Lue Tiedettä iPadista
Tiede-lehden irtonumeroita voi ostaa myös iPadiin. Tabletissa lehti kulkee aina mukana, ja kaiken kukkuraksi se tulee paperista edullisemmaksi. Lue lisää täältä!

|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Aweb
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:12 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Siis poistaako alkoholi krapulan? Minulla se vain pahentaa oloa. Periaatteessa alkoholi poistaa sinunkin krapulasi, mutta alkoholiin tottumattomana limakalvosi ovat ehkä kärsineet edellisen päivän satsista niin paljon, ettet enää saa pidettyä uutta lastia sisälläsi ts. Alkoholistin tilanne on kuitenkin toinen. Vieroitusoireet syntyvät kun alkoholi poistuu elimistöstä ja alkoholiin mukautunut hermosto ja muu elimistö suistuu raiteiltaan. Lainaa: Miksi minulla puhdas vodka ei aiheuta läheskään niin pahaa oloa aamuisin kuin vaikkapa kaljan juominen? Enpä tiedä. Ehkä olet yliherkkä jollekin oluen sisältämälle aineelle. Se ei kuitenkaan ole krapulaa. Krapulalla tarkoitetaan etanolin aiheuttamaa olotilaa. Lainaa: Kyllähän Myytinmurtajatkin testasivat sitä että pelkkä kalja tekee pahemman krapulan ja pelkällä vodkalla oikeastaan ei tunnu missään. Että enpä tiedä onko tuo totuutesi niin totta kuin luulet. Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, ja ihmisille syntyy huono olo eri asioista. Krapula on kuitenkin etanolin aiheuttama vieroitusoire. Jos krapulaksi lasketaan myös alkoholin lisäksi nautitut mahdolliset epäpuhtaudet, pitää huomioida sekin, millaisen lihapiirakan söit kännipäissäsi, sen sisältämät bakteerit yms., vai söitkö omenan, vai nuolaisitko kynnenalusestasi jotain röppöjä.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:13 pm |
|
|
Kosh kirjoitti: Joo, on, mainitsinkin jo ekan viestini lopussa omani. Kymmenen kiloa vuodessa pois, pääasiassa liikunnan avulla.
Käsitin, että se oli jo saavutettu tavoite.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kosh
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:15 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:59 pm Viestit: 17969 Paikkakunta: WWW
|
jogger kirjoitti: Aweb kirjoitti: Pultsareiden alkoholinkäyttö liittyy siihen, että vieroitusoireet (krapula) ovat niin pahoja, etteivät voi olla ilman viinaa. Siis poistaako alkoholi krapulan? Minulla se vain pahentaa oloa. Alkoholi kyllä parantaa krapulan. Tosin se on todella, todella herkkä laji alkaa tosissaan krapulaa alkoholilla hoitamaan. Menee nimittäin helposti uudren nousuhumalan puolelle ja se vain siirtää sekä pahentaa lopullista krapulaa. Helpompaa on pierrä ripulissa kuin lääkitä krapulaa viinalla. jogger kirjoitti: Aweb kirjoitti: Krapula johtuu vain ja ainoastaan nautitusta etanolista. On ihan se ja sama, missä muodossa sen juot. Miksi minulla puhdas vodka ei aiheuta läheskään niin pahaa oloa aamuisin kuin vaikkapa kaljan juominen? Kyllähän Myytinmurtajatkin testasivat sitä että pelkkä kalja tekee pahemman krapulan ja pelkällä vodkalla oikeastaan ei tunnu missään. Että enpä tiedä onko tuo totuutesi niin totta kuin luulet. No perus nyrkkisääntö on, että krapula johtuu alkoholista ja krappiksen voimakkuus korreloi pääasiassa juodun alkoholimäärän kanssa. Mutta juoduilla juomilla on paljon eroja. Tislatut väkevät juomat sisältävät vähemmän käymisen sivutuotteina syntyneitä sikunoita kuin raa'at käymistuotteet. Kirkkaissa viinoissa on vähemmän kaikenlaisia parkkihappoja ynnä muita kemikaaleja kuin voimakkaan värillisissä ja -mausteisissa viinoissa. Halvoissa viineissä on mukana kemikaaleja joilla esim. viini on kirkastettu. Lähtöaineesta ja valmistustavasta riippuen alkoholijuomassa voi olla jo sinällään runsaasti krapulayhdistettä nimeltään asetaldehydi - esimerkiksi calvados on tunnettu runsaan asetaldehydin lähde. Juoman mahdolliset hiilihapotkin vaikuttavat sekä humaltumisen voimakkuuteen että mahdolliseen pahoinvointiin. Todennäköisesti lievimmät krapulaoireet samalla alkoholin absoluuttisella annostuksella saa, jos ryyppää vodkaa hanavedellä laimennettuna. Etanolin määrä on kyllä keskeisin tekijä, mutta juomilla tosiaankin on eroja.
