Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
fata morgana
|
Viestin otsikko: Re: Valehteletko? Lähetetty: La Helmi 04, 2012 12:51 pm |
|
|
qaz kirjoitti: fata morgana kirjoitti: Valheellista tietoa ihmislapseen aletaan ammentaa jo pienestä, ja sitä jatkuu vanhuuteen asti. Ellei sitä itse tajua, niin ei sitä kukaan muukaan toisen puolesta voi tehdä. Minuun ei siis ole ammennettu - olen ihan ite imeneyt itseeni kaikenlaista tietoa ja suurin osa siitä oli valheellista/höpötystasoista, silloin kun olin lapsi. Ei puhuttu kuolemasta, sukupuolisuudesta, ei ylipäätänsä mistään oikeilla nimillä. Elettiin aikaa jolloin Karhua ei rohjettu Karhuksi kutsua. (Siis siitä on n. sata vuotta.  ) Itse joutui, piti, oli pakko .. eipäs kun s a i myöhemmin ottaa kaikesta selvää. Minä yksilönä, kuten ei kukaan muukaan ole itseensä verrattuna valheellinen (jos sinä mielestäsi olet sellainen, en tietenkään usko sitä, mutta se onkin jo toinen juttu se). Ei kai väite ole, että esim. apina-serkkuni yksilönä omassa laumassaan on jotenki valheellinen, että sen tunteet, vaistot ja kokemukset eivät muka ole sille itselleen tosia. Minusta sen menneisyys ja ymmärrys elämästä on yhtä totta kuin sen lajitovereidenkin häntäkohtainen elämä. Ja että sen kaikki kokemukset ovat sen elämän kivijalka johon uudet kokemukset päälle ikäänkuin kerrostuvat. Ts. jostain syystä se on mikä on, mutta kuitenkin s e k i n on koko ajan juuri sellainen kuin olla voi, eikö? Puhun mielikuvista,. muuttuvassa maailmassa kiinteät päätelmät ovat valheellisia. Sisältö on valheellinen, koska se koostuu kiinteistä päätelmistä, (eikä se muusta voisi koostuakaan) Ajattelu koostuu yleiskäsitteistä, kuten ihminen, sininen, pyöreä, viisi, (matematiikkakin on yleiskäsitteitä) Kivijalka on yhtä hutera, kuin se mistä se koostuu. (Eli uskomukset, mielihalut Abstraktiot, siis yleiskäsitteet ovat sen rakenne.) Jos uskoo itseensä, niin mihin uskoo, (eikö vain juuri tuohon huteraan kivijalkaan.) Toki eihän meillä mitään muutakaan ole (onko parempi uskoa tuohon, vai olla hereillä, ja asettaa kaikki kyseenalaiseksi?)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
qaz
|
Viestin otsikko: Re: Valehteletko? Lähetetty: La Helmi 04, 2012 8:04 pm |
|
|
fata morgana kirjoitti: Puhun mielikuvista,. muuttuvassa maailmassa kiinteät päätelmät ovat valheellisia.
Sisältö on valheellinen, koska se koostuu kiinteistä päätelmistä, (eikä se muusta voisi koostuakaan)
Ajattelu koostuu yleiskäsitteistä, kuten ihminen, sininen, pyöreä, viisi, (matematiikkakin on yleiskäsitteitä) Kivijalka on yhtä hutera, kuin se mistä se koostuu. (Eli uskomukset, mielihalut Abstraktiot, siis yleiskäsitteet ovat sen rakenne.)
Jos uskoo itseensä, niin mihin uskoo, (eikö vain juuri tuohon huteraan kivijalkaan.)
