Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
parantunut
|
Viestin otsikko: Re: enpä ole Lähetetty: To Joulu 22, 2005 11:44 pm |
|
|
nm kirjoitti: Jos et ole J niin sorry joistakin viesteistä. Ei hätää. En ole loukkaantunut. En odottanukaan tämän olevan tippaakaan tämän helpompaa... paljon pahempaakin paskaa on niskaan tullu. Ja sitäpaitsi kaikki kritiikki vahvistavaa mua. Se vain ajaa mua tutkimaan asiaa enemmän. Ja sehän on vain hyvä asia! nm kirjoitti: Markkinoit kuitenkin huuhaata ehkä koska et tiedä olevasi väärässä. Mielenkiintoista. Miten voin olla väärässä, kun olen vierestä katsonut, kuinka 30 kipupotilasta on päässyt kivuistaan ja nyt kaksi kuukautta myöhemmin kaikki ovat kivuttomia. Ja lisäksi saan melkein päivittäin muiden parannettujen kertomuksia. Samanlaisia kuten tuossa yllä. Miten olen väärässä? Miten tämä on huhaata? Ja on kuitenkin olemassa satoja tieteellisiä tutkimuksia näistä asioista, jotka tukevat näkemääni. Ovatko nekin huuhaata? Miten voin olla väärässä? En ymmärrä... nm kirjoitti: Tietosi ovat melko rajalliset asiassa, Tietoni ovat todella rajalliset. Olen tavallinen tampio, joka on lähtenyt etsimään tieteen puolelta selitystä miksi nämä ihmiset parantuvat. Heitähän on siis jo satoja! Itse olen yksi heistä. Mutta mulle ei vain riittäny se parantuminen. Halusin ottaa selvää, että miten se tapahtui?? nm kirjoitti: kuitenkin väität että MS-tautiin on keksitty hoitokeino ja lääkärit ovat väärässä. Eiväthän kaikki lääkärit väärässä ole. Osahan heistä uskoo myös tähän, tosin vain muutama heistä! Ihan kuten vain harvat lääkäreistä uskoo Si-nivelen dislokaatioon, vaikka siitä on toistatuhatta tutkimusta, jotka siitä kertovat. Silti siitä ei ole kuullutkaan 90% lääkäreistä. Ja edelleen tiedossa on vain kaksi lääkäriä Suomessa, jotka osaavat sen hyvin korjata. Voin antaa heidän puhelinnumeronsa, niin voit heiltä itseltään kysyä tätä osaamattomuuden tilannetta... Diagnoosin osaavia on toki useita ja on varmaan muutama niitäkin, jotka jonkinlaista manipulaatiohoitoa osaavat ongelmaan antaa. Yksi heistä täällä.J on selittäny mulle mistä se MS johtuu. Ensin en uskonu. Tai uskoin, että sen voi EHKÄ joissakin tapauksissa pysäyttää. Mutta kun soitin eräälle J:n parantamalle MS-potilaalle ja kuultuani hänen tarinansa olin varma, että taudin etenemisen voi pysäyttää. Ja jos sen pysäytyksen tekee ajoissa, niin ehkä on mahdollista, että aivojen ja hermoston vauriot vielä korjaantuisivat. Nyt uskon, että se on ainakin joissakin tapauksissa mahdollista. Selkeästi moni lääkäri on samalla linjalla. Ja ens keskiviikkona näen sen sit omin silmin. Voihan sinne toki tulla muutkin seuraamaan ja kyseenalaistamaan, jos haluaa ja jaksaa... nm kirjoitti: Lääkärit kääntävät selkänsä jos väitteissä ei ole mitään todellisuuspohjaa.
Sitä todellisuuspohjaa mä juuri netistä etsin. Ja tuossa aiemmin niitä linkkejä esitin, mutta ne ei vakuuttanu. Mikä se todellisuuspohja sitten on?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sokrates
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Joulu 22, 2005 11:48 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 11:33 pm Viestit: 46 Paikkakunta: Helsinki
|
|
Väite vaihtoehtohoitojen toimivuudesta MS-taudissa ei ole sinänsä uusi, vaikkakin kiropraktikkojen kohdalla minulle täysi yllätys.
