Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
xork
|
Viestin otsikko: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Pe Loka 21, 2011 10:41 pm |
|
|
|
Ongelma: ihminen joutuu huolehtimaan liian suuresta määrää asioita. Ihmisellä voi olla kaikenlaisia huolia. Tyypillisimpiä lienevät - Työ-/kouluhuolet - Parisuhde- ja ihmissuhdehuolet - Kotitalouden ja taloudelliset huolet - Huoli terveydestä - Huoli/epävarmuus itsestä ja olemuksestaan - Huoli lähimmäisistä - Huoli vihamiehistä - Huoli yhteiskunnan tilasta - Huoli sellaisten instanssien osaamisesta ja kyvystä hoitaa työnsä, jotka vaikuttavat omaan ja lähimmäisten elämään. - Huoli muiden yhteiskuntien tilasta. Lista jatkuu varmasti vielä pitemmällekin.
Kuinkahan paljon ihminen pystyy kantamaan huolta. Jos ihminen kantaa huolta suuremmasta määrästä asioita, kuin mitä pystyy hoitamaan, siitä aiheutuu väistämättä epätoivoa tai ahdistusta.
Jos lakkaa huolehtimasta oman tasapainonsa nimissä, niin kuinka voi olla varma, että joku muu huolehtii asiat kuntoon. Ei voi, eikä ne tulekaan kuntoon. Asiat pitäisi tehdä itse, jotta saavuttaa levollisen mielen. Yhdeltä ihmiseltä se on kuitenkin liikaa pyydetty. Jos muuttaa arvojaan siten, että jättää huolia aiheuttavat aiheet omaan nojaansa, auttaa se yksilöä mutta samalla joutuu luopumaan paljosta ja mahdollisesti vaarantaa samalla sellaisia asioita, jotka kokee tärkeiksi vielä arvomuutoksen jälkeenkin.
"Maailmanparantaminen" eli huolenaiheiden jakaminen lievittää ahdistusta tilapäisesti, koska kokee, ettei ole enää yksin "vastuussa" huolenaiheista, mutta ongelma jää.
Tällä viestillä ei ole punchlinea. Onko teillä?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Starman
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Pe Loka 21, 2011 10:59 pm |
|
Liittynyt: To Maalis 08, 2007 12:49 am Viestit: 2755 Paikkakunta: 3rd stone from the Sun
|
|
Avaaja on varmaan oikeassa. Puutun vain yhteen kohtaan, joka oli aiemmin eri tavalla. Ei ehkä paremmin tai huonommin, mutta eritavalla. Lapset ovat nykyään "pumpulissa" kasvatettuja. Vanhemmat pelkäävät lastensa omatoimisia tekoja. Ei saa kiivetä puihin, ym. Se on ymmärrettävää, koska itse olen kieltämässä lastenlapsiani samoista asioista. Mutta vain kokemus opettaa. Varoittelu ei jää lasten "päähän". Ennen aikaan ( 50-70 luvuilla ) lapsilla oli suurempi "vapaus" tehdä asioita. Se ei tehnyt heistä viisaampia, mutta varmaan opetti varomaan tilanteita, kokemuksen kautta. (Vain ) Kokemus voi opettaa elämässä.
