Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 12:45 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 140 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Samum anker on hyvä jätkä!
ViestiLähetetty: La Huhti 01, 2006 11:28 am 
Poissa

Error catastrophe kirjoitti:
Ja mitä tuo yliluonnollisten syiden kieltäminen olisi ID:n kannattajia ylipäänsä haittanut, sillä he jaksavat aina muistuttaa, että älykäs suunnittelija ei välttämättä ole mikään yliluonnollinen olento kuten jumala. Älyllisten syiden takana saattaa olla joku "luontoperäinen äly" kuten ihminen tai alieni.

Mutta silti ID ei tunnu kelpaavan tieteelle. Ihan kuin ko. roskan hylkäämiselle olisi jokin muukin syy kuin se, että tiede sulkee jumaluudet pois. Olisikohan IDioottien pikku hiljaa aika tajuta, että seuraavat selitykset ovat tieteellisessä mielessä ihan yhtä surkeita, vaikka vain toinen rikkoo metodologista naturalismia:

Pörssikurssien pitkäaikaisten vaihteluiden tarkkoja syitä ei tiedetä.

Selitys 1:
Kuun pimeällä puolella asuvat taianomaiset pörssikurssiyksisarviset aiheuttavat ne.

Selitys 2:
Kuun pimeällä puolella asuvat täysin naturalistiset pörssikurssiyksisarviset aiheuttavat ne.

Eli sen sijaan, että kitisisitte metodologisesta naturalismista kannattaisi alkaa miettiä jotain todisteita ID:n olemassaolon puolesta. Pelkkä yliluonnollisten selitysten hyväksyminenkään ei nimittäin riittäisi tekemään ID:stä tieteellisesti validia selitystä.

Oikeastaan koko metodologinen naturalismikin on vain poliittisesti korrekti kiertoilmaisu sille, ettei jumaluuksista ole vähäisimpiäkään todisteita, eikä niitä ole siten perusteltua olettaa minkään asian selittäjiksi, eikä niillä siten ole mitään virkaa tieteessä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 01, 2006 11:32 am 
Poissa

Samum anker kirjoitti:
Lässyn lässyn

Palattaisiinko vihdoin itse ydinasiaan ja siihen, millä kriteereillä tieteellisiä teorioita voidaan ylipäätänsäkään pitää faktoina. Oliko antamissani kriteereissä jotain vikaa? Jos oli, niin mitä? Jos ei, niin eikös evoluutioteoria ole kyseisten kriteerien mukaan selvä fakta keskeisiltä osiltaan?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 01, 2006 3:36 pm 
Poissa

Samum anker kirjoitti:
Kosh kirjoitti:
Kukaan kanssasi kymmenien tai satojen viestien mittaan turhaan keskusteluyhteyttä rakentaa yrittänyt ei varmaan itse olisikaan tuota älynnyt.

Mutta näkisitpä erään Koshin joka kanssa on yritetty keskusteluyhteyttä täälläkin jo pian 4000 viestin verran eikä asiassa ole edetty milliäkään.

Harmi etten. Ehkä objektiivisuuteni haittaa - tarvitsisin samanlaiset äärimmäisen värilliset ja suodattavat linssit ja silmälaput kuin sinullakin kyetäkseni sen näkemään.

Samum anker kirjoitti:
No joo totta puhuen kyllä...

Ei onnistu. Syö itse sillisi. Vaikka aattona tuo kirjoititkin, aprillipilaahan tuo silti on.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 01, 2006 3:39 pm 
Poissa

humppaaSaaatanat kirjoitti:
Samum anker kirjoitti:
Lässyn lässyn

Palattaisiinko vihdoin itse ydinasiaan

Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Vaikka epäilen että turhaa on toivosi. Samum ei ole halunnut/kyennyt asiassa pysyä kovin pitkään juuri ikinä. Bluffinsa peittelemiseksi hän vänkää ketjun kuin ketjun aina loputla metakeskusteluun ja henkilöön menevään lässytykseen, aina ja heti kun saa ensituotoksensa julkaistua ja niille alkaa tulla tiukkaa asiakritiikkiä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Huhti 01, 2006 3:42 pm 
Poissa

Error catastrophe kirjoitti:
Lainaa:
Vastakkainasettelu asetetaan siten älyperäisten ja "luontoperäisten" syiden välille. ID:n kannattajien mielestä "yliluonnollisten" vaihtoehtojen kieltäminen a priori estää aidon totuuden etsinnän.

Metodologinen naturalismi ei kiellä a priori yliluonnollisia vaihtoehtoja.

Niin. Tuo onkin IDioottien yksi suurimmista lempiolkinukeista.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 140 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]