Ainakin hermoratahieronnan, mahdollisesti yhdistettynä ruokavalioon, on väitetty parantavan MS-tautia, näytöstä en osaa sanoa mitään.
Yhdeksi MS:lle altistavaksi tekijäksihän arvellaan nykyisin infektioita, jonka teorian muuten kuulin eräältä kansanparantaja-kiropraktikolta jo kauan sitten.
Mutta osa MS-taudistahan on selvästi perinnöllistä. Tuttavapiirissäni on vaikeaa MS-tautia sairasta henkilö, jonka sisarella sama tauti puhkesi vajaa vuosi sitten.
Mitä tulee SI-niveleen, niin yksi osteopaattien koulukunta (klassiset) lähtee tosiaan oletuksesta, että lähes kaikki selkärankavaivat pohjautuvat SI-nivelen dysfunktioon. Näkemys ei kuitenkaan ole saanut mitään selkeää yliotetta muihin teorioihin, vaan esim naprapaatit ja kiropraktikot näkevät vaivojen syiksi useammin muualla rangassa olevat nikamien liikehäiriöt. Varsin usein se on L5-alueella, joiden fasettinivelten epäsuhta esiintyy muistaakseni ainakin 20% ihmisistä altistaen nikaman liikehäiriölle.
SI-nivelen kiputilaa pidetään kuitenkin melko vaikeasti diagnosoitavana, se provosoituu heikosti kliinisin testein. Vaivan aiheuttama kipu voi säteillä nivuseen tai olla paikallista. Tyypillisesti kävely on vaikeaa, vaikka nostelu sujuisi hyvinkin. Raskauden loppuvaiheissa SI-nivelen ligamentit löystyvät aiheuttaen ym ongelmia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
parantunut
|
Viestin otsikko: Re: enpä ole Lähetetty: To Joulu 22, 2005 11:50 pm |
|
|
iisakka kirjoitti: parantunut kirjoitti: Potilaita ei edes haluta parantaa? Sitä en millään usko. Lääkärit on vain koulutettu kriittiseen ajatteluun, eikä heidän kuulukaan uskoa ennen kuin on vakuuttavat tieteen kriteerit täyttävät näytöt. Ei kuulu uskoa, mutta ei kuuluisi myöskään suoralta kädeltä tyrmätä, vaan osoittaa avointa kiinnostusta keinoja kohtaan, jotka voisivat parantaa ihmisiä.
Voi kun tuota kiinnostusta nyt löytyisi jostakin. Ei tarvita kuin yksi, joka tulee katsomaan ja sitten tulee tänne kertomaan, että se oli huuhaata... tai sitten ei. Olispa se näin helppoa...
Lääkärit on koulutettu kriittiseen ajatteluun, että lääketiede on oikeassa ja kaikenlainen manipulaatiohoito on huuhaata. Ja kuitenkin he nykyään jo kirjoittelevat jopa lähetteitä kiropraktikoille, kun eivät itse osaa... eli kun toteavat, että kiropraktikko on se paras vaihtoehto. Näinhän tapahtuu jo paljon. Ja silti täälläkin sanotaan, että kaikenlainen manipulaatiohoito on huuhaata. Ja vaikka tästä manipulaatiohoidon tehokkuudesta on lukuisia tutkimuksia maailmalla. Ja sitähän suosittelee jo prof. Heikki Hemmiläkin. Hän on tehnyt useita väikkäreitä manipulaatiohoidon tehokkuudesta. Onko Heikkikin huuhaamies???
