Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Su Touko 27, 2012 11:46 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Ällöttääkö sinua katsoa saman sukupuolen homoilua?
Homoilu ällöttää 42%  42%  [ 64 ]
Ei homoilu ällötä, mutta ei kiehdokaan 40%  40%  [ 61 ]
Homoilu ällöttää, mutta oudolla tavalla myös kiehtoo 7%  7%  [ 11 ]
Homoilu ei ällötä lainkaan, pelkästään kiehtoo 11%  11%  [ 16 ]
Ääniä yhteensä : 152
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Miksi homoilu ällöttää?
ViestiLähetetty: Ma Syys 11, 2006 11:06 pm 
Poissa

Echi kirjoitti:

HYVÄ POINTTI??? Jesus Christ. Samumia ärsyttää se kun kaksi miestä hoitavat ihmissuhteita sen sijaan että he tekisivät kansantaloudelle hyödyllistä? Naiset eivät siis Samumin mielestä voi tehdä mitään kansantalouden hyväksi. Pahempaa idioottikommenttia ei voi olla olemassa.

Sarkasmii.

Mutt pakko myöntää, etten aatellu tota noin pitkälle.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Syys 11, 2006 11:14 pm 
Poissa

Peksu kirjoitti:

Nooh, ei kannata hermostua. Itse ainakin ymmärsin tuon niin, että siinä taisi olla vähän huumoria mukana, vai oliko?
(

Samumin kommentit johtuvat kylläkin rajoittuneesta älynkäytöstä, huumoria niistä saa hakea kirveen kanssa. Samum ei kylläkään ole ainut henkilö joka kirjoittaa tässä ketjussa roskaa. Mikäli haluatte kertoa oman henkilökohtaisen mielipiteenne homoudesta menkää Suomi24:lle. Tieteellinen lähestymistapa asian suhteen on tärkeää ettei koko keskustelu ajautuisi tälläiseen jauhamiseen, tätä kantaa edustavat esimerkiksi Juha ja Neonomide.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: homot
ViestiLähetetty: Ma Syys 11, 2006 11:21 pm 
Poissa

Arnold Goyakla kirjoitti:
Homot eivät ole suosittua metsästysseuraa, koska he eivät halua metsästää. He pysyttelevät mieluimmin leirissä korujaan kunnostaen ja naamaansa ehostaen. Normaali mies hyväksyy homon metsälle, jos homo vain haluaa liittyä porukkaan.

Jälleen yksi turha stereotypia.
Itse luultavasti kuuluisin tuohon koruja käyttävien homojen ryhmään satunnaisen tarkkailijan mielestä, kunnes mieltymyksistäni kysyttäisiin vaimoltani.
Toisaalta eräs ystäväni harrastaa mielummin seksiä miesten kuin naisten kanssa ja hän on ns Äijä (isolla Ä:llä tarkoituksella kirjoitettuna).
Eiköhän se ole enemmän kulttuurisidonnainen asia tuo homofobia ennemmin kuin jotain geeneihin kovakoodattua.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Syys 11, 2006 11:34 pm 
Poissa

Olen toisenlainen Anneli Tempakka, en kerro rakkaani kaipuusta mitään. En käden rajunhellän kosketuksesta, saati muusta, minkä vain Miehet voivat salata, aaargh!

Jos joku ei tiedä, että fin on sakko ja kalan evä, eikä suomalainen kulttuuritoimitus, kerääntyköön kerälle kanssani delirium clemensiin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 4:49 am 
Poissa

Jamaikalaiset reggae-artistit ovat tunnettuja, ei pelkästään homofobisuudestaan, vaan sanoituksistaan joissa kehotetaan pieksämään, ampumaan ja räjäyttämään homoseksuaaleja ja heittämään happoa heidän päälleen. Aika pellejengiä (tekevät kyllä pirun hyvää musaa).

Jamaikalla on tiukat lait ei-heteroseksuaaleja kohtaan. Jopa poliisit on silloin tällöin tavattu pamputtamassa homoseksuaaleja. Saatte itse päätellä, millä pampuilla.

Samum anker kirjoitti:
Itseäni homoilun näkeminen eklottaa koska siinä menee kahden miehen aika. Kun on naisen kanssa ei mene kuin yhden miehen aika ja se toinen mies voi sillä välin tehdä jotakin kansantaloudellisesti hyödyllistä esim. bisnestä.

