Teetkö työtä elääksesi vai elätkö työtä tehdäksesi? Visionääri 20XO-kilpailu koululaisille 7.10.2011–29.2.2012. Haasta itsesi ja osallistu! Tsekkaa video ja kilpailuohjeet.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Moses Leone
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 10:50 am |
|
|
taucalm kirjoitti: Moses Leone kirjoitti: Jos noin 200000 suomalaista puhuisi äidinkielenään norjaa ruotsin sijasta, niin sitten se olisi järkevämpää, nyt ei. Norja on vieras kieli, ruotsi on kotimainen kieli. Siinä on eroa. se, että suuri enemmistö pakotetaan opiskelemaan pienen vähemmistön kieltä on järkevää millä tapaa ? onko se kieli sittenkään niin järkevä, jos sitä pitää opiskella pakotettuna ? jos se olisi niin järkevää niin eikös ihmiset opiskelisi sitä vapaaehtoisesti ? Ihmiset ovat laiskoja. Jos oppivelvollisuus ja asevelvollisuus olisivat vapaaehtoisia, niin uskotko että kaikki suorittaisivat ne? Minä en usko. Vai oletko sitä mieltä, että koulunkäynti ja puolustusvoimat eivät ole järkeviä? Minä olen sitä mieltä, että toisen kotimaisen kielen opiskelu pitäisi olla kaikille pakollista, mutta sen verran voisi olla valinnanvaraa, että suomenkieliset voisivat valita ruotsin, saamen ja romanikielen välillä ja ruotsinkieliset vastaavasti suomen, saamen ja romanikielen välillä.
_________________ En ole maahanmuuttomyönteinen, olen idioottikriittinen.
Huolestuttaako? Ei kannata huolestua. Sitten vasta kannattaa huolestua, jos kannettu vesi kaivossa pysyy ja vielä lisääntyy, vaikka sangon pohjassa on reikä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jotuni
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 11:06 am |
|
|
Moses Leone kirjoitti: Minä olen sitä mieltä, että toisen kotimaisen kielen opiskelu pitäisi olla kaikille pakollista, mutta sen verran voisi olla valinnanvaraa, että suomenkieliset voisivat valita ruotsin, saamen ja romanikielen välillä ja ruotsinkieliset vastaavasti suomen, saamen ja romanikielen välillä. Miksi nuo kielet eikä mm saksa, ranska, venäjä? -
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Moses Leone
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 11:14 am |
|
|
Jotuni kirjoitti: Moses Leone kirjoitti: Minä olen sitä mieltä, että toisen kotimaisen kielen opiskelu pitäisi olla kaikille pakollista, mutta sen verran voisi olla valinnanvaraa, että suomenkieliset voisivat valita ruotsin, saamen ja romanikielen välillä ja ruotsinkieliset vastaavasti suomen, saamen ja romanikielen välillä. Miksi nuo kielet eikä mm saksa, ranska, venäjä? - Saksa, ranska ja venäjä ovat vieraita kieliä eivätkä kotimaisia kieliä.
Huolestuttaako? Ei kannata huolestua. Sitten vasta kannattaa huolestua, jos kannettu vesi kaivossa pysyy ja vielä lisääntyy, vaikka sangon pohjassa on reikä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Marssilainen
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 11:15 am |
|
|
|
Koska Mooseksen ehdottamiin kieliin pätee täsmälleen samat perustelut, kuin pakkoruotsiin. Ranska, saksa ja venäjä ovat oikeasti hyödyllisiä. Ei missään nimessä saa olla hyöty tässä perusteena. "Hyöty" tarkoittaa oikeasti hyötyä vain ruotsinkielisille, että heille riittäisi nöyriä renkejä. Se on se syy.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jotuni
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 11:49 am |
|
|
Moses Leone kirjoitti: Jotuni kirjoitti: Moses Leone kirjoitti: Minä olen sitä mieltä, että toisen kotimaisen kielen opiskelu pitäisi olla kaikille pakollista, mutta sen verran voisi olla valinnanvaraa, että suomenkieliset voisivat valita ruotsin, saamen ja romanikielen välillä ja ruotsinkieliset vastaavasti suomen, saamen ja romanikielen välillä. Miksi nuo kielet eikä mm saksa, ranska, venäjä? - Saksa, ranska ja venäjä ovat vieraita kieliä eivätkä kotimaisia kieliä. Joo mutta miksi vain kotimaisia kieliä? Unohdit viittomakielen kotimaisten kielten joukosta. -
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Moses Leone
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 12:15 pm |
|
|
Jotuni kirjoitti: Joo mutta miksi vain kotimaisia kieliä?
Unohdit viittomakielen kotimaisten kielten joukosta.
-
Koska ruotsi suomenkielisille ja suomi ruotsinkielisille on kotimainen kieli, eikä vieras kieli. Näinhän ne on perinteisesti koulussa luokiteltu. Voi siihen valintalistalle minun puolestani viittomakielenkin lisätä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jotuni
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 12:19 pm |
|
|
Moses Leone kirjoitti: Jotuni kirjoitti: Joo mutta miksi vain kotimaisia kieliä?
