Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: La Tammi 07, 2012 9:50 pm |
|
|
emp kirjoitti: Olisin paljon mieluummin juossut ympyrää 2 tuntia. Oletko sattumoisin autistinen tms? Asperger? jotain vikaa on jos haluaa mielummin pyöriä ympyrää 2 tuntia... Voin jo kuvitella kuinka hauskoja juhlia osaat järjestää. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
emp
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: La Tammi 07, 2012 10:00 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Oletko sattumoisin autistinen tms? Asperger? jotain vikaa on jos haluaa mielummin pyöriä ympyrää 2 tuntia... Voin jo kuvitella kuinka hauskoja juhlia osaat järjestää.  Ovatko kaikki pitkänmatkanjuoksijat autisteja, kun juoksevat ympyrää mieluumin kuin pelaavat lentopalloa? Juuri sain kiitosviestin yhdeltä vieraistamme uutenavuonna. Kehui vuolaasti, kuinka me osaamme saada ihmiset viihtymään. Mutta varmaan sinä, joka et koskaan ole minua edes tavannut ymmärrät paremmin... Mutta tämä alkaa kyllä olla jo varsin kaukana aiheesta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: La Tammi 07, 2012 10:04 pm |
|
|
emp kirjoitti: Juuri sain kiitosviestin yhdeltä vieraistamme uutenavuonna. Kehui vuolaasti, kuinka me osaamme saada ihmiset viihtymään. Ehkä se oli miehesi/muiden ansiota?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
emp
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: La Tammi 07, 2012 10:09 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Ehkä se oli miehesi/muiden ansiota? Miksi siis kiitokset osoitettiin minulle? Mutta hei - mitä välii, jos olisinkin ylen tylsä? Kunhan itse viihdyn itseni kanssa. Minähän se ainoa olen, joka on todella pääsemättömissä aina tässä seurassa. Te muut voitte mennä rukoilemaan lottovoiton puolesta jonnekin yhdessä, jos se on teistä hauskaa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: La Tammi 07, 2012 11:51 pm |
|
|
emp kirjoitti: Miksi siis kiitokset osoitettiin minulle? Vaikea sanoa, ehkä siksi koska teit ruoat? Ehkä kiitoksen antaja oli pääasiassa sinun kaverisi? Montakin mahdollisuutta muita kuin että sinä olisit yksinomaisesti ollut se viihdyttävä osapuoli... ei tarvitse aina heti ensimmäisenä ajatella itseään, juu nou.  Ja tuosta kilpailusta... tykkääthän sinä täällä foorumeilla kivasti kilpailla pelissä "kumpi on oikeassa"  että kyllä sitä kilpailuhalua sinultakin löytyy vaikket uskalla myöntää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Shriek
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 2:49 am |
|
|
qaz kirjoitti: Pitäisin ajatustani tyhmänä, jos muka pystyisin tekemään lapsia. Sitten jos ei lasta kuuluisi, niin kehenkä muuhun olisin pettynyt kuin itseeni. Että olisin odottanut sellaista tapahtuvaksi mistä on viisaampaa olla vain odottavalla asenteella liikkeellä. Muuta en nyt tähän keksi sulle enää sanoa. Jotkut kuvittelevat tulevansa tähän maailmaan valmiina. Heitä ei kiinnosta se, kuinka typeriltä heidän omat uskomuksensa muiden silmissä näyttävät. Pääasia on se, että kukaan ei saisi kiinnittää niihin mitään huomiota, kun he eivät itsekään kiinnitä. Valitettavasti siinä vaiheessa, kun tällainen henkisesti lapsi ihminen paskantaa housuun, kenelläkään muulla ei ole enää kivaa kuin henkilöllä itsellään. 
