Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: La Tammi 21, 2012 5:33 pm |
|
|
kurremus kirjoitti: ja sitten se toinen taso on esim. langattoman tietoliikenteen aiheuttamaa värähtelyä? mistä tasoista puhut? ja tuskinpa on langattoman tietoliikenteen seurausta... kun kohinan taso on aina pysynyt samana vaikka langaton liikenne on kasvanut varmaan miljoonakertaiseksi siitä ajasta kun ensimmäisen kerran havahduin tuohon. John Carter kirjoitti: Ilmastointi liian kovalla? ei minulla ole ilmastointia... voisitteko lopettaa nämä "hauskat" kommentit jo? 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
John Carter
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: To Tammi 26, 2012 8:10 pm |
|
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 2:08 pm Viestit: 3478 Paikkakunta: Paratiisi
|
|
Ei ollut tarkoitus loukata, sillä joudun työni vuoksi asustelemaan aika paljon hotelleissa, joissa ilmastointi on joskus aika voimakas automaattisesti, eikä ilmastoinnin voimakkuutta pysty aina säätämään tai kokonaan sammuttamaan, vaikka haluaisikin. Joskus koko yön kestänyt kova ilmastoinnin humina soi korvissa vielä seuraavana päivänäkin.
_________________ " Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Paul M
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: To Tammi 26, 2012 9:45 pm |
|
|
|
Puoliso on nukkunut vieressäni 33 vee. Huomaa selvästi miten kohina vaimenee, kun tuo poistuu askareisiin aamulla. Kohinan vaimentuminen johtaa usein viikonloppuisin muutaman tunnin nukahtamiseen. Työpäivinä ei voi muuta kuin nousta. Siinä ollaan siis jossain yhteisessä kohinassa, koska puolison puuttuminen siitä viereltä olisi kauhistus.
_________________ edit: käännetty ¿ oikein päin ------------------------------------- Hiilinieluexpertti
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Reifengas
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: La Tammi 28, 2012 12:01 am |
|
|
|
Kohinan näkeminen on tervettä. Lumihanki on valkoista kohinaa.
Kuulenkin kohinaa, ikävä kyllä, ainakin 30 dB tinnittää koko ajan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Felis catus
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: La Tammi 28, 2012 6:31 pm |
|
|
Näen kohinaa. Kyseessä on ns. visual snowing ilmiö. Kohinan lisäksi ilmiöön liittyy näkökentässä satunnaisia valovälähdyksiä, jälkikuvia, sekä langanpätkiä ja pisteitä. Kohina tuli itselläni joskus vuonna 2001 tai ainakin silloin pistin sen merkille. Kohinan aiheuttajaksi olen kuullut lukuisia eri syitä, esim. veren valkosolut, atopia, tietyt hermoreseptorit eivät reagoi enää ärsykkeisiin, kyynelnesteen koostumus muuttunut. Aiheesta ei ole vissiin tehty kauhesti tutkimusta. Kerran kävin kohinan takia silmäsairaalassa, eivätkä siellä osanneet antaa selitystä asialle. http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_snowLinkissä on esimerkki kuva, miltä se näyttää. EDIT: Ks. myös tämä http://en.wikipedia.org/wiki/HPPD
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: La Tammi 28, 2012 7:09 pm |
|
|
Kiva! löytyi tuollekkin "selitys" wikipediasta. Tässä siis se kohina mikä näkyy erityisesti pimeässä huoneessa ollessaan:  Ja tuo kohina ei muuten ole valkosoluista, mutta kuten tuossa aikaisemmin epäilin tuota toista "kohinaa" jota näen, niin se on tätä: http://en.wikipedia.org/wiki/Blue-sky_sprites näemmä. Jännä miten noinkin pieniä osia voi ihmissilmä nähdä! Tässä selitys isompiin "soluihin" näkökentässä: http://en.wikipedia.org/wiki/Floater
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Rousseau
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: La Tammi 28, 2012 11:42 pm |
|
|
|
"Roskat" näkökentässä lukemani/kuulemani mukaan hyvänlaatuisina ollessaan ovat lasiaissamentumia ja muistikuvani mukaan likinäköiset näkevät niitä suuremmalla todennäköisyydellä. Itse olen nähnyt lapsesta asti, joskin silmälasit sain vasta murrosikäisenä.
Tuo lumisadekohinakin on tuttua, joskus kun olen oikein väsynyt, ihan kertakaikkisen tiltissä, näen lievänä tuota ympäristössäni.
Tarkemmin kun ajattelin niin on oikeastaan joskus myös "tunto"kohinaa, eli on kuin olisi jonkinlainen pieni sähkövirta kehossa päälle kytkettynä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jogger
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 12:24 am |
|
|
Rousseau kirjoitti: "Roskat" näkökentässä lukemani/kuulemani mukaan hyvänlaatuisina ollessaan ovat lasiaissamentumia ja muistikuvani mukaan likinäköiset näkevät niitä suuremmalla todennäköisyydellä. Itse olen nähnyt lapsesta asti, joskin silmälasit sain vasta murrosikäisenä. Niin, tuo on englanniksi "floater" kuten tuossa linkissä minkä annoin. Minulla on hyvä näkö molemmin puolin (lähi ja kauko) ja näen nuo "solut" helkutin tarkasti. Ehkä se on taitolaji? Rousseau kirjoitti: Tuo lumisadekohinakin on tuttua, joskus kun olen oikein väsynyt, ihan kertakaikkisen tiltissä, näen lievänä tuota ympäristössäni. Etkö muka näe tuota normaalitilassa silmät kiinni (tai auki) pilkkopimeässä huoneessa?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 12:56 am |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14898 Paikkakunta: Oulu
|
|
Jos ihminen ei näe kuule tai tunne kohinaa on hän melko varmasti aivokuollut. Eri asia tietysti on ne jotka omien sanojensa mukaan suorittaa ko. hommat kirkkaasti ilman kohinoita. Niitä kutsutaan valehtelijoiksi. Ne ei erota kohinaa informaatiosta ja siksi ne on usein hieman pölvästejä.
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Rousseau
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 1:47 am |
|
|
jogger kirjoitti: Rousseau kirjoitti: Tuo lumisadekohinakin on tuttua, joskus kun olen oikein väsynyt, ihan kertakaikkisen tiltissä, näen lievänä tuota ympäristössäni. Etkö muka näe tuota normaalitilassa silmät kiinni (tai auki) pilkkopimeässä huoneessa? Njaa, voipi olla. Mutten ehkä ihan yhtä vahvana kuin tuossa taaempana olevassa kuvassa. Väsyneenä sensijaan voin nähdä maailman "kiehuvan" voimakkaammin kuin em. kuvassa. Taitaa nuo kaikenlaiset kohinat, olivat näkö-, kuulo- tai tuntohavaintoja olla niin jokapäväisiä juttuja että niitä pitää oikein miettiä normaalitilassa ollessaan että huomaa että kappas onhan näitä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Näetkö/kuuletko/tunnetko kohinaa? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 1:54 am |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14898 Paikkakunta: Oulu
|
|
Laittakaa silmät kiinni ja niin paljon tavaraa silmien eteen että varpilla ei näy läpi. Näkyykö eioota? Ei näy. Ei ole mattamustaa. Kohinaa on.
Menkää vaikka musiikkistudioon pehmustettuun huoneeseen. Oma verenkierto ja suolisto kuuluu mutta kuuluu paljon muutakin. Suhinaa.
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |