Lue Tiedettä iPadista
Tiede-lehden irtonumeroita voi ostaa myös iPadiin. Tabletissa lehti kulkee aina mukana, ja kaiken kukkuraksi se tulee paperista edullisemmaksi. Lue lisää täältä!

|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Röyh!
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 10:02 pm |
|
|
Hubert J. Farnsworth kirjoitti: Kyllä tekin molemmat pääsette Mensaan, ellette suoraan, niin ainakin harjoittelemalla.  Jos minä olin noista toinen, niin suoraan sanottuna en jaksa harjoitella. Inhoan palikkatestejä vaikka päihitinkin joskus teknisissä testeissä juuri koulusta valmistuneet nuorukaiset. Sitäpaitsi matematiikka on epäloogista ja ärsyttävää..
_________________ Haisen, joten en siis enää ole olemassa?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hubert J. Farnsworth
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 10:13 pm |
|
|
hombre kirjoitti: Hubert J. Farnsworth kirjoitti: hombre kirjoitti: Siinä kun ketjussa näyttäisi vallitsevan konsensus siitä, että harjoittelulla voi jossain määrin parantaa menestymistään Mensan testissä ja mielenkiinto kohdistuu kysymykseen, kuinka paljon, sinun tarkoitusperäsi näyttävät ainakin tuosta sanomisieni jatkuvasta vääristelystä päätellen olevan jotain ihan muuta. Tiede olisi aika köyhää, jos tyydyttäisiin vain jonkin ilmiön toteamiseen ja pidättäydyttäisiin mittaamasta/tutkimasta sitä, koska "johan tiedämme, että ilmiö on olemassa, what's the point?"
Yleensä kielteisimmin tutkimukseen suhtautuvat ne, jotka pelkäävät sen tulosten jollain tavalla osoittavan heidän olleen väärässä. Mikäli tehtävät ja niiden vastaukset ovat pitkäkestoisessa muistissa, niin vastaus kysymykseen: "kuinka paljon harjoittelu parantaa tulosta?", on: TODELLA PALJON! En edelleenkään ymmärrä kuinka tämän tajuaminen vaatii tutkimusten tekemistä. Tieteen olemuksesta olen kanssasi täysin samaa mieltä, mutta joskus -joskus aivan harvoin- oman järkensäkkin käyttö on suotavaa. Lainaa: Valehtelemalla ja viljelemällä viesteissäsi vuorotellen alentuvaa sarkasmia ja muka-nokkelaa ivaa, et tule tällä palstalla monia ihailijoita saamaan. Oikeampi foorumi sellaiselle käytökselle on peruskoulun yläaste. Mutta tiedän kommenttini olevan turha; ennemmin monikulttuurifani seija ryhtyy mamu-kriitikoksi kuin sinä yllät asialliselle keskustelun tasolle.
Ehkäpä tähän kohtaan sopii se suosittelemasi hyväntahtoinen naurahdus. En ole mielestäni valehdellut tai vääristellyt asioita. Voisit tietenkin kertoa missä näin olen tehnyt? Syyttäminen on helppoa, mutta pitäisi myös pystyä osoittamaan todeksikin. Epäasialliseen toistemme nokitteluun olemme syyllistyneet molemmat. Sen, että kumpi meistä on enempi syyllistynyt edellä mainittuihin epäasiallisuuksiin, parhaiten huomaavat tämän ketjun muut lukijat. Vääristelit useammassakin viestissä argumenttini muotoon "harjoittelemalla ei voi lainkaan parantaa suoritustaan", josta sinulle useamman kerran huomautinkin, turhaan. Vääristelemätön argumenttini oli ja on, että suoriutumistaan voi harjoittelemalla parantaa, mutta että harjoittelu ei ole läheskään niin hyödyllistä kuin annat ymmärtää. Se on mielipiteeni, ja esitän mielipiteeni tueksi tutkimuksia. Asiaa, harjoittelun vaikutusta, on tietenkin tutkittu, paljonkin. Seuraavassa tuloksia ja niistä johdettuja havaintoja: Test sophistication has been much studied and the gains involved carefully estimated. Jensen concludes that even working with totally naive subjects, repeated testing with parallel forms of IQ tests gives gains that total only 5 or 6 points; moreover, increments after the first exposure to testing rapidly diminish and approach a threshold or limit. Prediction: IQ gains will exhibit a declining rate of gain and approach a limit of 5 or 6 points. http://books.google.fi/books?id=9v42CRz ... &q&f=falseMoreover, even children who take the very same test a second time usually gain only 5 or 6 points by doing so, which seems to set an upper limit on the effects of test sophistication. In short, increased familiarity with tests