Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 12:17 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 197 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Seuraava

viilteletkö/oletko koskaan viillellyt?
kyllä 26%  26%  [ 35 ]
en 74%  74%  [ 102 ]
Ääniä yhteensä : 137
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 9:27 pm 
Poissa

scholle kirjoitti:
mikä viiltelyssä viehättää?

En tiedä. Tahtoisin tietää.

scholle kirjoitti:
miksi kukaan ei koskaan ajattele että viillellä voi ympäri kehoa ja ranteet eivät ole ainoa paikka.

Useimmiten ne, jotka haluaa hommalla huomiota tai vastaavaa, viiltelee ranteita tai jotain muuta (kuten säärtä), jota on sitten helppoa esitellä muille todisteena omasta pahasta olostaan. Ne taas, joilla on mielessään oikeasti jotain käsittämätöntä, eivät yleensäkään esittele arpiaan ja näin ollen nämä tapaukset tulevat huomattavasti harvemmin julki. Näitä minulle käsittämättömästi toimivia tyyppejä on myöskin huomattavasti vähemmän. Näin syntyy illuusio siitä, että vain ranteita yms. viillellään.

scholle kirjoitti:
eikä edes piilottele arpiaan vaan suostuu jopa kertomaan niiden tarinan.

Huomiohakuista viiltelyä, olettaisin ma..?

scholle kirjoitti:
paha olo lähtee vain hetkeksi ja pahenee vain tultuaan takaisin, apuakaan ei kukaan tarjoa.

Niin. Siksi juuri en ymmärrä viiltelyä. Siinä ei ole mitään järkeä. Kyllä sen jokainen tietää kerran kokeiltuaan. Miksi siis tehdä niin?

scholle kirjoitti:
jäljet pitää jäädä.

Miksi?

scholle kirjoitti:
jotenki mä vaan en usko että tuntematon vois koskaan mitenkään missään auttaa.

Mm, ystävät on toki kullan arvosia. Ehdottaisin kuitenkin, että kävisit jonkin seurakunnan työntekijän juttusilla. Siellä on sielunhoitajia ja ne on useimmiten hyviä tyyppejä. Se viiltely itsessään tuskin on sun ongelma? Sen aiheuttaa joku. Siihen johonkin pitää puuttua, koska se on se perimmäinen syy. Viiltelyn voit vain lopettaa, mutta se ei varsinaisesti korjaa elämääsi. Ristin luona on checkpoint. Ja tosiaan kuten Lazlo jo sanoikin, ilman omaa motivaatiota kukaan voi harvemmin jeesata. Jos haluat jutella, niin laita mailia osoitteeseen tom piste turkanen ät gmail piste com.

Mun käsitykseni viiltelystä on tämä. On huomiohakuista viiltelyä (jonka tarkoitus siis on tulla julki) ja irrationaalista viiltelyä (joka ei yleensä tule julki). Huomiohakuisessa viiltelyssä ihminen viiltelee, jotta saisi huomiota. Ihan vain sen huomion, sen perustarpeen tyydyttämiseksi tai sitten todistaakseen, että nyt on ihan oikeasti paha olla - niin paha, että subjekti aiheuttaa jopa itselleen fyysistä tuskaa todistaakseen. Irrationaalinen viiltely taas on sitä, että ihminen yrittää sysätä ahdistuksensa syrjään siirtämällä fokuksensa fyysiseen tuskaan. Se ei kuitenkaan pitkällä tähtäimellä auta yhtään mitään. Vain pahentaa kaikkea, varsinkin kun viiltelystäkin tai muusta itsensä satuttamisesta tulee ongelma.

Kummassakaan ei ole mitään järkeä.

Noh, haluatko lopettaa viiltelyn? Sitä minäkin. Sitten vain päätät, ettet enää viiltele ja lopetat sen. Itse olen lopettanut vaikka kuinka monta riippuvuutta kuin seinään. Kun päätät, pysyt päätöksessäsi. Jos et pysy päätöksessäsi, olet antanut itsellesi luvan olla pysymättä päätöksessäsi. Et varmasti viiltele vahingossa, joten se on lopetettavissa tähän paikkaan just nyt. Älä valehtele ittelles, että tarvit siihen varsinaisesti jotain apua tai aikaa siitä eroon pääsyyn - hommaat vaan ittelles epänesessäärejä kiusauksia. Mutta jos sulla on vaikka talousongelmia (ensimmäinen mahdollisesti itsestä riippumaton ongelma, joka tuli mieleen) ja viiltely johtuu siitä, siihen sä voit saada ja mahdollisesti tarvit apua. Viiltely on joka tapauksessa täysin sun omassa kontrollissa, ei kenenkään muun. Muista aina se, että avain lähes kaikkeen on vakaa päätös. Vakaata päätöstä ei voi rikkoa kukaan muu kuin sinä itse.

