Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Pönni
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 5:35 pm |
|
|
Wiisas kirjoitti: Arkkimeedees kirjoitti: Yleensä naisjohtajat ovat ensimmäisenä estämässä seuraavan alfanaaraan nousua organisaatiossa ylöspäin. Se on vain valitettavasti totta. Ei minkähänlaista solidaarisuutta toista nousevaa naiskykyä kohtaan. Tämän kun näin totena esität, niin olisi hyvä saada edes jotain pohjaa. Mistähän tiedon kaivoit? Väitteesi ei vastaa kokemustani hyvin menestyvistä naisista ja heidän lähipiiristään organisaatioissa. Kyseessä on ilmeisesti jonkinlainen "tukkilaishuumori" jota jätkät väänteli ennen savotassa sätkät suupielestä roikkuen lepotaukoina korttia lyöden ja viinaa juoden. Senajan "syrjäytyneet", joilla oli ihan omat "totuutensa" naisista. Tai ylipäätään ihmisistä. Ihmisen näkeminen sutena hampaat kiinni hierarkiassa alemman kurkussa kertoo jotain ihmisestä, .. nimittäin siitä näkijästä. Mulla on neuropsykologinen profiili kyseisestä pyrkyristä kiipimässä laumahierarkiassa. Niitäkin siellä toki on ja just ne saa aika pahaa jälkeä aikaiseksi. Muilla menee sitten kallista työaikaa kun yrittävät korjata vahinkoja. Ihminen on ihminen eikä mikään lammas tai susi.. ei edes susi lammasten vaatteissa = ihminen vaikka symbolina tietenkin välillä osuu kohdalleen. Profilointini: Hiukan adhd-tyyppinen, enemmälti maaninen, voi olla bibolaarinen. Erittäin itsekeskeinen. Vähättelee muiden persoonallisuuksia ja korostaa omaansa. Tuuppii ja suuttuu jos joku muu on pätevä tai suosittu, yms. Löytyy teinipissiksinä tytöistä mutta yleisempää se on pojilla ja jotkut elää tommosta koko ikänsä. Teineille siis ihan tyypillistä, pikkuipanoille vielä tyypillisempää mutta valtavästö ei pääsääntöisesti ole johonkin kolmevuotiaan tunne-elämän tasolle jääneitä sosiopaatteja!!! Sussiunatkoon. Alffat? Eihän kaikilla pyrkyrityrkyillä usein edes ole lapsia. Ontuupi ihmisen rinnastaminen mihinkään muuhun elukkaan. Ihminen on ihminen ja sosiaalisesti orientoituneita kilttejä, yhteistyökykyisiä löytyy moninverroin tuon pikkiriikkisen vähemmistön rinnalle, niitä jotka ihan oikeasti pakertaa välttämätöntä arkea ahkerina. Usein ihan hissukseen.
_________________ Descartesin virhe
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Arkkimeedees
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 6:11 pm |
|
|
Pönni kirjoitti: *APUA!*
Aina vaan enemmän ja enemmän metsään niin että rytisee.
Ja niin täyttä puppua kuin olla voi.
Vain osa ihmisistä tungeksii johtopaikoilla tönien ja tuuppien. Murto-osa, marginaalinen osa väestöstä. Ihmiset lisääntyy keskenään aika vallattomasti ilman mitään alffailua. Lapset laitellaan myös usein useamman kesken ristiinrastiin ja eniten näyttää lisääntyvän juurikin ne, joilla ei ole intoa pyrkyröidä ja olla tietävinään .. viidakon tapoja.
Pässi. Olen nähnyt tämän työelämässä ihan ite. Olen nähnyt myös erinomaisia naispuolisia esimiehiä. Huonojen naispomojen ongelma on yleensä ollut kärsimättömyys ja kyvyttömyys ns. organisaatiokaveruuteen, joka taas on miespomoille ihan luonteeseen kirjattu ominaisuus. Miehistä yleensä johtotehtäviin päätyvät järkevimmät, sovittelevat, tilaa antavat tyypit, naisista taas he, jotka luulevat johtoaseman tarkoittavan sitä, että heidän tulee päättää kaikesta ihan itse. Sitten loppuvat voimat kesken ja alkaa kyräily ja vuohiin ja lampaisiin sekä alpakoihin jakaminen. Tulee se "sievyyden evoluutio" kehiin. En käsitä tuota raivoa, jolla suhtaudut asiaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 6:14 pm |
|
|
|
No kyllähän lampaista ja pässeistä ihan luontevasti syntyy sukupuolimetakeskustelu.