_________________ I could not bring / My passions from a common spring / From the same source I have not taken My sorrow; I could not awaken / My heart to joy at the same tone; / And all I loved, I loved alone.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
qaz
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 10:22 am |
|
|
Shriek kirjoitti: qaz kirjoitti: Pitäisin ajatustani tyhmänä, jos muka pystyisin tekemään lapsia. Sitten jos ei lasta kuuluisi, niin kehenkä muuhun olisin pettynyt kuin itseeni. Että olisin odottanut sellaista tapahtuvaksi mistä on viisaampaa olla vain odottavalla asenteella liikkeellä. Muuta en nyt tähän keksi sulle enää sanoa. Jotkut kuvittelevat tulevansa tähän maailmaan valmiina. Heitä ei kiinnosta se, kuinka typeriltä heidän omat uskomuksensa muiden silmissä näyttävät. Pääasia on se, että kukaan ei saisi kiinnittää niihin mitään huomiota, kun he eivät itsekään kiinnitä. Valitettavasti siinä vaiheessa, kun tällainen henkisesti lapsi ihminen paskantaa housuun, kenelläkään muulla ei ole enää kivaa kuin henkilöllä itsellään. -------- Kun lapsi on syntynyt, eikö se ole sinullekin itsestäänselvyys, että valmishan se on - ei sen perimässä enää tapahdu muutosta. Ei kiinnosta hyökätä uskomuksiasi vastaan, olet niiden suhteen oikeassa kaiken aikaa. Tuon - henkisesti lapsi - mielipiteen allekirjoitan. 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
emp
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 12:46 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Vaikea sanoa, ehkä siksi koska teit ruoat? En tehnyt. Lainaa: Ehkä kiitoksen antaja oli pääasiassa sinun kaverisi? Ei ollut. Lainaa: Montakin mahdollisuutta muita kuin että sinä olisit yksinomaisesti ollut se viihdyttävä osapuoli... Sekö saa ihmiset mielestäsi viihtymään, että ryhtyy "viihdyttämään"? Eikös silloin kannata mennä katsomaan vaikka jotain stand-up-koomikkoa? Kun ystävät kokoontuvat yhteen, ei minun mielestäni tarvita yhtä "viihdyttämään" heitä, vaan tarkoitus on saada aikaan sellainen tunnelma, jossa kaikki lopulta luovat sitä viihtymistä yhdessä. Ei vieraiden ole tarkoitus toimia isännän / emännän yleisönä. Itse en ainakaan viihdy tuollaisissa juhlissa. Lainaa: Ja tuosta kilpailusta... tykkääthän sinä täällä foorumeilla kivasti kilpailla pelissä "kumpi on oikeassa"  että kyllä sitä kilpailuhalua sinultakin löytyy vaikket uskalla myöntää. Kilpailla voi niin monella tavalla - ja myös itseään vastaan. Kyllähän myös ympyrää juoksemalla kilpaillaan jatkuvasti. Ei siihen tarvita palloa, ei edes joukkueita. Minähän jo sitäpaitsi itse nimesin tämän palstalla roikkumisen leikiksi. Leikkimielistä "kisaahan" täällä harrastetaan varsin paljon, vaikka joskus syntyy myös sellaista keskustelua , jossa itse asian yhdessä pohiminen on se olennaisempi juttu kuin voittaa sanasodassa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Shriek
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 3:32 pm |
|
|
qaz kirjoitti: Kun lapsi on syntynyt, eikö se ole sinullekin itsestäänselvyys, että valmishan se on - ei sen perimässä enää tapahdu muutosta. Ei kiinnosta hyökätä uskomuksiasi vastaan, olet niiden suhteen oikeassa kaiken aikaa. Tuon - henkisesti lapsi - mielipiteen allekirjoitan.  Ei se valmis ihminen vielä ole pitkään aikaan. Eläimillä, kuten myös ihmisillä, vastasyntynyt on kyvytön huolehtimaan itsestään. Jos tiedettäisiin, että lapsi on valmis, lapsia voitaisiin yhtä hyvin tehdä tehtailla liukuhihnalla tai kasvattaa kasvihuoneissa, eikä muilla ihmisillä olisi tässä prosessissa mitään merkitystä. En minäkään hyökännyt sinun uskomuksiasi vastaan. Yritin lähinnä selittää sinulle niistä ihmisistä, joilla sellainen tarve on.
