Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 7:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2005 3:09 pm 
Poissa

lierik kirjoitti:
Kyllä varikset ainakin autoja varoo. Olen monesti ihmetellyt miksei niitä näy raatoina teiden varsilla. Monesti ne loikkivat syrjään vasta viime hetkekellä, vaikka auto lähestyy sataa. Käyttäytyvät röyhkeästi, niinkuin omistaisivat koko maantien.

Juu, ja kun ne vielä keskiviivalla ollessaan tietävät kumpaa puolta auto tulee, ja kummalle puolelle pitää väistää. Ja väistöliike on minimaalisen pieni.

Olen kerran 1970-luvulla ajanut vanhalla Ladalla lentävää varista päin. Varis tuli matalalentoa puskan takaa ja tömäytti Ladan etusäleikköön. Ei siitäkään mitään raatoa tienvarteen jäänyt oli senverran tyly törmäys variksen kannalta. Vielä vuotta myöhemmin moottoriremonttia tehdessä sulkia ja höyheniä löytyi moottoritilasta!

lierik kirjoitti:
Muutenkin on luonteeltaan ilkeä lintu, vaikka sanotaan etteivät eläimet sellaisia tunteita voi tuntea. Minulla oli pienenä varis elättinä, Vertti ja sekin oli tosi ilkeä, hyökkäili ilkeyttään sellaisten ihmisten kimppuun kun uskalsi, mm. mummovainaani ja yritti nokkia silmiä. Kukat se nokki kuistilta palasiksi. Menetti sitten henkensäkin ilkeytensä vuoksi. Oli hyökännyt isäni kimppuun, niin se oli lyönyt Verttiä kepillä ja oli kuollut.

Minulle valehdeltiin sen lähteneen muitten varisten matkaan.

Juu, tuo lintujen kesyttäminen oli 1960 -luvulla muotia. Minulla oli lemmikkinä harakka, joka totteli vihellystä. Eleli pitkään syksyyn talomme nurkilla ja tuli aina kutsuttaessa istuksimaan olkapäälle ja nauttimaan herkkupaloja. Pikkuhiljaa se vieraantui ja uskoakseni muutti muitten harakoitten joukkoon naureksimaan meille hölmöille ihmisille.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 28, 2005 10:20 pm 
Poissa

Ei vinde, ihan pakko pistää noista autoista ja hirvistä vielä!

Kun nyt monet pitävät itsestäänselvyytenä sitä, että hirvi on autoilijaa tyhmempi, niin kehotan katsomaan asiaa hirven näkökulmasta: Sen edessä on tie, joka ylittää ajoradan. Se lähtee kulkemaan tietä, ja ylittää samalla ajoradan. Sen näkökulmasta sen tietä halkova autobaana ei ole yhtään arvokkaampi reitti. Sen sijaan ihminen saa autossa istuessaan jo etukäteen varoituksen lajitovereiltaan: kolmio, jonka sisällä on hirven kuva. Se tarkoittaa sitä, että ihmistä hieman kehittymättömämmän eläimen tie ylittää kohta asfalttiradan.

Kun hirvi ja ihminen sitten törmäävät, niin miksi hirveä pidetään tyhmempänä? Molemmat kuolivat, kun kumpikin halusi mennä omaa tietään pitkin. Ihmiseltä olisi vain voinut ehkä odottaa enemmän, keksihän hän autonkin. Ja hirvivaroitusmerkin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Joulu 29, 2005 1:14 am 
Poissa

Uskoisinpa melkein, että ovat eläimet jo aikasta hyvin noihin auton kuvatuksiin tottuneetkin. Tiedän paljon paikkoja, joissa peurat, ketut, villisiat jne. öttiäiset, liikuksivat metsissä erittäinkin lähellä teitä autoista piittamatta.
Suuri osa autoilijoista vain menee ohi niin lujaa, ettei sellaista osaa tai hoksaa jäädä ihmettelemään.

Monesti on tullut huomattua, että teiden viereisillä pelloillakin on paljoltikin elämää, kun sinne päin vain hoksaa tiirailla. Jotkin eläimistä vaikuttavat tulleen jopa lähemmäs tietä tarkastelemaan ihmiselukoiden menoa. Ovat luonnollisesti kuitenkin suht kyyryssä ojan toisella puolella turvassa tai muuta vastaavaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 30, 2005 12:43 pm 
Poissa

"Kun hirvi ja ihminen sitten törmäävät, niin miksi hirveä pidetään tyhmempänä?"

Huomaa kysymyksenasettelusi; hirvi ja ihminen eivät suinkaan törmää, vaan ihminen ja [b]auto[/b] törmäävät. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]