Tieteessä nyt

Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi?  
Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012.
Haasta itsesi ja osallistu!
Tsekkaa
video ja kilpailuohjeet. 

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Helmi 13, 2012 3:59 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Olkapääkuluma
ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 4:00 pm 
Poissa

Olen senikäinen, että nivelkulumien vaivat ovat jokapäiväistä vanhuuden iloa. Molemmat kuluman syömät polveni holkttiin niin hyvin,että jäin ikuisesti kiitollisuudenvelkaa nykyaikailaisen laitostieteen kehitykselle.
Nyt on oikea olkanivel alkanut vihottelemaan siihen malliin, että sosiaaliselta yhteisöltäni saamien oivastelujen perusteella olettaisin sen johtuvan nivelkulumasta. Saatteena olen saanut kuulla myös, että kyseisen vaivan parantaminen, tavalla tai toisella, on huomattavan hankalaa. Leikkaukset eivät kuulemma tahdo oikein onnistua.

Mikä on laitostieteellinen hoidollinen tilanne olkanivelen kuluman hoidossa?

Palstalle eksyneet ääliötrollit näyttävät kaivaneen itsensä esiin niiden kivien alta, missä yleensä itkevät omaa typeryyttään ja surkeuttaan

Viimeksi muokannut Kohaon päivämäärä La Helmi 06, 2010 5:47 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko: Re: OLkapääkuluma
ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 5:05 pm 
Poissa

Elän käsityksessä, että nivelet eivät kulu. Yleisin syy kipuihin on tukossa olevat lihakset, siksipä leikkauksistakin on yleensä vain haittaa.

Tunnettu ortopedi Antti Heikkilä on kirjoittanut aiheesta kirjan, Siunattu kipu. Kannattanee lukea.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 5:28 pm 
Poissa

Tämäntyyppisiin vaivoihin voi kokeilla ainakin tosiaan voimallisesti "hypetettyjä" D3 - ja K2-vitamiinilisiä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 6:19 pm 
Poissa

Keinonivelleikkauksia tehdään paljon ja ne ovat tuoneet avun suurelle joukolle ihmisiä. Nivelten pinnat ovat rappeutuneet ja sitä kutsutaan usein kulumaksi, vaikka se ei sitä aina olekaan. Leikkaukset onnistuvat hyvin, potilaat saavat liikuntakykynsä takaisin ja pääsevät kovista kivuista.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 7:55 pm 
Poissa

Kohaon kirjoitti:
Molemmat kuluman syömät polveni holkttiin niin hyvin,

Siis mitä.

Luulen liikunnan ja kalamaksaöljyn auttavan tuollaisiin rappeumiin.

En usko mininkään kulumiin, taitaa olla jotain vanhakantaista luuloo kuten näemmä ei myöskään "Mimei" usko.

Mimei kirjoitti:
Elän käsityksessä, että nivelet eivät kulu. Yleisin syy kipuihin on tukossa olevat lihakset, siksipä leikkauksistakin on yleensä vain haittaa.

Tunnettu ortopedi Antti Heikkilä on kirjoittanut aiheesta kirjan, Siunattu kipu. Kannattanee lukea.

Uskallatko yhtään paljastaa mitä siinä noista rappeumista sanottiin.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 8:09 pm 
Poissa

Itselläni alkaa puolestaan toinen olkapää jäätyä. Toinen kiukutteli aikansa ja sitten laantui, jäi hiukan ahtaampi liikerata, mutta kivut häipyi.

Tätä nykyvaivaa hoidatan osteopaatilla - tai no, käsitteleehän hän koko kroppaa.

Saa nähdä hoituuko olkapää kuntoon. Joudun itse jumppaamaan myös. Mutta.

hyvä syy käydä virkun vahvan nuoren miehen rusikoitavana...

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 8:20 pm 
Poissa

Niin ja ammattilainen tietää onko hänen hoidoistaan ja jumppaohjeistaan hyötyä vai ei. Tuntee näpeissään nivelet ja lihakset. En tunne olkapääkirurgiaa, mutta arvelisiin, että se auttaa ainakin traumojen hoidossa. Itsestään jäykistyvät nivelet ovat eri juttu?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 8:35 pm 
Poissa

Olkanivel on huomattavasti huonompi nivelprotetiikan kohde kuin polvi tai lonkka. Teknologia kehittyy tältäkin osalta, mutta muut hoidot ovat ensisijaisia. Olkanivelen degeraatio käsittää aina myös nivelen jänne- ja tukirakenteet, ei pelkän nivelruston, mikä mutkistaa asioita.

Mimei kirjoitti:
Elän käsityksessä, että nivelet eivät kulu.