in general cannot fully explain the Flynn effect. http://www.americanscientist.org/issues ... ce-tests/5Giving a person the test a second time, his or her I! score will on the average increase by 9 points-partly due to remembering what was done the first time, partly due to knowing better just how to do IQ tests. This test sophistication increases still more on doing the test a third time; indeed, it also assists in doing other tests of IQ, but only up to three repetitions. After that test sophistication helps very little. http://books.google.fi/books?id=r3Gt9MK ... iq&f=falseNäiden tutkimusten valossa perustelematon väitteesi siitä, että kaikki voivat harjoittelemalla päästä Mensaan, näyttää vähintäänkin harhaiselta. En ole yllättynyt, ettet saa poimittua tiedoista oleellisinta... Kyseisissä tutkimuksissa sama testi on kyllä toistettu, mutta välissä ei ole annettu oikeita vastauksia. Mikäli testattaville olisi annettu oikeat vastaukset ja aikaa tutustua niihin, olisi tulokset nousseet huomattavastikkin. Hyvämuistiset olisivat saaneet täydet pisteet. Lisäksi, jos yhdellä toistokerralla, jopa ilman vastauksiin tutustumatta, saadaan 5 pisteen etu, niin voi vain kuvitella millainen etu tulee, jos testi suoritetaan n-kertaa. Jokainen voi testata itse sitä, kuinka muisti vaikuttaa ÄO-tulokseen seuraavalla tavalla; 1) Tekee tämän testin http://www.iqtest.dk/main.swf2) Katsoo oikeat vastaukset http://www.youtube.com/watch?v=BP2bRXfwFbA3) Tekee kohdan 1 testin uudestaan Toistamalla kohdat 1,2 ja 3 n-kertaa, tulokset paranevat kunnes saavuttaa täydet pisteet. Tässä vaiheessa perjantai-iltaa olen sen verran humalassa, että voi olla, että kirjoitan vasta huomenna. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
barbababa
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 10:23 pm |
|
|
hombre kirjoitti: Minkä verran älykkyysosamääräänsä voi nostaa? Onko tästä jotain tutkimusta? Tästä tuli joskus tv-dokkari. En muista miten britti psykologille kävi, mutta selväksi kävi että testin tulokseen voi vaikuttaa huomattavastikkin harjoittelulla. Muistelisin että Mensan jäseneksi hän pääsi alkuperäisen tuloksen ollessa vahvaa keskitasoa. Koko ÄO käsite on kyllä yksi väärin tulkituimpia ajatuksia. Jos muistini oikein palvelee niin Ranskasta tuo ajatus lähti ja alkuperäinen ajatus oli että tuota käytettäisiin diagnostisena työkaluna lasten kehityksen seuraamiseen ja erityisopetuksen suuntaamiseen, mutta amerikkalaiset toki rakastuivat ideaan numeraalisesta absoluuttisesta mitattavasta älykkyydestä, veäivät kotiin ja tuotteistivat sen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
hombre
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 10:32 pm |
|
|
Hubert J. Farnsworth kirjoitti: Lisäksi, jos yhdellä toistokerralla, jopa ilman vastauksiin tutustumatta, saadaan 5 pisteen etu, niin voi vain kuvitella millainen etu tulee, jos testi suoritetaan n-kertaa.
tulokset paranevat kunnes saavuttaa täydet pisteet. Katsos kun ei tarvitse kuvitella asiaa, jota voidaan tutkia. Syytät oleellisen asian missaamisesta mutta missasit allaolevan. Ääliö. hombre kirjoitti: This test sophistication increases still more on doing the test a third time; indeed, it also assists in doing other tests of IQ, but only up to three repetitions. After that test sophistication helps very little. hombre kirjoitti: moreover, increments after the first exposure to testing rapidly diminish and approach a threshold or limit. Ps. Tuo sama tutkimustieto, että tulokset eivät parannu muutaman yrityksen (lähinnä 2. ja 3. kerran) jälkeen juuri lainkaan, toistettiin kaikissa kolmessa lainauksessani. Ainahan voit vedota humalaasi, jota korttia sinun kannattaisi ehkä käyttää vähän useamminkin loputtomien aivopierujesi selittelemiseksi. Mutta ainahan sinä voit ottaa yhteyttä tutkijoihin, että he käyttävät aivan vääriä menetelmiä ja sinun ulkoaopettelutaktiikkasi acccbbbaa -tyyliin tuottaisi rehellisimmät tulokset siitä, onko harjoittelusta apua niihin ominaisuuksiin joita Mensan testit tutkivat.
