Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
DedMoroz
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Su Kesä 28, 2009 1:38 pm |
|
|
Cubemon kirjoitti: Nyt kun latelet näin tarkat vaatimukset pöytään, niin joku aivan varmasti kasvattaa miittiin pitkät hiukset, farkut, bootsit ja valkoisen puuvillapaidan. Kui puuvillapaitaa ja bootseja kasvatellaan Tuli kyllä mieleen, että onko tuossa nyt sitten miittipukukoodi miehille Mutta joo, mun unien takia ei kannata panostaa yhtään mihkään. Uniahan ne vain on 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
pinklin
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 12:04 am |
|
|
|
Nainen oli kuollut. Hänen ruumiinsa oli oppilaitoksen käytävän lattialla. Kuollut oli nimeltään (en voi kirjoittaa nimeä, koska googlattuani näin, että on olemassa ihminen, jolla on samat etu ja sukunimi kuin uneni päähenkilöllä). Paikalla olleet ihmiset seisoskelivat ja kävelivät välinpitämättömän näköisinä. Oli selvää, että nainen oli tapettu, vaikka verta ei näkynytkään.
Unien tulkitsijoilta lukemani perusteella tiedän, että unessa esiintyvät ihmiset kuvaavat unennäkijää itseään. Olenkin erityisesti vaikeista asioista kirjoittaessani tuntenut olevani kuollut kirjoittamaan oppijana. Tavoitteenani oli ollut kirjoittamalla ymmärtää eletyn elämän syy - seuraussuhteita sekä eteen tulevia ongelmia ja löytää niihin tyydyttävät ratkaisut.
Viimeksi muokannut pinklin päivämäärä Ke Heinä 08, 2009 12:35 am, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Barbaari
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 12:24 am |
|
|
|
Näin monta vuotta sitten outoa unta jossa olin amerikassa jossain keskilännessä. Kävelin ohrapeltojen ympäröimää soratietä eteenpäin talolle jossa setäni asui.
Setäni on leski ja kasvatti poikansa yksin. Tämä oli kutsunut itseni syystä, koska poika oli kadonnut. Tämä talo missä asui oli sellasessa kunnossa etten uskonut kenenkään voivan asua siinä.
Tässä talossa oli terassi, aika suuri eteinen joka johti ränsistyneeseen keittiöön.
Eteisen alla oli salaluukku josta pääsi talon alla olevaan tilaan. Pojan ruumis makasi siinä kivialustalla pitäen setelirahaa. Unissani on usein auttava naishahmo jota kutsun Elisaksi mutten ole koskaan nähnyt tätä. Tämä Elisa on salapoliisi joka osaa kielet ja tietää asiat mitä en itse tietäisi.
Tämä sanoi että kyseessä sveitsiläinen seteli. Lähistöllä oli sveitsiläisten gregoriaanisten munkkien luostari josta arvelin setelin olevan peräisin. Kutsuin kaikki munkin koolle satamaan joka muuttui mustavalkoiseksi. Jokainen piti isoa pahvia päänsä päällä jossa oli punainen kirjain joka oli kuvassa ainoa värikäs asia. Munkit kulkivat jonossa satamakanavan toisella puolella.
Aluksi tuli venäläisiä kirjaimia joita en osaa lukea. Sitten länsimaisia ja hoksasin että kyseessä on anagrammi. Kirjaimista sain HORSE sanan aikaiseksi. Elisa sanoi että anagrammi on sama venäjäksi. Muistan venäläisistä kirjaimen joka on kuin N mutta väärinpäin. Hevonen oli tappanut pojan. Mitähän tämä merkitsee vai merkitseekö mitään?
