Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 4:08 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Antimateriasta.
ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 9:53 am 
Poissa

Örmy kirjoitti:
Eli siinä dokkarissa tuosta pimeästä aineesta sanottiin, että se on "joidenkin esittämä epäilys joillekin asioille" (varmaan niitä mitä luettelit edellä). Ja että tiedepiirit siitä ovat erimieltä. Ts teoriaa ei ole vielä yleisesti "hyväksytty"..? Vaikkakin se selittäisi monta asiaa.

Luonnontieteen "piireistä" löytyy aina kaikissa asioissa eri mieltä olevia. Se on tiedettä eteenpäin ajava voima. Muuten varmaan julistettaisiin nykyinen käsitys maailmasta "oikeaksi totuudeksi", annettaisiin potkut tutkijoille ja tiede taantuisi uskonnoksi.

Sitä ei tosiaan tiedetä, mitä se pimeä aine on. Ehdotuksia on monia, yleensä jotain tuntemattomia hiukkasia. Ja luonnollisesti on niitäkin tutkijoita, jotka haluavat tukita havainnot ilman näkymätöntä ainetta. Yleensä silloin lähdetään siitä, että gravtitaatiolaki toimii pitkillä etäisyyksillä toisin kuin luulemme. Mutta kukaan ei ole muotoillut sellaista lakia, joka selittäisi havainnot kaikissa mittakaavoissa, galakseista superjoukkoihin. Mutta vain hullu kiistää niiden havaintojen oikeellisuuden, jotka viittaavat jonkin tuntemattoman ilmiön olemassaolon.

Lainaa:
Minä itse "hyväksyn" tieteellisen teorian "totena" vaikka en pääsisikään katsomaan aurinkoon jotta onko siellä vetyä? Tai en sittekään koskaan pääsisi käymään tähden luona toteamassa jotta "On se samanlaane ku meitin aurinko!" :lol:

Mutta et hyväksy sitä, että havaintojen mukaan taivaankappaleiden liikkeissä ja niiden nähtävissä olevilla massoilla on ristiriita? Miksi se on jotenkin vähäarvoisempi havainto? Vain siksikö, ettet voi itse aisteillasi havaita koko asiaa va iksikö, ettei fyysikoilla ole vakuuttavaa selitystä sille, mitä se pimeä aine on? Uskotko, että hiukkasfysiikka on jo paljastanut kaikki mahdolliset hiukkaset?

Pimeää ainetta ei kannata sekoittaa pimeään energiaan. Pimeä energia on se vahvasti hypoteettinen juttu, joka vaikuttaa maailmankaikkeuden laajenemiseen. Se on huomattavasti epävarmemmalla pohjalla kuin pimeä aine.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 10:20 am 
Poissa

Neutroni kirjoitti:
Mutta et hyväksy sitä, että havaintojen mukaan taivaankappaleiden liikkeissä ja niiden nähtävissä olevilla massoilla on ristiriita? Miksi se on jotenkin vähäarvoisempi havainto? Vain siksikö, ettet voi itse aisteillasi havaita koko asiaa va iksikö, ettei fyysikoilla ole vakuuttavaa selitystä sille, mitä se pimeä aine on?

Jos esim sinä sanot ja sen muualtakin voin tarkistaa ja huomattavaa lähdekritiikkiäni käyttäen toinenkin taho on luotettava, niin hyväksyn tuon ristiriidan jota en edes ymmärrä olevaksi. Ts minun hyväksynnälläni tai hyväksymättömyydellä ei ole tekstissäni, väitteessäni tai muutoin juurikaan merkitystä.

Oletukseni oli, ettei tuota "hyväksyntää" ollut nimenomaan fyysikoilta joilla ymmärrys asiaan riittää. Minun kykyni ei riitä arvioimaan tieteellisiä hypoteeseja, mutta yleisesti tiedemaailmassa hyväksytyt teoriat pidän totena kunnes joku ne kaataa. Se ei ole uskontoa, se on luottamusta "maailman" tiedeyhteisöön. En anna tutkijoille lopputilejä, päin vastoin! Olen yleensä innostunut seuraamaan asioita joissa kaadetaan vanhoja "totuuksia", näitä vaan niin harvoin jos koskaan näkee.

Neutroni kirjoitti:
Uskotko, että hiukkasfysiikka on jo paljastanut kaikki mahdolliset hiukkaset

Uskotko että hiukkasfysiikka on paljastanut kaikki tunnetut hiukkaset? Minä uskon! Uskon myös, että vielä kannattaa kaivaa jotain on edelleen löytämättä.. Tai ainakin se pitää löytää joka näyttää ettei mitään voi enää löytää.

