Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 12:05 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 304 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ryyppyputken vaikutukset liioiteltuja?
ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 7:20 pm 
Poissa

emp kirjoitti:
Muut ihmiset kyllä näkevät heidät kaukana ihanteesta. He eivät näe itseään sellaisena kuin he ovat, vaan edelleen luurangonlaihoinakin pitävät peilikuvaansa läskinä.

-vaaditaanko taudin diagnoosiin vääristynyt omakuva?
Entä jos ihminen ei vain ole tyytyväinen näkemäänsä ja antaa piut paut "yleisille ihanteille"(mallimitat ym ym) vaikka näkee itsensä sellaisena ja yksinkertaisesti HALUAA NÄYTTÄÄ LUURANGON LAIHALTA,onko se silloin sairaus?
Voidaanko ihminen määrittää sairaaksi sen perusteella että haluaa näyttää joltain joka ei ole yleisesti kovin ymmärrettyä?Ei kai ihmistä voida pakottaa tavoittelemaan "juuri oikeaa ihannetta"?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:01 pm 
Poissa

tietää kirjoitti:

Olisiko tämä RaahenTiikeri alan miehiä? Empatiaa ei juuri näy.

RaahenTiikeri nyt ylipäätään ei näytä hyväksyvän ajattelussaan mielensairauksia sairauksiksi, etenkään jos ne on omalla toiminnalla aiheutettu.

Typerä ajattelutapa tietenkin, mutta oletettavasti ko. henkilö ei ole minkäänlaisessa vastuullisessa asemassa päättämässä näiden ihmisten puolesta mitään. Toivottavasti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:06 pm 
Poissa

RaahenTiikeri kirjoitti:
emp kirjoitti:
Muut ihmiset kyllä näkevät heidät kaukana ihanteesta. He eivät näe itseään sellaisena kuin he ovat, vaan edelleen luurangonlaihoinakin pitävät peilikuvaansa läskinä.

Entä jos ihminen ei vain ole tyytyväinen näkemäänsä ja antaa piut paut "yleisille ihanteille"(mallimitat ym ym) vaikka näkee itsensä sellaisena ja yksinkertaisesti HALUAA NÄYTTÄÄ LUURANGON LAIHALTA,onko se silloin sairaus?

Kun se aiheuttaa henkilön terveydelle vakavia haittoja ja johtaa ilman hoitoa kuolemaan, eikä henkilö itse mahda sille tietyn rajan ylitettyään enää mitään, niin tietenkin se on sairaus. Aikuisten oikeasti se on sairaus jo paljon ennen tuota ääripistettä. Kyseessä on vääristymä minäkuvassa ja todellisuudentajun katoaminen, eli se on mielisairaus ja sellaisena sitä myös hoidetaan.

Kysyit onko itsemurha sairaus. Ei varmastikaan kategorisesti ole, mutta siihen johtavat syyt voivat olla.

Olet ilmeisesti ihminen, joka uskoo kaikkien ihmisten olevan tismalleen samanlaisia kuin sinä itse. Noh, onneksi noin ei ole.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:19 pm 
Poissa

Voi uittu mitä idiootteja. Kyse ei ole psykoosista. Anorektikko ei näe itseään läskinä. Oletteko koskaan törmänneet anorektikkoon? Muutenkin kuin ohimennen? Paljon olette lukeneet aiheesta?

Anoreksialle ei mahda kukaan muu kuin henkilö itse.
Kyse on obsessiivis-kompulsiivisesta häiriöstä, koska anoreksiassa on obsessio ja kompulsio.

Pysyvä käyttäytymismalli joka on keskittynyt järjestykseen, täydellisyyden tavoitteluun, sekä mielen että ihmissuhteiden kontrollointiin, joustavuuden, avoimuuden sekä tehokkuuden kustannuksella, alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi vähintään neljä tai useampaa seuraavaa:

(1) Syventynyt yksityiskohtiin, sääntöihin, listoihin, järjestykseen, organisaatioon, tai kaavioihin siinä laajuudessa että toiminnan pääasiallinen tarkoitus menetetään
(2) Osoittaa täydellisyyden tavoittelua joka heijastuu tehtävien valmiiksi saamiseen (esim. ei saa projektia valmiiksi koska hänen liian tiukkoja vaatimuksiaan ei saavuteta)
(3) Kohtuuttoman omistautunut työlle ja tuottavuudelle vapaa-ajan harrastuksien ja ystävien kustannuksella (lukuunottamatta selvää taloudellista pakkoa)
(4) Ylitunnontarkka, pikkutarkka, ja joustamaton moraalisissa, eettisissä sekä arvokysymyksissä (lukuunottamatta kulttuuriin tai uskontoon kuuluvaa samaistumista)
(5) Kyvytön heittämään pois loppuunkäytettyjä tai hyödyttömiä tavaroita jopa silloin kun niillä ei ole tunnearvoa
(6) Haluton jakamaan tehtäviä tai työskentelemään toisten kanssa elleivät he alistu tekemään niitä täsmälleen hänen tavallaan
(7) Omaksunut saidat kulutustottumukset sekä itseään että toisia kohtaan; näkee rahan jonain jota pitää kerätä varastoon tulevia katastrofeja varten
(8) Vaikuttaa jäykältä ja uppiniskaiselta

http://myrskykari.tripod.com/psykiatria ... vinen.html

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:27 pm 
Poissa

Niin sen alkoholismin IDC-luokitus on vissiin F10.2.