_________________ Those who believe in telekinetics, raise my hand - Kurt Vonnegut (1922 - 2007)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hubert J. Farnsworth
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 11:08 pm |
|
|
hombre kirjoitti: Hubert J. Farnsworth kirjoitti: Lisäksi, jos yhdellä toistokerralla, jopa ilman vastauksiin tutustumatta, saadaan 5 pisteen etu, niin voi vain kuvitella millainen etu tulee, jos testi suoritetaan n-kertaa.
tulokset paranevat kunnes saavuttaa täydet pisteet. Katsos kun ei tarvitse kuvitella asiaa, jota voidaan tutkia. Syytät oleellisen asian missaamisesta mutta missasit allaolevan. Ääliö. hombre kirjoitti: This test sophistication increases still more on doing the test a third time; indeed, it also assists in doing other tests of IQ, but only up to three repetitions. After that test sophistication helps very little. hombre kirjoitti: moreover, increments after the first exposure to testing rapidly diminish and approach a threshold or limit. Ps. Tuo sama tutkimustieto, että tulokset eivät parannu muutaman yrityksen (lähinnä 2. ja 3. kerran) jälkeen juuri lainkaan, toistettiin kaikissa kolmessa lainauksessani. Ainahan voit vedota humalaasi, jota korttia sinun kannattaisi ehkä käyttää vähän useamminkin loputtomien aivopierujesi selittelemiseksi. Huoh... ja oikein ääliöksikin jo nimitetään  .... Kolmen uusinnan jälkeen tulokset paranevat vain hyvin vähän. Mikäli tuo hyvin vähän on esim. 1 piste per toistokerta, on se kuitenkin merkittävä kun toistetaan testi n-kertaa... Ja edelleen, tutkimukset eivät ota huomioon oikeiden vastauksien antamista. Minun tekosyyni ymmärrykseni rajallisuudeksi on tällä hetkellä humalatila, mutta mikä on sinun tekosyysi?  Mutta kyllä minä ymmärrän miksi monet mensa-ÄO:n saaneet haluavat puolustaa ÄO:n merkitystä viimeiseen asti. On hyvin inhimillistä, että asia, josta oma itsetunto on kiinni, herättää ihmisessä suurta tarvetta todisteluun. Kuten olet sanonut, että olet saanut ÄO-testissä 160 pistettä(En tiedä käytettyä keskihajontaa, mutta Mensa-tason ÄO siltikin). Tämän ketjun lukijat tekevät omat johtopäätöksensä siitä, kuin hyvin ÄO kertoo henkilön älykkyydestä. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Tumetsu
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 11:22 pm |
|
|
|
Mutta kuinka monessa testissä annetaan oikeat vastaukset? Tokkopa ne Mensan testitkään nyt prikulleen samoja ovat joka kerta vaikka jostain ne vastaukset saisitkin ongittua. Jos kokeissa on eri tehtävät on yhtä tyhjän kanssa opetella abbbcdddc rimpsuja tai tunnistaa tehtäviä muistista, niitä kun luulisi olevan lukemattomia variaatioita.
On kai se luonnollista olettaa että jos voisin opetella ulkoa vastaukset saisin täydet pisteet, mutta luulisi että Mensassa ollaan sen verran älykästä porukkaa että varioivat testejään edes sen verta kuin koulut kokeitaan. En siis keksi reaalimaailman hyötyä edes testata kuinka paljon etua ulkoa opettelulla saisi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
hombre
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 11:29 pm |
|
|
|
Jep. En piilota käsitystäni sinusta lapselliseen alentuvaan sarkasmiin. Pidän sinua ääliönä, typeryksenä, joka vaikka väittäisi mustaa valkoiseksi jos sille päälle syttyisi. Olen esittänyt argumenttini tueksi alan asiantuntijoiden tekemiä tutkimuksia ja niistä vedettyjä johtopäätöksiä. Se, ettet ymmärrä niiden painoarvoa, näyttäisi selittyvän sillä ettet osaa englantia, tai sitten olet vain pahimman luokan jääräpää joka ei osaa tunnustaa tappiotaan ja kiemurtelee kuin nilviäinen uhoten ylivertaisia mielipiteitään, jotka perustuvat - niin, eivät mihinkään. I rest my case, ei muuta kuin tyhjäpää ignoreen, mitäpä sitä lukemaan enää viestejä joista puuttuu kaikki substanssi, mutta joissa on sitäkin enemmän finni-ikäisen kaikkitietäväisyyttä uhkuva sävy.