Toki eihän meillä mitään muutakaan ole (onko parempi uskoa tuohon, vai olla hereillä, ja asettaa kaikki kyseenalaiseksi?) Niin juuri - eihän meillä muutakaan ole. Olla hereillä ja kys.alaistaminen jatkuu hautaan saakka, kun ei aio elää ns. pystyyn kuolleena. Itseensä uskominen ja myös luottaminen on muistamista, esim. usein sitä, että menneisyys on kelattava läpi. Oltava itselle uskollinen ja pidettävä oma reviiri (ajatusmaailma) omana yksityisalueenaan, jossa "paikassa" määrittelee itseään kuulostellen oman hyvänsä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
qaz
|
Viestin otsikko: Re: Valehteletko? Lähetetty: Su Helmi 05, 2012 9:57 am |
|
|
Kauko kirjoitti: Ihminen oppii ennakoimaan tulevaa. Hän kyllä suojautuu automaattisesti sulkemalla silmänsä, väistämällä ja kohottamalla kätensä jne., mutta esimerkiksi pallottelu vaatii jo tietoista tulevan ennakointia ja liikkeitten koordinointia uudella tavalla. Ennakointi ja päämäärätietoinen toiminta edellyttävät tulevaisuuden olemassaoloa. Siten piiloleikki ja sen ymmärtäminen on edellytys teoreettiselle ajattelulle. Tällöin ei-näkyvä (pallo, äiti) on sekä tilallisesti että ajallisesti todellinen. Mahdollisuus valehteluun ja virhepäätelmiin on syntynyt. Ihminen ei siis keksi totuutta, vaan saa mahdollisuuden abstrahointiin, teoritisointiin ja valehteluun.
Ulkomaailmaan aletaan soveltaa tinkimätöntä syyseurauslakia. Pallon saa kopattua aina, jos ennakoi sen liikkeen oikein. Yliluonnollisia ovat siis sellaiset ilmiöt, joita ei voida selittää normaalein syyseurauskäsittein. Kuitenkin toisen kokemia ja kertomia yliluonnollisia pidetään helposti joko valheina tai aistiharhoina. Se että on olemassa aistiharhoja ei kuitenkaan ole yliluonnollista, mikä on mielestäni luonnollista. Kun esimerkiksi läsnäolon varmuus välittyy netissä ja TV-lähetyksissä, ymmärretään että signaali kulkee valon nopeudella, vaikka kuvassa näkyvän kohteen ääni ei voi koskaan oikeasti ylittää äänivallia. Voitaisiin kuvitella, että kuva tulisi erilaisilla peileillä heijastettuna juuri samalla nopeudella kuin nytkin, mutta ääntä jouduttaisiin odottamaan. Tämä TV:n välittämä läsnäolo on, ja ei ole aistiharha.
Vanhetessa alkaa epäillä omaa henkilöhistoriaansa väärennetyksi, tai pitää sitä ehdottoman totuudellisuuden mittatikkuna. Yleensä kai molempia, ellen vallan erehdy. Oppii kyllä. Ei keksi totuutta, mutta ei valettakaan. Aikuisena saattaa keksiä, olevansa ainoa joka totuudellisesti voi itseään, menneisyyttään tulkita. Aikuisena voi myös hahmottaa, ettei tunne itseään, että kantaa mielessään vanhempien ajatuksia, millainen muka itse ja maailma on. Silloin on ikään kuin päässyt (kuten ihmisen "kohtalo" on) käärme paratiisiin - ajatusmaailmaan. Sanoisin niin. että perintövalhe on ainoa valhe joka voi ihmisessä olla, mutta käsitteitä, teorioita ja muita suvun ja ympäristön ajatuksia (oikeastaan tunteita) kyseenalaistamalla se saattaa valheeksi paljastua. Siinä mielessä jokaisen sukupolven on ikäänkuin keksittävä se pyörä aina uudestaan. Kyllä, ulkomaailmaan sovelletaan, mutta sanoisin niin, että viisaampaa on myös soveltaa sitä itseensäkin. On tarkasteltava kaikkea "ulkoavaruudesta" käsin, mutta vain jos mielii tutustua itseensä ja maailmaan pintaa syvemmältä. Onneksemme totuus on pysyvä ja muuttumaton, se ei muutu tuntemuksista. Vanhempani valehtelivat paljon, no ei se ole totta. Ne, kuten minä ollaan erehdytty ja monesti. Ei maailma tai minä ollut sellainen kuten he sen minulle kertoivat, eikä se ole sellainen kuten minä sanon, paitsi minulle. Kyllä, sen läsnäolo tuntuu olevan aistiharha. Yleensä molempia. Päänsisällä tapahtuu (näennäisesti) ristiriitaista vuoropuhelua, että totuus tulisi ilmi. Se on sanoinkuvaamaton, sanat viittailevat sitä kohti vaan eivät tavoita. Rehellisesti sanottuna en osaa sanoa, mikä on totta. On mahdollisuus leikkiä käsitteillä, teorioilla ja valheilla. 
|
|
| Ylös |
|
 |