Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Veikko
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Touko 27, 2005 6:17 am |
|
|
Mummo kirjoitti: Jeskamadeera ja herttileetinen
Mummo on ällityksestä nurin!
Miten sinä Kosh tuon teit? Omasta päästäsikö vaan, syvästi Arkostaan perehtyneenä?
Vai onko olemassa joku kyberneettinen SanaSampo, joka sopivilla asetuksilla suoltaa lopuntonta jargonia halutulta aihealueelta?? Niinku automaattipoliitikko?
(Siis voi olla, että tämä on kaikille nuorille insnörteille vanha pila, mutta pitää muistaa, että Mummo on syntynyt ennen Kekkosen aikaa. Silloin kidekone oli kova juttu ja visuaalisen tekniikan huipentuma oli kouluterveydenhoitajan näyttämä rainakuvasarja hammaspeikoista )
Et oo aikonu ruveta horoskooppeja tekemään?
Mummo
Arpomakone siellä on toiminnassa. Sellainen tehtiin joskus Wanhan palstan aikoihin, kun kyllästyimme suuresti vallan mitäänsanomattomuuksia suoltavaan varsinaiseen biologiseen arpomakoneeseemme.
Vai muistaako herra Arkos itsekkään, kuinka aikoinaan niin kiihkeästi väitteli siitä, että ympyriäiselle kappaleelle vaikuttaa suoraan keskipisteestä ulospäin osoittava voima, jota virheellisesti yritti keskihaku- tai keskipakovoimaksi nimetä.
Vaikka todellisuudessahan keskihakuvoima vaikuttaa pyörän tangentin suuntaisesti, eikä suinkaan suoraan. Mutta tämähän on kypäräpääfysiikkaa.
Entä miten jaksaa atomimalli, jossa kaikki hiukkaset ovat litteitä kiekkoja ja itse atomi on sylinteri?
Tai entä sitten valon etenemine ruuvikierteenä, jossa siis pyöriminen ja ruuvautuminen oli avainsana sille että se ylipäänsä etenee? Olitkos se sinä, joka tämän idea esitti? Taisit olla, ellen väärin muista.
Jotkut ihmiset ne vaan jaksavat olla vastahankaan kaikessa, ihan vaan pelkän inttämisen vuoksi. Vähän niinkuin Jukris täällä nykyisin. Pitää keksiä kaikki uusiksi, koska eihän laitostiede voi olla koskaan oikeassa.
Ainiin, siitähän tulikin mieleen. Missä on muoto-tieto-mies? Sehän tästä narrien kavalkadista vielä puuttui.
_________________ Tuulivoima on kuin kirkon aneet. Raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ArKos itse
|
Viestin otsikko: Oppmiseen yrittäen ja erehtyen Lähetetty: Pe Touko 27, 2005 7:26 am |
|
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 10:31 am Viestit: 4287 Paikkakunta: Tervola
|
|
Nuo menneetkin aiemmat vuodet palstalla, ne kuitenkin olivat
yrittämistä tietoon, ja myös sitä kohti etenenmistä. Mihinkäs olette te kypäräät päässeet sinä aikana? Erehtyneet ette vissiin ole, mutta ette mitään oppineetkaan.
Pyörivät kierteiset hiukkaset, ne kutienkin olivat aineisia, ja tehän sitä olette julsitelleet aineettoman valon teoriaa. Joka on paljastunutkin ennen Einsteinin valoteoriaa 1905 vallalla olleeksi valoteoriaksi. Ja myös nyt, kyllä se pyörii sittenkin lähtöä ennenja saavuttuaan aineeseen. Matkalla avaruudessa on kiteytnyt eli jähmettynyt kyllä vain valon nopeuteensa.
Huomaa, myös ydineergia on ftoneja eli gammkvantthiukkasia. Veiko ei taida muistaa, että oikeastaan asian totesi Einstein eikä ArKos.
Tärkeätä teorialleni oli tutustumine Arkimedeen analysiin, tieto siitä eräästä brittiläisess TV-pätkiksess. Koshin huomasin tietävän
Arkimedeestä, että hän piehtaroi kylvyssä ja viuhahteli alasti kaduilla.
Että semmmoiskin hänen generaatorinsa on tuottanut. Ja että se on pulppugeneraattori, sitä en ole sanonut minä.
Ilmna aikaisempaa oppimisen tietä erehdyjksineen ei olis ollut mahdollien Arkosin avaruuden ja ainene teoria, suppena suhteellisuusteorian jo 2004 lopulla, täydenettynä ja korjattuna viime aikoina. Mitä te olette saaneet aikaan? Kuin Rooman hanhet. Heidän esi-isäinsä kerrottin pelastaneen Rooman, mutts mitä h itse saivat aikaan?
