Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Johan
|
Viestin otsikko: YKSI TÄSMENNYS Lähetetty: Ma Syys 18, 2006 5:50 pm |
|
|
Huhkiessani Ramseksen tiimoilla hihasta eli pääasiassa ulkomuistista, on toki puututtava erääseen aikaisempaan epätarkkuuteeni:
<<”Tuota Mitannia ohimennen mainitakseni näkyy naimakauppojen muodossa vielä Ramses II:kin jälkeen 19. Dynastiassa (mm. Seti II & Tia’a), mutta Ramses II:n isoisä, Ramses I, oli puhtaasti itä-deltalta kotoisin olevaa sotilassukua.>>
Todellisuudessahan jo lepsun ja akkaväen (hurrilaisen!) tohvelin alla olevan Akhenatenin aikana Khatti ahmaisi eli liitti Mitannin tavalla tai toisella itseensä ja syntyi oikeastaan heettiläishurrilainen suurvalta.
Oliko tuo Tia’a geneettisesti hurrilainen vai heettiläinen???......yks hailei!
Samantyyppinen tapaus löytyy Venezuelan ja Kolumbian KUOLEMATTOMASTA kansallissankarista: Conde, Coronel de la Artillerìa de Colombia, Thomas Adlercreutz (”<<....el conde sueco Federico Tomás Adlercreutz....>>”)
Kova suomalinen korttipeluri siis oli noussut pikaisesti peräti Kolumbian tykistön everstiksi ja kenraali Urdanetan adjutantiksi. Urdaneta on todella kovan luokan sankari yhä noissa maissa. Samalla tuo Porvoon pikkukaupungin kasvatti pääsi Simon Bolivarin erityiseen suosioon.
http://members.tripod.com/~Vidales/lorich0.htm
Kaikissa web-sivuissa tuo Porvoossa syntynyt entinen "Kruunun" luutnatti on ruotsalainen. Hänen sukunsa on lähtöisin Lohjalta alkujaan nimeltä Teuteri/Teuterinen/Teuterström.
Suomalalainen, ruotsalainen, heettiläinen, hurrilainen..... siis yks hailei taas moinen nippeli!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kauko
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Syys 18, 2006 6:32 pm |
|
|
|
Kuuntelin ratiota ja siellä sanottiin, että Tippavaaran Isäntä kellisti Saarijärven Paavon.
Notta olisko tämä Ranssu sukua molemmille?
Post scriptum
Sukumme on harrastanut sukututkimusta noin 6000 vuotta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ma Syys 18, 2006 7:23 pm |
|
|
Kauko kirjoitti: Kuuntelin ratiota ja siellä sanottiin, että Tippavaaran Isäntä kellisti Saarijärven Paavon.
Notta olisko tämä Ranssu sukua molemmille?
Harranjestas sentään!
Jaa, että<<"Notta olisko tämä Ranssu sukua molemmille?”>>????
Re: Saarijärven kaupunki:
<<”Uuden ajan alussa savolaiset alkoivat tunkeutua hämäläisten eräsijoille, ...”>>
http://www.saarijarvi.fi/index.php?id=857
Jos diagnoosini Ranssun geneettisistä yhteyksisistä kabyyleihin on totta, on todettava samaan hengenvetoon, että kabyylitkin syntyivä alun perin yhdestä perheestä.
Latinalais-amerikkaisen käytännön mukaan ”napalangotkin” (You know the real meaning of this word?) kuuluvat sukulaisiin.
Siis Ranssu on ainakin napalankouden vuoksi sukua minulle ja tuo Saarijärven Paavo sukua omalle savolaissuvulleni.
Siis vastaus ainakin Saarijärven Paavon osalta on: KYLLÄ EHDOTTOMASTI!
Paavos maka slet sitt hår och sade:
Paavo, Paavo, olycksfödde gubbe!
Tagom staven, Gud har oss förskjutit;
svårt är tigga, men att svälta värre.
Paavo tog sin hustrus hand och sade:
Herren prövar blott, han ej förskjuter.
Tippavaaran isäntä on alkujaan kotoisin TIPITAPASTA kaikkine Y-DNA-Q-kromosomeineen, joten en tunne kyseistä sukua. Johtaa kuitenkin ”suomalaisten” naapuriin Nenetsin kyljessä olevaan Selkupsiin.
http://www.ihnca.edu.ni/NICARAGUA/Manag ... pitapa.htm
http://freepages.genealogy.rootsweb.com ... aplo_q.htm
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ilkka Luoma
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Syys 21, 2006 12:57 pm |
|
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 12:43 pm Viestit: 5469 Paikkakunta: Espoo
|
|
Hesari julkisteli tänään kirjoituksessaan, että erityisesti nuori polvi Suomessa osin haikailee vahvojen johtajien perään, ...Ramses Suuri oli vahva ja egyptiläiset ovat edelleen ylpeitä historiastaan ja suuruudestaan.
Mitä suomalaiset nuoret odottavat huomiselta?
Mitä egyptiläiset nuoret odottivat Ramseksen aikana huomiselta?
_________________ Ilkka Luoma
"Ajattele ennenkuin petyt, sillä valtaistuin on tyhjä"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kauko
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Syys 21, 2006 2:41 pm |
|
|
Ilkka Luoma kirjoitti: Hesari julkisteli tänään kirjoituksessaan, että erityisesti nuori polvi Suomessa osin haikailee vahvojen johtajien perään, ...Ramses Suuri oli vahva ja egyptiläiset ovat edelleen ylpeitä historiastaan ja suuruudestaan.
Mitä suomalaiset nuoret odottavat huomiselta?
Mitä egyptiläiset nuoret odottivat Ramseksen aikana huomiselta?
Ainakin kolmisenkymmentä vuotta sitten egyptiläisistä nuorista osa kuunteli laulajatar Vardaa, mitä myytiin tiskin alta läheisissä muslimimaissa. Kun en taida kieltä, en voi tietenkään ymmärtää, miksi näin oli. Voipi hyvinnii olla, notta djinniä huijattiin.
En kanna kuitenkaan vähäisintäkään kaunaa, sillä musiikki viehätti minua kovasti, mutta vaimoni on piilottanut levyn kyllästyttyään siihen perinpohjin.
Mitä suomalaisten nuorten musiikkimakuun tulee, en epämusikaalisena voi sanoa mitään.
Yleensä nuoriso vaikuttaa minusta reippaalta ja iloiselta. Toisin oli omassa nuoruudessani, mistä ei ole kovinkaan pitkä aika.