-
Koska ruotsi suomenkielisille ja suomi ruotsinkielisille on kotimainen kieli, eikä vieras kieli. Näinhän ne on perinteisesti koulussa luokiteltu. Voi siihen valintalistalle minun puolestani viittomakielenkin lisätä. Joo mutta kysyin miksi vain kotimaisia kieliä? -
|
|
| Ylös |
|
 |
|
4LEEK
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 12:40 pm |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
iileskotti
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 5:13 pm |
|
|
Moses Leone kirjoitti: RKP:n kannatus on nousussa ja persujen laskussa http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... os=hl-ko-1Lainaa: Myös vihreiden ja perussuomalaisten kannatus laski hieman. Vihreiden suosio tippui 0,6 prosenttiyksikköä ja perussuomalaisten 0,4. Kristillisdemokraatit sen sijaan paransivat asemiaan 0,2:lla ja RKP 0,1 prosenttiyksiköllä. Virhemarginaali 2 prosenttiyksikköä, joten tuollaiset alle puolen prosentin heitot eivät kerro mistään mitään.
_________________ italialainen kyynistynyt varastomies
|
|
| Ylös |
|
 |
|
idiotus
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 5:49 pm |
|
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 5:01 pm Viestit: 1030 Paikkakunta: Eurostoliitto
|
4LEEK kirjoitti: Siinä tuli älyllisen epärehellisyyden oppitunti. Malliesimerkki. Teki mieli työntää kynä korvaan. Björnberg-Enckellin verbaalioksennus on hirvittävää kuunneltavaa.
| Ylös |
|
 |
|
Moses Leone
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 6:03 pm |
|
|
Jotuni kirjoitti: Moses Leone kirjoitti: Jotuni kirjoitti: Joo mutta miksi vain kotimaisia kieliä?
-
Koska ruotsi suomenkielisille ja suomi ruotsinkielisille on kotimainen kieli, eikä vieras kieli. Näinhän ne on perinteisesti koulussa luokiteltu. Voi siihen valintalistalle minun puolestani viittomakielenkin lisätä. Joo mutta kysyin miksi vain kotimaisia kieliä? - Lisäksi voi opiskella vieraita kieliä. Itselläni esimerkiksi oli lukiossa ensimmäisenä vieraana kielenä englanti ja toisena saksa. Olivat matikkalinjalaisillekin pakollisia. Kielilinjalaisilla sitten oli lisäksi muita kieliä, esim. ranska.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
taucalm
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 6:13 pm |
|
Liittynyt: To Syys 03, 2009 7:58 pm Viestit: 3761 Paikkakunta: mother earth
|
Moses Leone kirjoitti: Jotuni kirjoitti: Joo mutta miksi vain kotimaisia kieliä?
-
Koska ruotsi suomenkielisille ja suomi ruotsinkielisille on kotimainen kieli, eikä vieras kieli. Näinhän ne on perinteisesti koulussa luokiteltu. Voi siihen valintalistalle minun puolestani viittomakielenkin lisätä. miksi ruotsinkielisten pitäisi osata suomea ? hehän ovat muutenkin niin sisäsiittoista porukkaa, että pärjäävät hyvin sillä ruotsinkielellä.
_________________ "Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jotuni
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 6:21 pm |
|
|
Moses Leone kirjoitti: Jotuni kirjoitti: Moses Leone kirjoitti: quote="Jotuni"
Joo mutta miksi vain kotimaisia kieliä?
-/quote Koska ruotsi suomenkielisille ja suomi ruotsinkielisille on kotimainen kieli, eikä vieras kieli. Näinhän ne on perinteisesti koulussa luokiteltu.
Voi siihen valintalistalle minun puolestani viittomakielenkin lisätä. Joo mutta kysyin miksi vain kotimaisia kieliä? - Lisäksi voi opiskella vieraita kieliä. Itselläni esimerkiksi oli lukiossa ensimmäisenä vieraana kielenä englanti ja toisena saksa. Olivat matikkalinjalaisillekin pakollisia. Kielilinjalaisilla sitten oli lisäksi muita kieliä, esim. ranska. Kysyin miksi valintalistallasi on vain kotimaisia kieliä. Et osaa vastata kysymykseen? -
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Manse
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 6:38 pm |
|
|
|
Miten määritellään kotimainen kieli?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Moses Leone
|
Viestin otsikko: Re: "Kaksikielisyys voi olla oikeasti rikkaus eikä velvoite" Lähetetty: To Maalis 11, 2010 7:43 pm |
|
|
Jotuni kirjoitti: Kysyin miksi valintalistallasi on vain kotimaisia kieliä.
Et osaa vastata kysymykseen?
-
Minähän jos vastasin. Sinä vain olet niin tyhmä, ettet ymmärtänyt vastausta. Kerrataan vielä. Kotimaiset kielet ovat kotimaisia kieliä ja ulkomaiset kielet ovat vieraita kieliä. Ne ovat eri valintalistalla.
|
|
| Ylös |
|
 |