_________________ I could not bring / My passions from a common spring / From the same source I have not taken My sorrow; I could not awaken / My heart to joy at the same tone; / And all I loved, I loved alone.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 4:16 pm |
|
|
emp kirjoitti: Kehui vuolaasti, kuinka me osaamme saada ihmiset viihtymään. emp kirjoitti: Miksi siis kiitokset osoitettiin minulle? emp kirjoitti: Sekö saa ihmiset mielestäsi viihtymään, että ryhtyy "viihdyttämään"? Ensiksi sanot että sinä viihdytit vieraita, sillä sinullehan ne kiitokset osoitettiin! Olit siis päätähti koko juhlissa. Sitten sanot ettet viihdyttänytkään ketään vaan jotenkin maagisesti vieraat viihtyivät ilman sinun panostasi, jolloin taas kysyn: miksi kiitokset osoitettiin sinulle, jos et kerran yhtään mitään tehnyt vieraiden viihdyttämiseksi? 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
emp
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 4:37 pm |
|
|
jogger kirjoitti: Ensiksi sanot että sinä viihdytit vieraita, sillä sinullehan ne kiitokset osoitettiin! Olit siis päätähti koko juhlissa. Sitten sanot ettet viihdyttänytkään ketään vaan jotenkin maagisesti vieraat viihtyivät ilman sinun panostasi, jolloin taas kysyn: miksi kiitokset osoitettiin sinulle, jos et kerran yhtään mitään tehnyt vieraiden viihdyttämiseksi?  Ymmärrätkö eron: a) luoda hyvät puitteet viihtymiselle b) viihdyttää esiintymällä? Itse en ainakaan viihdy juhlissa, joissa ainoa viihdyke on seurata "päätähden" esiintymistä. Haluan olla aktiivisena mukana, en yleisönä yhden hengen showlle. Jos haluan seurata esitystä, menen teatteriin, oopperaan, elokuviin tms. joissa esiintyjät ovat ammattilaisia. Amatöörinäyttelijöiden, koomikoiden tai wannabe-talkshow-isäntien yleisönä on tylsää, vaivaannuttavaa ja usein turhauttavaa olla. Useimmat ihmiset nauttivat, kun heitä kuunnellaan tai heistä ollaan kiinnostuneita. Vieraat viihtymään saava isäntä / emäntä saa toisilleen vieraammatkin juttelemaan keskenään, pitää huolta, ettei kukaan jää ulkopuoliseksi tai huomiotta, luo mukavat puitteet yhdessä ololle (ruokaa, juomaa, mukavia istuimia, sopivasti musiikkia, mahdollisesti alkukankeuden murtavaa pientä ohjelmaa jne.) Tai vaikka mukana oleville lapsille yhteistä tekemistä tai apua taaperon vahtimiseen, jotta vieraana olevat vanhemmat ehtivät muutakin kuin vahtia jälkikasvuaan. Mutta ehkä olet itse niin saamaton, ettet viihdy viihdyttämättä, et osaa keskustella muiden kanssa, et oikeastaan halua olla yhdessä, vaan mieluummin olet passiivisena ja ainoastaan vastaanottavana osapuolena, yleisönä? Meidän vieraamme vain eivät olleet tällaisia. Siksi heidän viihtymisekseen ei ollut viisasta ryhtyä keskipisteeksi, yhden miehen showksi. Ennemminkin piti päästää jokainen vuorollaan "estradille". Olen kyllä ollut sellaisissakin juhlissa, joissa vieraiden "tehtävänä" on kehua asuntoa, ruokaa ja isäntiä, kuunnella isännän monologia ja taputtaa ja nyökytellä sopivissa kohdissa samanmielisenä. Vieraanakin on tärkeä lähinnä silloin, jos on riittävän "hieno", jotta pönkittää isännän asemaa tai riittävän" erikoinen", jotta isännän laaja-alaisuus tulee todistetuksi. Vieraslista on oikeastaan isännän CV:n jatke. Not my kind of party.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
qaz
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 6:58 pm |
|
|
Shriek kirjoitti: Ei se valmis ihminen vielä ole pitkään aikaan. Eläimillä, kuten myös ihmisillä, vastasyntynyt on kyvytön huolehtimaan itsestään. Jos tiedettäisiin, että lapsi on valmis, lapsia voitaisiin yhtä hyvin tehdä tehtailla liukuhihnalla tai kasvattaa kasvihuoneissa, eikä muilla ihmisillä olisi tässä prosessissa mitään merkitystä.
