Lue Tiedettä iPadista
Tiede-lehden irtonumeroita voi ostaa myös iPadiin. Tabletissa lehti kulkee aina mukana, ja kaiken kukkuraksi se tulee paperista edullisemmaksi. Lue lisää täältä!

|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Ertsu
|
Lähetetty: Pe Touko 11, 2012 8:58 pm |
|
Liittynyt: To Marras 08, 2007 12:47 pm Viestit: 5888 Paikkakunta: Tampere
|
GodVSGod kirjoitti: Ertsu, miksi ihmiset sitten ostavat kalliita savukkeita? Eikö kannattaisi mieluummin ostaa pelkkää paperia ja hengitellä sitä?
Eikös se tavallaan olisi hiilimonoksididikorvaushoitoa? Apteekeissa on ollut myytävänä nikotiinilaastareita jo about 30 vuotta. Miksi perinteistä tupakkaa myydään kaupoissa kuitenkin edelleen??? Eihän kukaan halua enää tupakoida, kun nikotiinikorvaushoito on keksitty???
|
|
| Ylös |
|
 |
|
GodVSGod
|
Lähetetty: Pe Touko 11, 2012 9:07 pm |
|
|
Ertsu kirjoitti: GodVSGod kirjoitti: Ertsu, miksi ihmiset sitten ostavat kalliita savukkeita? Eikö kannattaisi mieluummin ostaa pelkkää paperia ja hengitellä sitä?
Eikös se tavallaan olisi hiilimonoksididikorvaushoitoa? Apteekeissa on ollut myytävänä nikotiinilaastareita jo about 30 vuotta. Miksi perinteistä tupakkaa myydään kaupoissa kuitenkin edelleen??? Eihän kukaan halua enää tupakoida, kun nikotiinikorvaushoito on keksitty??? Koska tupakkariippuvuus ei ole pelkkää nikotiiniriippuvuutta. Mutta on naurettavaa väittää, että nikotiinilla ei olisi asian kanssa mitään tekemistä. Ja on yhtä naurettavaa väittää, että se on paperi, joka riippuvuuden aiheuttaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Lähetetty: Pe Touko 11, 2012 9:18 pm |
|
|
GodVSGod kirjoitti: Koska tupakkariippuvuus ei ole pelkkää nikotiiniriippuvuutta. Mutta on naurettavaa väittää, että nikotiinilla ei olisi asian kanssa mitään tekemistä. Ja on yhtä naurettavaa väittää, että se on paperi, joka riippuvuuden aiheuttaa. Oon just niin naurettava, että en usko lainkaan nikotiiniriippuvuuteen. Yhtä hyvin voisin väittää, että diapamiin tulee riippuvuus. Tupakkariippuvuus on siis ihan jotain muuta kuin nikotiiniriippuvuus.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ohikulkija
|
Lähetetty: Pe Touko 11, 2012 9:28 pm |
|
|
Ertsu kirjoitti: Oon just niin naurettava, että en usko lainkaan nikotiiniriippuvuuteen. Yhtä hyvin voisin väittää, että diapamiin tulee riippuvuus. Tupakkariippuvuus on siis ihan jotain muuta kuin nikotiiniriippuvuus. Väitä pois.. aika yksin taidat olla väitteesi kanssa, mutta onnea valitsemallesi tielle.. LOL
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Duski
|
Lähetetty: Pe Touko 11, 2012 9:49 pm |
|
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 11:31 am Viestit: 1669 Paikkakunta: Kuopio
|
Ertsu kirjoitti: Mää olen opiskellut, että puoleen tuntiin syömisen jälkeen en polta tupakkia. Siinä ei oo mitään vaikeeta. Nyt olin lähes 1 vrk ilman tupakkia. Hengittelin nikotiinitonta sähkötupakkaa. Siinä perinteisessä tupakassa on joku aine, joka aiheuttaa sellaisen rauhoittavan olon. Se on joku muu, kuin nikotiini. En nyt muista varmaksi eikä mitään lähteitäkään ole pistää, mutta eikös semmoista juttua joskus liikkunut että tupakkaan pistetään vaikka mitä addiktoivaa nikotiinin lisäksi? Valtaosalle varmaan se nikotiini koukuttaa pahiten, mutta ehkä jollekulle jokin muu. Tämä on sitten puhdasta mutuilua. 