Maailmanlaajuisen politiikan hengen, tai genren niinkuin kait nykyään muodikkaasti sanotaan, arvioiminen on tietenkin vaikeata. Uskoisin kuitenkin, ettei mitään korjaamatonta hyvää ole päässyt tapahtumaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Syys 21, 2006 5:35 pm |
|
|
Kauko kirjoitti: muun muassa, että:
Ainakin kolmisenkymmentä vuotta sitten egyptiläisistä nuorista osa kuunteli laulajatar Vardaa, mitä myytiin tiskin alta läheisissä muslimimaissa. Kun en taida kieltä, en voi tietenkään ymmärtää, miksi näin oli. Voipi hyvinnii olla, notta djinniä huijattiin.
En kanna kuitenkaan vähäisintäkään kaunaa, sillä musiikki viehätti minua kovasti, mutta vaimoni on piilottanut levyn kyllästyttyään siihen perinpohjin.
Aivan oikeaan osunut kommentti ja egyptiläiset olivat tavallaan ”isänmaan pettureitä”, sillä Warda (kukka) on algerialainen ja yhä edelleen vanhana mummonakin suorastaan eroottisen hemaiseva.
Miksi he ostivat nimenomaan Wardaa? Tuolloin oli Top-10:ssä ykkösenä pitkäääään ja hartaaasti Wardan kappale ”Ismäuuni” eli ”Kuuntele minua!”. Toki se kiehtoi. koska siinä kerrottin egyptiläiselle nuorisolle mm. ryyppäämisestä: ”Shiribnäääääääääää, shiribnää, shiribnäääää!”
<<”En kanna kuitenkaan vähäisintäkään kaunaa, sillä musiikki viehätti minua kovasti, mutta vaimoni on piilottanut levyn kyllästyttyään siihen perinpohjin.”>>
Meinasi tapahtua meilläkin samoin......... siis piilotin vaimoni lopullisesti ja etsin suurella menestyksellä (ei menetyksellä!) uudempaa vuosimallia olevan pikisilmän, joka suorastaan nauttii kissantappomusiikista.
(PS. Maybe I know you?)
_________________ Juha Janhunen: The most prospective Para-Uralic entity would for many reasons appear to be Yukaghir (Yukaghiric), and the arguments in favour of a Uralo-Yukaghiric affinity (on which cf., e.g., Rédei 1999), cannot completely be dismissed.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ilkka Luoma
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Syys 21, 2006 6:07 pm |
|
|
Johan kirjoitti: Kauko kirjoitti: muun muassa, että:
Aivan oikeaan osunut kommentti ja egyptiläiset olivat tavallaan ”isänmaan pettureitä”, sillä Warda (kukka) on algerialainen ja yhä edelleen vanhana mummonakin suorastaan eroottisen hemaiseva. Miksi he ostivat nimenomaan Wardaa? Tuolloin oli Top-10:ssä ykkösenä pitkäääään ja hartaaasti Wardan kappale ”Ismäuuni” eli ”Kuuntele minua!”. Toki se kiehtoi. koska siinä kerrottin egyptiläiselle nuorisolle mm. ryyppäämisestä: ”Shiribnäääääääääää, shiribnää, shiribnäääää!” <<”En kanna kuitenkaan vähäisintäkään kaunaa, sillä musiikki viehätti minua kovasti, mutta vaimoni on piilottanut levyn kyllästyttyään siihen perinpohjin.”>> Meinasi tapahtua meilläkin samoin......... siis piilotin vaimoni lopullisesti ja etsin suurella menestyksellä (ei menetyksellä!) uudempaa vuosimallia olevan pikisilmän, joka suorastaan nauttii kissantappomusiikista. (PS. Maybe I know you?)
....................
Ei viivan alle, se on "alta lipan tai sitten ilmaus "vesirajasta" ........ 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Syys 21, 2006 6:54 pm |
|
|
|
<<”Mitä egyptiläiset nuoret odottivat Ramseksen aikana huomiselta?”>>
Perempaa tulevaisuutta kuten nykyäänkin: "Mumkin bukra, insa’allah! " - Kenties huomenna, jos Allah suo!
Nuorempaa ja verevämpää hallitsijaa, vaikka he entuudestaan tiesivät verisen toistuvasta historiastaan, että:
<”Sekasorto seuraa toistaan, tule ja valloita; pohdi mitä on tuomittu kohtaloksesi Horuksen aikana, Enneadin aikakaudella.
Todellakin, kasvot ovat vakavat; jousimies on valmis; väkivaltaa ja sekasortoa näkee kaikkialla, eikä ole enää eilisen miestä.
Todellakin, sydämet ovat väkivaltaisia, rutto on kaikkialla maassa, verta on kaikkialla, kuolemasta ei ole puutetta, ja muumion käärinliinat puhuvat jopa ennen lähestymistä niitä.
Todellakin, useat kuolleet on haudattu jokeen; virta on hautausurakoitsija ja balsamointipaikkaksi muodostuu virta.
Ammatityövoimaa ei ole palatsin käyttöön. Mitä tekoa on valtion arkulla ilman verotuloja?
Iloinen todellakin on kuninkaan sydän totuuden valjettua hänelle! Ja jokainen vieras maa saapuu tänne!
Tämä meidän kohtalomme ja onnemme! Mitä me voimme sillä tehdä? Kaikki on raunioina!
Todellakin, nauru on tukahtunut, eikä sitä enää saada aikaan; se on vaikerrrus, joka kattaa koko maan sekoitettuna valitusten tulvaan
Todellakin, pohatat ovat nälissään ja nääntymässä; todellakin, tuliluontoiset miehet sanovat: ”Tietäisinpä minä, missä jumala on, sitten palvelisin häntä.”
Ala-Egypti itkee; kuninkaan varasto on kaikkien omaisuutta ja koko palatsi on ilman verotuloja.
Kaikki nämä vuodet ovat yhtä taistelua, ja mies murhataan talonsa edustalla, vaikka hän on vartioimassa porttikojussaan.”>
Kyllä siellä 19. Dynastian loppupuolella asiat taas kääntyivä em. suuntaan Irsu:n riehuessa itsensä ulkomaalaisena faaraoksi. Useimmat kuningaslistat eivät tätä kerro...ymmärrettävistä syistä.