Absurdiudessaankin tämä kommentti kierolla tavalla kiteyttää oman pointtini mahdollisesta miesten fyysisen läheisyyden vähenemisestä ja välineellistymisestä. Kun 'kansantalous' alkoi kasvaa, miesten välinen kilpailu kasvoi. Tämä osaltaan johti sitten 'homoilun' sorsimiseen.

Oma kehityksemme ei tosin välttämättä ole 'ainoa oikea'. Luin tässä illalla Sambia-nimisestä heimosta Papua Uusi-Guineassa, jossa työnjako ja sukupuolten olot olivat erittäin sukupuolittuneita, heimo oli hyvin sotaisa ja suorastaan äijämäisen maskuliininen. Kuitenkin heimon initiaatioriittimeininki (aikuistumis-/kypsymisrituaali) toimi kauniin homoseksuaalisen oppilas-opettaja -suhteen aloittajana. Yhteisössä uskottiin, että (huilumusiikin säestyksellä) aikuisten soturien munaa lutkuttamalla ja mällit nielemällä 'miehisyys' siirtyy myös jälkipolven nuorille miehille. Käytännössä kaikki yhteisön miehet alkoivat siis homostella hyväksi aikaa.

Samankaltaista menoa on rekisteröity monen tutkijan toimesta myös Melanesiassa. Radikaalia maskuliinisuutta, tosiaan.

Cain kirjoitti:
Eiköhän se ole enemmän kulttuurisidonnainen asia tuo homofobia ennemmin kuin jotain geeneihin kovakoodattua.

Tuo heimoesimerkkini ehkä osittain perustui sille, että naiset ja miehet olivat yhteisössä tiukasti eroteltuja. Kun naisten tuoksua tai visuaalisia ärsykkeitä ei päässyt näkemään(tms.?), niin ehkä homostelu siksikin sai tilaa kehittyä ihan yleiseksi (siis kaikkien toteuttamaksi) tavaksi asti? Antiikin Kreikassahan naiset olivat käsittääkseni samalla tavoin ihan omissa ympyröissään, joten sniffailu lienee ollut sielläkin hankalampaa. Toisin sanoen pöksyjen sniffailu tuli paljon vaikeammaksi. It would simply make sense.

Täällä joka tapauksessa kiinnostavia näkökulmia homofobiaan:

A component considered to play into homophobia, as considered by some theorists, such as Calvin Thomas and Judith Butler, is an individual's fear of being identified as homosexual him or herself.

This notion suggests that when expressing homophobic viewpoints and emotions, the individual who does so is not only expressing his thoughts as to homosexuals, but also actively attempting to distance himself from this category and attributed social status. Therefore, by distancing him or herself from the people in question, he/she is reaffirming his/her role as a heterosexual, within heteronormativity, and contributing to the avoidance of his/her potential labeling and consequent treatment as a homosexual.

This interpretation plays into notions of violent opposition to "the Other" as a means of establishing one's identity as part of the majority and therefore, validated by society. This concept is also recurrent in interpretations of racism and xenophobia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Homophobia

Kappas, Butler (vannoutunut lesbo itsekin) taas omistaa. :)

PS: Eli homofobian muodot ovat nyt vähintään sosiaalisesti konstruoituneita. Noihin queer-teoreettisiin tulkintoihin en ota niihin tutustumattomana kantaa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 7:45 am 
Poissa

Echi kirjoitti:
Samumin kommentit johtuvat kylläkin rajoittuneesta älynkäytöstä, huumoria niistä saa hakea kirveen kanssa.

Echi-ressukka on vieläkin minulle kitkerän kateellinen (tietää kyllä itse mistä). Jokainen täällä Echiä myöten tietää oikeasti että olen äärimmäisen sekä äly- että huumoripitoinen kirjoittaja joten siitä se. Kateellisten panettelut on aina jätetty omaan arvoonsa ja niin on viisainta tehdä nyttenkin.

Neonomide kirjoitti:
Oma kehityksemme ei tosin välttämättä ole 'ainoa oikea'. Luin tässä illalla Sambia-nimisestä heimosta Papua Uusi-Guineassa... [...] Yhteisössä uskottiin, että (huilumusiikin säestyksellä) aikuisten soturien munaa lutkuttamalla ja mällit nielemällä 'miehisyys' siirtyy myös jälkipolven nuorille miehille.