Itsekin olen rippuvainen ja joskus viina ottaa vallan niin että kaikki muu unohtuu. Kaikki se onni mikä mulla on kun vihdoin mulla on mahkut selvitä tästä elämästä ilman sillanalusöitä ja korvikeviinoja. Vaikka nyt on tullu meininkeihin voimakas tekijä joka jatkuvasti passiivisesti ja myös tarvittaessa akiivisesti estää mua toimimasta päässäni olevan häiriön aiheuttamien toimintamekanismien mukaan mä saatan vetää vielä lisääkin esteistä huolimatta. Silläkin riskillä että menetän paljon tärkeää. Niin paljon että jäljelle jää minä pullo ja kylmyys.

En mä sitä halua. Mutta...

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:34 pm 
Poissa

Ja viimeinen asia jota pakko-oireiselle tulee tehdä, on antaa valtaa. Siis ihan viimeinen asia on kiertää kaikkien elämä sen (OCD:n) ympärille. Kyse on coping-mekanismista joka pitää korvata paremmilla.

Uskokaa tai älkää, niin kaikki se huomio vain motivoi. Tyypillistä neuroottisille defensseille.

Ei ole olemassa mitään universaalia logiikkaa, vaan aivot maksivoivat tahdon sanelemana euforian joka hetki.

Heitä joku 10 vuodeksi pimeään huoneeseen ja hae se sieltä, niin kuulet aika jänniä teorioita aika jännistä asioista, eikä kyse ole edes psykoosista.

Viimeksi muokannut jees päivämäärä Pe Helmi 10, 2012 9:46 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:38 pm 
Poissa

Moikka kirjoitti:
Minä ja 3 kaveria ollaan nyt juto viikko putkeen mallasta ja viinaa, ja eilen lopetettiin.Aina kuulee että jos on ryyppyputki päällä, niin näkee harhoja tms.Meistä kolmesta ei kellään näy harhoja kun nyt eilen lopetettiin juominen. Ollaanko me ainutlaatuisia tapauksia, vai miksi meillä ei suurempia vaikutukisa henkisellä puolella ilmene?

Jos ei ole rahasta kiinni, niin ei kai sitä krapulaa tulee koskaan?

Ei ole rahasta kiinni!

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:44 pm 
Poissa

Hei RaahenTiikeri! En tiä huomasitko mutta mä kysyin tämmöstä sulta pari päivää sitten joskus.

CE-hyväksytty kirjoitti:
Ovatko muuten heroinistit sun mielestä terveitä?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 9:55 pm 
Poissa

CE-hyväksytty kirjoitti:
Hei RaahenTiikeri! En tiä huomasitko mutta mä kysyin tämmöstä sulta pari päivää sitten joskus.

CE-hyväksytty kirjoitti:
Ovatko muuten heroinistit sun mielestä terveitä?

Voi olla, jos on terve heroinisti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 10:51 pm 
Poissa

Riippuu onko heroinistin tavoitteet äärettömyy.. huomisessa. Siinä ei auta kuin kompleksianalyysi.

Ihminen voi olla idiootti vaikka kaikki todisteet puhuisivat sitä vastaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 8:22 am 
Poissa

Aweb kirjoitti:
Kun se aiheuttaa henkilön terveydelle vakavia haittoja ja johtaa ilman hoitoa kuolemaan, eikä henkilö itse mahda sille tietyn rajan ylitettyään enää mitään, niin tietenkin se on sairaus. Aikuisten oikeasti se on sairaus jo paljon ennen tuota ääripistettä.

-mutta jos henkilö ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa päättää,että haluaa näyttää luurangolta,eikä koe olevansa onnellinen kuin luurangon näköisenä,niin muuttuuko tila sairaudeksi sillä hetkellä,kun toiminta(syömättömyys)alkaa uhata hänen terveyttään?Vai muuttuuko tila sairaudeksi jo aiemmin?Eli henkilön haluttua asiaa,joka ei sairaustirehtöörin mielestä ole oikein?

Onko rekkamiehet sairaita,kun he ylittävät vuorokaudessa tietyn ajotuntimäärän,joka on katsottu heille itselle ja sivullisille uhaksi,mutta terveitä minuuttia ennen tuota ylitystä?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 8:36 am 
Poissa

Lopeta tuo paskanjauhanta. Saako toisten sairas käytös seisomaan vai hyväksikäytätkö jotakuta. Olen muuten nähnyt kaltaisiasi "Ymmärtäjiä".