_________________ Juha Janhunen: The most prospective Para-Uralic entity would for many reasons appear to be Yukaghir (Yukaghiric), and the arguments in favour of a Uralo-Yukaghiric affinity (on which cf., e.g., Rédei 1999), cannot completely be dismissed.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: To Syys 21, 2006 10:02 pm |
|
|
|
<<”Mitä egyptiläiset nuoret odottivat Ramseksen aikana huomiselta?”>>
Ana mush äärif, lääkin.....
Kyllä mina Ramseksen aikaisena nuorukaisena toivoisin huomenna pääseväni itse ”Faarao Suuren” haaremiin.... vaikkapa vain pikaisesti toisella silmällä vilkaisemaan hieman nubialaista paljasta, yönmustaa ja kiiltävää pintaa tai peräti nostamaan kuningattaren hameen helmoja nähdäkseni, onko hänen kertakäyttöiset hörhelöhousunsa tehty peräti Ballah-järven papyruksesta.
Kuitenkin on tyydyttävä vilkaisemaan Ramseksen kuningattaren olan yli, mitä salaisuuksia hän vaihtaa kirjeitse Hattin valtakunnan kuningattaren, Puduhepan, kanssa.
Todellisuudessa hänen kuninkaallinen kirjurinsa, Saroy, iskee ranteet turvoksissa diplomaattikielen (Western Periferial Akkadian) nuolenpäitä kosteaan savitauluun kuningattaren sanelun mukaisesti:
<”Suuri Egyptinmaan kuningatar Naptera sanoo täten: Puhuu siskolleni Puduhepalle, Hatti-maan suurelle kuningattarelle. Minä ja sinun siskosi myöskin voimme hyvin! Voikoon maasi hyvin! Nyt olen kuullut sinulta, että sinä, sisareni, olet kirjoittanut minulle tiedustellen vointiani. Olet kirjoittanut tiedustellen terveyttäni. Sinä olet kirjoittanut minulle hyvän ystävyyden ja veljellisen suhteen vuoksi veljesi Egyptin Suuren kuninkaan kanssa ja Myrskyn Jumala (Teshub) tuo meille ikuisesti kestävää rauhaa ja hän ylläpitää veljellistä ystävyyttä Egyptin kuninkaan, Suuren Kuninkaan, kanssa ja hänen veljensä, Hattin Suuren Kuninkaan, kanssa.
Katso, olen lähettänyt Sinulle lahjan tervehtiäkseni Sinua, siskoni..(savitaulu taas rikki) ... kaulaasi kaulakorun puhtaasta kullasta, joka on kokoonpantu 12 ketjusta painaen 88 shekeliä (=704 grammaa) sekä värillistä maklalu-materiaalista valmistettua pellavakangasta kuninkaan hoviasuksi.....yhteensä 12 pellavaista kangaskappaletta.>”
Yleensähän kirjeet eivät lopu näin yhtäkkiä töksähtäen vaan ainakin kuninkaitten kesken toivotetaan hyvää vointia jopa hevosille ja sotavaunuille ”in this way”:
<”May your houses, sons, horses, chariots and the things in your country (also) be well!!”>
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ilkka Luoma
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Syys 22, 2006 9:27 am |
|
|
Johan kirjoitti: <<”Mitä egyptiläiset nuoret odottivat Ramseksen aikana huomiselta?”>>
Ana mush äärif, lääkin.....
Kyllä mina Ramseksen aikaisena nuorukaisena toivoisin huomenna pääseväni itse ”Faarao Suuren” haaremiin.... vaikkapa vain pikaisesti toisella silmällä vilkaisemaan hieman nubialaista paljasta, yönmustaa ja kiiltävää pintaa tai peräti nostamaan kuningattaren hameen helmoja nähdäkseni, onko hänen kertakäyttöiset hörhelöhousunsa tehty peräti Ballah-järven papyruksesta.
Kuitenkin on tyydyttävä vilkaisemaan Ramseksen kuningattaren olan yli, mitä salaisuuksia hän vaihtaa kirjeitse Hattin valtakunnan kuningattaren, Puduhepan, kanssa.
Todellisuudessa hänen kuninkaallinen kirjurinsa, Saroy, iskee ranteet turvoksissa diplomaattikielen (Western Periferial Akkadian) nuolenpäitä kosteaan savitauluun kuningattaren sanelun mukaisesti:
<”Suuri Egyptinmaan kuningatar Naptera sanoo täten: Puhuu siskolleni Puduhepalle, Hatti-maan suurelle kuningattarelle. Minä ja sinun siskosi myöskin voimme hyvin! Voikoon maasi hyvin! Nyt olen kuullut sinulta, että sinä, sisareni, olet kirjoittanut minulle tiedustellen vointiani. Olet kirjoittanut tiedustellen terveyttäni. Sinä olet kirjoittanut minulle hyvän ystävyyden ja veljellisen suhteen vuoksi veljesi Egyptin Suuren kuninkaan kanssa ja Myrskyn Jumala (Teshub) tuo meille ikuisesti kestävää rauhaa ja hän ylläpitää veljellistä ystävyyttä Egyptin kuninkaan, Suuren Kuninkaan, kanssa ja hänen veljensä, Hattin Suuren Kuninkaan, kanssa.
Katso, olen lähettänyt Sinulle lahjan tervehtiäkseni Sinua, siskoni..(savitaulu taas rikki) ... kaulaasi kaulakorun puhtaasta kullasta, joka on kokoonpantu 12 ketjusta painaen 88 shekeliä (=704 grammaa) sekä värillistä maklalu-materiaalista valmistettua pellavakangasta kuninkaan hoviasuksi.....yhteensä 12 pellavaista kangaskappaletta.>”
Yleensähän kirjeet eivät lopu näin yhtäkkiä töksähtäen vaan ainakin kuninkaitten kesken toivotetaan hyvää vointia jopa hevosille ja sotavaunuille ”in this way”: <”May your houses, sons, horses, chariots and the things in your country (also) be well!!”>
......................
Hyvin sinä pyörittelet tätä Ramses aihetta, asiaa riittää ja egyptiläiset olisivat ylpeitä..., muuten: oliko Faaraoiden aikana käytössä kansallisena, tai esim. faaraollisena tunnuksena liput? Nykypäivänähän nämä liput ovat erottamaton osa markkinointia, mainontaa, kansallistunnetta, ryhmäaatetta ja joukkovoimaa...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Syys 22, 2006 3:03 pm |
|
|
|
Re/Ilkka:
<<"...muuten: oliko Faaraoiden aikana käytössä kansallisena, tai esim. faaraollisena tunnuksena liput?">>
Todellisuudessa olen hyvin vähän perehtynyt Ramses II:een, mutta aihe on suorastaan erinomainen, sillä olen aina toivonut silloin tällöin otettavaksi tapetille vain yhden faaraon kerrallaan egyptologian yleisen höpinän sijasta.
