Sata lehtistipendiä jaettu
Tiede-lehti on jakanut reaaliaineissa menestyneille lukion oppilaille sata lehtistipendiä. Valitut saavat lehden vuosikerran. Stipendiaattien nimet löytyvät täältä.

|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
jussipussi
|
Lähetetty: La Elo 18, 2012 7:54 pm |
|
|
jussipussi kirjoitti: Goswell kirjoitti: Englanti on huono, mutta ymmärsin sen niin, että mustassa tavara ei enään puristu, se kolikkovertaus jossakin kohtaa esitelmää. Tavara on erittäin kuumaa, erittäin puristunutta ja uusi tavara kasaantuu mustaan kuin kolikot täällä maassa, pino kasvaa ei puristu. Eli Alice leviää mustanpintaan (kaksi ulottuvuutta tavallaan) kuin maan pinnalle satavat kolikot, siellä voi olla Hans jo syvemmällä, Galepin poika vielä syvemmällä, räjähtänyt tähti sisimpänä, kakki sen päälle satanut roina kasvattaa sitä..
Minä ymmärsin sen näin että mustan aukon horisontti on 2 ulotteinen pinta johon kaikki tähän imeytyvä kosmoksesta sotketaan äärimmäisen kuumaan 2 ulotteiseen keittoon sisältäen kaiken informaation holografi pintana ja mustan kasvaessa horisontin pinta-ala kasvaa jotta se pystyisi pitämään/lisäämään ja sotkemaan kaiken tulevan informaation tuohon kuumaan keittoon siinä horisontissa. Horisontti pysyy edelleen 2 ulotteisena, mustan kasvaessa vain horisontin pinta-ala kasvaa. Tällälailla: 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: La Elo 18, 2012 8:05 pm |
|
|
Tesseract kirjoitti: Tolla tavoin mä sen myös ymmärsin. Hahmottamisen yrittämisessä menee kyllä aivot solmuun pahan kerran. 2-ulotteisen pinnan sisältämä 3-ulotteinen informaatio ja näiden informaatiosisällön 'epäsuhta'. Susskind itsekin kuvailee idean 'kajahtaneisuutta', mutta silti kokee sen periaatteessa relevantiksi. Ei kai se tosiaan ainakaan sillä parane, että joku yks'kantaan toteaa jonkun idean hölmöksi kuten täällä joku keskustelun haluaa estää.
Tuossa ylempänä linkittämässäni esitelmässäkin tulee tämä sama aihe esille..  Nyt jos vapaamuotoisesti ajatellaan että koko universumi luhistuisi yhteen mustaan aukkoon "lopuksi" ja "luhistuisi" takaisin siihen nuppineulan pään kokoiseen pisteeseen ennen isoa pamausta niin siinä pisteessä/2 ulotteisessa pinnassa ei olisi mahdollisuutta enään säilyttää infromaatiota luhistuneesta universumista vaan tätä ajattelulinjaa seuraten "iso paumaus" on lähtenyt liikeelle ilman informaatiota mistään edellisestä koska siihen pisteeseen ei ole voinut tallentua informaatiota edellisistä tiloista/universumeista? Eli iso pamaus olisi "yksisuuntainen" ei "syklinen"(informaation suhteen)?
Viimeksi muokannut jussipussi päivämäärä La Elo 18, 2012 8:20 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Barbaari
|
Lähetetty: La Elo 18, 2012 8:13 pm |
|
|
|
Maailmankaikkeuden matemaattisissa malleissa voi pysyä järki ja loogisuus riippumatta siitä lisätäänkö tai vähennetäänkö siitä ulottuvuuksia.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Goswell
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 12:45 am |
|
|
jussipussi kirjoitti: Gravitaatio on niin suuri siinä oletetussa pisteessäkin ettei fotoneita paase irti siinä määrin että toisivat pääsisivät tuomaan viestiä siitä lämpötilasta? Ja miten itse 2 ulotteinen pinta antaisi informaatiota ulos/"ylös" 3 ulottuvuuteen muutenkaan? Matemaattisestihan tuo lämpötila on laskettu/arvioitu.