_________________ Aatteensa puolesta taisteleva sotii ihmisiä vastaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kosh
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:19 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:59 pm Viestit: 17969 Paikkakunta: WWW
|
Aweb kirjoitti: Kosh kirjoitti: Joo, on, mainitsinkin jo ekan viestini lopussa omani. Kymmenen kiloa vuodessa pois, pääasiassa liikunnan avulla.
Käsitin, että se oli jo saavutettu tavoite. Ei ole. Kevensin ensimmäisen kymmenen kiloa jo reilu vuosi sitten, mutta nyt on tavoitteena toinen. Painoin alunperin yli sata kiloa josta pudotin noin 91:een muutamassa kuukaudessa. Nyt painan noin 93 ja tavoittelen 83:a lopullisena ihannepainonani. Olen siis 183 cm pitkä ja normaalipainon yläraja indeksikaavan mukaan on minulla noin 85 kg.
_________________ Aatteensa puolesta taisteleva sotii ihmisiä vastaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:23 pm |
|
|
Kosh kirjoitti: Aweb kirjoitti: Kosh kirjoitti: Joo, on, mainitsinkin jo ekan viestini lopussa omani. Kymmenen kiloa vuodessa pois, pääasiassa liikunnan avulla.
Käsitin, että se oli jo saavutettu tavoite. Ei ole. Kevensin ensimmäisen kymmenen kiloa jo reilu vuosi sitten, mutta nyt on tavoitteena toinen. Painoin alunperin yli sata kiloa josta pudotin noin 91:een muutamassa kuukaudessa. Nyt painan noin 93 ja tavoittelen 83:a lopullisena ihannepainonani. Olen siis 183 cm pitkä ja normaalipainon yläraja indeksikaavan mukaan on minulla noin 85 kg. Ok. No onnea sinulle tavoitteesi toteuttamiseksi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:24 pm |
|
|
Kosh kirjoitti: No perus nyrkkisääntö on, että krapula johtuu alkoholista ja krappiksen voimakkuus korreloi pääasiassa juodun alkoholimäärän kanssa. Mutta juoduilla juomilla on paljon eroja. Tislatut väkevät juomat sisältävät vähemmän käymisen sivutuotteina syntyneitä sikunoita kuin raa'at käymistuotteet. Kirkkaissa viinoissa on vähemmän kaikenlaisia parkkihappoja ynnä muita kemikaaleja kuin voimakkaan värillisissä ja -mausteisissa viinoissa. Halvoissa viineissä on mukana kemikaaleja joilla esim. viini on kirkastettu. Lähtöaineesta ja valmistustavasta riippuen alkoholijuomassa voi olla jo sinällään runsaasti krapulayhdistettä nimeltään asetaldehydi - esimerkiksi calvados on tunnettu runsaan asetaldehydin lähde. Juoman mahdolliset hiilihapotkin vaikuttavat sekä humaltumisen voimakkuuteen että mahdolliseen pahoinvointiin. Todennäköisesti lievimmät krapulaoireet samalla alkoholin absoluuttisella annostuksella saa, jos ryyppää vodkaa hanavedellä laimennettuna. Etanolin määrä on kyllä keskeisin tekijä, mutta juomilla tosiaankin on eroja.