Voi silti olla ettei tuokaan käsitys ole oikea. Se voi olla jopa virheellinen. Myös muinaisilla spartalaisilla oli näitä homohommia: inttikaveri oli usein myös hinttikaveri. Kaiken kaikkiaan muinaisessa maailmassa homoilu on ollut hyvin yleistä ja naiset monesti pelkkiä lapsentekokoneita. Ei välttämättä mikään maailman paras ja tasa-arvoisin tapa hoitaa ihmissuhteita.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: homot
ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 9:28 am 
Poissa

Cain kirjoitti:
Arnold Goyakla kirjoitti:
Homot eivät ole suosittua metsästysseuraa, koska he eivät halua metsästää. He pysyttelevät mieluimmin leirissä korujaan kunnostaen ja naamaansa ehostaen. Normaali mies hyväksyy homon metsälle, jos homo vain haluaa liittyä porukkaan.

Jälleen yksi turha stereotypia.
Itse luultavasti kuuluisin tuohon koruja käyttävien homojen ryhmään satunnaisen tarkkailijan mielestä, kunnes mieltymyksistäni kysyttäisiin vaimoltani.
Toisaalta eräs ystäväni harrastaa mielummin seksiä miesten kuin naisten kanssa ja hän on ns Äijä (isolla Ä:llä tarkoituksella kirjoitettuna).

---

Montako metsästävää homoa tunnet? Oletko joskus nähnyt homon lähtevän metsästysleiristä metsälle tarkoituksena tappaa riistaa? Minä tunnen monta homoa, mutta kaikkien kiinnostukset pyörivät lähinnä vaatteiden, korujen, hiusten, ruoanlaiton ja sisustamisen ympärillä. Useimmilla minun tuntemillani homoilla on kyllä aseita, mutta he käyttävät niitä korujen tapaan ja sisustuselementteinä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 10:03 am 
Poissa

Kait se johtuu ihan vaan siitä, että se ei ole lisääntymisen kannalta hyväksi. Sekä tietysti ajatus kahden miehen välisestä yhdynnästä on kieltämättä "hieman" epämiellyttävää.

Minulla ei ole homofobiaa, mutta kieltämättä sellainen _luonnoton_ toiminta pistää miettimään.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 10:19 am 
Poissa

aha.. ettäkö luonnotonta seksiä on sellainen mikä ei tähtää lisääntymiseen... siispä ainoastaan miehen ja naisen välinen lisääntymiseen tähtäävä seksi on luonnollista , eikö?
Aika pervoja taidetaan olla valtaosa, tulee nimittäin ainakin itse harrastettua seksiä muutoinkin kuin lisääntymismielessä, ja epäilempä että moni muukin niin tekee.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 10:24 am 
Poissa

Synkh kirjoitti:
aha.. ettäkö luonnotonta seksiä on sellainen mikä ei tähtää lisääntymiseen... siispä ainoastaan miehen ja naisen välinen lisääntymiseen tähtäävä seksi on luonnollista , eikö?
Aika pervoja taidetaan olla valtaosa, tulee nimittäin ainakin itse harrastettua seksiä muutoinkin kuin lisääntymismielessä, ja epäilempä että moni muukin niin tekee.

Tarkoitin, että luonnotonta seksiä on kahden saman sukupuolen edustajan väliset hommat..

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 6:39 pm 
Poissa

Samum anker kirjoitti:
Echi kirjoitti:
Samumin kommentit johtuvat kylläkin rajoittuneesta älynkäytöstä, huumoria niistä saa hakea kirveen kanssa.

Echi-ressukka on vieläkin minulle kitkerän kateellinen (tietää kyllä itse mistä). Jokainen täällä Echiä myöten tietää oikeasti että olen äärimmäisen sekä äly- että huumoripitoinen kirjoittaja joten siitä se. Kateellisten panettelut on aina jätetty omaan arvoonsa ja niin on viisainta tehdä nyttenkin.