_________________ Love is a Discovery.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 12:41 am |
|
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:34 am Viestit: 13733 Paikkakunta: Oulu
|
Barbaari kirjoitti: Aluksi tuli venäläisiä kirjaimia joita en osaa lukea. Sitten länsimaisia ja hoksasin että kyseessä on anagrammi. Kirjaimista sain HORSE sanan aikaiseksi. Elisa sanoi että anagrammi on sama venäjäksi. Muistan venäläisistä kirjaimen joka on kuin N mutta väärinpäin. Hevonen oli tappanut pojan. Mitähän tämä merkitsee vai merkitseekö mitään? Venäjää конь (kon’) = hevonen. Itse näin viime yönä tosi outoa unta... Oli joki joka laski järveen. Tai oikeastaan joki oli enemmänkin lahti, leveydeltään kohdaltani kymmenisen metriä. Tämä yhtyi järvenselkään, jossa etualalla oli muutamia isoja kiviä veden yläpuolella. Järvi oli pitkä sivusuunnassa silmänkantamattomiin, ts. tiesin, että se poveilee ja siinä on saaria, jotka estävät minua näkemästä järven pituutta sivusuunnassa. Vastaranta oli n. 3-5 km päässä. Järvi oli Kiantajärvi, lapsuuteni maisema. Outoa tässä järvessä oli se, että se oli kova kuin kivi, kuin jäässä. Ja väriltään kauttaaltaan maidonvalkoinen. Ympärilläni ruoho/maasto oli voimakkaan, hyvin voimakkaan tumman ruohon väristä. Taisi olla tasaista ruohokenttää. Olin siis lahdelman rannalla, ja laskin veteen verenpunaisen vaatteen, joka oli laskosteltu saman kokoiseksi mytyksi, kuin mitä vaikka laskosteltu päiväpeitto. Tiesin, että laskosteltu peitto oli nimen omaan verestä punainen, siis ihan läpiasti kyllästetty, ja mielessäni kävi unessa että se on minun kuukautisvertani. Se tunne ei kuitenkaan ollut outo eikä epämiellyttävä, vaan ihan luonnollinen olo. Laskiessani myttyä virtaan en muista, että olisin tuntenut mitään erikoista. Tiesin että virta kuljettaa mytyn pois. Ja niin se tekikin. Mytty liukui valkoisella kannella kuin virran vietävänä, mutta yliluonnollisen nopeaa. Se katosi vastapäiselle järvenselälle muutamissa sekunneissa, ja ennen kuin se sai kunnolla vauhtia, tunsin aavistuksen omaisen hätäännyksen siinä unessa että eikö se lähdekkään, vaikka samalla hetkellä tiesin, että lähtee se kunhan saa vauhtia. Kun katselin mytyn nopeaa menoa, tunsin aavistuksen omaista helpotusta ja tyytyväisyyttä. Kaikki värit, syvä vihreä, maidon valkoinen ja veren punainen olivat todella kauniisti tasapainossa! Voimakkaita, vahvoja värejä. Mä nään aina värillisiä unia. Vasta kun tulin n. puolitoista (?) vuotta sitten foorumille, sain tietää, että useimmat eivät näe värillisiä unia. Minusta se on outoa... Olis kiva tietää mitä tuo em. uni voi muka tarkoittaa.
_________________ Hämmentää.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
lucifel
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 12:43 am |
|
|
|
Onko kivun kokemiselle unessa mitään hienoja selityksiä? (Freudia en usko sitten ollenkaan) Näen silloin tälloin hyvin väkivaltaisia unia, joissa saatan kuolla tai loukkaantua hyvin kivuliaasti. Viime yonä seikkailin 1500-luvun aatelisten keskinäisissä kahinoissa (luin Topeliuksen historiallista kertomusta "Jungarin taru" juuri ennen nukahtamista) ja mieleeni jäi kohta, jossa minua iskettiin puukolla kämmenen läpi ja miten sen jälkeen yritin saada verenvuotoa loppumaan ja lopulta sidoin käden. Kipu oli todella realistisen tuntuista.
Unissani voi tapahtua mitä tahansa maailmanloppuun asti ja kauhukirjoittajana ne ovat pääasiallinen inspiraationi lähde. En usko, että ne kertovat kovinkaan paljon mistään omista patoutumistani -pikemminkin ne tuntuvat heijastavan mitä ikinä satunkin lukemaan tai opiskelemaan sillä hetkellä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Shriek
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 1:52 am |
|
|
lucifel kirjoitti: Onko kivun kokemiselle unessa mitään hienoja selityksiä? (Freudia en usko sitten ollenkaan) Unissani voi tapahtua mitä tahansa maailmanloppuun asti ja kauhukirjoittajana ne ovat pääasiallinen inspiraationi lähde.