PS jos Susskind on sinulle "positiiivienen lähde tiedolle" näytät silti olevan ristiriidassa omissa teorioissasi verrattuna lähes kaikkeen siihen mitä hän väittää tai on laskettu matemaattisesti mustista aukoista? En oikein ymmärrä? Ei maiilma toimi ajatuksella "siinä määrin", joku asia voi joko tapahtua, tai sitten se ei voi tapahtua, "siinä määrin" fotonaiita ei vapaudu, niitä joko vapautuu tai ei vapaudu. Eräs ajatus mustan säteilystä oli, ainakin aikanaan, että fotonit lähtevät liikkeelle kohti tapahtumahorisonttia, mutta gravitaatio vetää ne takaisin, eihän tuokaan toimi. Gravitaatio voimistuisi mitä lähemmäs singulaa mennnään, ei sieltä pääse mitään karkuun, jos pääse, gravitaatio heikkenee etäisyyden kasvaessa nopeasti, silloin ei takaisin enään palata. Jos fotoni ei pääse tapahtumahorisontistakaan liikkeelle, ei se varmasti liikahda singulasta mihinkään.(itse en usko koko fotoneihin mustassa) Tuossa 2d;ssä se outous tuleekin esiin, mihin tarvitaan 2d;tä. pallonpinta voidaan kuvata 2d.llä, mutta vain periaatteessa, jos kuoria on lisää puhutaan jo 3D:stä. 2d ilman kolmatta ulottuvuutta on mahdoton, jos poistat yhden ulottuvuuden kolmesta, poistat ne kaikki. jussipussi kirjoitti: Tarkkana nyt; ei ne (kolikot) pysty kerrostuun 2 ulotteisessa pinnassa vaan pinta-alan suhteen laajenemaan.. Tarkkana kuin porkkana, jos poistat yhden ulottuvuuden, poistat ne kaikki. Se että Susskind on positiivinen tapaus, ei tarkoita että olen samaa mieltä kaikesta. (jotenkin helvatan noloa edes sanoa noin, kuin karvaton räkätinpoikanen vastaan merikotka, ja kyllä, räkätti olen minä) Goswell kirjoitti: Tuo kysymys on yhtä hämärä kuin nykyinen teoriakin.  Vitsiä yritin, teksti oli hiukan epäselvää, kvanttiteoria on kuulemma epäselvä. jussipussi kirjoitti: Itse kosmoksen osalta tilanne on väitetysti seuraava (jos ymmärsin oikein Susskindia): Universumin tapahtumahorisontin pallon pinta /raja on se missä loppuosa/suurin osa universumista laajenee nopeamin kuin valo/informaatio meidän suhteen ja siitä emme voi enään saada informaatiota takaisin joten muodostuu tämä rajapinta siihen kohtaan missä laajeneminen on nopeampaa kuin valonnopeus meidän suhteen. Susskindin mukaan tähän pallohorisonttipintaan muodostuu 2 ulotteinen pinta johon on informaatio tallentunut 2 ulotteisena holografipintana siitä osasta universumia joka hävisi meidän havaintojen ulottumattomiin. O.k, tuotapa en ajatellut ihan noin, tuo rajapinta esitystapa hämää. Säteilyhän liikkuu meidän suhteen kaiken aikaa poispäin c.n nopeudella, hyvin kaukaiset loittonevat kohteet sitten infoammekin nopeammin, minne sinne pinta muodostuu, iäti laajeneva ja harveneva hiukkaspilvi enemminkin. Tai siis siihen asti missä fotoni kohtaa jotakin ja "muuttaa" energiansa joko uudeksi fotoniksi tai toiseen olomuotoon. Eli infokaan ei leviä ikuisesti muuttumattomana. Pinnan paksuus on ainakin valtaisa, säteilyä siis infoa on valtavan pitkällä matkalla säteen suunnassa, no joo, 3d hologrammihan tuo hyvin paksu vaippapinta