_________________ Vain kopiot ovat useita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
deezee
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ti Loka 25, 2011 5:31 pm |
|
|
xork kirjoitti: Jos lakkaa huolehtimasta oman tasapainonsa nimissä, niin kuinka voi olla varma, että joku muu huolehtii asiat kuntoon. Ei voi, eikä ne tulekaan kuntoon. Asiat pitäisi tehdä itse, jotta saavuttaa levollisen mielen. Niin kauan kuin ongelmat ohjaavat sinua tuolla tavalla, sinulla ei tule olemaan levollista mieltä. Ratkaisu ei ole laittaa muut huolehtimaan tai tehdä aina itse, vaan oppia päättämään milloin tekeminen itse on tarpeen, milloin muut voivat tehdä asian jos tekevät ja milloin ei ja myös pysyä siinä päätöksessä. Sinä voit vaikuttaa vain siihen, millä tavalla ongelma koskettaa sinua, et siihen, tulevatko kaikki asiat hoidettua.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
idiotus
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ti Loka 25, 2011 8:08 pm |
|
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 5:01 pm Viestit: 1075 Paikkakunta: Eurostoliitto
|
xork kirjoitti: Jos lakkaa huolehtimasta oman tasapainonsa nimissä, niin kuinka voi olla varma, että joku muu huolehtii asiat kuntoon. Ei voi, eikä ne tulekaan kuntoon. Asiat pitäisi tehdä itse, jotta saavuttaa levollisen mielen. Minusta tuntuu aika mahdottomalta tavoitteelta tuo huolehtimisen lopettaminen. Lisäisi vaan ahdistusta pelkkä yrittäminen. (Myönnettäköön, että olen aika ahdistunut ja herkkä ahdistumaan. Sinänsä paradoksaalista, että huolehtiminen voi viedä toimintakyvyn asian hoitamiselta.)
| Ylös |
|
 |
|
kopernikustako
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ti Loka 25, 2011 10:17 pm |
|
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 5:37 pm Viestit: 1029 Paikkakunta: absoluuttinen nollapiste
|
Lainaa: - Työ-/kouluhuolet - Parisuhde- ja ihmissuhdehuolet - Kotitalouden ja taloudelliset huolet - Huoli terveydestä - Huoli/epävarmuus itsestä ja olemuksestaan - Huoli lähimmäisistä - Huoli vihamiehistä - Huoli yhteiskunnan tilasta - Huoli sellaisten instanssien osaamisesta ja kyvystä hoitaa työnsä, jotka vaikuttavat omaan ja lähimmäisten elämään. - Huoli muiden yhteiskuntien tilasta. Lista jatkuu varmasti vielä pitemmällekin. Paljon on sulla noita huolenaiheita, mutta missä menee se huolestumisen raja, eli onko sulla syytä olla huolissasi koko ajan kaikista ton listan ja vielä niistä muistakin asioista,onko kaikki kokoajan niin huonosti? enpä usko,eli jotain huolenaiheita kait ihmisellä "kuuluukin" olla, mutta jos on alituisesti huolissaan kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan välillä, ei ole ihme jos masentuu. Lainaa: Jos lakkaa huolehtimasta oman tasapainonsa nimissä, niin kuinka voi olla varma, että joku muu huolehtii asiat kuntoon. Ei voi, eikä ne tulekaan kuntoon. Asiat pitäisi tehdä itse, jotta saavuttaa levollisen mielen . Huolehtimalla ts.murehtimalla/olemalla huolissaan ne asiat ei kuntoon tulekaan. Hoitamalla ts. toimimalla ne asiat hoituu. Sellaisista asioista on turha huolehtia/murehtia, joihin itse ei voi vaikuttaa, eikä läheskään kaikkia asioita maailmassa pysty kyllä itse hoitamaan.