_________________ Those who believe in telekinetics, raise my hand - Kurt Vonnegut (1922 - 2007)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
hombre
|
Lähetetty: Pe Kesä 08, 2012 11:32 pm |
|
|
Tumetsu kirjoitti: Mutta kuinka monessa testissä annetaan oikeat vastaukset? Tokkopa ne Mensan testitkään nyt prikulleen samoja ovat joka kerta vaikka jostain ne vastaukset saisitkin ongittua. Jos kokeissa on eri tehtävät on yhtä tyhjän kanssa opetella abbbcdddc rimpsuja tai tunnistaa tehtäviä muistista, niitä kun luulisi olevan lukemattomia variaatioita.
On kai se luonnollista olettaa että jos voisin opetella ulkoa vastaukset saisin täydet pisteet, mutta luulisi että Mensassa ollaan sen verran älykästä porukkaa että varioivat testejään edes sen verta kuin koulut kokeitaan. En siis keksi reaalimaailman hyötyä edes testata kuinka paljon etua ulkoa opettelulla saisi. Näinpä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Reifengas
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 12:00 am |
|
|
|
Intin palikkatesti riitti.
Joku tyhmempi senkin oli laatinut.
_________________ Rinnan rikkahat ajavat, käsityksin köyhät käyvät.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Starman
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 12:22 am |
|
Liittynyt: To Maalis 08, 2007 12:49 am Viestit: 2903 Paikkakunta: 3rd stone from the Sun
|
|
Ihminen eläimestä kehittyessään kuvittelee älystään aivan liikaa. Kapasiteeettia on, mutta käyttöprosenntti on alhainen. Äly sinällään on mielenkiintoinen, sitä voi käyttää kuten Hitler ja Stalin. Usein viisautta sanotaan älyn suunnaksi, mutta viisauskin on suhteellista. Ihminen on viisudessaan hallinnut maapalloaan pitkät ajat ja aina soditaan ja susi johtaa lampaita. Voiko Mensa auttaa??? vihdoin? Tuntuu varmaan hyvätä kuulua älyllä mitattavaan huippuihmisten joukkoon, mutta takaako se mitään parempaa? Äly ei sinällään ole huono asia, mutta suunnaton.
_________________ Vain kopiot ovat useita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hubert J. Farnsworth
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 12:48 am |
|
|
Tumetsu kirjoitti: Mutta kuinka monessa testissä annetaan oikeat vastaukset? Tokkopa ne Mensan testitkään nyt prikulleen samoja ovat joka kerta vaikka jostain ne vastaukset saisitkin ongittua. Jos kokeissa on eri tehtävät on yhtä tyhjän kanssa opetella abbbcdddc rimpsuja tai tunnistaa tehtäviä muistista, niitä kun luulisi olevan lukemattomia variaatioita.