tietysti jollakin tapaa on. jussipussi kirjoitti: Nyt jos vapaamuotoisesti ajatellaan että koko universumi luhistuisi yhteen mustaan aukkoon "lopuksi" ja "luhistuisi" takaisin siihen nuppineulan pään kokoiseen pisteeseen ennen isoa pamausta niin siinä pisteessä/2 ulotteisessa pinnassa ei olisi mahdollisuutta enään säilyttää infromaatiota luhistuneesta universumista vaan tätä ajattelulinjaa seuraten "iso paumaus" on lähtenyt liikeelle ilman informaatiota mistään edellisestä koska siihen pisteeseen ei ole voinut tallentua informaatiota edellisistä tiloista/universumeista? Eli iso pamaus olisi "yksisuuntainen" ei "syklinen"(informaation suhteen)? Tässä auttaa ajattelun yksinkartaistaminen. Kaikki on energiaa, myös informaatio. Informaatio saa muuttua, sekoittua tunnistamattomaksi, muuttua toiseksi muodoksi, mutta ei hävitä. Vanhan universumin infmaatio on energiaa, saako siitä enään kaivettua todellista informaatiota, siis jotakin josta voisi päätellä jotakin edellisestä universumista, ei saa muuta kuin energian määrän. Mutta periaatteessa jokin äärettömän edistynyt jokin voisi ajaa "ajan" takaisin alkuun ja sen ohi, periaatteessa siis kyllä voisi kaivaa, mutta käytännössä ei. Mutta informaatiota vanhoista universumeista on siellä, mutta muuttuneena tunnistamattomaksi, eli kyllä noin kuten sanoit minustakin, yksisuuntainen on. Uusi alku puhtaalta pöydältä informaation suhteen, siis jos ajatellaan nyt informaatiota muuttumattomana.. Mutta ei ajatella että kaikki luhistuu yhteen mustaan, mikään ei viittaa siihen, tämähän laajenee edelleen, jopa kiihtyvästi väittävät. Mutta luhistuu ziljooniin mustiin eripuolilla kaikeutta eri aikoina, ziljooniin mustiin jotka edelleen keräävät kaiken minkä kiinni saavat ja kasvavat, tärmäilevät myös jossain määrin toisiinsa ja kasvavat lisää, mutta ei loputtomiin..
_________________ Minun mielestä noin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 5:04 pm |
|
|
Goswell kirjoitti: Mutta ei ajatella että kaikki luhistuu yhteen mustaan, mikään ei viittaa siihen, tämähän laajenee edelleen, jopa kiihtyvästi väittävät. Mutta luhistuu ziljooniin mustiin eripuolilla kaikeutta eri aikoina, ziljooniin mustiin jotka edelleen keräävät kaiken minkä kiinni saavat ja kasvavat, tärmäilevät myös jossain määrin toisiinsa ja kasvavat lisää, mutta ei loputtomiin.. Kaikki mustat aukot tuhoutuvat ajan kanssa, höyrystyvät ja säteilevät melkein olemattomiin ja lopussa pieni paukku ja musta on poissa. Tämä on tämänhetken näkemykseni. "Lopussa" Kosmoksessa on vain tyhjiön kvanttivaihtelua jäljellä, siltä se nyt näyttää, katsotaan mitä huominen tuo.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 5:31 pm |
|
|
Barbaari kirjoitti: Maailmankaikkeuden matemaattisissa malleissa voi pysyä järki ja loogisuus riippumatta siitä lisätäänkö tai vähennetäänkö siitä ulottuvuuksia. Matemaattiset mallit eivät tietysti voi kuvata todellisuutta, niillä voidaan silti katsoa että onko joku vähän väärässä. Jotain ristiriidattomia laskelmia olen tehnyt, laitan ne sitten tänne jos joku kertoo miten se onnistuu (kuva?)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 5:53 pm |