En minäkään hyökännyt sinun uskomuksiasi vastaan. Yritin lähinnä selittää sinulle niistä ihmisistä, joilla sellainen tarve on. Joo, ovat siihen kyvyttömiä. Tarkoitan tuolla valmiilla lapsen luonnetta ja ominaisuuksia yms. Sen luonne ei sen elinaikana muutu, perimä on mitä on. Ja sen emo on myös mikä on. En usko muiden ihmisten loppujen lopuksi vaikuttavan lapsen kasvuprosessiin, paitsi fyysisessä mielessä. Se kasvaa luonteensa ja ominaisuuksiensa rajoissa omanlaisekseen. Esim. vanhempien syyttäminen on ajan haaskuuta tämänkin eläinlajin ollessa kyseessä. Ei ole kenenkään syy että ollaan mitä ollaan, korkeintaan elämää itseään kannattaa syyttää jos se jonkun mielestä jotenkin oloa plasebomaisesti helpottaa. Ahaa, tarkoitit sellaisia ihmisiä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
emp
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 7:08 pm |
|
|
qaz kirjoitti: Joo, ovat kyvyttömiä huolehtimaan itsestään. Tarkoitan tuolla valmiilla lapsen luonnetta ja ominaisuuksia yms. No kyllä sen lapsen äly esim. muotoutuu hieman erilaiseksi, jos se joutuu näkemään nälkää koko lapsuutensa verrattuna siihen, jos tarjolla on hyvää ravintoa optimaalisessa määrin. Taitaa lopullinen pituuskin hieman tuosta riippuen olla erilainen. Luulen myös, että lapsesta ei ominaisuuksistaan ja perimästään huolimatta tule huippuviulistia, jos hän ei koskaan harjoittele viulunsoittoa, vaikka hänellä geneettisesti olisi siihen kaikki edellytykset. Mutta ehkä olen väärässä ja kaikki huippuviulistin geeneillä varustetut myös ovat huippuviulisteja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 7:39 pm |
|
|
emp kirjoitti: jogger kirjoitti: Ensiksi sanot että sinä viihdytit vieraita, sillä sinullehan ne kiitokset osoitettiin! Olit siis päätähti koko juhlissa. Sitten sanot ettet viihdyttänytkään ketään vaan jotenkin maagisesti vieraat viihtyivät ilman sinun panostasi, jolloin taas kysyn: miksi kiitokset osoitettiin sinulle, jos et kerran yhtään mitään tehnyt vieraiden viihdyttämiseksi?  Ymmärrätkö eron: a) luoda hyvät puitteet viihtymiselle b) viihdyttää esiintymällä? Itse en ainakaan viihdy juhlissa, joissa ainoa viihdyke on seurata "päätähden" esiintymistä. Haluan olla aktiivisena mukana, en yleisönä yhden hengen showlle. .... *blabla* .... En missään vaiheessa väittänyt että "viihdyttäminen" tarkoittaa esiintymistä.  keksit ihan itse tuon sanan suuhuni (taas)... minulle sana "viihdyttää" voi tarkoittaa ihan mitä tahansa, ei pelkästään stand-up koomikkoja... "päätähti" nyt oli sarkastinen kommentti sinun herkkämielistä uskoasi sitä kohtaan että juuri sinun takia juhlat onnistuivat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
emp
|
Viestin otsikko: Re: Millainen ihminen on synyessään? Lähetetty: Su Tammi 08, 2012 7:44 pm |
|
|
jogger kirjoitti: En missään vaiheessa väittänyt että "viihdyttäminen" tarkoittaa esiintymistä.  keksit ihan itse tuon sanan suuhuni (taas)... minulle sana "viihdyttää" voi tarkoittaa ihan mitä tahansa, ei pelkästään stand-up koomikkoja... "päätähti" nyt oli sarkastinen kommentti sinun herkkämielistä uskoasi sitä kohtaan että juuri sinun takia juhlat onnistuivat. No sinun väitteesi taisi olla, että minun järjestämissäni juhlissa on taatusti tylsää. Kun sitten kerroin, ettei vieraan lausunnon mukaan näin ollut, ryhdyit tähän ihme marmatukseen joka on kyllä niin totaalisen OT kuin vain voi olla. Sovitaan vaikka niin, että niissä juhlissani oli tavattoman tylsää ja kaikilla toosi ikävää erityisesti minun takiani. Muutenkin olen tosikko ja tylsimys, joka edes lapsena ei koskaan osannut leikkiä. Kerropas vielä, miten tämä todistaa, että kaikki ovat taikauskoisia.
|
|
| Ylös |
|
 |