|
|
| Ylös |
|
 |
|
parantunut
|
Viestin otsikko: loistavaa Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 12:10 am |
|
|
sokrates kirjoitti: Yhdeksi MS:lle altistavaksi tekijäksihän arvellaan nykyisin infektioita, jonka teorian muuten kuulin eräältä kansanparantaja-kiropraktikolta jo kauan sitten. Kuullostaa hyvältä. Yksi tekijä voi hyvinkin olla se. Si-nivel tulehtuu helposti, kun se on dislokoitunut. Mikä tahansa nivel voi tulehtua, jos se on subluksaatiossa ja nivelsiteet on vaurioituneet. Tiedemaailma on pullollaan si-nivelen tulehduksesta kertovia tutkimuksia. Moni "selittämätön" sairaus todetaan sillä, että si-nivel tulehtuu [1], mutta sitä pidetään oireena. No oirehan se onkin, mutta lääkärit eivät ymmärrä miksi se tulehtuu, kun he eivät ymmärrä sen dislokaatiota. Eivätkä he myöskään ymmärrä, mitä se vaikuttaa selkärankaan niskaa myöten! [1] http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen ... viset.htmlsokrates kirjoitti: Mutta osa MS-taudistahan on selvästi perinnöllistä. Tuttavapiirissäni on vaikeaa MS-tautia sairasta henkilö, jonka sisarella sama tauti puhkesi vajaa vuosi sitten. Voihan se olla, että sille altistuu geneettisesti. Tai ympäristötekijät vaikuttaa. Yksi syy voi myös olla ravinto. Lähisukulaisilla on monesti samat ravintotottumukset. Tuohon en tiedä vastausta. sokrates kirjoitti: Mitä tulee SI-niveleen, niin yksi osteopaattien koulukunta (klassiset) lähtee tosiaan oletuksesta, että lähes kaikki selkärankavaivat pohjautuvat SI-nivelen dysfunktioon. Jenkeissä koulutetut ainakin. Vaan ei Suomessa. Ja se prosentti on 72%. sokrates kirjoitti: Näkemys ei kuitenkaan ole saanut mitään selkeää yliotetta muihin teorioihin, vaan esim naprapaatit ja kiropraktikot näkevät vaivojen syiksi useammin muualla rangassa olevat nikamien liikehäiriöt. Varsin usein se on L5-alueella, joiden fasettinivelten epäsuhta esiintyy muistaakseni ainakin 20% ihmisistä altistaen nikaman liikehäiriölle. Jäljillä kuitenkin ovat... sokrates kirjoitti: SI-nivelen kiputilaa pidetään kuitenkin melko vaikeasti diagnosoitavana, se provosoituu heikosti kliinisin testein. Vaivan aiheuttama kipu voi säteillä nivuseen tai olla paikallista. Tyypillisesti kävely on vaikeaa, vaikka nostelu sujuisi hyvinkin. Raskauden loppuvaiheissa SI-nivelen ligamentit löystyvät aiheuttaen ym ongelmia.
Juuri näistä olen kerännyt toistasataa tutkimusta. Tietenkin kipuja tulee nivusiin ja muuallekin, koska lantio, ja sitä myöden myös jalka, ei ole enää luonnollisessa asennossaan. Si-nivelen dislokaation myötä lantion asento muuttuu ja se tuo ongelmia muualle. ´
Olisi hienoa vaihtaa kanssasi muutama sähköposti tästä asiasta! Kaipaisin kovasti tietojasi. Ja tuhannet kipupotilaat myös! Viitsitkö ja jaksatko laittaa postia: parantunut@blondit.net Olisin todella kiitollinen. Olet kuitenkin varmaan samaa mieltä, että tästä pitää tietoa levittää?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hurux
|
Viestin otsikko: Re: yhteenveto Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 12:16 am |
|
|
parantunut kirjoitti: Hurux kirjoitti: Geeniperäinen tautihan se MS tauti on. Syytä sille en tiedä. Ja missähän sitä sellaiseksi väitetään? Nämäkin useat tohtorislääkärit ovat ilmeisesti huuhaalääkäreitä? Vaikka jopa Lancetissa heidän juttujaan on julkaistu? "Hyperafferent activation (through CNS facilitation) of the sympathetic vasomotor center in the brainstem and/or the superior cervical ganglion may lead to the second mechanism, cerebral penumbra or brain hibernation.