Eräällä toisella foorumilla kävimme tuossa vähän aikaa sitten faaro Ekhnatonin (Akhenaten) siinä määrin perusteellisesti läpi, ettei jäänyt edes auringon vaalentamasta ”luurangosta” lihanriekalettakaan autiomaan korppikotkille.
Valtiollisiin tai hallitsijan lippuihin en ole juuri törmännyt Egyptin ”rehevimmän” faaraokauden aikana, mutta tuon ikimuistettavan Exodus-legendan yhteydessä jo liki 3 vuosikymmentä sitten ihmettelin Mooseksen yhteydenpito-ohjelmaa alaisiinsa heimopäälliköihin.
Mooseshan itse – tarinan mukaan - totesi samaisen ongelman vasta lainvuorella ryhtyen kilkuttelemaan hopeisia signaalitorvia. Valitettavasti puhtaaasti ornitologiset ”munaukset” (Coturnix) pilaavat tuon suorastaan romanttisen kertomuksen. Nuo Mooseksen hopeatorvet antavat kuitenkin vihjauksen, että niitä saatettiin käyttää faaraoidenkin sotajoukkojen VHF-radioiden vastikkeina.
Tuosta todellakin löytyy maininta faarao Thutmosen ajalta:
” Thutmose ylläpiti erinomaisia viestiyhteyksiä koko marssitaipaleen aikana lähetein & viestilipuin ja joutuessaan taisteluun käytti trumpetteja, lippuja ja hevoslähettejä pitääkseen johdon tiukasti käsissään.”
Siis turhaan ei mainita yhä tänäänkin, että JOHTAMINEN on silkkaa viestitoimintaa.
Kyllä noiden symbolien ja lippujen seassa on syytä käydä vielä kerran vilkaisemassa erästä Ipuwer-papyruksen toteamusta:
”Katso, miehet ovat ryhtyneet kapinaan Re:n jumalaa, Uraeus-käärmettä vastaan, joka tekee molemmat maat (Ylä- ja Ala-Egypti) tyytyväiseksi.
Katso Käärme on otettu kolostaan ja Ylä-ja Ala-Egyptin kuninkaan salaisuudet on paljastettu.”
Uraeus-käärme? Tuo kreikankielinen sana symbolisoi sopivasti päätään kohottavaa ja pelkoa – jopa tiettyä kunniotusta - aiheuttavaa ”jumalallista” mahtia niin maan päällä kuin taivaissa. Amon-jumala kuvataan usein valtaistuimella istuvana, sammakkopäisenä miehenä, uraeus-päisenä miehenä, apinana tai peräti jalustalle kyykistyneenä leijonana. Usein Amonilla oli kädessä valtaa symbolisoiva Was-sauva. Amonin palvontahan keskittyi pääasiassa Thebaan.
Was-sauva? Skandinaaveille ei ole kovinkaan vieras samankaltainen sana "Wasa". Mielenkiintoisena detaljina kuitenkin todettakoon, että Hyksos-vallan aikana Egyptissä oli peräti yksi kuningas nimeltään Wasa.
Uraeuksella yksinkertaisesti tarkoitettiin myös itse hallitsijaa, jonka päähineessä oli valtaa osoittava, tyylitelty Egyptin autiomaakobra, jota nimeomaan käytetiin kuninkuuden, jumalallisuuden, yksinvaltiuden ja Egyptin jumalallisen auktoriteetin symbolina. Usein tuo käärme on tulkittu sylkeväksi kobraksi, mutta nähdäkseni kyseistä ”myrkkymällinheittäjää” ei löydy Egyptin faunasta.
Luonnollisesti aikanaan tulivat kuvaan valtioliput, ja autiomaiden beduiinisheikkienkien kamelit muutuivat dieselkäyttöisiksi pitkiksi ja ilmaa saastuttaviksi mersuiksi.... neitseellisten autiomaiden tuuli tuo tullessaan likaisia muovipusseja muistuttaen konkreettisesti Telluksen tasapainon suurimmasta järisyttäjästä; kaksijalkaisesta "lupuksesta"....ja siihenhän tuo koko idylli päättyy.
”Katso Käärme on otettu kolostaan.......”
....”prinssien lapset on murskattu muuria vasten.”
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Pe Syys 22, 2006 5:07 pm |
|
|
<<"”Katso Käärme on otettu kolostaan.......” >>
Saattaahan se joskus olla päinvastaistakin:
(Tämä kommentti on kielletty alle 18-vuotiailta tai suositellaan vanhempien läsnäoloa linkkiä lähemmin tarkasteltaessa.)
Kyllä muinaisen historian opettajani mukaan suosikkikirjaan tulee aina sulloa verta, kyyneleitä, sotaa, väkivaltaa ja nimenomaan melkoinen ripaus erotiikkaa ilman rajoja. Näin on myös tieteellisen teeman osaltakin totuus foorumissa kuin foorumissa, vaikka se tällä kertaa ei juuri sattuisi osumaan nimenomaan Ramses II:n valkosipulille tuoksuvaan elämään.
Deir el Medinesta löydetty Uuden Kuningaskunnan aikainen papyrus antaa melko yllättävän ”vilautuksen” paikallisista ilta-askareista. Ei näköjään ollut epätavallista, että haaremineito seisoo faaraon uljaan taisteluvaunun laverilla ja siitä faarao ikäänkuin varkain ja........takaapäin........huh-huh ja vielä kerran huh...vai sanoisinko peräti HÖH!!!!!
Kyllä kyseisessä papyruksessa kuvataan kirjaimellisesti eläimellisiäkin seikkoja kuten lootuskukkakruunuun koristautuneen kissan aktia hanhen kanssa.
Ei pidä kuitenkaan säikähtää tai kadehtia; kyllä kaikkea suurenneltiin muinaisessa Egyptissa...jopa phalloksen kokoa, mutta silläkin oli varmaan oma symbolinsa ainakin hallitsijoiden (tai/ja jalkavaimojen) turinoinnissa olutkolpakkojen ääressä kuninkaallisen haaremin lootuslammikon hämyisillä reunamilla.
