Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 5:20 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Valo saa aivastamaan
ViestiLähetetty: Su Maalis 13, 2011 5:17 am 
Poissa

Luin aiheesta jostain suomalaisesta tiedelehdestä jotain vuosia sitten, aurinkoon tuijottaminen saa aivastamaan.
Ostin uuden näytön, normaali littana, minä ja muut aivastellaan tämän edessä, muualla kämpässä ei aivastele kukaan.
Olisko jollain tarjota syytä valosta johtuvaan aivasteluun, .?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Valo saa aivastamaan
ViestiLähetetty: Su Maalis 13, 2011 7:58 am 
Poissa

Uudesta näytöstä haihtuu formaldehydiä ynnä muita kemikaaleja jotka saavat aivastamaan. Jos myös tietokonetuoli on uusittu diagnoosi on varma. Tuolit ovat pahimpia sisäilman pilaajia nykyisin kun kaikki tupakoitsijat on häädetty parvekkeille ja porttikongeihin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 18, 2011 4:47 pm 
Paikalla

Jep en tiedä miksi mutta yleensä jos olen pitkään sisällä ja sitten menen ulos jossa aurinko paistaa kirkkaana niin aivastan pari kertaa oli talvi tai kesä, olen kieltämättä välillä hieman ihmetellyt asiaa kun muuten olo 100% mutta silti saattaa aivastaa jopa 3-4x kun menee ulos. :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 18, 2011 4:54 pm 
Poissa

vapaatyyli kirjoitti:
Jep en tiedä miksi mutta yleensä jos olen pitkään sisällä ja sitten menen ulos jossa aurinko paistaa kirkkaana niin aivastan pari kertaa oli talvi tai kesä, olen kieltämättä välillä hieman ihmetellyt asiaa kun muuten olo 100% mutta silti saattaa aivastaa jopa 3-4x kun menee ulos. :lol:

Johtuisiko kuitenkin ihan ulkoilman epäpuhtauksista - sekalaisesta yhdistelmästä pakokaasuja, tupakansavua ja pienhiukkasia, joita ei välttämättä tiedostavalla tasolla edes huomaa? Tai ehkäpä auringonvalo haihduttaa ympäröivistä rakenteista tai maaperästä joitakin kemikaaleja?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 18, 2011 5:25 pm 
Poissa

Fëanor kirjoitti:
vapaatyyli kirjoitti:

Johtuisiko kuitenkin ihan ulkoilman epäpuhtauksista - sekalaisesta yhdistelmästä pakokaasuja, tupakansavua ja pienhiukkasia, joita ei välttämättä tiedostavalla tasolla edes huomaa? Tai ehkäpä auringonvalo haihduttaa ympäröivistä rakenteista tai maaperästä joitakin kemikaaleja?
Mulla sama homma. Varsinkin, jos on tummia vaatteita päällä, mutta ulkoilma ei ole vielä kuitenkaan kovin lämmennyt, niin kummasti alkaa aivastuttaa. Yleensä tätä tapahtuu keväällä ja jo useana vuonna olen pannut merkille, että nimenomaan silloin lähtee rykimään, kun auringon valo lankeaa päälle ja hetken päästä on ihan ok olo.. Perinteisiä allergioita minulla ei ole. Jonnekin 14 ikävuoteen asti puhkesi keväisin tasaisesti ihottuma auringovalon lisääntyessä, mutta sekin on jäänyt taakse.

Edit: Olen myös ilmeisen herkkä auringonvalolle. Päänsärky esimerkiksi tänään olisi taattu, jos lähtisin ulos ilman aurinkolaseja. Kesällä tuo ei ole niin suuri ongelma.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 18, 2011 5:37 pm 
Poissa

"Photic Sneeze Reflex" hakutermiksi antaa lisätietoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Maalis 20, 2011 4:32 am 
Poissa

Täällä sama "kirkas valo ja aivastus-oireyhtymä". Ollut noin 35 vuotta... Jotain selityksiäkin tuohon joskus lukenut, mutta enpä jaksa muistaa syytä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Maalis 20, 2011 4:49 am 
Poissa

Aurinkolasit.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Maalis 20, 2011 9:57 am 
Poissa

Tuo on ihan vanha tosiasia, että kirkas valo saa aivastamaan. En jaksa etsiä nyt siihen mitään selitystä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]