[44-50] According to this theory, a neuron can exist in a state of hibernation when a certain threshold of ischemia is reached. This ischemia level (not severe enough to cause cell death) allows the cell to remain alive, but it ceases to perform its designated purpose. The brain cell may remain in a hibernation state indefinitely with the potential for resuming function if normal blood flow is restored. If the degree of ischemia increases, the number of functioning cerebral cells decreases and the disability worsens." "If blood supply to this patient's substantial nigra was compromised, it is possible that a certain percentage of those cells were existing in a state of hibernation, rather than cell death. Therefore, the combination of theories suggests that when blood supply was restored to the hibernating substantial nigra cells (from upper cervical chiropractic care), the cells resumed their dopaminergic (dopamine-secreting nerve fibers) function. " 44. Heiss W, Hayakawa T. Cortical neuronal function during ischemia. Arch Neurol 1976; 33: 813-20. 45. Astrup J, Siesjo B. Thresholds in cerebral ischemia- the ischemic penumbra. Stroke 1981; 12: 723-25. 46. Roski R, Spetzler R. Reversal of seven-year-old visual field defect with extracranial-intracranial anastomosis. Surg Neurol 1978; 10: 267-68. 47. Mathew R, Meyer J. Cerebral blood flow in depression. Lancet 1980; 1(818); 1308. 48. Mathew R, Weinmann M. Personality and regional cerebral blood flow. Br J Psychiatry 1984; 144: 529-32. 49. Jacques S, Garner J. Reversal of aphasia with superficial temporal artery anastomosis. Surg Neurol 1976; 5: 143-45. 50. Lee M, Ausman J. Superficial temporal to middle cerebral artery anastomosis: clinical outcome in patients with ischemia of infarction in internal carotid artery distribution. Arch Neurol 1979; 36: 1-4.
Minun omassa päässäni aivot väittävät niin. Se on myöskin tuleva fakta.
MS-tauti on oleva ja osoittautuva geeniperäiseksi.= GEENIVIRHE
|
|
| Ylös |
|
 |
|
nm
|
Viestin otsikko: Re: enpä ole Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 12:32 am |
|
|
parantunut kirjoitti: nm kirjoitti: Jos et ole J niin sorry joistakin viesteistä. Ei hätää. En ole loukkaantunut. En odottanukaan tämän olevan tippaakaan tämän helpompaa... paljon pahempaakin paskaa on niskaan tullu. Ja sitäpaitsi kaikki kritiikki vahvistavaa mua. Se vain ajaa mua tutkimaan asiaa enemmän. Ja sehän on vain hyvä asia! nm kirjoitti: Markkinoit kuitenkin huuhaata ehkä koska et tiedä olevasi väärässä. Mielenkiintoista. Miten voin olla väärässä, kun olen vierestä katsonut, kuinka 30 kipupotilasta on päässyt kivuistaan ja nyt kaksi kuukautta myöhemmin kaikki ovat kivuttomia. Ja lisäksi saan melkein päivittäin muiden parannettujen kertomuksia. Samanlaisia kuten tuossa yllä. Miten olen väärässä? Miten tämä on huhaata? Ja on kuitenkin olemassa satoja tieteellisiä tutkimuksia näistä asioista, jotka tukevat näkemääni. Ovatko nekin huuhaata? Miten voin olla väärässä? En ymmärrä... nm kirjoitti: Tietosi ovat melko rajalliset asiassa, Tietoni ovat todella rajalliset. Olen tavallinen tampio, joka on lähtenyt etsimään tieteen puolelta selitystä miksi nämä ihmiset parantuvat. Heitähän on siis jo satoja! Itse olen yksi heistä. Mutta mulle ei vain riittäny se parantuminen. Halusin ottaa selvää, että miten se tapahtui?? nm kirjoitti: kuitenkin väität että MS-tautiin on keksitty hoitokeino ja lääkärit ovat väärässä. Eiväthän kaikki lääkärit väärässä ole. Osahan heistä uskoo myös tähän, tosin vain muutama heistä! Ihan kuten vain harvat lääkäreistä uskoo Si-nivelen dislokaatioon, vaikka siitä on toistatuhatta tutkimusta, jotka