Siis annetaanpa näin viikonlopun kynnyksellä uusia ja inspiroivia ideoita hyytäviä syysiltoja varten.
http://www.theswinginglife.com/Document ... apyrus.htm
Have a nice and erotic weekend!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: La Syys 23, 2006 8:23 am |
|
|
Täällähän on suorastaan tungosta kuin Anttilan alennusmyynnissä!
Elektroniikastahan tunnemme hyvin AGC:n eli automaattisen vahvistuksen säätimen (Automatic Gain Control).
Suorastaan pidän erikoisesti tästä Ilkan aiheesta, koska tässä on AHS (Automaattinen häirikkösuodatin).
Vilkaistaanpa kerrankin tuota 19. Dynastiaa vain toisella silmällä:
1. Ramses I Menpehtyre (c.1293-1291)
2. Seti I Merienptah Menmaatre (c.1291-1278)
3. Ramses II Meriamen Usermaatre Setepenre (c.1279-1212)
4. Merneptah Hetephermaat Baenre Meriamen (c.1212-1202)
5. Amenmes Heqawaset Menmire Setepenre (c.1202-1199)
6. Seti II Merenptah Userkheperure Setepenre (c.1199-1193)
7. Merneptah Siptah Sekhaenre/Akhenre (c.1193-1187)
8. Queen Twosret Setepenmut Sitre Meriamen (c.1187-1185)
Ramses II heittää veivinsä hammaslääkärinsä toheloinnin vuoksi 93-96 vuoden ikäisenä. Hänen vanhin elossaoleva – ikäjärjestyksessä 13. poikansa - Merneptah jatkaa. Ramses II:n 50 pojan hautalöydön perusteella hänen poikiensä keski-ikä oli AINOASTAAN 39 vuotta (Re: Forbes).
Kuka salaperäinen mies perskule oli tuo Ramses II.n pojan, Merneptahin seuraaja, Amenmes?
<” He died of a natural death in old age. He was succeeded by Amenmesse an usurper rather than his son and chosen successor Seti II. Amenmesse may possibly have been a son of queen Takhat and a another son of Merneptah or a son of Ramesses II.”>
http://www.crystalinks.com/dynasty19a.html
http://www.kv-10.com/
“Heqawaset” merkitsee ainoastaan ulkomaalaista kuningasta/hallitsijaa.
Oliko hän todellakin egyptiläisen historiotsija Manethon mainitsema Heliopoliksen pappi Osarseph (=MOOSES Manethon mukaan)????????????
Ei syytä huoleen: Vielä tulee toinenkin ulkomaalainen faarao samaiseen dynastiaan.
Ilkka kysyi aikaisemmin mellakoista. Melkoinen sisäinen hirmumysrsky vallitsi maassa tuon dynastian aikana ainakin kahdesti.
Jatkossa tapahtuu toki lisää:
”Syyrialaissyntyinen” Irsu aloitti uransa faarao Userkheperure Meryamunin eli Seti II:n (1223-1217) aikana hänen pääkirjurinaan ja visiirinään. Itse asiassa Irsu oli joko hurrilainen tai Turkin Harranissa syntynyt (heettiläinen). Joka tapauksessa häntä kutsuttiin ajan, paikan ja tavan mukaan epämääräisesti ”aasialaiseksi” ja jopa syyrialaiseksi.
Irsu on hyvinkin saattanut saapua maahan faarao Merenptahin (1236-1223) tai peräti jo hänen isänsä, Ramses II:n (1304-1237) aikana, sillä noihin aikoihin oli hyvin yleistä kutsua aasialaisia palvelemaan Egyptin kunikaallisessa hovisssa esimerkiksi hyvien poliittisten suhteiden vuoksi eräänlaisena palkintona/kunnianosoituksena, ”suurvaltastipendinä” tai pelkästään Lähi-idän suurvaltahallitsijoiden välisenä kohteliaisuuden osoituksena
On toki mahdollisuus, että Irsu on kutsuttu maahan eräänlaisena sotilasasiamiehenä tai erikoisdiplomaattina, todistamaan faarao Mernepthain valloitusten ja voittojen loputonta sarjaa. Irsu on myös saattanut olla hyvän tahdon lähettiläänä ja neuvottelijana tuon aikaisessa elintarvikepulassa Lähi-idän muiden maiden katovuosina, sillä Niilin alue perinteellisesti suorastaan pursui mettä ja hunajaa.
19. Dynastian viimeisen hallisijan, kuningatar Twosretin kuoleman jälkeen Egypti vajosi sekasortoon, jonka aikana useat aasialaiset Irsun seuraajat ryöstivät häikäilemättä egyptiläisten temppeleitä, mistä tapahtumisista mahtavan kokoinen Harriksen Papyrus kertoo noista ajoista varsin perusteellisesti:
<”Egyptinmaa oli kaaoksen vallassa ja sen asukkailta oli riistetty kansalaisten perusoikudet; heillä ei ollut johtajaa pitkään aikaan. Egyptin maa oli kaupunkikuninkaitten ja ruhtinaitten käsissä; yksi surmasi naapurinsa olipa se sitten suuri tai pieni. Ajat kuitenkin muuttuivat tuon jälkeen Iarsun, erään syyrialaisen oltua johtajana. Hän laittoi maan järjestykseen asetten kaki verovelvollisiksi vain hänelle; hän yhdisti toverinsa ja ryösti heidän entiset etuoikeutensa. He tekivät jumalista ihmisten kaltaisia eikä temppeleissä enää järjestetty yleisiä uhrausmenoja.”>
Useat tutkijat ajoittavat aikaisemmin mainitun Ipuwer-papyruksen tapahtumat nimenomaan Ramesside-jaksolle:
<”Todellakin, miehet ovat harvassa, ja hän joka asettaa veljensä maan poveen, on kaikialla.
Todellakin, autiomaa on kaikkialla maassa, kodit ovat autioina, ja ulkomaalaiset barbaarit ovat tulleet Egyptiin.
Todellakin miehet ovat hyökänneet maahan, mutta yhtään egyptiläistä ei löydy mistään.
Todellakin, kultaa ja sinistä lapiz-kiveä, hopeaa ja turkoosia, kvartsia ja mustaa Ibhet-kiveä ja purppuraista jalokiveä roikkuu yhtenään palvelijoiden kauloissa.
