Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Zaibowski
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 3:02 pm |
|
|
kytoann kirjoitti: Kyllä se laman aika monille syrjäytyneille ja pitkäaikaistyöttömille oli mielenterveydellisesti helpottavaa. Työttömiä oli niin paljon, yleisesti myönnettiin, että suurin osa ilman omaa syytään. Työttömyys ei ollut häpeä, ainakaan suuri. No ei kai nykyaikana ole mikään häpeä, että on työtön, huono-osaisuus tutkitusti periytyy kuten hyväosaisuuskin, siihen ei paljon lama vaikuta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
pinklin
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 3:41 pm |
|
|
Carloz kirjoitti: emp kirjoitti: Piti konsensuksen ja myötätunnon nimissä ripotella tuhkaa päälleen, kulkea kirpputorivaatteissa ja harrastaa kierrätystä sekä aina sään jälkeen voivotella työttömyyttä, talousahdinkoa ja kipeitä leikkauksia. "Iiro karsii, lapset kärsii". Ja "Suomen markkaa ei devalvoida", sanoi Iiro topakasti. Oliko ihan jo seuraava päivä kun markka devalvoitiin?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tiäremiäs
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 4:38 pm |
|
|
|
90-luvun laman aikana 10 tuhatta teki itsemurhan, en tiedä pitääkö paikkansa mutta muistan televisiosta näin kuulleen.
Eli eipä ole tietoa tekikö vai ei, antakaa lähdeviitteitä jos löytyy.
_________________ http://twitter.com/aimo666
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Bushmaster
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 5:07 pm |
|
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:37 pm Viestit: 2783 Paikkakunta: Internets
|
|
Jos itsemurhan tekee noin 1000 henkeä vuodessa, tekee 90-luku tilastollisesti noin 10 000.
Olen huomannut, että tietynlainen valittamisen henki tarttuu herkästi. Ihmisillä on kuitenkin enemmän käyttöpääomaa kuin koskaan ennen, samoin terveys, turvallisuus ja elintaso ovat korkeampia kuin koskaan, mutta silti monille valittaminen tuntuu olevan jonkin sortin itseisarvo. Monet sukulaisetkin valittavat valittamisesta päästyään, miten kaikki on niin hirveän kallista, hinnat nousevat ja jäkä jäkä. Jostakin syystä minä pystyn silti elämään korkeatasoisemmin kuin he, vaikka minulla on vielä tällä hetkellä pienemmät tulotkin kuin heillä. Taloudenhallinnan perusteet olisi ihan hyvä osata..
_________________ SCINET - SCIENTIA EST POTENTIA
Bushmaster kirjoitti: Minä olen aina oikeassa ja silloin kun olen väärässä se johtuu siitä että joku muu on antanut minulle väärää informaatiota.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Itämaan Viisas
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 5:07 pm |
|
|
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=suo00029"Itsemurhien määrä ja yleisyys väestössä ovat kasvaneet jaksoittain koko sodanjälkeisen ajan. Nopeimmin itsemurhakuolleisuus kasvoi 1950-luvulla ja pitkähkön tasannevaiheen jälkeen 1980-luvulla. Kielteisen kehityksen huippu saavutettiin taloudellisen nousukauden lopussa vuonna 1990, jolloin Suomessa tehtiin kaikkiaan 1 520 itsemurhaa (kuva 1). Sen jälkeen itsemurhakuolleisuus on pienentynyt lähes 30 %, ja vuonna 2002 enää 1 095 suomalaista kuoli itsemurhaan. Kuitenkin itsemurhat aiheuttavat edelleen lähes kolme kertaa niin paljon kuolemia kuin esimerkiksi tieliikenneonnettomuudet. 1990-luvulla itsemurhat vähenivät etenkin miesten keskuudessa, mutta vuonna 2002 miesten itsemurhien määrä (824) oli edelleen kolminkertainen naisiin (271) verrattuna." Eli piikki oli 1990 jolloin 1520 itsemurhaa eli voi olla aika lähellä tuo 10 000 veikkaus..
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kampasimpukka
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Tammi 29, 2012 5:08 pm |
|
|
pinklin kirjoitti: Carloz kirjoitti: emp kirjoitti: Piti konsensuksen ja myötätunnon nimissä ripotella tuhkaa päälleen, kulkea kirpputorivaatteissa ja harrastaa kierrätystä sekä aina sään jälkeen voivotella työttömyyttä, talousahdinkoa ja kipeitä leikkauksia. "Iiro karsii, lapset kärsii". Ja "Suomen markkaa ei devalvoida", sanoi Iiro topakasti. Oliko ihan jo seuraava päivä kun markka devalvoitiin? Tais tulla ekat uutiset jo jokusen tunnin jälkeen .. Voi sitä kiroilun määrää .. huh.
_________________ Tosi hyvä juttu.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
JuurikinNiin
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Helmi 05, 2012 12:35 am |
|
|
|
No en minä ainakaan ollut.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
barbababa
|
Viestin otsikko: Re: Olivatko Ihmiset mieleltään terveempiä 90 luvulla? Lähetetty: Su Helmi 05, 2012 1:04 am |
|
|
|
Mitenköhän tilastointi noiden itsemurhien osalta on muuten vuosien saatossa muuttunut? Päätyvätkö tasoristeykseen parkkeeranneet tai rekkaa päin ajaneet komistamaan tilastoja jos eivät jätä viestiä jälkeensä?
|
|
| Ylös |
|
 |