siitä kertovat. Silti siitä ei ole kuullutkaan 90% lääkäreistä. Ja edelleen tiedossa on vain kaksi lääkäriä Suomessa, jotka osaavat sen hyvin korjata. Voin antaa heidän puhelinnumeronsa, niin voit heiltä itseltään kysyä tätä osaamattomuuden tilannetta... Diagnoosin osaavia on toki useita ja on varmaan muutama niitäkin, jotka jonkinlaista manipulaatiohoitoa osaavat ongelmaan antaa. Yksi heistä täällä.J on selittäny mulle mistä se MS johtuu. Ensin en uskonu. Tai uskoin, että sen voi EHKÄ joissakin tapauksissa pysäyttää. Mutta kun soitin eräälle J:n parantamalle MS-potilaalle ja kuultuani hänen tarinansa olin varma, että taudin etenemisen voi pysäyttää. Ja jos sen pysäytyksen tekee ajoissa, niin ehkä on mahdollista, että aivojen ja hermoston vauriot vielä korjaantuisivat. Nyt uskon, että se on ainakin joissakin tapauksissa mahdollista. Selkeästi moni lääkäri on samalla linjalla. Ja ens keskiviikkona näen sen sit omin silmin. Voihan sinne toki tulla muutkin seuraamaan ja kyseenalaistamaan, jos haluaa ja jaksaa... nm kirjoitti: Lääkärit kääntävät selkänsä jos väitteissä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Sitä todellisuuspohjaa mä juuri netistä etsin. Ja tuossa aiemmin niitä linkkejä esitin, mutta ne ei vakuuttanu. Mikä se todellisuuspohja sitten on?
Ei ole mikään ihme jos paskaa tulee niskaan, sinulla on asenneongelma.
Lisäksi et ymmärrä lukemaasi, Viestissäni oli selvästi kerrottu MS-tautiin liittyvästä huuhaasta.
En ole väittänyt etteikö siitä voisi olla hyötyä jos selkärangan saa oikaistua, onko kuitenkin tarkoitus markkinoinnin edistämiseksi manipuloida joku toistamaan samat hyödylliset asiat, ei tarvitse vastata, ei kiinnosta aihe tämän enempää, riennän järkeviin keskusteluaiheisiin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
parantunut
|
Viestin otsikko: leukaluu Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 11:43 am |
|
|
|
Sijoiltaan menneestä leukaluusta voipi muuten kysellä vaikka korvalääkäri Petri Reijoselta Hemosta Lahdesta. Hän on niitä diagnosoinut... ja kyllä hänen potilaansa ovat puhuneet ihan normaalisti ilman kuolan valumista.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
K.P.
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 12:44 pm |
|
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 1:02 am Viestit: 27 Paikkakunta: Suomi.
|
luffback kirjoitti: Herra Hippi kirjoitti: Länsimainen lääketiede on ihan perusteltua ja vankalla pohjalla. Kirurgiaa ja hammashoitoa lukuunottamatta, mitä sairauksia länsimainen lääketiede osaa oikeasti parantaa?
Tervejärkisyyden osaa poistaa. Kun olemme kipee, myydään buranaa. Ja kun buranalla poistuu kipu, olemme terveitä. Jos buranalla ei kipu poistu, on meillä "vikaa korvien välissä"
|
 |
|
sokrates
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 1:23 pm |
|
|
|
En tunne klassisen osteopatian systeemejä kovin paljon, täytyypä kahlailla noita linkkejä SI-vaivoista läpi.
Ortopedinen osteopatia kuten naprapatia, kiropraktiikka, OMT-fysioterapia seköä erilaiset kansanparantajat eivät painota noin rajusti SI-nivelen merkitystä selkäkivuissa. Puhumme nyt asiasta, josta ei vielä varmaa tietoa suuntaan tai toiseen ole ja joissa eri koulukuntien väliset oppiriidat vellovat rajuina.
Oma opetukseni näki alaselkäkipujen hyvin yleisenä syynä ns vitosen dipin eli L5-nikama on noston tms yhteydessä jäänyt ääriasentoonsa "nokilleen", "deep in". Tämän tilanteen syntymiselle altistavia tekijöitä ovat edellä mainitsemani fasettinivelten epäsuhdan lisäksi mm keskimmäisen pakaralihaksen kireys sekä välilevyrappeumat.