Huumori on yksi keino jolla vähätellään ongelmaa, se on yksi vaikuttamistapa muiden joukossa. Yhteiskunnallisista ongelmista, kuten naisten tai marginaaliryhmien syrjimisestä tehdään hyväksyttävää leikin varjolla. Mistään tosikkomaisuudesta ei ole kyse, homoviha on vieläkin vallassa oleva trendi, varsinkin venäjällä. Jos halutaan todella pohtia johtuuko asia psykologisista torjuntamekanismeista joista Freud mainitsi vai yhteiskunnallisista arvoista ja muista kulttuurisista vaikuttimista, niin esittämäsi kommentit häiritsevät asiakeskustelua.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 7:01 pm 
Poissa

Marsupilami kirjoitti:
Esim. "saatanat" on nimetty usein kilpailevan kulttuurin jumalien mukaan. Suomalainen perkele on (luultavasti) Ukko Ylijumalan toinen nimi, jolla kristinuskon tultua peloteltiin pakanuuden vaaroista.

Itse olen kuullut, että Perkele tahi Porkunas/Pörkunas olisi ollut balttilainen ukkosenjumala, eli, niin, Ukon toisintonimi. Saatanan etymologiaa en juuri tällä sekunnilla muista.

Tunne vihollisesi :wink:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2006 9:54 pm 
Poissa

Samum anker kirjoitti:
Neonomide kirjoitti:
Oma kehityksemme ei tosin välttämättä ole 'ainoa oikea'. Luin tässä illalla Sambia-nimisestä heimosta Papua Uusi-Guineassa... [...] Yhteisössä uskottiin, että (huilumusiikin säestyksellä) aikuisten soturien munaa lutkuttamalla ja mällit nielemällä 'miehisyys' siirtyy myös jälkipolven nuorille miehille.

Voi silti olla ettei tuokaan käsitys ole oikea. Se voi olla jopa virheellinen. Myös muinaisilla spartalaisilla oli näitä homohommia: inttikaveri oli usein myös hinttikaveri. Kaiken kaikkiaan muinaisessa maailmassa homoilu on ollut hyvin yleistä ja naiset monesti pelkkiä lapsentekokoneita. Ei välttämättä mikään maailman paras ja tasa-arvoisin tapa hoitaa ihmissuhteita.

Pahoittelen huolimatonta sanavalintaani. Tarkoitus ei suinkaan ollut arvottaa homofobian tai -fobiattomuuden muotoja suhteessa yhteiskuntarakenteisiin moraalisesti. Näkemykseni vain lähtee siitä, että homostelu ja siihen liitettävät tuntemukset ja käistykset värjäytyvät yhteisöllisten normistojen mukaan. Avoimeksi nyt jäänee mm. kysymys, miten paljon naisten läsnäolo vaikuttaa puhtaan ultimaattisella tasolla homofobisuuteen. Jos vaikutus on vähäisempi, niin naisten 'paikan' alisteisuus ei ole välttämättä järin itsestäänselvää.

Vaikkapa Jamaikalla ja Karibialla homojen sorsiminen pohjautuu vahvasti Raamatun tulkintoihin. Kuten osuvasti mainitsetkin, kasuaali tai rituaalinen homostelu ei välttämättä vaikuta mitään naisten kanssa vehtailuun; eiköhän sellaiseen ole tarpeeksi paineita monella tasolla joka tapauksessa.

anklebone kirjoitti:
Synkh kirjoitti:

Tarkoitin, että luonnotonta seksiä on kahden saman sukupuolen edustajan väliset hommat..

Riippuu täysin siitä, miten haluat itse määritellä luonnollisuuden. Kovin kaukaa haettu ajatus ei ole sekään, että kaikki mitä ihminen tekee, on 'luonnollista'. Miksei olisi?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 13, 2006 12:30 pm 
Poissa

Ei minullakaan ole homofobiaa,mutta pidäm homoja,lesboja,transuja,ym aivovammaisina.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 15, 2006 7:45 am 
Poissa

Pikku Gen kirjoitti:
Marsupilami kirjoitti:
Esim. "saatanat" on nimetty usein kilpailevan kulttuurin jumalien mukaan. Suomalainen perkele on (luultavasti) Ukko Ylijumalan toinen nimi, jolla kristinuskon tultua peloteltiin pakanuuden vaaroista.

Itse olen kuullut, että Perkele tahi Porkunas/Pörkunas olisi ollut balttilainen ukkosenjumala, eli, niin, Ukon toisintonimi. Saatanan etymologiaa en juuri tällä sekunnilla muista.

Tunne vihollisesi :wink:

Saatana tulee kreikan kielen vihollista merkitsevästä sanasta. Apostolit polottivat kreikkaa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]