|
|
jussipussi kirjoitti: Goswell kirjoitti: Mutta ei ajatella että kaikki luhistuu yhteen mustaan, mikään ei viittaa siihen, tämähän laajenee edelleen, jopa kiihtyvästi väittävät. Mutta luhistuu ziljooniin mustiin eripuolilla kaikeutta eri aikoina, ziljooniin mustiin jotka edelleen keräävät kaiken minkä kiinni saavat ja kasvavat, tärmäilevät myös jossain määrin toisiinsa ja kasvavat lisää, mutta ei loputtomiin.. Kaikki mustat aukot tuhoutuvat ajan kanssa, höyrystyvät ja säteilevät melkein olemattomiin ja lopussa pieni paukku ja musta on poissa. Tämä on tämänhetken näkemykseni. "Lopussa" Kosmoksessa on vain tyhjiön kvanttivaihtelua jäljellä, siltä se nyt näyttää, katsotaan mitä huominen tuo. Niin varmaan tapahtuu tai sitten ei. Asian uskottavuutta ei lisää se että jollakin on joku sairaus, meininki saa vähän outuja piirteitä, jos fysiikkaan liittyy voivoihihhulimeininkiä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 5:58 pm |
|
|
Tietokonesimulaatioita "aika-avaruuden" olemuksesta kvantti tasolla, painottuu esityksen loppuun... Jälleen tulee 2 ulotteisuus vastaan...3 ulotteinen "kumimatto" muuttuu " 2 ulotteiseksi särmikkääksi vaahdoksi" kvanttitasolla?? Lainaa: Renate Loll on the Quantum Origins of Space and Time http://www.youtube.com/watch?v=fv2gBjQ8 ... re=related
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 6:06 pm |
|
|
fenomenologi kirjoitti: Niin varmaan tapahtuu tai sitten ei. Asian uskottavuutta ei lisää se että jollakin on joku sairaus, meininki saa vähän outuja piirteitä, jos fysiikkaan liittyy voivoihihhulimeininkiä. ? Kuka tässä on mitään voivotellut ja hihhuloinut? Tämähän on nykykosmologiassa hyväksytty ja matemaattisesti laskettu/ennustettu näkemys "kosmoksen viimepäivistä". Sairaus? Minulla kyllä viistää yli hilseen nuo sinun kommentoinnit.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 6:32 pm |
|
|
jussipussi kirjoitti: Kuka tässä on mitään voivotellut ja hihhuloinut? Tämähän on nykykosmologiassa hyväksytty ja matemaattisesti laskettu/ennustettu näkemys "kosmoksen viimepäivistä".
Minulla kyllä viistää yli hilseen nuo sinun kommentoinnit.
Kuka hyväksyy "nykykosmologian", olenkose minä vai joku muu? Muut ei voi kommentoida toisten tieteenalojen idioottilässytyksiä? Ei mulla ainakaa oo tällaista ongelmaa, toksikologiasta oon väitelly vaan, tervetuloa kertomaan jos oon jossain asiassa väärässä. Aika harvassa taitaa olla ne ihmiset, jotka aiheesta tietää enemmän, en silti luule, etteikö heitä olisi, tai yleensäkään luule yhtään mitään.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 7:00 pm |
|
|
fenomenologi kirjoitti: jussipussi kirjoitti: Kuka tässä on mitään voivotellut ja hihhuloinut? Tämähän on nykykosmologiassa hyväksytty ja matemaattisesti laskettu/ennustettu näkemys "kosmoksen viimepäivistä".
Minulla kyllä viistää yli hilseen nuo sinun kommentoinnit.