Alaraajojen pituusero on oma monimutkainen kokonaisuutensa, mitä ei voi suoraan yhdistää SI-nivelen dysfunktioon, vaan se aiheuttaa pikemminkin erilaisia liikehäiriöitä ja kierteistä skolioosia rangassa.
Mita tulee ihmeparantumisiin, niin itse jakaisin selkäkivut kolmeen ryhmään, sen perusteella, miten manipulaatiohoidot niihin vaikuttavat:
1) Kipu johtuu pelkästään nikamien liikehäiriöstä. Tällöin pitkäänkin jatkunut kiputila voi helpottaa yhdellä ainoalla manipulaatiohoidolla.
2) Kipu johtaa sekä rakenteellisesta viasta että nikamien liikehäiriöstä. Tyypillisenä esimerkkinä välilevypullistuma, johon liittyy nikamavirhe, joka provosoi pullistumaa ärsyttämään hermoa lisää.
3) Vaivat, joihin rangan liikehäiriöillä ei ole sanottavaa osuutta kuten vaikkapa traumat, huomattavat nikamanliukumat, selkärankareuma ym. Tosin osaan tällaisiakin vaivoja oireita voidaan helpottaa esim venyttämällä selkää manuaalisesti tai laittein.
Lääkärien apu rajoittuu lähinnä ryhmään kolme silloin kun vaivat ovat sitä luokkaa, että leikkaushoito tulee kyseeseen. Rangan liikehäiriöistä heistä hyvin harvalla on riittävää tietoa. Samoin lääkäreillä on taipumusta painottaa liikaa radiologisia löydöksiä, joilla on usein sangen heikko korrelaatio koettuihin vaivoihin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sokrates
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 1:31 pm |
|
|
|
Lisään vielä: Lannerangan alaosaa manipuloitaessa liike kohdistuu useimmissa tekniikoissa varsin voimakkaasti myöskin SI-niveleen eli siten emme voi sulkea pois mahdollisuutta, että osa lannerankavaivoiksi luokitelluista ja manipulaatiolla parannetuista todella olisikin SI-nivelperäisiä. Toisaalta mitään selvää näyttöä tästäkään ei ole. Jotkut oppisuunnat näkevät, että liikehäiriötä on molemmissa ja myös jopa lonkkanivelessä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
alfihar
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 2:00 pm |
|
|
sokrates kirjoitti: [...] täytyypä kahlailla noita linkkejä SI-vaivoista läpi.
Itse suosittelen aloittamaan tästä suomen kielisestä linkistä ja jos vielä kiinnostaa, niin ko. sivun alalaidan linkkiä seuraamalla löytyy lisätietoa mm. manipulaatiotekniikoista (jotka ovat erilaisia kuin Jouko Holman käyttämät).
Kiinnostaisi tietää, onko esim. notkoselkäisyydellä tai skolioosilla todettu mitään korrelaatiota nikamavaurioiden tai välilevyongelmien kanssa? Tai edes yleisesti selkäongelmien kanssa? Lantion vinous voi aiheuttaa noita molempia (edit: siis notkoselkää ja skolioosia). Tosin selkäkivuthan eivät tarvitse aina mitään diagnosoitavaa vikaa selkärangassa. Myös lantion vinouden aiheuttavan trauman (tms.) ja selkäoireiden välissähän saattaa olla vuosia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
parantunut
|
Viestin otsikko: jess Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 2:14 pm |
|
|
alfihar kirjoitti: sokrates kirjoitti: [...] täytyypä kahlailla noita linkkejä SI-vaivoista läpi. Itse suosittelen aloittamaan tästä suomen kielisestä linkistä ja jos vielä kiinnostaa, niin ko. sivun alalaidan linkkiä seuraamalla löytyy lisätietoa mm. manipulaatiotekniikoista (jotka ovat erilaisia kuin Jouko Holman käyttämät). Kiinnostaisi tietää, onko esim. notkoselkäisyydellä tai skolioosilla todettu mitään korrelaatiota nikamavaurioiden tai välilevyongelmien kanssa? Tai edes yleisesti selkäongelmien kanssa? Lantion vinous voi aiheuttaa noita molempia (edit: siis notkoselkää ja skolioosia). Tosin selkäkivuthan eivät tarvitse aina mitään diagnosoitavaa vikaa selkärangassa. Myös lantion vinouden aiheuttavan trauman (tms.) ja selkäoireiden välissähän saattaa olla vuosia.