_________________ "Ultimately, the economy is – and always has been – a surplus energy equation, governed by the laws of thermodynamics, not those of the market." http://www.zerohedge.com/news/2013-01-26/end-era
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Lähetetty: Pe Touko 11, 2012 9:54 pm |
|
|
Duski kirjoitti: Ertsu kirjoitti: Mää olen opiskellut, että puoleen tuntiin syömisen jälkeen en polta tupakkia. Siinä ei oo mitään vaikeeta. Nyt olin lähes 1 vrk ilman tupakkia. Hengittelin nikotiinitonta sähkötupakkaa. Siinä perinteisessä tupakassa on joku aine, joka aiheuttaa sellaisen rauhoittavan olon. Se on joku muu, kuin nikotiini. En nyt muista varmaksi eikä mitään lähteitäkään ole pistää, mutta eikös semmoista juttua joskus liikkunut että tupakkaan pistetään vaikka mitä addiktoivaa nikotiinin lisäksi? Valtaosalle varmaan se nikotiini koukuttaa pahiten, mutta ehkä jollekulle jokin muu. Tämä on sitten puhdasta mutuilua.  No mulle se on sitten joku muu. Ei auta nikotiinihöyry.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TarPro
|
Lähetetty: To Touko 17, 2012 11:41 pm |
|
|
Ertsu kirjoitti: Duski kirjoitti: Ertsu kirjoitti: Mää olen opiskellut, että puoleen tuntiin syömisen jälkeen en polta tupakkia. Siinä ei oo mitään vaikeeta. Nyt olin lähes 1 vrk ilman tupakkia. Hengittelin nikotiinitonta sähkötupakkaa. Siinä perinteisessä tupakassa on joku aine, joka aiheuttaa sellaisen rauhoittavan olon. Se on joku muu, kuin nikotiini. En nyt muista varmaksi eikä mitään lähteitäkään ole pistää, mutta eikös semmoista juttua joskus liikkunut että tupakkaan pistetään vaikka mitä addiktoivaa nikotiinin lisäksi? Valtaosalle varmaan se nikotiini koukuttaa pahiten, mutta ehkä jollekulle jokin muu. Tämä on sitten puhdasta mutuilua.  No mulle se on sitten joku muu. Ei auta nikotiinihöyry. Ertsulla se todellakin on joku muu. Moinen toistelu saa vakuuttuneeksi siitä, että se taatusti on jonkun muun ja toisen syy, kun ei saa katki, vaikka vallan hurjaa yritystä on... Kun itse sain sähkötupakan ja e-nesteet, loppui yli 40- vuotinen tupakointi siihen. Ihan sama oliko kyse nikotiinista vai jostakin muusta, mutta pätkääkään tuskaa ei ero tuottanut. Muutaman kerran vielä kokeilin oikealla, mutta niiden kanssa kävi kun pikkupoikana koivunlehtisätkällä. Voisi sitä kuvailla lisääkin, muttei viitsi vanhaa ystävää enää eron jälkeen mollata. Oma arvioni on, että jos tupakasta eroon haluaa, niin ei sähkötupakasta temppu parane. Sehän toimii, vaikkei edes haluaisi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TraXter
|
Lähetetty: Pe Touko 18, 2012 1:22 am |
|
Liittynyt: Ma Elo 20, 2007 10:36 pm Viestit: 562 Paikkakunta: Helsinki
|
Joskus olen kuullut puhuttavan ns. supernikotiinista, jota olisi käytetty aikaisemmin tupakassa kunnes kiellettiin koska aiheutti todella rajun riippuvuuden hyvinkin lyhyessä ajassa. Enpä tiedä, mutta itsellä kesti varmaan 3-4 päivää ennen kuin totuin sähköröökin höyryttelyyn tupakan korvikkeena. Tosin myöhemmin huomasin että verenpaineeni nousi todella rajusti kun vapettelin menemään pitkin päivää ja huomasin että rööki vaan sopii paremmin. Tällä hetkellä menen taas niksapurkan ja tablettien voimalla  Pakko vielä vastata nikotiiniriippuvuutta epäileville, että nikotiini on yksi pahimmista riippuvuutta aiheuttavista substansseista ja kyseessä ei todellakaan ole mikään plasebo. Muistaakseni rankattu heroiinin kanssa samaan riippuvuusluokkaan 5 eli korkein mahdollinen luokitus.
_________________ "A sane person to an insane society must appear insane" - Kurt Vonnegut
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Lähetetty: Pe Touko 18, 2012 8:30 am |
|
|
TarPro kirjoitti: Ertsulla se todellakin on joku muu. Moinen toistelu saa vakuuttuneeksi siitä, että se taatusti on jonkun muun ja toisen syy, kun ei saa katki, vaikka vallan hurjaa yritystä on...
Kun itse sain sähkötupakan ja e-nesteet, loppui yli 40- vuotinen tupakointi siihen. Ihan sama oliko kyse nikotiinista vai jostakin muusta, mutta pätkääkään tuskaa ei ero tuottanut. Muutaman kerran vielä kokeilin oikealla, mutta niiden kanssa kävi kun pikkupoikana koivunlehtisätkällä. Voisi sitä kuvailla lisääkin, muttei viitsi vanhaa ystävää enää eron jälkeen mollata.