Kuka hyväksyy "nykykosmologian", olenkose minä vai joku muu? Muut ei voi kommentoida toisten tieteenalojen idioottilässytyksiä? Ei mulla ainakaa oo tällaista ongelmaa, toksikologiasta oon väitelly vaan, tervetuloa kertomaan jos oon jossain asiassa väärässä. Aika harvassa taitaa olla ne ihmiset, jotka aiheesta tietää enemmän, en silti luule, etteikö heitä olisi, tai yleensäkään luule yhtään mitään. ? Minulla on edelleen vaikeuksia pysyä perässä noissa sinun kommenteissa: Voitko nyt selkeästi sanoa mikä rassaa? Se että sanotaan jotain jota ei saa mielestäsi sanoa vai mikä tässä nyt mättää?
Viimeksi muokannut jussipussi päivämäärä Su Elo 19, 2012 7:10 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 7:09 pm |
|
|
fenomenologi kirjoitti: Barbaari kirjoitti: Maailmankaikkeuden matemaattisissa malleissa voi pysyä järki ja loogisuus riippumatta siitä lisätäänkö tai vähennetäänkö siitä ulottuvuuksia. Matemaattiset mallit eivät tietysti voi kuvata todellisuutta, niillä voidaan silti katsoa että onko joku vähän väärässä. Jotain ristiriidattomia laskelmia olen tehnyt, laitan ne sitten tänne jos joku kertoo miten se onnistuu (kuva?) Oletan että kysyt miten saat tietokoneellasi olevan kuvan liitettyä tähän keskusteluun. Itse käytän Imageshackia. Kirjaudu sinne ja lataa kuva tietokoneelta imageshackin serverille ja sieltä saat linkit ko kuvaan jotka voit sitten liittää kuvana (linkin paste ja (IMG) klikkaus keskustelupalstan valikoista) tänne keskusteluun. Jos kuvalla on jo URL/linkki niin silloin ei tarvitse Imageshackia http://imageshack.us/
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 7:19 pm |
|
|
fenomenologi kirjoitti: Kuka hyväksyy "nykykosmologian", olenkose minä vai joku muu?
Jos olet väitellyt toksikologiasta niin sinähän voit hyvin ja valtuutetusti vastata sen kautta tuohon kysymykseen eli kuka hyväksyy nykytoksikologian? Oletan että sama "hyväksymislogikkaa" sopii myös nykykosmologiaan?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 7:26 pm |
|
|
jussipussi kirjoitti: fenomenologi kirjoitti: Kuka hyväksyy "nykykosmologian", olenkose minä vai joku muu?
Jos olet väitellyt toksikologiasta niin sinähän voit hyvin ja valtuutetusti vastata sen kautta tuohon kysymykseen eli kuka hyväksyy nykytoksikologian? Oletan että sama "hyväksymislogikkaa" sopii myös nykykosmologiaan? Jos totta puhutaan, en oikein ymmärä mitä sä nyt höpötät, olen polttanut hieman hassista, ja tietysti juonu viinaa sen verran, että nyt alkaa kankkunen poistumaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Lähetetty: Su Elo 19, 2012 7:44 pm |
|
|
fenomenologi kirjoitti: jussipussi kirjoitti: fenomenologi kirjoitti: Kuka hyväksyy "nykykosmologian", olenkose minä vai joku muu?
Jos olet väitellyt toksikologiasta niin sinähän voit hyvin ja valtuutetusti vastata sen kautta tuohon kysymykseen eli kuka hyväksyy nykytoksikologian? Oletan että sama "hyväksymislogikkaa" sopii myös nykykosmologiaan? Jos totta puhutaan, en oikein ymmärä mitä sä nyt höpötät, olen polttanut hieman hassista, ja tietysti juonu viinaa sen verran, että nyt alkaa kankkunen poistumaan. Toksikologiasta olet väitellyt, poltat hashista ja juot viinaa.... 
|
|
| Ylös |
|
 |