Tuo fysiatri Timgren käyttää Richard DonTignyn oppeja. [url=http://www.kalindra.com/rounds.pdf]Tässä samaa englanniksi.
[/url] Ja täällä tuosta DonTgnystä (CV) ja täällä hänen kertomustaan.
Mutta tuo on ns. itsehoitoa. Sillä ei korjata Si:tä kunnolla. Tunnen muutamia, jotka ovat Timgrenillä käyneet ja sen jälkeen Holmalla. Nuo itsehoito-ohjeet voivat auttaa useimmissakin tapauksissa, mutta harvoilla se on pysyvä apu. Tuolla DonTignyllä on "oma" keskustelufoorumikin...
Heidänkin mukaan kuitenkin SI on syyllinen jalkojen erimittaisuuteen, lantion vinoumaan, skolioosiin, notkoselkäisyyteen koska lantio myös kiertyy, ja moneen muuhun vaivaan, jotka siis seuraavat kun tulee näitä ryhtivirheitä. Ja kun on virheitä, tulee hermosto-ongelmia!
Ja kyllä selkeä yhteys on nikamien kulumilla, välilevyn pullistumilla ja monella muullakin. Nyt olisi vihdoinkin olemassa osaava SI-korjaaja. Ja se korjaus ei jää yksin Si-niveleen. Si-nivel on vain yksi iso osa suuresta kokonaisuudesta subluksaatioiden maailmassa. Yksin sen korjaaminen ei useinkaan riitä! Esim, tuota jalkojen erimittaisuutta aiheuttaa eräs toinenkin subluksaatio. Koko lantiolla voi olla kuusi erilaista virheasentoa, jotka kaikki vaikuttavat jalkojen asentoo ja pituuksiin. Se on monen tekijän summa. (Tämän tiedon sain lääkäriltä sekä myös Holmalta)
Tervetuloa seuraamaan MS-potilaan hoitoa keskiviikkona, jos kiinnostaa... näette omin silmin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sokrates
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 4:39 pm |
|
|
|
Tuo artikkelissa mainittu potilaan selinmakuulla suorittama toisen jalan suorana ylös nosto on tosiaan yksi melko toimiva SI-niveltesti, missä kipu usein provosoituu. Itse sain vuosi sitten todennäköisesti rajusta kaatumisesta alkaneen vaivan, jota pidän ilmiselvänä SI-nivelen subluksaationa ja sitä hoitanut todella pätevä DC kiropraktikko arveli samaa. Sitkeä vaiva, joka piinasi parisen kk vaikka hoidatin hyvin. Alussa esti kävelyn lähes täysin.
Mutta aina pitää varoa yleistämästä. Varoittava esimerkki on 80-luvun piriformissyndrooma-hössötys, jolloin kireän piriformiksen väitettiin aiiheuttavan valtaosan issiasvaivoista. Nykyään tuosta ei juurikaan puhuta ja itse pidän sitä hyvin harvinaisena. Eräs 20 vuotta työskennellyt fysioterapeutti sanoi, ettei ole koskaan tavannut potilasta, jolle olisi voinut diagnosoida piriformissyndrooman. Sama on oma kokemukseni.
Jalkojen pituuseroa voi muuten aiheuttaa mm lonkkamaljan eritasoiset sijainnitkin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
parantunut
|
Viestin otsikko: ei voi Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 5:04 pm |
|
|
sokrates kirjoitti: Jalkojen pituuseroa voi muuten aiheuttaa mm lonkkamaljan eritasoiset sijainnitkin.