_________________ Kaikki on liikkeenään ilmenevän aineen suhteita ynnä aistivain havaitsijain suhdetta niihin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mummo
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Touko 27, 2005 9:27 am |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:41 am Viestit: 9234 Paikkakunta: Stadi, Sörkan kulmat
|
|
Veikko
Tietoteknisesti vaikeasti jälkeenjääneenä olen pyörinyt Internetin ihmemaassa vasta vajaan vuoden. Siksi vanhatkin jutut ovat minulle upouusia.
Ennen, kynän ja paperin aikaan, rakentelin tuollaisia puppugeneraattoreita eri aiheista ruudukon muotoon. Malli taisi olla alunperin joiltain semiotiikan opiskelijoita itäblokista. Joku hupsuttelu päätyi Oulun Tietomaahankin.
Noita luuppeja ja silmukoita omiin juttuihin tulee iän myötä lisää. Jo pari kertaa on käynyt niin, että porukassa turistessamme on kurttuinen naamani kirkastunut, kun olen aikonut kertoa mieleen tuleen hauskan jutun. Silloin Mukulat ovat yhteen ääneen huoanneet: No, nyt se aikoo taaaaas kertoa sen jutun autokuounopettajasta. Ovat pirulaiset olleet oikeassa.
Tai, Paavo Haavikkoa raiskatakseni; parodiaa on mahdoton tehdä. Me teemme se itse.
Mummo
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vladimir Ilyich Lenin
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Maalis 03, 2006 9:54 pm |
|
|
Aweb kirjoitti: Mummo Olen joskus ollut yksi noista satunnaisista nimimerkeistä, mutta viime aikoina olen ollut ArKoksen kanssa sulassa sovussa, enkä ole kuulunut hänen nimiteltäviensä listalle. ArKoksessa on tietty iskunsa ja huumorinsa, mutta välillä hirvittää. Hän taitaa olla usein aika tosissaan, ja ainakin pakinoitsijan arvonimi sai hänet joskus kuohuksiin. Ja mitä tulee noihin hänen haukkumasanoihinsa, joita listasit, niistä muistuu mieleeni eräs partasuu. Kapteeni Haddock, eikö totta? Täältä: http://lightning.prohosting.com/~kontek ... ddock.htmlJa täältä: http://www.mummila.net/combogen/haddock.pl
"Kapteeni Archibald Haddockn tunteiden vietävissä. Hän on kömpelö, ajattelematon, impulsiivinen, antelias, äkkipikainen ja monisanainen. Hänen mieltymyksensä viskiin on kuuluisa, samoin moninaiset haukkumasanat. Ne ovat koomisia, eivät lainkaan törkeitä, ja tehokkaita vain vaikuttavan esitystavan vuoksi."
"Haddockin mielijuoma on Loch Lomond-merkkinen viski."
"Sinä senkin laverteleva jäpikäs!"
"Vietävän viheliäinen koppakuoriainen!"
_________________ Suomessakin Isonveljen valvontakoneisto on voimissaan. Virkaväkivalta on saatu mukaan. (ArKos itse, R.I.P)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Gideon
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Maalis 04, 2006 11:19 am |
|
|
|
Tintti sarjakuvat ovat oikeastaan aika hyviä. Haddock on taiteilijan nerokas luomus merimiehistä tehdyn yleistyksen perusteella:merimiehet ovat aina kännissä ja käyttävät siivotonta kieltä.
_________________ Tietämättömyys on tappanut myös viisaan - Petri Gerdt
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aslak
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Maalis 04, 2006 9:37 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 11:02 am Viestit: 8833 Paikkakunta: lappi
|
|
Mistä tuommosen generaattorin saapi hommattua?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Alapäämies
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Maalis 04, 2006 10:05 pm |
|
|
|
Itse ajattelen, että Aslak kutsuu ArKosin kylään pariksi viikoksi. Harkitsee sitten kyläilyn aikana kannattaako hankkia generaattoria.
_________________ Piper, non homo.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Echi
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Maalis 04, 2006 11:16 pm |
|
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 1:22 am Viestit: 5509 Paikkakunta: Kioto
|
|
Aivan mahtava topicci, olen nauranut tälle koko päivän. Koshin generaattori on loistava!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
PieniKarhu
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Maalis 05, 2006 12:27 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aslak
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Maalis 06, 2006 7:24 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 11:02 am Viestit: 8833 Paikkakunta: lappi
|
|
Mie reistasin tuota puppugeneraattoria, ei sinne päinkhän ku Koshin
vastaava. No eipä sillä eikä sen vuoksi , omhin horinoihini sitä vain olsin kokkeillu. Kunnes sitte lujinki ihan alusta lophun yhen oman juttuni.
No siinä jäävät kaikki puputtimet toiseksi son varmaa se .
Tuskin mie kaipaankhan tuommosta puputinta.
|
|
| Ylös |
|
 |