Voi ny perkules.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Mei long
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 7:08 pm |
|
|
Loppujen lopuksihan oikeastaan kaikki nisäkkäät ja monet muutkin eläimet ovat ihmisten enemmistön mielestä söpöjä/suloisia/sieviä poikasina. Se johtuu yksinkertaisuudessaan siitä, että niillä ja ihmislapsilla on lukuisia yhteisiä "poikasen" piirteitä, jotka tekevät niistä suloisia ja herättävät asiaankuuluvan suojelunhalun. Lyhyt kuono, suuri pää ja hennot raajat, suuret silmät ja poikasen pehmeä olemus lienevät tärkeimpiä. Joillain lajeilla nämä piirteet säilyvät aikuisuuteen vahvempina, osalla heikompina. Jalostetuilla eläimillä poikasmaiset piirteet (niin käyttäytymiseen kuin ulkonäköönkin liittyvät) usein säilyvät aikuisuuteen selvemmin kuin villeillä, joten sikäli tässä spekuloinnissa saattoi olla pointtikin. Ääriesimerkki ovat kääpiökoirat, joiden rakenne muistuttaa enemmän suden sikiötä kuin edes pentua. Kamelitkin ovat sieviä poikasina:  Mutta aikuisina eivät enää niinkään:  Sama pätenee kanoihin:  
_________________ "Never say higher or lower in referring to organisms." -- Charles Darwin
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Arkkimeedees
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 9:55 pm |
|
|
Pönni kirjoitti: Wiisas kirjoitti: Arkkimeedees kirjoitti: Yleensä naisjohtajat ovat ensimmäisenä estämässä seuraavan alfanaaraan nousua organisaatiossa ylöspäin. Se on vain valitettavasti totta. Ei minkähänlaista solidaarisuutta toista nousevaa naiskykyä kohtaan. Tämän kun näin totena esität, niin olisi hyvä saada edes jotain pohjaa. Mistähän tiedon kaivoit? Väitteesi ei vastaa kokemustani hyvin menestyvistä naisista ja heidän lähipiiristään organisaatioissa. Kyseessä on ilmeisesti jonkinlainen "tukkilaishuumori" jota jätkät väänteli ennen savotassa sätkät suupielestä roikkuen lepotaukoina korttia lyöden ja viinaa juoden. Senajan "syrjäytyneet", joilla oli ihan omat "totuutensa" naisista. Tai ylipäätään ihmisistä. Ihmisen näkeminen sutena hampaat kiinni hierarkiassa alemman kurkussa kertoo jotain ihmisestä, .. nimittäin siitä näkijästä. Mulla on neuropsykologinen profiili kyseisestä pyrkyristä kiipimässä laumahierarkiassa. Niitäkin siellä toki on ja just ne saa aika pahaa jälkeä aikaiseksi. Muilla menee sitten kallista työaikaa kun yrittävät korjata vahinkoja. Ihminen on ihminen eikä mikään lammas tai susi.. ei edes susi lammasten vaatteissa = ihminen vaikka symbolina tietenkin välillä osuu kohdalleen. Profilointini: Hiukan adhd-tyyppinen, enemmälti maaninen, voi olla bibolaarinen. Erittäin itsekeskeinen. Vähättelee muiden persoonallisuuksia ja korostaa omaansa. Tuuppii ja suuttuu jos joku muu on pätevä tai suosittu, yms. Löytyy teinipissiksinä tytöistä mutta yleisempää se on pojilla ja jotkut elää tommosta koko ikänsä. Teineille siis ihan tyypillistä, pikkuipanoille vielä tyypillisempää mutta valtavästö ei pääsääntöisesti ole johonkin kolmevuotiaan tunne-elämän tasolle jääneitä sosiopaatteja!!! Sussiunatkoon. Alffat? Eihän kaikilla pyrkyrityrkyillä usein edes ole lapsia. Ontuupi ihmisen rinnastaminen mihinkään muuhun elukkaan. Ihminen on ihminen ja sosiaalisesti orientoituneita kilttejä, yhteistyökykyisiä löytyy moninverroin tuon pikkiriikkisen vähemmistön rinnalle, niitä jotka ihan oikeasti pakertaa välttämätöntä arkea ahkerina. Usein ihan hissukseen. Hyvänen aika, että olet vihainen jollekulle. Oma pomoni, nainen, on niin luonnevikainen, ettei ole edes epäilystä siitä, etteikö olisi jonninmoinen esimerkki naisjohtajuudesta. Hän