Kukaan ei todellakaan purjehdi Byblokseen (Libanon) nykyään. Mistä me saamme seetripuumme muumioiden tarpeeseen ja tarvikkeet, joita on käytetty pappien hautaamiseksi puhumattakaan Keftiulta (Kreeta) noudetusta virkamiesten balsamointiöljystä?”>
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Ilkka Luoma
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Su Syys 24, 2006 12:49 am |
|
|
Johan kirjoitti: Täällähän on suorastaan tungosta kuin Anttilan alennusmyynnissä! Elektroniikastahan tunnemme hyvin AGC:n eli automaattisen vahvistuksen säätimen (Automatic Gain Control). Suorastaan pidän erikoisesti tästä Ilkan aiheesta, koska tässä on AHS (Automaattinen häirikkösuodatin). Vilkaistaanpa kerrankin tuota 19. Dynastiaa vain toisella silmällä: 1. Ramses I Menpehtyre (c.1293-1291) 2. Seti I Merienptah Menmaatre (c.1291-1278) 3. Ramses II Meriamen Usermaatre Setepenre (c.1279-1212) 4. Merneptah Hetephermaat Baenre Meriamen (c.1212-1202) 5. Amenmes Heqawaset Menmire Setepenre (c.1202-1199) 6. Seti II Merenptah Userkheperure Setepenre (c.1199-1193) 7. Merneptah Siptah Sekhaenre/Akhenre (c.1193-1187) 8. Queen Twosret Setepenmut Sitre Meriamen (c.1187-1185) Ramses II heittää veivinsä hammaslääkärinsä toheloinnin vuoksi 93-96 vuoden ikäisenä. Hänen vanhin elossaoleva – ikäjärjestyksessä 13. poikansa - Merneptah jatkaa. Ramses II:n 50 pojan hautalöydön perusteella hänen poikiensä keski-ikä oli AINOASTAAN 39 vuotta (Re: Forbes). Kuka salaperäinen mies perskule oli tuo Ramses II.n pojan, Merneptahin seuraaja, Amenmes? <” He died of a natural death in old age. He was succeeded by Amenmesse an usurper rather than his son and chosen successor Seti II. Amenmesse may possibly have been a son of queen Takhat and a another son of Merneptah or a son of Ramesses II.”> http://www.crystalinks.com/dynasty19a.htmlhttp://www.kv-10.com/“Heqawaset” merkitsee ainoastaan ulkomaalaista kuningasta/hallitsijaa. Oliko hän todellakin egyptiläisen historiotsija Manethon mainitsema Heliopoliksen pappi Osarseph (=MOOSES Manethon mukaan)???????????? Ei syytä huoleen: Vielä tulee toinenkin ulkomaalainen faarao samaiseen dynastiaan. Ilkka kysyi aikaisemmin mellakoista. Melkoinen sisäinen hirmumysrsky vallitsi maassa tuon dynastian aikana ainakin kahdesti. Jatkossa tapahtuu toki lisää: ”Syyrialaissyntyinen” Irsu aloitti uransa faarao Userkheperure Meryamunin eli Seti II:n (1223-1217) aikana hänen pääkirjurinaan ja visiirinään. Itse asiassa Irsu oli joko hurrilainen tai Turkin Harranissa syntynyt (heettiläinen). Joka tapauksessa häntä kutsuttiin ajan, paikan ja tavan mukaan epämääräisesti ”aasialaiseksi” ja jopa syyrialaiseksi. Irsu on hyvinkin saattanut saapua maahan faarao Merenptahin (1236-1223) tai peräti jo hänen isänsä, Ramses II:n (1304-1237) aikana, sillä noihin aikoihin oli hyvin yleistä kutsua aasialaisia palvelemaan Egyptin kunikaallisessa hovisssa esimerkiksi hyvien poliittisten suhteiden vuoksi eräänlaisena palkintona/kunnianosoituksena, ”suurvaltastipendinä” tai pelkästään Lähi-idän suurvaltahallitsijoiden välisenä kohteliaisuuden osoituksena On toki mahdollisuus, että Irsu on kutsuttu maahan eräänlaisena sotilasasiamiehenä tai erikoisdiplomaattina, todistamaan faarao Mernepthain valloitusten ja voittojen loputonta sarjaa. Irsu on myös saattanut olla hyvän tahdon lähettiläänä ja neuvottelijana tuon aikaisessa elintarvikepulassa Lähi-idän muiden maiden katovuosina, sillä Niilin alue perinteellisesti suorastaan pursui mettä ja hunajaa. 19. Dynastian viimeisen hallisijan, kuningatar Twosretin kuoleman jälkeen Egypti vajosi sekasortoon, jonka aikana useat aasialaiset Irsun seuraajat ryöstivät häikäilemättä egyptiläisten temppeleitä, mistä tapahtumisista mahtavan kokoinen Harriksen Papyrus kertoo noista ajoista varsin perusteellisesti: <”Egyptinmaa oli kaaoksen vallassa ja sen asukkailta oli riistetty kansalaisten perusoikudet; heillä ei ollut johtajaa pitkään aikaan. Egyptin maa oli kaupunkikuninkaitten ja ruhtinaitten käsissä; yksi surmasi naapurinsa olipa se sitten suuri tai pieni. Ajat kuitenkin muuttuivat tuon jälkeen Iarsun, erään syyrialaisen oltua johtajana. Hän laittoi maan järjestykseen asetten kaki verovelvollisiksi vain hänelle; hän yhdisti toverinsa ja ryösti heidän entiset etuoikeutensa. He tekivät jumalista ihmisten kaltaisia eikä temppeleissä enää järjestetty yleisiä uhrausmenoja.”> Useat tutkijat ajoittavat aikaisemmin mainitun Ipuwer-papyruksen tapahtumat nimenomaan Ramesside-jaksolle: <”Todellakin, miehet ovat harvassa, ja hän joka asettaa veljensä maan poveen, on kaikialla. Todellakin, autiomaa on kaikkialla maassa, kodit ovat autioina, ja ulkomaalaiset barbaarit ovat tulleet Egyptiin. Todellakin miehet ovat hyökänneet maahan, mutta yhtään egyptiläistä ei löydy mistään. Todellakin, kultaa ja sinistä lapiz-kiveä, hopeaa ja turkoosia, kvartsia ja mustaa Ibhet-kiveä ja purppuraista jalokiveä roikkuu yhtenään palvelijoiden kauloissa. Kukaan ei todellakaan purjehdi Byblokseen (Libanon) nykyään. Mistä me saamme seetripuumme muumioiden tarpeeseen ja tarvikkeet, joita on käytetty pappien hautaamiseksi puhumattakaan Keftiulta (Kreeta) noudetusta virkamiesten balsamointiöljystä?”>
.....................