Niin mutta ne lonkkamaljat on eri tasossa juuri siksi, kun lantio on kiertynyt Si-nivelen dislokaation takia. Ja sen voi siis korjata!
Tuossa X-kuva eräästä potilaasta, jolla oli n. 2cm jalat erimittaiset ja selkä kipeä vuosia. Jalkojensa erimittaisuuden hän huomasi toki itsekin. Ei ole enää selkä kipeä ja jalatkin on nyt saman mittaiset, kun Si-nivelen dislokaatio korjattiin. Eikös tuossa kuvassa ole selvästi ne maljat eri tasolla, kuten myös suoliluut? Ne viivat on potilas itse piirtänyt kuvaan...
Ja tähänkin tapaukseen lääkärit ehdottelivat vain korotuspaloja jalan alle. Olisitko itse ehdottanut samaa?
Tuosta kuvasta on useampikin lääkäri sanonut, ettei tuossa lantiossa ole mitään vikaa ja että kuva on vinossa. Olen saanu heiltä jopa sähköpostia! Mutta kun lääkäritkin olivat hänelle jalkojen erimittaisuuden diagnosoineet... jota ei siis enää ole!
Joko alatte ymmärtämään Si-nivelen dislokaation merkityksen?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
parantunut
|
Viestin otsikko: näinkö se menee? Lähetetty: Pe Joulu 23, 2005 5:47 pm |
|
|
Kun selkärangassa on toimintahäiriö, niin se voi aiheuttaa vaurioita selkäytimessä, joka tai jotka aiheuttaa siellä verenkiertohäiriöitä. Se taas aiheuttaa vaurioita aivoissa. Se taas raajoissa halvaatumisia ja muita tunto-ongelmia.
Kun selkärangan virheasennot korjataan ajoissa, voidaan ongelmien eteneminen estää ja elimistölle annetaan mahdollisuus korjata itseään...
Ja tämä professori ainakin puhuu, että verenkiertohäiriöitä voi olla selkäytimessä! Vaikka täällä konsultoineet lääkärit puhuvat tosin ihan muuta...
-------------------------------------------------------
Paraparesis tarkoittaa molempien alaraajojen halvausta tai lihasheikkoutta. Alaraajojen halvausoireita on kahdentyyppisiä. Usein halvaus on vain toisessa alaraajassa, jolloin tavallisesti myös saman puolen yläraaja on halvaantunut. Tällainen toispuolinen halvaus eli hemipareesi voi syntyä aivohalvauksen eli aivojen alueen verenkiertohäiriön seurauksena.
Parapareesissa häiriö on selkäytimessä. Selkäytimessä kulkevat kaikki kehon alaosiin johtavat hermot. Kun selkäydin vioittuu, seuraukset näkyvät molemmissa alaraajoissa. Usein seurauksena on täydellinen alaraajojen halvaus, jolloin voi liikkua vain pyörätuolissa. Onneksi tässä tapauksessa halvaus on osittainen niin, että liikkumiskykyä on vielä tallella.
Ischemia, suomalaisittain sanottuna iskemia, tarkoittaa paikallista verenkiertohäiriötä ja siitä johtuvaa kudoksen hapenpuutetta. Susp. on lyhenne sanasta suspecta, mikä tarkoittaa epäilyä. Halvauksen syyksi epäillään verenkiertohäiriötä.
Kun todetaan molempien alaraajojen halvauksiin viittaavia oireita, tutkitaan aina selkäytimen seutu tarkasti. Oletan, että kysyjälle tehtiin selkärangan magneettikuvaus, jossa näkyi selkäytimessä verenkiertohäiriöön viittaava muutos. Kuvissa ei voida nähdä itse verisuonen tukkeumaa. Ilmeisesti tämän takia hoitava lääkäri on merkinnyt diagnoosiin sanan suspecta. Verenkiertohäiriö on todennäköinen syy todetulle muutokselle, mutta täysin varma siitä ei voida olla.
Pertti Mustajoki
Professori
http://www.hyvaterveys.fi/kysymys_vasta ... ;6351;6352
|
|
| Ylös |
|
 |