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 10:56 am 
Poissa

RaahenTiikeri kirjoitti:
Voidaanko ihminen määrittää sairaaksi sen perusteella että haluaa näyttää joltain joka ei ole yleisesti kovin ymmärrettyä?Ei kai ihmistä voida pakottaa tavoittelemaan "juuri oikeaa ihannetta"?

Sinä itse ehdotit, että anorektikot tavoittelevat tietynlaisen ihanteen mukaista vartaloa.
Lainaa:
Siltäkö osin,että ihminen haluaa itselleen tietynlaisen ihanteen mukaisen vartalon vai siltä osin,mitä tuon vartalon tavoittelemisen sivuvaikutukset ovat?

Tuskinpa jokaisen oma yksilöllinen maku asiassa on tietynlainen ihannevartalo. Silloinhan se ihanne nimenomaan ei ole tietynlainen, vaan jokin tyystin yksilöllinen. Jopa yleisesti huonosti ymmärretty tavoite - joka lisäksi sattuu olemaan hengenvaarallinen.

Jos et siis tarkoitakaan, mitä sanot, niin miksi sanot niin? Vai onko käsityksesi anoreksiasta vain sellainen sopivasti tilanteen mukaan muuttuva, kunhan saat olla eri mieltä sitä, mikä on sairaalloista ja mikä ei?

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 11:12 am 
Poissa

jees kirjoitti:
Voi uittu mitä idiootteja. Kyse ei ole psykoosista. Anorektikko ei näe itseään läskinä. Oletteko koskaan törmänneet anorektikkoon? Muutenkin kuin ohimennen? Paljon olette lukeneet aiheesta?

Ei ole psykoosi. Psykoosissa se todellisuuden vääristyminen on heiman toisenlaista. Tosin psykoosikaan ei ole aina samankaltaista, vaan siinä on huomattavaa vaihtelua ja se voi olla sellaisen pakkohoitoa vaativan tilan lisäksi myös jopa ulkopuolisilta - jjopa perheenjäseniltä ja läheisiltä - täysin piiloon jäävää ja ulospäin huomaamatonta. Psykoottisiksi oireiksi kutsutaan yös huomattavasti vähäisempiä todellisuuden vääristymisen hetkiä kuin täyspimahdusta, jollaiseksi sen useimmat tuntuvat käsittävän.

Tunnen ja olen tavannut muutamiakin anorektiokoita. Itse asiassa erilaiset syömishäiriöt ja anoreksiakin ovat omalla alallani varsinainen vitsaus.

Todellisuuden vääristymiseksi kutsutaan sitä, jos näkee todellisuuden kaikista muista hyvin poikkeavasti. Sanoisin, että anorektikko kyllä näkee oman kehonsa muista poikkeavasti, jos hän pitää liiallisena elopainona sellaista määrää, joka ulkopuolisten silmissä näyttää sairaalloisen laihalta. Mutta toki myös anoreksiassa käsittääkseni itse syömättämyys ja syömisen kontrollointi tuottaa jonkinlaista "tyydytystä". Eli pelkkää oman ulkomuodon tarkastelua sairaus ei ole - ei ehkä edes pääasiassa. Kontrollointi on varmasti se olennaisempi juttu.

Mutta kyllä kai se on todettu aika vakuuttavasti, että anoreksian laukaisee usein mm. harrastus, jossa laihuus on tavoite ja ansio. Jossain muussa ympäristössä se kontrollointi saattaisi suuntautua muihin asioihin kuin juuri syömiseen. Itse olisin myös taipuvainen sisällyttämään tähän kehonkuva -käsitteeseen myös kehon toiminnallisena kokonaisuutena, en pelkkänä ulkomuotona. SE on anorektikolla vääristynyt - mikäli ei edusteta sitä näkemystä, että yleensäkään oikeastaan mitään ei voida sairaalloiseksi tai vääristyneeksi kutsua, vaan kyse on aina mielipiteistä. Silloin jopa itsemurha on vain yksilöllinen valinta, masennus vain tapa nähdä asiat synkästi - ja psykoottisetkin vain hahmottavat maailman omalla tavallaan ja heidän maailmassaan nurmikolla nyt vain hyppii vihreitä pikku-ukkoja. Silloin tosiaan voidaan väittää, että anorektikoiden nyt vain ei tee mieli syödä.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Helmi 11, 2012 11:47 am 
Poissa

emp kirjoitti:
Todellisuuden vääristymiseksi kutsutaan sitä, jos näkee todellisuuden kaikista muista hyvin poikkeavasti. Sanoisin, että anorektikko kyllä näkee oman kehonsa muista poikkeavasti, jos hän pitää liiallisena elopainona sellaista määrää, joka ulkopuolisten silmissä näyttää sairaalloisen laihalta.

Ei välttämättä. Hän voi nähdä itsensä hyvin alipainoisena suhteessa muihin, mutta ylipainoisena suhteessa ihanteeseensa. Tällöin ruumiinkuva on täysin realistinen; ihanne sen sijaan poikkeava. Ruumiinkuva on vääristynyt, jos anorektikko kokee reilusta alipainosta huolimatta olevansa keskimääräistä lihavampi.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 304 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]