Erinomaista kerrontaa, laitoin linkin blogilleni tähän keskusteluketjuun 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Johan
|
Viestin otsikko: Lähetetty: Ti Syys 26, 2006 2:55 pm |
|
|
|
Ramses Suurestahan on olemassa melkoisesti kirjallisuutta ja kaikenkarvaista – peräti epämääräistäkin - web-sivustoa, mutta en kernaasti lähde apinoimaaan suomentamalla niitä suoraan. Ilkka korosti faaraon suuruutta mammuttimaisilla materiaalisilla projeteilla, mutta mielestäni Ramseksen suuruus piili siinä, että hän piti kovaa kuria armeijan ja alaisten keskuudessa .....ja nimenomaan haaremin ”petollista akkaväkeä” unohtamatta. Ei olisi ollut suinkaan ensimmäinen eikä toinen kerta, jolloin kuningas lopullisesti ”kolahduttaa ämpäriä ” haareminaisten synnyttämän kapinan seurauksena.
Seuraavan dynastian Ramses III kuoli ilman näkyviä ulkoisia vammoja, mutta todellisuudessa haaremin naiset myrkyttivät miehen käärmeen myrkyllä tietyistä valtaistuimen perimysjärjestysriidoista johtuen. Kymmenet kapinaan osallistuneet menettivät nenänsä ja korvansa oikeudenkäynnin seurauksena. Haaremikapinan johtaja, heettiläishurrilainen kuningatar Tiy poikansa kanssa, tuomittiin suorittamaan harakiri.
Vielä poiketakseni hetkeksi Ilkan aikaisempaan kysymykseen mellakoista ja mielenosoituksista, on todettava etteivät yleislakot suinkaan ole nykydemokratian tuomia keksintöjä. Kyllä tuon samaisen Ramses III:n aikana pystytettiin vakava yleislakko Deir el-Medinan työmiesten palkkasaatavista johtuen. Vieläkin mielenkiintoisempaa on hakea tuon yleislakon pääsyyllistä. Niin uskomattomata kuin se kuulostaakin, pääsyyllinen löytyy Islannista: Hekla.
Ramses II:n aikaan ja nimenomaan Ramesside-Periodiin liittyy melkoisesti peräti mystisä aineksia, joita juuri ei kirjoissa mainita kokonaisuutena. Täten laajennan hieman omavaltaisesti Ilkan aihetta raottamalla eräitä arkaluontoisia tapahtumia, jotka useiden tutkijoiden mukaan lopullisesti asettunevat Ramses-aikakaudelle.
On kuitenkin todettava, että Ramses II:n suuruuden kiiltokuvamaista mainetta on vahvasti himmentämässsä totuus hänen lukemattomista monumenteistaan. Ramses pani naama peruslukemilla monumenttiensa ylitarkastaja Tjuneroyn muuttamaan eräiden ’kiellettyjen’ hallitsijoiden patsaita Ramses II:n patsaiksi hieroglytekstitkin vaihtaen. Toki moisessa operaatiossa tarvittiin tiettyä plastiikkikirurgian tuntemusta.
Juutalainen historioitsija Flavius Josephus (37 – noin 100) teoksessaan - Against Apion - kopioi egyptiläisen Manethon (noin 3rd century BC) kertomuksia jatkamalla:
<<Lainaan Manethoa jälleen ja hän kirjoittaa aikakauteensa ominaisella tavalla. Hän sanoo: ”Sen jälkeen, kun tämä kansa eli paimentolaiset (shepards = Manethon väärä tulkinta Hysoista) lähtivät Egyptistä mennäkseen Jerusalemiin, Tethmosis (Kuningas Ahmose/18. Dynastia), joka karkotti heidät, oli Egyptin kuninkaana ja hallitsi 25 vuotta ja neljä kuukautta ja sitten hän kuoli.....”>>
Tässä vaiheessa on erikseen korostettava, että Manetho ja Josephus kirjoittivat kreikaksi, joten seuraava teksti on olosuhteiden pakostakin osittain hyvin kömpelöä pyrkiessäni pääosin kääntämään orjallisesti alkutekstin mukaisesti. Tuskinpa he suomenkielen pilkkusääntöjä juuri noudattivat.
<<Hän (Manetho) kirjoittaa näillä sanoilla:
”Nuo , jotka lähetettiin kaivoksille, viettivät viheliäistä elämää jonkin aikaa, ja kuningasta pyydettiin asettamaan Avariksen (Hyksojen entinen pääkaupunki = raamatullinen Ramses= Tell El Daba’a) kaupunki heidän asuinpaikaksi ja suojaksi ja kuningas suostui tähän toivomukseen.
Muinaisen mytologian mukaan, Avaris oli Typhoksen (Seth = Hyksojen jumala) kaupunki. Mutta kun nämä miehet saapuivat kaupunkiin, he totesivat sen olevan sopivan kapinaan ja he valitsivat hallitsijan Heliopoliksen pappien joukosta, jonka nimi oli Osarsiph. He vannoivat valan, jonka mukaan tottelisivat hallitsijaansa kaikessa.
Ensimmäiset lait olivat, etteivät he koskaan palvoisi egyptiläisten jumalia ja että he pidättäytyisivät kaikista pyhistä eläimistä, joita egyptiläiset arvostivat suuresti. Sen sijaan he voivat tappaa niitä eikä heille ollut sallittua kokoontua keskenään paitsi kapinaan liittyvien seikkojen puitteissa.”>>
Tässä välissä muistutan, että tuo jo osittain aikaisemmin mainittu aasialainen Irsu oli MYÖSKIN(!) aluksi Helopoliksen pappi. Tuohon aikaan Heliopolista kutsuttin nimellä ”On”. Tapaus ja erinäiset ’yhteensattumat’ kuitenkin saattavat koko asetelman varsin outoon valoon: Oliko Osarseph/Osarsiph samalla Irsu? Samalla on syytä vilkaista raamatun kertomaa Joosefin naimakaupoista:
”Farao antoi Joosefille nimeksi Safenat-Pahneah ja antoi hänelle vaimoksi Onin (Huom: Heliopolis) papin Poti-Feran tyttären Asenatin. Joosefin valta ulottui yli yli koko Egyptin (1. Moos. 41: 45.).”
Joosefin titteli vastasi lähinnä Egyptin maatalousministeriä.