On kai se luonnollista olettaa että jos voisin opetella ulkoa vastaukset saisin täydet pisteet, mutta luulisi että Mensassa ollaan sen verran älykästä porukkaa että varioivat testejään edes sen verta kuin koulut kokeitaan. En siis keksi reaalimaailman hyötyä edes testata kuinka paljon etua ulkoa opettelulla saisi. Suomen Mensa käyttää samaa testiä kaikille. Testiä ei varioida. Kyseessä on kai "Ravens Standard Matrices", jota myydään esim. täällä http://www.psykologienkustannus.fi/aikuisten_testit.php?pid=115 Sen myyntiä pyritään valvomaan, mutta nohevimmat löytävät keinot sen saamiseen. Esimerkiksi YO-kokeet ovat paljon hankalammin saatavissa. Useimmat netissä olevat Ravenin testit eivät ole näitä virallisia, mutta käytännössä sisältävät joko täysin identtisiä tehtäviä tai pienillä variaatioilla olevia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hubert J. Farnsworth
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 1:03 am |
|
|
hombre kirjoitti: Jep. En piilota käsitystäni sinusta lapselliseen alentuvaan sarkasmiin. Pidän sinua ääliönä, typeryksenä, joka vaikka väittäisi mustaa valkoiseksi jos sille päälle syttyisi. Olen esittänyt argumenttini tueksi alan asiantuntijoiden tekemiä tutkimuksia ja niistä vedettyjä johtopäätöksiä. Se, ettet ymmärrä niiden painoarvoa, näyttäisi selittyvän sillä ettet osaa englantia, tai sitten olet vain pahimman luokan jääräpää joka ei osaa tunnustaa tappiotaan ja kiemurtelee kuin nilviäinen uhoten ylivertaisia mielipiteitään, jotka perustuvat - niin, eivät mihinkään. I rest my case, ei muuta kuin tyhjäpää ignoreen, mitäpä sitä lukemaan enää viestejä joista puuttuu kaikki substanssi, mutta joissa on sitäkin enemmän finni-ikäisen kaikkitietäväisyyttä uhkuva sävy. Ei minulla tähän paljon lisättävää ole... Annat itse itsestäsi tarpeeksi hyvän kuvan. Ei se riitä, että vaatii tutkimuksia ja esittää itse tutkimuksia, joista vetää omat johtopäätöksensä. Niiden johtopäätösten pitää myös olla loogisia, ja pitää myös olla ymmärrystä mitä nämä kaikki merkitsevät. Pelkkä arvovaltaisten asiantuntijoiden tutkimuksiin vetoaminen ei auta, jos ei ymmärrä itse mistä kaikesta on kyse. Lällällää, lukko kiinni ja avain Uranukseen! 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Juoni
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 1:22 am |
|
Liittynyt: To Loka 20, 2005 12:47 am Viestit: 1339 Paikkakunta: Helsinki
|
Hubert J. Farnsworth kirjoitti: Ei se riitä, että vaatii tutkimuksia ja esittää itse tutkimuksia, joista vetää omat johtopäätöksensä. Niiden johtopäätösten pitää myös olla loogisia, ja pitää myös olla ymmärrystä mitä nämä kaikki merkitsevät. Pelkkä arvovaltaisten asiantuntijoiden tutkimuksiin vetoaminen ei auta, jos ei ymmärrä itse mistä kaikesta on kyse.
Joko aiot pian esittää niitä lähdeviitteitä tai edes kritisoida sinulle jo esitettyjä lukuisia tutkimuksia?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Hubert J. Farnsworth
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 1:59 am |
|
|
Juoni kirjoitti: Hubert J. Farnsworth kirjoitti: Ei se riitä, että vaatii tutkimuksia ja esittää itse tutkimuksia, joista vetää omat johtopäätöksensä. Niiden johtopäätösten pitää myös olla loogisia, ja pitää myös olla ymmärrystä mitä nämä kaikki merkitsevät. Pelkkä arvovaltaisten asiantuntijoiden tutkimuksiin vetoaminen ei auta, jos ei ymmärrä itse mistä kaikesta on kyse.
Joko aiot pian esittää niitä lähdeviitteitä tai edes kritisoida sinulle jo esitettyjä lukuisia tutkimuksia? Johan minä ne lyttäsin. Ja lähdeviitteettymyydenkin selitin. Jäi sinun vuoroosi lytätä minun argumenttini.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Juoni
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 8:23 pm |
|
Liittynyt: To Loka 20, 2005 12:47 am Viestit: 1339 Paikkakunta: Helsinki
|
Hubert J. Farnsworth kirjoitti: Juoni kirjoitti: Hubert J. Farnsworth kirjoitti: Ei se riitä, että vaatii tutkimuksia ja esittää itse tutkimuksia, joista vetää omat johtopäätöksensä. Niiden johtopäätösten pitää myös olla loogisia, ja pitää myös olla ymmärrystä mitä nämä kaikki merkitsevät. Pelkkä arvovaltaisten asiantuntijoiden tutkimuksiin vetoaminen ei auta, jos ei ymmärrä itse mistä kaikesta on kyse.
Joko aiot pian esittää niitä lähdeviitteitä tai edes kritisoida sinulle jo esitettyjä lukuisia tutkimuksia? Johan minä ne lyttäsin. Ja lähdeviitteettymyydenkin selitin. Jäi sinun vuoroosi lytätä minun argumenttini. In your dreams boy.
|
|
| Ylös |
|
 |