En usko, että ne kertovat kovinkaan paljon mistään omista patoutumistani -pikemminkin ne tuntuvat heijastavan mitä ikinä satunkin lukemaan tai opiskelemaan sillä hetkellä. On turha kuvitella, että vain apinoimalla Freudia tai redusoimalla psykoanalyysi patoutumiin, saisit aikaseksi järkeviä selityksiä. Psykoanalyysissa ei ole koskaan kyse siitä, että saisit sillä esteettisesti hienoja selityksiä. Vertauskuvainnollisesti ajateltuna, kyseessä on enemmän ruven auki repimistä muistuttavia tilanteita kuin jonkun mansikkamehun roiskimista kermavaahdolle. Psykoanalyysia apinoitaessa tilanne on kuin saisit avainnipun ja jos et tiedä, mihin oviin nuo avaimet sopivat, ne ovat käyttökelvottomia. Kauhukirjailijana sinä varmaan itse keksit 'hienot' ja miellyttävät selitykset unillesi. Sitäpaitsi en usko siihen, että kokisit unissasi kipua, ellet sitten ole kroonisesti sairas tai tee unen aikana jotain, joka aiheuttaa fyysistä kipua. Ja jos sinulla jotain psyykkisesti tuskallisia traumoja olisikin, oma tietoisuutesi pitää taatusti huolen, että lukemalla psykoanalyysia et satuta itseäsi.
_________________ I could not bring / My passions from a common spring / From the same source I have not taken My sorrow; I could not awaken / My heart to joy at the same tone; / And all I loved, I loved alone.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
pinklin
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 9:13 am |
|
|
Vatkain kirjoitti: Barbaari kirjoitti: Tiesin että virta kuljettaa mytyn pois. Ja niin se tekikin. Siinä meni virran yli kuolemaan myös hedelmöittymätön munasolu. Helpotus sinulle ja tunteesi (värit) osoittivat sinun nauttivan elämästä ilman lasta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
pinklin
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 9:33 am |
|
|
lucifel kirjoitti: En usko, että ne kertovat kovinkaan paljon mistään omista patoutumistani -pikemminkin ne tuntuvat heijastavan mitä ikinä satunkin lukemaan tai opiskelemaan sillä hetkellä. Sinulla on tavallista empaattisempi lukutapa, joka on kauhukirjoittajana vielä entisestään kehittynyt. Kivun tunne unessa saattaa olla "sukua" haamukivulle, joka aivoista johtuvasta syystä tuntuu kuin kipu olisi amputoidussa jäsenessä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 1:51 pm |
|
|
pinklin kirjoitti: Vatkain kirjoitti: Tiesin että virta kuljettaa mytyn pois. Ja niin se tekikin. Siinä meni virran yli kuolemaan myös hedelmöittymätön munasolu. Helpotus sinulle ja tunteesi (värit) osoittivat sinun nauttivan elämästä ilman lasta. Saattaa olla. Joskaan en muista milloin minulla olisi viimeksi ollut kuukautiset...
|
|
| Ylös |
|
 |
|
anomalia
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 3:56 pm |
|
|
Vatkain kirjoitti: Saattaa olla. Joskaan en muista milloin minulla olisi viimeksi ollut kuukautiset...  Olen koko ajan luullut sinun olevan vielä hedelmällisessä iässä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 4:48 pm |
|
|
anomalia kirjoitti: Vatkain kirjoitti: Saattaa olla. Joskaan en muista milloin minulla olisi viimeksi ollut kuukautiset...  Olen koko ajan luullut sinun olevan vielä hedelmällisessä iässä. Niin mä olenkin. Syön pillereitä just sen takia että en jaksa kuukautisia. Lääkärin mukaan harmitonta, pitää vaan antaa tyhjennysvuodon tulla kerran, pari vuodessa. Tuumin että miksipä noilla itseään kiusaamaan kun nykyteknologia mahdollistaa helpommankin elämän  Nyt on kohta 6-7 vuotta mennyt samalla lailla muutamaa taukoa lukuun ottamatta, enkä ole sivuoireita huomannut! Suosittelen kaikille naisille, jotka eivät saa e-pillereistä sivareita 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 5:27 pm |
|
|
|
Tässä tulee nyt uni ja taustoja. Tämä on mielestäni aika hauska.