ei ole pelkästään veemäinen nokertelija, vaan yrittää piilottaa alaistensa parhaat työt jonnekin marginaaliin, ettei hänen pomonsa, joka on myös nainen, näkisi niitä tai huomaisi muuten kuin vahingossa. Enhän minä tätä piirrettä naissukupuoleen liitä, mutta kaikki miesesimiehet ovat olleet aivan esimerkillisen kannustavia ja tuntuvat olleen aidosti tyytyväisiä suoritukseen. Tälle yhelle tuikkanalle jos kaikkensa tekee, sen enemmän hän yrittää dissata ja vähätellä koko työtä. Naispuolinen kollegani totesi kerran, että yhteinen pomomme on haastavin henkilö, jonka hän on koskaan tavannut. Mikä ihme sinua oikein pönnii?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Arkkimeedees
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 10:18 pm |
|
|
idiotus kirjoitti: Arkkimeedees kirjoitti: Sanotaanpa niin, että tuo Palinin Saaran kuva, vaikka photoshopattuna feikkinäkin, vastaa aika lailla sitä kuvaa, millaisena miehet hänet näkevät. Siinä mielessä kuva on todempi kuin olisi aito kuva. Eikä siinä ole politiikalla paljon jakoa. Vai onko tuo sittenkin Tina Fey? Ei kai ole. Niitä kaksoisolentoja todellakin riittää hänelle. Liian provokatiivinen kuva IMO. Ei ole Palinin näköinen hymy, posket liian kapeat. http://learnsomethingnewtoday.us/wp-con ... -palin.jpgJuuh, kyllä se taisi olla Lisa Ann, joka ponnasi Saaran siivellä tähdeksi ja teki sen, mitä kaikki miehet halusivat Sarah Palinin tekevän heille. Sorry, tämmöisiä me oomme, mutta ei me välttämättä tehä mittään.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pönni
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 10:48 pm |
|
|
Arkkimeedees kirjoitti: Miehistä yleensä johtotehtäviin päätyvät järkevimmät, sovittelevat, tilaa antavat tyypit, naisista taas he, jotka luulevat johtoaseman tarkoittavan sitä, että heidän tulee päättää kaikesta ihan itse. Sitten loppuvat voimat kesken ja alkaa kyräily ja vuohiin ja lampaisiin sekä alpakoihin jakaminen. Tulee se "sievyyden evoluutio" kehiin. Minut valittiin kerran aika tärkeälle paikalle. Olin ainoa naispuolinen miessakissa. Ekassa kokouksessa eräs mies sanoi minulle, järjestön puheejohtajaksi valitulle: "Menes tyttö keittämään kahvia". En siinäkään ryhmässä sitten kauaa vanhentunut. Ikää oli jo kymmenvuotiaan lapsen yksinhuoltajuuden verran kolmekymppisenä ja 16v. työelämään menneenä, silloin myös järjestötoimintaan menneenä olin ihan pätevä. Minut oli valinnut jäösenistö mutta ne vallassa pitkään olleet äijät teki minusta vain pilkkaa. Sama oli sitten järjestösihteerinä päivätyössä mihin minut oli kutsuttu pätevyyden vuoksi. Kolme miestä ja minä. Yksi koitti pokata jatkuvasti, kaks onneks oli asiallisia, yks jopa ihan fiksu. Mutta se yks urpo, joka flirttas jatkuvasti ja koitti pokata, se pilas työaikaani ja elämääni, aiheutti vitutusta. Eikä ne hemmot mua tosissaan ottaneet. Kaikilla miehillä oli omat työhuoneet, minulla oli vaan, tytöllä työpiste sermin takana eteisen nurkassa. Lainaa: En käsitä tuota raivoa, jolla suhtaudut asiaan. Sivuseikka se onko mulla serotoniinit tai jms. kohdallaan. Älä sinä takerru lillukanvarsiin kun minä vaivaudun kanssasi rupattelemaan. Miesten kulttuuri on tavattoman ahdasmielinen. Mitä tapahtuu jos mies laittaa koltun päälleen mennessään töihin? Naisena voi pukeutua miten lystää. Varsinaista naisen roolia ei edes ole. Naisena voi valita ja olla yksilöllinen. Naiset ovat paljon persoonallisempia kuin miehet, jotka on kuin yhdestä puusta veistetty ukko, joka kaatuu kun sen konservatiivista punttia tönäisee.. hah hah hah hah.. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pönni