Varmaan pitää paikkansa. Lienee sitten yksilöstä kiinni, miten hyvin sietää noita epäpuhtauksia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:42 pm |
|
|
Aweb kirjoitti: Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, ja ihmisille syntyy huono olo eri asioista. Krapula on kuitenkin etanolin aiheuttama vieroitusoire. Vieroitusoire vai...? Ehkä alkoholisteilla, mutta tuskin normaaleilla ihmisillä. Siis joka kerta kun olen kuullut joidenkin sanovan kokevan krapulaa niin heillä on oikeasti vieroitusoireita ja mielessä viina kokoajan? Mietin että olenkohan ainoa suomalainen joka ei ole/tule riippuvainen alkoholista. Aweb kirjoitti: Jos krapulaksi lasketaan myös alkoholin lisäksi nautitut mahdolliset epäpuhtaudet, pitää huomioida sekin, millaisen lihapiirakan söit kännipäissäsi, sen sisältämät bakteerit yms., vai söitkö omenan, vai nuolaisitko kynnenalusestasi jotain röppöjä. Olen muuten huomannutkin ettei kannata syödä mitään jos juo, tulee vaan pahempi olo aamulla. Muutenkin syöminen oksettaa kännipäissä jostain syystä, tai no aluksi sitä menee kyllä sisään jonkin verran mutta sitten tuleekin paha olo yllättäen. Mistä lie johtuu. Sama juttu aamulla (dokaamisen jälkeen), jos syö liikaa niin tulee kauhee äklö olo, yleensä jos syön niin syön todella hitaasti ja vähän jotta ehdin lopettaa ennenkuin alkaa oksettamaan. Kosh kirjoitti: Alkoholi kyllä parantaa krapulan. Tosin se on todella, todella herkkä laji alkaa tosissaan krapulaa alkoholilla hoitamaan. Menee nimittäin helposti uudren nousuhumalan puolelle ja se vain siirtää sekä pahentaa lopullista krapulaa. Helpompaa on pierrä ripulissa kuin lääkitä krapulaa viinalla. Nousuhumalaa en ole kokenut ensimmäisten kännien jälkeen, mikäköhän siinäkin sitten on. Vähän sama asia kaikissa uusissa jutuissa, aluksi maistuu hyvältä, sitten siihen vain tottuu eikä tunnu enää missään. Onkohan tämäkin jokin mielisairaus sitten...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
asdf
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:47 pm |
|
|
|
Alkoholin nauttimisesta ilman krapulaa ja liikunnasta: aika hyvin tässä on jo kommentoitukin aihetta, mutta voin kertoa omasta kokemuksestani. Jos juon illalla vaikkapa kaksi-kolme ravintola-annosta, en huomaa itsessäni seuraavana päivänä minkäänlaisia krapulan oireita, paitsi, jos harrastan liikuntaa.
Ainakin salitreenauksessa tai lenkkeilyssä minulle tulee silloin normihikoilun sijaan jonkin sortin tuskahiki, alan tulla lievästi huonovointiseksi ja joskus jäsenet tärisevät normaalia enemmän. Siis kyllä minulla aina kunnon salitreenin jälkeen treenatut jäsenet ovat muutaman tunnin ajan alttiita vapisemaan, jos niitä joutuu rasittamaan, mutta jos edellisenä iltana on tissutellut, vapina on voimakkaampaa.
Samaten lenkillä hengästyy ja tuntuu rasittuvansa normaalia enemmän. Tämän takia, jos seuraavana päivänä on jonkun sortin liikuntaa suunnitteilla, en ota yhtään mitään ja käytännössä tämä on johtanut siihen, että jos juon, juon vain viikonloppuna, enkä tee sitäkään joka viikonloppu. Itse asiassa säännölliset liikuntaharrastukset olivat yksi painava syy satunnaisen pikkutissuttelun lopettamiseen. Nykyään tulee jopa tehtyä joskus niin, että tulee kieltäydyttyä juomisesta, koska on päättänyt seuraavana päivänä harrastaa jotain liikuntaa.