Oma arvioni on, että jos tupakasta eroon haluaa, niin ei sähkötupakasta temppu parane. Sehän toimii, vaikkei edes haluaisi. Jos nikotiinihöyry auttaisi, niin voisi kuvitella, että myös nikotiinilaastari auttaisi. En tiedä sitten miten paljon sitä nikotiinihöyryä pitäisi vetää, että se auttaa. Ehkä vedin sitä sitten vaan liian vähän, kun vedin lähes koko ajan ja tupanhimo vain kasvoi ja kasvoi. Tai sit vaihtoehtona, että noissa mun tilaamissa nesteissä ei olekaan nikotiinia, vaikka pitäisi. Millähän senkin voisi todentaa ja mistä saa oikeasti nikotiinipitoisia nesteitä? Tosiaan. Tarkistin tuosta "nikotiininestepullosta". Siinä lukee "24 mg menthol", mutta ei sanallakaan vihjaista nikotiiniin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ronron
|
Lähetetty: Pe Touko 18, 2012 5:09 pm |
|
|
Onko nikotiinin suhteen ihmisiä joilla se ei samassamäärin aiheuta riippuvuutta? Olen kuullut sellaista huhua. Itse olen poltellut aika monta vuotta jo, joskaan en kovin suuria määriä päivässä. Mutta jos se kerta on sitä addiktoivinta sorttia, niin luulisi vaikuttavan jo jollain tavalla. Mutta ei, minä en huomaa mitään vaikutusta jos olen polttamatta, olen ollut nyt varmaan viikon polttamatta eikä tunnu mitenkään erilaiselta. Ehkä vähemmän kipuja. Syy siihen miksi ylipäätään poltan on minulle jonkinasteinen mysteeri, se taitaa olla henkistä. Liittyy nimenomaan töissäkäyntiin. Kahvitauolla on saatava tupakka. Nyt kun olen ollut kesälomalla viikon, en ole polttanut. Okei pari kertaa imuttelin sähkötupakkaa mutta ei sitä lasketa..  miksi en ole jo niin riippuvainen että tärisisin niksoista? Kertokaa. Ilmeisesti voin alkaa heroiininkin satunnaiskäyttäjäksi kun ei tule riippuvuutta?
_________________ くそっ!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Lähetetty: Pe Touko 18, 2012 6:03 pm |
|
|
Ronron kirjoitti: roll: miksi en ole jo niin riippuvainen että tärisisin niksoista? Kertokaa.
Ilmeisesti voin alkaa heroiininkin satunnaiskäyttäjäksi kun ei tule riippuvuutta? Ootko koskaan kokeillut, kuinka kauan yhtäjaksoisesti pystyt olemaan ilman nikotiinia tai tupakkaa? Mää olin joskus nuorempana 5 viikkoa polttamatta, ja sen jälkeen ei tehnyt yhtään mieli tupakkaa. Aloin uudestaan polttamaan, kun silloinen vaimo löysi toisen äijän. Aattelin, että meen tästä hirteen, ja että se on sitten yksi lysti, vaikka poltankin siihen asti. Minä pystyn kyllä olemaan ilman alkoholia kuukauden, jos on hyvä syy. About 10 vuotta pidin niitä tipattomia tammikuita ennen kuin siitä tuli n.s. trendi. Tänä vuonna se jäi väliin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
vapottelija tre
|
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 1:45 am |
|
|
Ertsu olen tampereelta myöskin ja vapotellut jo pitemmän aikaa niin että voin sanoa kokemusta löytyvän minulta .Sinulla on ne gr*** sm*** vehkeet jos ymmärsin voin sanoa että ne on aikas turhat kapineet pitkään tupakoineelle .Jos kirjaudut tuolla nikillä e-savuke.com sivulle ja kirjoitat pienen jutun vaikkapa ( yleinen keskustelu) osioon niin otan sinuun yhteyttä ,voisin auttaa sinua kunnollla höyryttelyn alkuun jos vain sinulta itseltä löytyy halua todellakin lopettaa tupakinpoltto ,minulta loppui 40 v tupakointi vapotellen todella tehokkaasti , siksi uskon että voin auttaa sinuakin tässä jutussa .Ikää minulla on yli 50v eli en ihan mikään poikanen ole ja tämä on tarjoukseni sinulle nyt ja tässä 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
GodVSGod
|
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 4:39 pm |
|
|
|
Kaikki tuntemani Green Smoke -käyttäjät ovat sanoneet sähkötupakointia turhaksi ja jatkaneet normaalia tupakointia. Mutta paremmilla vehkeillä vapottelijat ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä ja vuosikymmenten tupakkariippuvaiset ovat päässeet kertaheitolla röökistä eroon. Eli taitaa olla välineurheilua tämä vapottelukin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ertsu
|
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 4:54 pm |
|
|
|
Uusi sana tuo vapottelu tai vapotella. Kertoisitko mikä on tuon sanan etymologia? Kuka on ja milloin keksinyt sellaisen? Tosiaan, jos nikotiinikorvaushoito auttaisi, niin olisin päässyt tupakoinnista eroon jo silloin n.20 vuotta sitten, kun nikotiinilaastarit tulivat apteekkeihin. Toisaalta tuolla Greensmokella pääsin 5+6+6 vrk:n taukoihin normaalitupakasta. Kokemus osoittaa, että nikotiinista ei ole mitään hyötyä. Seuraavaksi kokeilen nikotiinitonta tupakan makuista nestettä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ohikulkija
|
Lähetetty: Su Kesä 03, 2012 5:02 pm |
|
|
Huoh.. Tää ketju jauhaa paikoillaan ja tää ertsu kuulostaa risalta levyltä. Paljon viestejä, joista 99% samaa hokemaa. 
|
|
| Ylös |
|
 |