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Su Touko 02, 2010 10:59 pm |
|
|
Arkkimeedees kirjoitti: idiotus kirjoitti: Arkkimeedees kirjoitti: Sanotaanpa niin, että tuo Palinin Saaran kuva, vaikka photoshopattuna feikkinäkin, vastaa aika lailla sitä kuvaa, millaisena miehet hänet näkevät. Siinä mielessä kuva on todempi kuin olisi aito kuva. Eikä siinä ole politiikalla paljon jakoa. Vai onko tuo sittenkin Tina Fey? Ei kai ole. Niitä kaksoisolentoja todellakin riittää hänelle. Liian provokatiivinen kuva IMO. Ei ole Palinin näköinen hymy, posket liian kapeat. http://learnsomethingnewtoday.us/wp-con ... -palin.jpgJuuh, kyllä se taisi olla Lisa Ann, joka ponnasi Saaran siivellä tähdeksi ja teki sen, mitä kaikki miehet halusivat Sarah Palinin tekevän heille. Sorry, tämmöisiä me oomme, mutta ei me välttämättä tehä mittään. Ketkä te? Montako on teitä klooneja ilman persoonaa, yksilöllisyyttä, omia ajatuksia, mielipiteitä, omia arvoja, omia asenteita, omaa vastuuta, ........ ? Sata, tuhat, miljoona, miljardeja, ½ ihmiskunnasta? Vai joku maaginen perusäijiä 1/3, sitten olis 1/3 tavisperusakkoja ja 1/3 olis sukupuolisesti vaikeasti määriteltävissä niin fyysisesti kuin roolillisesti? Minä olen periaatteessa nainen kun oon lapsenkin synnyttänyt. Vaatteisiin pitää ommella rintamuotolaskokset ja housuissa pitää olla tilaa selluliittipyllylle ja reisille mutta mitä vois olla henkinen naiseus? Viisautta olla tekemättä kaikkea mitä nokkeloimalla voi älyillä, varovaisuutta liikenteessä, vai onko sitä? Sukupuoliroolit, klisheitä, taikauskoa, myyttejä, stereotypioita. Lillukanvarsia mihin kiinnitetään huomiota joskus silloinkin kun on tarve kääntää huomiota pois sellaisesta, mistä ei jotkut irrottais otettaan.. kaikenlaisia syitä ihmisillä on ruokkia myyttejään.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Arkkimeedees
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Ma Touko 03, 2010 12:24 am |
|
|
Pönni kirjoitti: [Minä olen periaatteessa nainen kun oon lapsenkin synnyttänyt. Vaatteisiin pitää ommella rintamuotolaskokset ja housuissa pitää olla tilaa selluliittipyllylle ja reisille mutta mitä vois olla henkinen naiseus? Viisautta olla tekemättä kaikkea mitä nokkeloimalla voi älyillä, varovaisuutta liikenteessä, vai onko sitä?
Sukupuoliroolit, klisheitä, taikauskoa, myyttejä, stereotypioita. Lillukanvarsia mihin kiinnitetään huomiota joskus silloinkin kun on tarve kääntää huomiota pois sellaisesta, mistä ei jotkut irrottais otettaan.. kaikenlaisia syitä ihmisillä on ruokkia myyttejään. Sille ei vain voi mitään, että joidenkin naisten läsnä ollessa saattaa ruveta seisomaan jopa kesken kokouksen heitä seuratessaan, jolloin heidän sanomisiinsa toki kiinnittää paljon huomiota. Minkä sille voi? Jotkut naiset eivät väräytä viisaria sitten milään, mutta jokaisesta naisesta jokainen mies tekee skannauksen, millaista ton kanssa olisi käväistä vällyissä. Minkä sillekään voi? Siis ihan jokaisen! Mihinkään toimenpiteisiin ei tietenkään ehkä koskaan ryhdytä, mutta silti.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jushura
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Pe Maalis 11, 2011 6:30 pm |
|
|
Valepukki:  Pukkeja on tullut piirreltyä niin vapaa-ajalla kuin oppilaitoksissakin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ding Ding
|
Viestin otsikko: Re: Miksi lampaat ja alpakat ovat niin sieviä? Lähetetty: Ma Maalis 28, 2011 9:26 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 11:26 am Viestit: 8800 Paikkakunta: kahvikupin ääressä
|
|
| Ylös |
|
 |