_________________ Kuuluuko täältä älämölöä?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ke Loka 26, 2011 8:33 am |
|
|
xork kirjoitti: Ongelma: ihminen joutuu huolehtimaan liian suuresta määrää asioita. Mielestäni; pysähdytään heti tuohon ensimmäiseen lauseeseen ei jatketa yhtään sen pidemmälle... Kokeileppa vastata kymykseen "Miksi Ihminen "joutuu..."" ? Keskittyy yhteen asiaan ja kokeilee pääseko edes sen yhden asian kanssa mitenkään sinuiksi ja ymmärrettävälle tasolle.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ke Loka 26, 2011 8:48 am |
|
|
idiotus kirjoitti: Minusta tuntuu aika mahdottomalta tavoitteelta tuo huolehtimisen lopettaminen. Miksi ensinnäkin projisoit sen jonnekkin tulevaisuuteen niinsanotusti tavoitteeksi. Sinä olet se henkilo joka on vastuussa omista huolehtimisen ajatusten luomisista, Jos et luo niitä ajtuksia et ole huolestunut . tämä prosessi on nyt ei jossain tavoitteellisessa tulevaisuudessa jota on mahdotonta saavuttaa jne Ensiksi pitää uskaltaa ottaa vastuu siitä että itse luo ajatuksensa, jos niitä joku muu yrittää luoda sinulle sinun pitää olla riittävän valveilla huomataksesi sen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
työntäjä
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ke Loka 26, 2011 9:06 am |
|
|
|
kun laittaa asiat kuntoon niin ei tarvi huolehtia. ketjun aloitusviestissähän oli ihan hyvä lista jonka mukaan voi heti tänään aloittaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ke Loka 26, 2011 10:34 am |
|
|
työntäjä kirjoitti: kun laittaa asiat kuntoon niin ei tarvi huolehtia. ketjun aloitusviestissähän oli ihan hyvä lista jonka mukaan voi heti tänään aloittaa. Pidäppä huolta ettet kuole.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kopernikustako
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Ke Loka 26, 2011 11:01 am |
|
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 5:37 pm Viestit: 1029 Paikkakunta: absoluuttinen nollapiste
|
työntäjä kirjoitti: kun laittaa asiat kuntoon niin ei tarvi huolehtia. ketjun aloitusviestissähän oli ihan hyvä lista jonka mukaan voi heti tänään aloittaa. Onko tuo hyvä lista asioista jotka voi itse laittaa kuntoon? Itsellä ainakin tuossa Huoli sellaisten instanssien osaamisesta ja kyvystä hoitaa työnsä, jotka vaikuttavat omaan ja lähimmäisten elämään- kohdassa menisi sormi suuhun. - Huoli yhteiskunnan tilasta ja eritoten - Huoli muiden yhteiskuntien tilasta-kohdat vaikuttavat myös verrattain mahdottomalta hoitaa.
_________________ Kuuluuko täältä älämölöä?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
AnteroK
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: To Joulu 08, 2011 11:28 pm |
|
|
|
Kyllä voi opetella pois liiasta huolehtimisesta. Asiat voi hoitaa kuntoon ilmankin turhaa stressaamista ja ahdistusta. Sen opettelu vaan voi olla vähän vaikeeta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
xork
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: To Joulu 08, 2011 11:33 pm |
|
|
|
Huolehtiminen tarkoittaa välittämistä. Pitää lakata välittämästä. Ei hirveän ihmismäinen ajatus mutta mikään muu ratkaisu ei ole looginen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
deezee
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Pe Joulu 09, 2011 1:14 am |
|
|
xork kirjoitti: Huolehtiminen tarkoittaa välittämistä. Pitää lakata välittämästä. Ei hirveän ihmismäinen ajatus mutta mikään muu ratkaisu ei ole looginen. Höpsistä, sanon tuohon ainoaan loogiseen ratkaisuun.  Jos huolehtiminen on välittämistä, niin sehän on vain riistäytynyt käsistä. Välittäminen saa jäädä jäljelle, se vaan pitää ottaa itse omaan haltuun, ei toisinpäin että se ottaa ihmisen haltuunsa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
xork
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Pe Joulu 09, 2011 3:56 pm |
|
|
|
Sitä tarkoitinkin, että täytyy välittää vain itselle keskeisistä asioista. Muista asioista tulisi olla välinpitämätön.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
deezee
|
Viestin otsikko: Re: Liiallinen huolehtiminen Lähetetty: Pe Joulu 09, 2011 4:20 pm |
|
|
xork kirjoitti: Sitä tarkoitinkin, että täytyy välittää vain itselle keskeisistä asioista. Muista asioista tulisi olla välinpitämätön. En ole edelleenkään samaa mieltä.  Itselle keskeisistä asioista huolehtiminen teki minusta hermoraunion. Siihen pätee sama juttu kaikkeen huolehtimiseen: pitää oppia sanomaan " ei!" silloin kun huolehtiminen ei auta (eli yleensä melkein aina).
|
|
| Ylös |
|
 |