Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 8:09 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 271 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mikä avuksi laihtumiseen?
ViestiLähetetty: Ma Tammi 18, 2010 2:51 am 
Poissa

Neonomide kirjoitti:
Käytännössä näyttö ei ole riittänyt herättämään viranomaisia.

Missä näyttö?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamaatti

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 18, 2010 3:13 am 
Poissa

Niinpä. Natriumglutamaatti ei ole aivan aspartaami, jonka haitat on todettu hyvin "rahoitusriippuvaisiksi". Itse en ole kovinkaan varma, kuinka vaarallista natriumglutamaatti on ihmisillä.

PeterH kirjoitti:
Aikamoinen saarnaaja olen, myönnetään. Tulin uskoon luettuani Gary Taubesin kirjan. :mrgreen:

Ei mitään, Taubes kieltämättä osaa kiteyttämisen kyvyn. Itse olen jo lukenut pätkiä kirjasta (mm. poisjätetyn luvun kihdistä ja fruktoosista) ja tilasin 600+ sivuisen järkäleen pari päivää sitten - lopultakin. Teos on lievästi sanoen klassikon maineessa.

[mainos]Raamattu on siis saatavilla Suomestakin järisyttävän alhaiseen hintaan:[/mainos] :wink:

http://www.bookplus.fi/kirjat/taubes,_g ... es-4764615

Kyseessä on siis Science-lehden toimittajan moninkertaisesti palkittu ravitsemuskirja, jossa Taubes heittää kunnon overkilliä hiilihydraatteja vastaan. Hyvää teoksen pointtien kiteytystä täällä:

http://higher-thought.net/complete-note ... -calories/

Viimeksi muokannut Neonomide päivämäärä Ma Tammi 18, 2010 3:32 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 18, 2010 3:23 am 
Poissa

Jos Natriumglutamaatti olisi ihan oikeasti vaarallista, siitä olisi myös näyttöä (läjäpäin ruumiita) ja se olisi kielletty. 6.7 miljardia ihmistä ei voi olla väärässä.

Erehdyin kerran lukemaan terveysintoilijoiden ja luontohippien safkaamisneuvoja luullessani niiden kuuluvan VHH:n, mutta tajusin pian että hetkinen, nämä on niitä jotka maksavat sokeristakin 50 egeä kilo jos siinä lukee "puhdas luonnontuote" ja "välttelen kaikkia E-koodilla varustettuja tuotteita". :lol: E-koodi kun ei ole teollisten keinokemikaalien lista, vaan yhtenäistetty lisäainelista. 8)

Ei siinä muuta, nämä terveysidiootit ovat helvetin hyvä rahasampo. Kuva

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 18, 2010 3:28 am 
Poissa

selbstgelernt kirjoitti:
Elokuussa 2007 sairastuin pahaan niveltulehdukseen, ja aloitin sen takia kortisonin syömisen. Kortisoni tunnestusti lihottaa ja itselläni on paino noussut tasaiseen tahtiin. Vuonna 2008 jouduin hankkimaan 48 numeron vaatteita, koska 46 koko ei enää mahtunut päälle. Tässä vaiheessa painoin 100 kg. Vuosi sitten lopetin tupakoinnin ja lihoin senkin takia lisää, ja nyt painan 110 kg. Nyt olen sairastunut diabetekseen, ja minulle sanottiin, että kortisoni laukaisi sen.

*auts*.. Minäkin käytän nykyään kortisonia ja tupakoinnin lopetin 1½v. sitten. Painoa on tullut n.10kg. lisää. Naaraspuolisena oon ns. päärynävartaloinen ja ahteria piisaa nykyään niin että siitä saa jo komiikkaa. Nauru ei kuitenkaan heläjä kun kaikki vaatteet on täytynyt laittaa uusiksi ja vaivojen, nivelkipujen yms. (oon 53v.) takia en ole ansiotyössä ja rahaa ei ole liioin. Onneks oon taitava käsistäni ja teen itte.

Ravinnon suhteen minäkin oon puljannut ruokavaliota mahdollismman hyväks mutta nuorena opitut ruokailutavat rasittaa, mm. vijatuotteisiin tottuminen, koitan kuitenkin enemmäkseltään syödä nykyäänkin ruisleipää. Ote välillä herpaantuu.

Viime keväänä ja kesää pitkälle syyspuoleen olin niiiiiiiiiin kipee että kokeilin vaikka mitä ruokavaliohommia.
Kun sain kortisoonia, kivut hellitti ja nyt oon vähän löysäillyt.
Hormoniahan se kortisoni on ja vaikuttaa aineenvaihduntaankin ehkä.

Minulla on kuitenkin ikäisenäni vaihdevuodet ja ne tuo kohdallani ihan omat rasitteensa.
Valitettavasti ei ole mitään hyviä neuvoja..
Liikunnanvähyys ittelläni on suurin ongelma ja se puolestaan johtuu vaivaisuudesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 18, 2010 3:42 am 
Poissa

ttszz kirjoitti:
Itävaltalaiselta lääketieteen tohtori Wolfgang Lutzilta löytyy varmasti myös mielenkiintoista luettavaa saksaksi.

http://de.wikipedia.org/wiki/Lutz-Di%C3%A4t

Lutz on tosiaan "Euroopan Atkins". Jos saksa ei suju, aina voi kokeilla kolmatta kotimaista:

http://www.bookplus.fi/kirjat/allan,_ch ... ad-4421540

Kesken aika pahasti, joten en osaa sanoa muuttaako maailmankuvaani.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Tammi 18, 2010 12:06 pm 
Poissa

vaihda kasvisruokavalioon ja jätä loputkin maitotuotteet pois ruokavaliostasi, ei tarvitse edes liikkua laihtumisen eteen.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 1:41 am 
Poissa

Mikäs vegeilystä seuraavaan leijonannälkään auttaa ?