Elät väärinkäsityksessä. Jos kyseessä on "tunnettu ortopedi" Antti Heikkilän, joka ymmärtääkseni on jo vuosikymmeniä keskittynyt erilaisiin lisäravinne- ja ruokavaliokultteihin, eikä operatiiviseen toimintaan, käsitys, myös hän elää väärinkäsityksessä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 9:07 pm 
Poissa

Kiitos rosewater. Tuota epäilinkin. Asiantuntijaystäväni kehottivat suhtautumaan varauksella olkapään nivelleikkaukseen.
Olen huomannut kun roikotan kättäni etuasennossa, niin se poistaa kipua. Myös aamuisin kun herään niin roikotan kättäni sängyn reunalta minkä jälkeen teen kädelläni kyynärvarsi vinkkelissä kiertävää liikettä. Helpottaa. Olen kyljellä nukkuja ja se on pahasta tuolle olkapäälleni. En oikein osaa selälläni nukkua.

Tosiaan polviproteesit toimivat hyvin. Joskus pitävät vähäistä ääntä, että varkaisiin en enää uskalla läh... no joo.

Palstalle eksyneet ääliötrollit näyttävät kaivaneen itsensä esiin niiden kivien alta, missä yleensä itkevät omaa typeryyttään ja surkeuttaan

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 9:20 pm 
Poissa

Teuvo kirjoitti:

En usko mininkään kulumiin, taitaa olla jotain vanhakantaista luuloo kuten näemmä ei myöskään "Mimei" usko.

Minä taas luulen ja uskon, että kun menet suosittelemaan pahasta nivelrikosta kärsivälle liikuntaa ja kalanmaksaöljyä, sinut pelastaa mukiloinnilta vain potilaan vaikeutunut liikkuminen.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 9:41 pm 
Poissa

rosewater kirjoitti:
Olkanivelen degeraatio käsittää aina myös nivelen jänne- ja tukirakenteet, ei pelkän nivelruston, mikä mutkistaa asioita.

Mikä on degeraatio? Joku uudissana?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 10:10 pm 
Poissa

sapetix kirjoitti:
Tämäntyyppisiin vaivoihin voi kokeilla ainakin tosiaan voimallisesti "hypetettyjä" D3 - ja K2-vitamiinilisiä.

Voi himputti. Tää osti k2 nattoa ja Nivel-boswelliä yhtä aikaa kaksi viikkoa takaperin. Nytpä en tiijäkkään kuNpi vaikuttaa. Kivasti menee tasasella kilometri ilman että lonkkaa särkee. Ylämäkeen ei pysty sataa metriä vaikka Timo Rautiainen olisi takana.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2010 12:47 am 
Poissa

Lepakko kirjoitti:
Teuvo kirjoitti:

Minä taas luulen ja uskon, että kun menet suosittelemaan pahasta nivelrikosta kärsivälle liikuntaa ja kalanmaksaöljyä, sinut pelastaa mukiloinnilta vain potilaan vaikeutunut liikkuminen.

Hyvä kun varoitit.

Olen kyllä perustellusti sitä mieltä. Minäkin olen jo "siinäiässä" ja ollut "sellaisessa ammatissa" ja omaan "sellaisen perimän".

Laiskat löhööjät ja kirjolohenkieltäjät saavat juuri noita vaivoja.

Nivelneste saa ravintonsa pumppaamalla. Liikunta pumppaa ravintoa nivelnesteeseen. Ihminen tarvitsee niveliään varten rasvaista kalaa 3-4 kertaa viikossa tai kalanmaksaöljyä. Ilmeisesti myös D- vitamiiniä joka tulee noiden kalajuttujen ohessa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2010 6:45 am 
Poissa

" :cry: "
"Laiskat löhööjät ja kirjolohenkieltäjät saavat juuri noita vaivoja."

Mistähän noita tolosen kyttytäselkäisiä teuvvoja sikiää?
Näkitpä tohottaja työurani, tietäisitpä kuinka helvetisti liikuin niin kauan kuin polvet kestivät. Ruokavalioon on kuulunut aina kalaa, jopa tietäisit niin pyytäisit kauniista anteeksi kielenkäyttöäsi.
Jos sellaista ei tule, niin olen hyvä ja poistu tästä ketjusta.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Olkapääkuluma
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2010 11:49 am 
Poissa

Teuvo on ilmeisesti näitä tyypillisiä omakohtaisen kokemuksen kautta yleistäjiä tyyliin: "kun tämä on toiminut minullakin niin sitten se toimii kaikilla".
Ongelma tuossa vain on, että yhden henkilön omakohtainen kokemus ei ole riittävä otos ja miten todistetaan mistä syystä tällä henkilölle ei ko. vaivoja esiinny.
No äläpä ota turhaan kierroksia Kohaon, eipä noilla argumenteillä täällä juurikaan kukaan ota Teuvoa vakavasti, älä sinäkään :mrgreen:

Ps. Itse tunnen myös urheilijoita joilla ongelmia nivelrikon kanssa, eri paikoissa kehoa. Vaivaan ei todellakaan enää liikunnan lisääminen auta.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]