Pikkusiskoni syntyi joskus 20 vuotta sitten. Muutama viikko ennen hänen syntymäänsä näin unen, jossa minun piti kuoria hänet ulos perunasta. Synnyttäminen siis oli sitä, että hän oli perunan sisällä ja minun piti veistellä hänet ulos.
Aloin sitten vuoleskelemaan ja samalla tulin irroittaneeksi häneltä kädet ja jalat. Heräsin itku kurkussa, hirmuisessa synnintunnossa ja paniikissa: olin katkonut raajat siskoltani.
Veikkaan, että tämä uni pohjaa seuraavaan muistoon: ala-asteen toisella luokalla katsottiin joskus biologian tunnilla kaitafilmille kuvattuja opetuselokuvia. Yksi niistä kuvasi synnytystä, joka oli siinä punertavassa, rätisevässä kuvassa todella verinen ja vastenmielinen näytös. Verta, suolia ja limaa riitti.
Tämän jälkeen oli vuorossa ruokatunti. Muistan kuinka otin haarukkaani perunan, aloin kuorimaan sitä ja minua inhotti. Se pottu näytti siltä saatanan sikiöltä.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 5:30 pm |
|
|
|
Viime yönä näin yhtä vakiountani. Olin menossa kalaan.
Jostain syystä nämä kalastusunet ovat lähes aina täydellisiä katastrofeja. Siimat sotkeentuvat, koukut takertuvat milloin minnekin, yleensä sormeen tai kaverin sormeen, vavat häviävät tai menevät poikki, kelat eivät toimi... Vesi yleensä kuhisee kaloja, ja jos joskus pääsen toimivan ongen kanssa veden ääreen, heitot menevät järestään pieleen tai laiskat kalat eivät nappaa vaikka niitä on vieri vieressä, ja jos joskus saan kalan ne ovat jotain helvetin rumia mutantteja, joihin ei tee mieli edes koskea.
Näin myös viime yönä. Siima meni sotkuun ja koukku lävisti sormen. Sitten heräsin.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 5:32 pm |
|
|
Vatkain kirjoitti: anomalia kirjoitti: Vatkain kirjoitti: Saattaa olla. Joskaan en muista milloin minulla olisi viimeksi ollut kuukautiset...  Olen koko ajan luullut sinun olevan vielä hedelmällisessä iässä. Niin mä olenkin. Syön pillereitä just sen takia että en jaksa kuukautisia. Lääkärin mukaan harmitonta, pitää vaan antaa tyhjennysvuodon tulla kerran, pari vuodessa. Tuumin että miksipä noilla itseään kiusaamaan kun nykyteknologia mahdollistaa helpommankin elämän  Nyt on kohta 6-7 vuotta mennyt samalla lailla muutamaa taukoa lukuun ottamatta, enkä ole sivuoireita huomannut! Suosittelen kaikille naisille, jotka eivät saa e-pillereistä sivareita  E-pillerit pilaa maksan. Vaihda hormonikierrukkaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Unia ja niiden tulkintaa Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 5:33 pm |
|
|
Aweb kirjoitti: Aloin sitten vuoleskelemaan ja samalla tulin irroittaneeksi häneltä kädet ja jalat. Heräsin itku kurkussa, hirmuisessa synnintunnossa ja paniikissa: olin katkonut raajat siskoltani. Siinä taisi isoveljen vaistot ensi kertaa herätä samoin kuin tietoisuus siitä, että tulisi vastaisuudessa olemaan vastuussa jonkun hyvin voinnista (ensi kertaa elämässään?) Mutta aika jännä uni ja varmaan kumpusi juuri niistä asioista, jotka kerroit 
|
|
| Ylös |
|
 |