_________________ Life throws you curveballs, that's for sure. - Stephen R. Bissette, Copper
|
|
| Ylös |
|
 |
|
asdf
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:57 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Vieroitusoire vai...? Ehkä alkoholisteilla, mutta tuskin normaaleilla ihmisillä. Siis joka kerta kun olen kuullut joidenkin sanovan kokevan krapulaa niin heillä on oikeasti vieroitusoireita ja mielessä viina kokoajan? Mietin että olenkohan ainoa suomalainen joka ei ole/tule riippuvainen alkoholista. Jos sinulla juopottelun jälkeisenä päivänä veden juominen oksettaa, niin kyllä se lievää krapulaa on. Eihän se mitenkään normaali olotila ole, että vesi oksettaa.
_________________ Life throws you curveballs, that's for sure. - Stephen R. Bissette, Copper
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 10:58 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Aweb kirjoitti: Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, ja ihmisille syntyy huono olo eri asioista. Krapula on kuitenkin etanolin aiheuttama vieroitusoire. Vieroitusoire vai...? Ehkä alkoholisteilla, mutta tuskin normaaleilla ihmisillä. Kun ihminen juo alkoholia, hermosto reagoi häiriötilaan terhistämällä toimintojaan. Krapula on pääasiassa sitä, että kun alkoholi häipyy elimistöstä, hermot ovat edelleen herkistyneessä tilassa. Alkoholi palauttaa vääristyneen tasapainon. Pitkään jatkunut alkoholinkäyttö tietenkin aiheuttaa muitakin fyysisiä seuraamuksia, kuten serotoniinivajeen yms. Mutta kyllä kyse on periaatteessa väliaikaisesta riippuvuusoireesta ei-alkoholistillakin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
asdf
|
Lähetetty: Pe Kesä 15, 2012 11:01 pm |
|
|
Kosh kirjoitti: Olen siis 183 cm pitkä ja normaalipainon yläraja indeksikaavan mukaan on minulla noin 85 kg. Indeksi on ihan hyvä suuntaa-antava ohje, muttei sitä orjallisesti kannata noudattaa. Oma olo ja peili kertovat paremmin. Varsinkin, jos liikuntaa harrastaa runsaasti, lihasta saattaa kertyä sen verran, että on sen vuoksi 'ylipainoinen'.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Lähetetty: La Kesä 16, 2012 12:19 am |
|
|
asdf kirjoitti: Jos sinulla juopottelun jälkeisenä päivänä veden juominen oksettaa, niin kyllä se lievää krapulaa on. Eihän se mitenkään normaali olotila ole, että vesi oksettaa. Siis kyllä se veden juominen oksettaa muutenkin ilman dokaamistakin, 0.5 litraa pystyy juomaan kerralla, sitten on pakko ottaa jotain mehua ym, alkaa vain tuntumaan inhottavalta sen lipittäminen. JA koska "krapulassa" on pakko väkisin juoda enemmän nestettä, niin juonkin sen takia limuja koska niitä pystyy juomaan enemmän, vettä taas ei. Aweb kirjoitti: Mutta kyllä kyse on periaatteessa väliaikaisesta riippuvuusoireesta ei-alkoholistillakin. Luulen että minun krapulani ovat puhtaasti vatsan/suoliston ärsytystä alkoholin takia, sekä elimistön kuivumista, sillä ensinnäkin alkoholi vain pahentaa "krapulaani", ja toisekseen, minulla ei ole "krapulaa", vain lievää pahaa oloa mahassa ja suolistossa, jos on syönyt, siksi välttelenkin syömistä kännissä, koska paha olo pitenee kun sitä alkoholia vissiin kulkeutuu suolistoon enemmän tjsp. Varma kyllä olen siitä että kännätessä jos syö niin kankkunen pitenee. Jos ei syö niin se lievä paha olo kestää ehkä 6h pisimmillään, sitten alkaa taas normalisoitumaan, jos syö niin se on varmaan koko loppupäivän sitten, ellei jopa seuraavanakin päivänä. Nykyään tosin tulee maha kipeeksi aika pian jo pelkän viinan vetämisestä, joskus kun join aika paljon viinaa kerralla, niin jäi jonkinlainen trauma siitä alitajuntaan. Ehkä alkoholistien kannattaisi kokeilla yliannostusta? Saattaa käydä niin ettei enää haluakaan juoda kun maha itkee jo pelkästä ajatuksesta (kuten minullekin kävi/käy vieläkin jonkin verran, tapauksesta taitaa olla 5 vuotta jo, ensimmäisenä vuotena en voinut juoda lainkaan viinaa, edes ajatella sitä kun alkoi mahaan sattumaan pelkkä ajatuskin).