Meditointi ?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 2:15 am 
Poissa

Uinti ja vesijuoksu sopivat liikuntarajoitteisillekin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 2:25 am 
Poissa

Neonomide kirjoitti:

Meditointi ?

Samaa ongelmaa siinä on kuin vaikka röökinpolton lopettamisessa.
Elimistö on tottunut johonkin.. hm.. ehkä siinä hypotalamus ja mantelitumakekin "häärää" välieliminä?

Vierotusoireisiin auttaa joku huijaaminen jos ei haluu kärsiä?
Huomion keskittäminen toisaalle kyllä mutta nälkä on aika kurja vierotusoire.
Tupakoinnin lopettamiseen käytetään nikotiinipurkkaa.
Vegaanihan vois hissunkissun lopetella protskuilua vaikka lipittämällä jotakin lihaliemiä. Siis ei mitään valmiita joissa on mielettömästi lisäaineita. Omatekoisia lihaliemiä joista voi pikkuhiljaa luopua.

Mä itte nuorempana olin on ja off.
Impulsiivisia kokeiluja.. joista ei sit yleensä ollut mitään hyötyä (eipä niin haittaakaan).. nooh.. joku paaston aloitus, kahvinjuonnin äkillinen lopetus aiheuttikin niin mielettömän päänsäryn että paastoominen sai jäädä..

Pikkuhiljaa siirtyminen on paljon hellempää ja tehokkaampaa.

lis.
Eihän kaikki kasviperäinen oo nopeesti sulavaa. Mm. pähkinät pitää nälkää loitolla aika hyvin, pavut, sienet, .. onhan niitä kaikenlaisia kasveja.
Vihannekset ja hedelmät sulaa nopsaan ja pitää syödä usein mutta pääaterialla kun syö jotain muutakin niin ei o aina nälissään kiukkuinen hermoraunio.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 8:38 am 
Poissa

Edelleen:

VHH

http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4h%C ... ruokavalio

http://karppaus.info/

http://karppaus.info/wiki/index.php?tit ... iamatriisi

Vegetatismilla(sic) ei pääse kuin hermoistaan ja hengestään. Kaikki vegetatistit ovat olleet joko fyysisiä raunioita ja kalpeita jäänteitä taikka sitten täysiä sekopäitä(Hitler). :D

Bushmaster kirjoitti:
Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 7:30 pm 
Poissa

Neonomide kirjoitti:

Meditointi ?

ei tartte meditoida, tai kärsie nälästä, jos koostaa ravintonsa oikein.

meditointia noin niinkuin muuten suosittelen kyllä kaikille eläväisille 5-7 kertaa viikossa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 8:39 pm 
Poissa

Koneen kanssa ongelmia ollut pari päivää, eikä tämä nytkään tunnu sujuvan. Punaisen viivan vetää joka sanan alle, enkä tiedä miten sen saa pois. Näkyyköhän nuo viivat tekstissä siellä sivulla?

Pönni: sama ongelma mulla, vaatteet ei enää mahdu päälle, siksi tähän systeemiin pitää tulla muutos.

Vatkain: mullekin on suositeltu uintia ja vesijumppaa. Kiitos ei, en osaa uida enkä mene uima-altaisiin. Siellä iskee heti hirveä paniikki. Se tästä vielä puuttuisikin.

Luen tarkemmin viestinne, kunhan saan koneen pelaamaan. Näytti olevan hyviä neuvoja, kiitos niistä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 8:41 pm 
Poissa

Ei täällä mitään viivoja näy. Olisikohan sulla oikolukuohjelma päällä ja valintana joku muu kieli kuin suomi?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 8:56 pm 
Poissa

Bushmaster kirjoitti:
Vegetatismilla(sic) ei pääse kuin hermoistaan ja hengestään. Kaikki vegetatistit ovat olleet joko fyysisiä raunioita ja kalpeita jäänteitä taikka sitten täysiä sekopäitä(Hitler). :D

Edelleen, ai kuten niinkin surkeat vätykset kuin Carl Lewis ja Paavo Nurmi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Tammi 19, 2010 9:05 pm 
Poissa

Havaintojeni mukaan vaikuttaisi siltä että laihtuminen/lihoaminen on pitkälti geeneistä riippuvaista.
Tietenkin ravinnon määrällä sekä laadulla ja energian kulutuksella on merkitystä mutta sekin on jokaiselle yksilöllistä.
Tunnen ihmisiä jotka elävät kokoajan jollain dietillä mutta eivät siitä laihdu ollenkaan. Tunnen myös ihmisiä jotka liikunnan kautta ovat saaneet painonsa pysymään kutakuinkin tasoissa.
Itse olen normaalipainoisen alarajoilla. En juurikaan harrasta liikuntaa. Juon julmetusti olutta, syön sipsejä, pizzaa ja muutenkaan ei ole koskaan ollut edes mielessä että lihottaakohan tää ruoka. Kevytmaitoa menee yleensä 1,5 litraa päivässä. Se lieneekin ainoa "kevyt" tuote jota käytän. Syön tavanomaisesti yhden aterian päivässä.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 271 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]