Raamatussahan käytetään varsin outoja ja toinen toisestaan poikkeavia nimityksiä kuninkaista aivan kuten Amarna-kirjeissäkin, mutta
1. Oliko Joosefin appi todellisuudessa tuo Manethon mainitsema julma ja tyrannimainen pappi, Osarsiph?
2. Aleksandrian kirjaston johtajan (Chaeremon) kertomuksessa, Joosef oli toinen kapinallisten johtaja Mooseksen (Tisathen = ”otsapantainen”) kanssa.
Josephus jatkaa Manethon siteeraamista:
<<Laadittuaan sellaiset Egyptin tapojen vastaiset lait ja muut hän käski kaikkia kynnelle kykeneviä rakentamaan kaupungin ympärille muurin ja valmistautumaan sotaan kuningas Amenophista vastaan. Hän (Osarpsiph) teki salaisia sopimuksia muiden pappien kanssa sekä niiden kanssa, jotka olivat myös saastuneita ja hän lähetti Jerusalemiin suurlähettiläitä noiden paimentolaisten (Hyksot) luo, jotka kuningas Tethmosis (Ahmose) oli karkoittanut Jerusalemiin, informoimaan vallitsevasta tilanteesta korostaen, että Hyksoja oli kohdeltu niin häpeällisesti ja esittivät toivomuksen liittymisestä yhteen aloittaakseen sodan Egyptiä vastaan eli selvästä sotilasliitostahan tuossa oli kysymys. Samalla Osarsiphin lähettämät suurlähettiläät (amabassadors) lupasivat palauttaa Hyksoille heidän entisen kaupunkinsa Avariksen ja runsain mitoin tukea ja suojelusta Hykso-kansalle sekä tarvittaessa sotilaallista apua korostaen samalla, että Egypti oli nyt alistettavissa helposti. ”Paimentolaiset” olivat ihastuksissa kuultuaan moiset sanomat ja kokosivat 200,000 miestä. Pian he saapuivat Avarikseen.>>
<<Egyptin kuningas Amenophiksen kuultua maahanhyökkäyksestä hän muisti Papiksen pojan (myös nimeltä Amenophis) aikaisemman ennustuksen. Kyseinen ennustus totesi hallitsijan häviävän tulevat taistelut, koska ne ovat jumalten tahdon vastaisia. Kuningas kokosi lukuisia egyptiläisiä neuvotellen heidän (heimojen) johtajien kanssa ja käski hakea pyhät eläimet - ennen kaikkea ne joita palvottiin temppeleissä - sekä käski pappeja suurella huolella piilottamaan kaikki jumalten kuvat. Hän myöskin lähetti poikansa Sethoksen, jota myös kutsuttiin nimellä Ramses, joka oli vain neljän vuoden vanha, isänsä Rhampseksen luota erään ystävänsä päivämuonavahvuuteen eli piiloon.
Kuningas jatkoi 300,000 sotaisimman egyptiläisen kanssa vihollista vastaan, joutuen taistelukosketukseen heidän kanssaan, mutta hän ei jäänyt taistelemaan kapinallisten kanssa peläten taistelevansa jumalia vastaan. Egyptin kuningas palasi Memphikseen joukkojensa kanssa ottaen Apiksen ja muut pyhä eläimet mukaansa ja jatkoi Kushiin (Nubia) saakka yhdessä armeijansa ja Egyptin kansanjoukon kanssa.>>
<<Etiopian (Kush/Nubia) kuningas oli kiitollisuuudenvelassa Egyptin kuninkaalle ja vastaanotti hänet huolehtien kansan massoista, jotka tulivat kuninkaan mukana järjestäen kaiken taloudellisen tuen heidän toimeentulonsa takaamiseksi. Etiopian kuningas antoi kaupunkinsa ja kylänsä heidän asuttaviksi noiksi ennustuksen mukaisiksi kohtalokkaiksi 13 vuodeksi. Etiopian kuningas lähetti joukkonsa valvomaan Egyptin (eteläistä) raja-aluetta kuningas Amenophiksen turvallisuuden varmistamiseksi.>>
Todettakoon, että toisaalla Manetho kertoo Osarsiphin ottaneen vallan Egyptissä halliten faaraona tuon maagisen 13 vuoden ajan.
Maailman tiedemiehet perustavat yhä dynastiajakonsa pääasissa Manethon tietoihin pojalle, sillä viralliset kuningaslistat ovat liki lukukelvottomia. Herää spontaanisti kysymys: ”Mitä ihmettä Manetho sekoilee moisella kertomuksellaan?”
Raamatullinen exodushan on asetettu hyvin kyseenalaiseksi. Samoin voimme vättää historiallisesta exoduksestakin singulaarissa, mutta pienempiä exoduksia Egytistä tapahtui todellisuudessa USEITA.
Useat kuuluisuudet - kuten Sigmund Freud - väittävät, että 18. Dynastian Ekhnaton (Akhenaten) oli Mooses; eräät väittävät kyseisen faaaron olleen samalla Osarsiphin. Marfanin syndromasta kärsivä Ekhnaton tuskin oli kumpikaan, sillä hänen - ainakin piti tilastollisesti - kuolla varsin nuorena tautiin kuuluvan aortan repeämisen vuoksi.... ja näinhän todellakin tapahtuikin.
Viitaten aikasempaan komenttiini Ramesside-Periodin kahdesta ulkomaalaisesta faaraosta, Mahethon kertomus jättää jälkeensä melkoisen kysymysmerkkien ryppään.
Kaiken lisäksi Aleksandrian kirjaston johtajan, Chaeromonin, ristiriitainen kertomus tekee asetelmasta yhä sekavamman.
Egyptin historia selvittää kuitenkin tavallaan tuon paon Etiopiaan, mutta epämääräisiä ja ratkaisemattomia kysymyksiä leijuu yhä vieläkin yläilmoissa melkoisesti.
Osarseph eli Manethon väittämä Mooses oli 13 vuotta faaraona. Eräästä kuningaslistasta löytyy todellakin tasan 13. vuoden tyhjä aukko.
Tapahtuivatko nuo edellä kerrotut mellakat vallankaapauksineen Ramses II:n dynastian aikana?
Oliko Osarsiph/Osarseph samalla Irsu?
Liittyykö Manethon tarina todellakin raamatulliseen kertomukseen?
Kernaasti pamauttaisin selvät vastaukset pöytään samassa rytäkässä, mutta....jopa egyptologian ammattilaiset ovat polvillaan moisten kysymysten edessä.
Eräät egyptologit tuntenevat järin perusteellisesti totuuden, mutta heidän huulensa ovat ....ja jäävät tiukasti sinetöidyiksi....for ever!
|
|
| Ylös |
|
 |