Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 5:28 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Voivuori
ViestiLähetetty: Ke Joulu 21, 2011 9:40 am 
Poissa

49 kirjoitti:

Meilläkin oli isoäidin (s. 1904, k. 1984) vaatimuksesta yksi lehmä. Maitoa kotitarpeiksi. Jäähdytettiin lähdekaivossa. Kirnuttiin itse voita. Jonka makua inhosin.

Kirnujen peseminen on varmasti ollut taitolaji. Voi kuvitella millaisia aromeja tulee jos on moneen kertaan härskiintynyttä tavaraa puun pinnassa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Joulu 21, 2011 7:02 pm 
Poissa

Paul M kirjoitti:
49 kirjoitti:

Meilläkin oli isoäidin (s. 1904, k. 1984) vaatimuksesta yksi lehmä. Maitoa kotitarpeiksi. Jäähdytettiin lähdekaivossa. Kirnuttiin itse voita. Jonka makua inhosin.

Kirnujen peseminen on varmasti ollut taitolaji. Voi kuvitella millaisia aromeja tulee jos on moneen kertaan härskiintynyttä tavaraa puun pinnassa.

Pitkäkätiset piiat olisivat olleet kysyttyjä, mutta kun eivät olleet eli ei tainnut pesu olla ongelma. Mieluummin otettiin lyhytkätisiä, etteivät yltäneet takamusta raapimaan voita kasaillessaan.

En tiedä miten kirnut putsattiin. En muista koskaan nähneeni kirnun pesuharjaa. Epäilen (en siis tiedä), että puhtaalla vedellä huljuttelu riitti. Kirnuthan ovat puuta, ja jos olen oikein ymmärtänyt, puu on ilkiä bakteereille. Olisikohan se niin, että kuivuessaan kuivattaa myös mikrobit.

Taisivat jopa tutkia aihetta jokunen vuosi sitten ja - kas kummaa - puinen leikkuulauta oli paljon puhtaampi kuin muovinen.

Vähän sama asia kuin teurastajien puiset pölkyt.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 27, 2011 6:40 pm 
Poissa

Minijehova kirjoitti:
Voivoi.

Tuskakseni olen huomannut voipulan olevan akuutissa vaiheessa. Kauppojen hyllyt anti-notkuvat voin puutteesta.

Onneksi rismasta saa "president la motte, aux grains de sel de mer", joka on vapaasti suomennettuna "fidun hyvää voita merisuolalla maustettuna."

Kerran kun maistaa hiilarin pinnalla, niin ei ole paluuta valion valioon.

MmmmmMmmmmmmm...

On muuten aivan vítun hyvää voita. :mrgreen: Suosittelen. 8)

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 15, 2012 2:30 am 
Poissa

Voipula ei ainakaan johdu pelkästään kulutuksen viimeaikaisesta kasvusta, sillä nykykulutus on alle 3kg/hlö/vuosi, kun se esim. 70-luvulla oli vielä pikkuisen vajaa 15kg.

Vuodenvaihteen jälkeen saatavuus on tosin korjaantunut, onneksi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Tammi 15, 2012 3:19 am 
Poissa

Jos voista vielä joskus tulee ylitarjontaa, voisi kokeilla vientiä Japaniin. Sellainen kokemus vaan sattuu olemaan eräästä sikäläisestä johtajasta, joka käväisi täällä. Olimme syömässä näsinneulassa ja siellä alkupaloina on pikkuruisia ruisleipiä ja kipossa pieni määrä voilastuja kuorrutettuna suolarakeilla. Mainittu pomo veti sen kipon tyhjäksi, oli niin hyvää.

Ehkä se oli kuitenkin se suola, itsekin pikkupoikana maalla muistan meidän syöneen suolarakeita lehmille tarkoitetuista säkeistä kuin karkkeja. Hyvää oli.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 17, 2012 11:40 pm 
Poissa

Tietoa voin erinomaisuudesta!

Lainaa:
Syömmekö itse itsellemme osteoporoosin eli luukadon? Tätä kysyvät yleis- ja verisuonikirurgi Taija Somppi ja ja liikuntafysiologi Jani Somppi keskustelua herättäneessä kirjassaan Parantavat rasvat (Gummerus 2011). He väittävät luuston kunnolle olevan parasta, että ainakin puolet syömästämme rasvasta olisi tyydyttynyttä

http://kaleva.terve24.fi/terveys/kohuki ... ajaa-voita

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]