Ja tässä päivän teologinen totuus: kristityt pakenevat usein syntejään heikkouteensa. Sama pätee kaikkien ihmisten elämään. Ihmiset usein pakenevat ongelmiaan heikkouteensa. Niin kauan kuin ihminen kuvittelee olevansa todellista heikompi, hän on kuopassa, josta ei voi nousta ylös. Ratkaisu on todellisuuden realistinen tiedostaminen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 9:28 pm 
Poissa

juopoista puheenollen....liian monet on nykyään juoppoja, varmaan jokatoinen vastaantulija -_- ja mulla on syytäki vihata juoppoja ihmisiä ko mulla niitä suvussaki riittää. äidin isä oli juoppo ja pilas melkeen äidin elämän, onneks se kuoli pois jo ko äiti oli vasta 14w. ja isällä puolet sisaruksista on juoppoja. masentuneisuuttaki oon saanu nähä ihan tarpeeks. varmaan siitä lähin ko olin 5w ko äiti aina ollu masentunu mun siskon sekoiluista. onneks ei tarvii kattoo ketään niistä enää ko pääsin muuttaa pois kotoo. siltikää mikää mee paremmaks

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 9:53 pm 
Poissa

no siis sen mun kaverin syy viiltelyyn sen juttujen mukaan oli se että se on saatananpalvoja.

ystävistä ei oikein ole apua ollu. jo 3 kaveria viimeisen 4 kuukauden aikana on hylänny mut täysin eikä enää puhukkaan mulle.

seurakunnille ei kiitos. en usko jumalaan enkä halua mennä mihinkään seurakuntien paikkoihin kovin mielellään.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: VIILTELY
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 10:02 pm 
Poissa

scholle kirjoitti:
mikä viiltelyssä viehättää? erityisesti nuoret harrastavat viiltelyä, mutta mikä siinä viehättää? kaikki yleensä olettavat että jos joku viiltelee niin ne on automaattisesti ranteet jotka viilletään auki. miksi kukaan ei koskaan ajattele että viillellä voi ympäri kehoa ja ranteet eivät ole ainoa paikka.

Se onkin outo juttu.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 10:02 pm 
Poissa

scholle kirjoitti:
no siis sen mun kaverin syy viiltelyyn sen juttujen mukaan oli se että se on saatananpalvoja.

Uskonnonvapaushan on kaikilla, jos ei uskonnollaan vahingoita muita. Mutta kyllä mielestäni saatananpalvontakin on typerää. Saatanahan oli tarinan mukaan langennut enkeli. Siis vähäisempi kuin Jumala. Onhan Jumalan palvominen siis kannattavampaa, koska Jumala on suurempi.

scholle kirjoitti:
ystävistä ei oikein ole apua ollu. jo 3 kaveria viimeisen 4 kuukauden aikana on hylänny mut täysin eikä enää puhukkaan mulle.

Kun ihmiset vanhenevat, ystävät kaikkoavat. Syy on usein siinä, että vanhemmiten nuoret löytävät seurustelukumppanin ja alkavat elää omaa elämäänsä. Ei roikuta enää satunnaisissa lapsilaumoissa vaan aletaan rakentamaan omaa kotia ja perhettä.

scholle kirjoitti:
seurakunnille ei kiitos. en usko jumalaan enkä halua mennä mihinkään seurakuntien paikkoihin kovin mielellään.

Ei seurakuntiin ole mikään pakko mennä. Sieltä kyllä voisi löytää ystäviä. Mutta voi ystäviä saada muualtakin. Esimerkiksi kerhoista, seuroista, yhdistyksistä, vapaaehtoistyöstä, urheiluseuroista ja -liitoista jne...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:13 pm 
Poissa

Dredex kirjoitti:

scholle kirjoitti:

Kun ihmiset vanhenevat, ystävät kaikkoavat. Syy on usein siinä, että vanhemmiten nuoret löytävät seurustelukumppanin ja alkavat elää omaa elämäänsä. Ei roikuta enää satunnaisissa lapsilaumoissa vaan aletaan rakentamaan omaa kotia ja perhettä.

Lohdutat sanomalla että tulevaisuudessa kaikille käy aina näin? Enkä myöskään ymmärrä halveksuntaasi apua tarvitsevia ja henkisesti kärsiviä ihmisiä kohtaan. Siis wtf?