Neutroni kirjoitti:
Pimeää ainetta ei kannata sekoittaa pimeään energiaan. Pimeä energia on se vahvasti hypoteettinen juttu, joka vaikuttaa maailmankaikkeuden laajenemiseen. Se on huomattavasti epävarmemmalla pohjalla kuin pimeä aine.

Nämä kaksi miunulla taitaa mennä sekaisin, annettakoon se anteeksi?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 10:19 pm 
Poissa

Örmy kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
Mutta et hyväksy sitä, että havaintojen mukaan taivaankappaleiden liikkeissä ja niiden nähtävissä olevilla massoilla on ristiriita? Miksi se on jotenkin vähäarvoisempi havainto? Vain siksikö, ettet voi itse aisteillasi havaita koko asiaa va iksikö, ettei fyysikoilla ole vakuuttavaa selitystä sille, mitä se pimeä aine on?

Jos esim sinä sanot ja sen muualtakin voin tarkistaa ja huomattavaa lähdekritiikkiäni käyttäen toinenkin taho on luotettava, niin hyväksyn tuon ristiriidan jota en edes ymmärrä olevaksi. Ts minun hyväksynnälläni tai hyväksymättömyydellä ei ole tekstissäni, väitteessäni tai muutoin juurikaan merkitystä.

Oletukseni oli, ettei tuota "hyväksyntää" ollut nimenomaan fyysikoilta joilla ymmärrys asiaan riittää. Minun kykyni ei riitä arvioimaan tieteellisiä hypoteeseja, mutta yleisesti tiedemaailmassa hyväksytyt teoriat pidän totena kunnes joku ne kaataa. Se ei ole uskontoa, se on luottamusta "maailman" tiedeyhteisöön. En anna tutkijoille lopputilejä, päin vastoin! Olen yleensä innostunut seuraamaan asioita joissa kaadetaan vanhoja "totuuksia", näitä vaan niin harvoin jos koskaan näkee.

Neutroni kirjoitti:
Uskotko, että hiukkasfysiikka on jo paljastanut kaikki mahdolliset hiukkaset

Uskotko että hiukkasfysiikka on paljastanut kaikki tunnetut hiukkaset? Minä uskon! Uskon myös, että vielä kannattaa kaivaa jotain on edelleen löytämättä.. Tai ainakin se pitää löytää joka näyttää ettei mitään voi enää löytää.

Neutroni kirjoitti:

Nämä kaksi miunulla taitaa mennä sekaisin, annettakoon se anteeksi?

Pimeä energia selittäisi suurimman osan (74 %) universumista, sitten tulee pimeä aine (22%) ja vain murto-osa (4 %) olisi näkyvää ainetta, johon sisältyisi anti-ainekin ? Jokin nyt mättää kaavoissa ja pahasti.

Tuli myös mieleen mm. se miljardin valovuoden tyhjyys avaruudessa, jossa siis ei esiinny yhtään mitään. Eikö siellä tosiaan ole massaa, edes kylmää sellaista ?

http://billdoll.com/bl/n/2007/08/billio ... thing.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6962185.stm
http://scienceray.com/astronomy/in-spac ... thingness/
Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Elo 24, 2011 10:27 pm 
Poissa

Hetkinen onko siis tähtien ja galaksien välisessä tilassa yhdeksän kertaa enemmän materiaa, kuin maailmankaikkeuden kaikissa tähdissä, planeetoissa, mustissa aukoissa yms. yhteensä?

Profiili  

ViestiLähetetty: To Elo 25, 2011 12:22 am 
Poissa

Kari Enqvist väittää (Tiede 8/2011), ettei 1700-luvun jälkeen ole luotu yhtään mallia, joka perustuisi havaintoihin. Kaikki mallit ovat hänen mukaansa "uskaliaita ajatusloikkia". Kun Einstein sanoi saaneensa ajatuksen valolla matkustamisesta katsoessaan kelloa, sitä ei siis pidetä riittävänä ärsykkeenä mallin luomiselle. Samoinhan voidaan ajatella myös havainnoista, jotka johtivat aikoinaan kellon rakentamiseen. CERN on mielestäni vain kello havainnoista johtuvista uskaliaista ajatusloikista kuten vaarin Könni. Tieteellisessä kaanonissa viimeisin loikka on usein pisin.

On kuitenkin selvää, että tieteen kehittyessä mailmamme muuttuu yhä tuntemattomammaksi. Jos vertaa nykyisiä tiedehenkilöitä tieteen uranuurtajiin, havaitaan helposti kuinka taannoinen tieteellinen varmuus taivaan oloista on muuttunut uskaliaiksi ajatusloikiksi. Kun tieto lisääntyy, kasvaa tietämättömyyden alue vielä nopeammin. Ainakin universumin kohdalla.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]