perunoita käristyksen kanssa, vaan kastavat näkkileipää sulassa rasvassa suoraan paistinpannusta ja käristyssiivut leivän päällä. Kuulostaa groteskilta, mutta se on maukasta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pikku Gen
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 11:30 pm |
|
|
Echi kirjoitti: Iltapalaksi valkosipuliperunoita ja valkosipulimakkaraa, höysteeksi laitoin hieman valkosipulikastiketta. Sopii ensi yönä vampyyreiden hyökätä. :F Kuulostaapa hyvältä.
_________________ "Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
babun
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: Ke Touko 27, 2009 11:49 pm |
|
|
Pubi kirjoitti: Echi kirjoitti: babun kirjoitti: Havainnollistava esimerkki : voit miettiä miltä vaikuttaisit yleisön silmissä, mikäli julkistaisit tämän henkilökohtaisen mielipiteen nobel-illallisella. Kyllä, HK:n sinisen nauttiminen kotioloissa vastaa täysin nobel-illallista. Heei, camoon, älkää takertuko minun HK:n siniseeni; se oli jäätävän kossun kanssa minun Nobel-illalliseni. Huomenna pilkon loput perunat kastikkeeseen ja se on minun Nobel-Kekkoseni. (Hän söi lounaan, joten minä syön hänet.) Hehheh, kunhan laitoin vasta-provon provolle, echi kun niin tykkää niistä  En mä todellakaan todellisuudessa mikään kulinaristi ole, vaikka toisinaan kokkaankin. Erilaista kotiruokaa tapaan laittaa : makaroonilaatikkoa, keittoja, uunikalaa, maksapihvejä....sen sellaista. En mäkään liiemmin viinasta välitä ruoan kanssa. Mutta joidenkin ruokien kanssa viini kelpaa ja toisten kanssa olut. Joulukinkun kanssa pitää saada punkkua, kanaan kuuluu valkkari ja kalakeittoon ja pitsaan sopii hyvin olut.
_________________ The world we have made as a result of the level of thinking we have done thus far creates problems we cannot solve at the same level of thinking at which we created them. - Albert Einstein
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: To Touko 28, 2009 9:23 am |
|
|
Echi kirjoitti: Pubi kirjoitti: Alle kylmä kossu ruokaryypyksi. Ja pariin sopivaan suupalan väliin myös. Onko tuosta oikeasti jotain hyötyä? Raaka viinapaukku voi turruttaa makuaistia ja se maistuu muutenkin helvetin pahalta. Hyvältähän se maistuu. Itselläni on tapana oikein hyvän ruoan kanssa (ravintolassa syödessäni) tilata raaka gini ruoan viereen. Siitä kun välillä ottaa pikku höpsyn, suu palautuu samaan tilaan kuin se oli pöytään istuutuessa, eli maut "desinfioituvat" pois ja ruoan aromit tuntuvat sen jälkeen jälleen voimakkaammilta.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Syömäkysely Lähetetty: To Touko 28, 2009 9:26 am |
|
|
totinen kirjoitti: Virittelin spagettikastiketta, lihaliemikuutio on sittenkin sen oleellinen mauste. Testaapa kanaliemikuutiota. Yleensä teen bolognesen niin, että ensin paistan pekonia ja sipulia, sitten lisään lihan, sitten tomaattimurskan, lasillisen punkkua ja kanaliemikuution. Sitten haudutan tunnin ja lisään yrtit (tuoretta rosmariinia ja basilikaa tai oreganoa). Kanaliemessä on aromikkaampi maku kuin lihaliemessä (kun puhutaan valmisteista). Edit. mausteet unohtuivat, eli merisuolaa ja mustapippuria.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
Viimeksi muokannut Aweb päivämäärä To Touko 28, 2009 9:33 am, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
| Ylös |
|
 |