Tosi kaverit pitää yhtä aina loppuun asti ja tukevat toista kun hänellä on vaikeata.

Toki kanssakäyminen tulee vähenemään ajan myötä, kun ihmiset perustavat perheen ja tulevat itsenäisemmiksi, mutta ei se tarkoita ettei tarvitsisi ystäviä ympärilleen. Etenkin lapset ja nuoret tarvitsevat tukea ja ystäviä nykyajan maailmanmenossa.

Avaa silmäsi Dredex:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nuor ... 5223672853
http://www.poliisi.fi/poliisi/poliisile ... D50030D1B3
http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid= ... d=3&NEWS=1
http://www.tukiasema.net/uutiset/default.asp?newsID=23
http://www.tehy.fi/?x20043=15203762

EDIT: scholle, hanki hyvä harrastus jossa pääsee kanssa käymiseen ihmisten kanssa. Myös liikunta on hyvä muoto helpottaa ahdistusta nimimerkillä kokemusta on.

Viimeksi muokannut Poison dart frog päivämäärä To Tammi 10, 2008 11:23 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:20 pm 
Poissa

scholle kirjoitti:

No yyhh...yyhh..

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

:lol: :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:24 pm 
Poissa

NallePuh kirjoitti:
scholle kirjoitti:

No yyhh...yyhh..

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

:lol: :lol:

Hajoo ittees!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:33 pm 
Poissa

kiitos Poison dart frog, vihdoin joku munki puolella.

oli tarkotus alottaa jousiammunta muttei jaksa. se saa vaan ahistumaan ko joka viikko pitäis johonki mennä tiettyyn aikaan tiettynä päivänä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:37 pm 
Poissa

scholle kirjoitti:

oli tarkotus alottaa jousiammunta muttei jaksa. se saa vaan ahistumaan ko joka viikko pitäis johonki mennä tiettyyn aikaan tiettynä päivänä.

Ala käymään salilla, saat käydä milloin huvittaa. Ja on muuten kehittävää puuhaa, kaikin puolin mainio harrastus. Ulkonäkö kohenee, tulee voimaa + elinvoimaa, masennus hellittää.. itsevarmuutta lisää. Käytkö salilla?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:38 pm 
Poissa

Ronron kirjoitti:
scholle kirjoitti:

Ala käymään salilla, saat käydä milloin huvittaa. Ja on muuten kehittävää puuhaa, kaikin puolin mainio harrastus. Ulkonäkö kohenee, tulee voimaa + elinvoimaa, masennus hellittää.. itsevarmuutta lisää. Käytkö salilla?

Ei se kerkiä, kun pitää laulella itkuvirsiä jatkuvasti. :lol: :lol: :twisted:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:40 pm 
Poissa

NallePuh kirjoitti:
Ronron kirjoitti:
scholle kirjoitti:

Joo voitko lopettaa kiusaamasta häntä? Ota huomioon että on vasta 16 vuotias eikä todellakaan missään helpoimmassa iässä. Tuollainen leikkimielinenkin kiusoittelu saattaa tehdä pahaa jälkeä.

Se että itse et ole kai masentunut, ei tarkoita ettei muillakaan ole oikeutta olla. Ei hän edes angstaa täällä vaan keskustelee ihan asiallisesti.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:42 pm 
Poissa

Ronron kirjoitti:
NallePuh kirjoitti:
Ronron kirjoitti:
scholle kirjoitti:

Joo voitko lopettaa kiusaamasta häntä? Ota huomioon että on vasta 16 vuotias eikä todellakaan missään helpoimmassa iässä. Tuollainen leikkimielinenkin kiusoittelu saattaa tehdä pahaa jälkeä.

Se että itse et ole kai masentunut, ei tarkoita ettei muillakaan ole oikeutta olla.

Jaa-a..mutta minähän sanoin vain tosiasioita. Eihän se ole muuta tehny kuin ruikuttanut, olenhan minäkin ollut joskus teinix, ja enkä ruikuttanu noin paljoo vaikka kärsinkin masennuksesta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:43 pm 
Poissa

ei sali oikein ole mun paikka. ensinnäkin liikaa ihmisiä ja eikä salilla ole mitään mitä jaksaisi tehdä. jousiammunta kiinnostaa mutta ei jaksa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:44 pm 
Poissa

Ronron kirjoitti:
Ei hän edes angstaa täällä vaan keskustelee ihan asiallisesti.

Keskustelee joo.. :lol: :lol: :lol: Jospa, kirjoittelisisit vain sillä yhdella accountillas? Tekisitkö niin, jookosta-kookosta?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 197 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]