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: La Kesä 16, 2012 12:11 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Varma kyllä olen siitä että kännätessä jos syö niin kankkunen pitenee. Normaalisti se on kyllä ihmisillä päin vastoin. Maksa tosin rasittuu enemmän jos sekä syö että juo. Aikoinaan P. Saarikosken toimittamassa lehdessä Aikalainen sen aikaisen juopot taiteilijat juopon asiantuntijansa kanssa spekuloivat - tai oikeastaan menivät väitteissään vielä spekulaatiota pidemmällekin - että jos vaan ryyppää eikä syö ollenkaan ei saa maksakirroosia. Noh, Saarikoski aika hyvin tuota viisautta elämässään toteutti ja maksan tuhoutumiseen kuoli. Uuden tutkimuksen myötä on kuitenkin tullut sellaistakin tietoa, että maksakirroosi olisi bakteerin aiheuttama tulehdus. Se selittäisi sen, miksi joidenkin maksa kestää ja joidenkin ei. Leikkisästi on sanottu, että jos kossupullon kyljessä myytäisiin penisilliinikuuri, alkoholin aiheuttamat maksakirroosit loppuisivat siihen. Kandee kuitenkin muistaa, että yleensä vain kunnon pultsarit ryyppäävät syömättä. Syöminen vähentää alkoholin imeytymistä, jolloin humalatila on pienempi, ja kylläpä se käytännössä kuitenkin menee niin, että mitä kovempi känni, sen kovempi krapula. Eli mitä enemmän juoma nousee hattuun, sitä enemmän kemiallisia muutoksia hatussa tapahtuu.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: La Kesä 16, 2012 12:14 pm |
|
|
|
Olen päättänyt ostaa lenkkitossut ja aloittaa lenkkeilyn. Katsotaanpa, miten käy. Tämä tapahtuu vaimon seuraavan palkan yhteydessä. Viimeksi olen omistanut lenkkarit 18 vuotta sitten. Silloin käytiin aika usein "juoksemassakin". Seuraavaksi tarvitsen vissiin tuulipuvun. Apua!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: La Kesä 16, 2012 12:18 pm |
|
|
Armitage kirjoitti: Tee puolen vuoden ajan 3 kertaa viikossa n. 50 minuutin ohjelma, johon tarvitset ainoastaan tangon jossa roikkua: 1)punnerrukset (5 alle max) 2) vatsat (jalat sohvan alle) (max) 3) kyykkyyn-ylös-etupotku (5 alle max, yhtenä liikkeenä) (venyttelyä) 4) pohkeet (kynnyksellä ylös alas, tavoite sadan toiston hujakoille) 5) punnerrukset (5 alle max) 6) vatsat tangossa roikkuen (polvet mahaan tai potku jaloilla kohti kattoa) (tai vatsat) 7) kyykkyyn-ylös-etupotku (5 alle max, yhtenä liikkeenä).  Leuanveto (max) (jos ei mene yhtään leukaa, avustaen max, kunnes menee esim. 3 leukaa) 9)Selät (5 alle max toistoa) 10) Pohkeet (Venyttelyä) Tästä piti sanoa, mutta unohdin, että voisin tuollaistakin harkita, jos miedompi kuuri ei pure. Mitä tarkoittaa tuo 5 alle max? Eli että viisi punnerrusta vähemmän kuin äärimmilleen vietynä jaksaisi? Mitä tuo kohta 4 tarkoittaa? Mulla on tuossa työhuoneen ovenkarmeissa jopa leuanvetotangon kiinnittimet, mutta tanko puuttuu. Pitäis sitten hommata, jos noin hulluksi meno äityy. Olen kyllä aika saamarin laiska tuollaiselle liikunnalle. Viimeksi olen ohjelmallista "urheilua" harjoittanut joskus 5 vuotta sitten, kun meni olkapää paskaksi ja sitä piti kuntouttaa.
|
|
| Ylös |
|
 |