Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 2:46 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Runonpätkä
ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2006 10:57 am 
Poissa

ArKos itse kirjoitti:
Asiasta toiseen, tämäkin aihe alkaa kuulua vitsiosaston puolelle.

Jep; sinnikkäästä pyristelystäsi huolimatta...
ArKos itse kirjoitti:
Joko saitte selville, keitä olivat/ovat thadhdhinnit?

Valistanet meitä.

Profiili  

Viestin otsikko: THADHDHINNIT
ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2006 8:48 pm 
Poissa

Sepi kirjoitti:
ArKos itse kirjoitti:
Asiasta toiseen, tämäkin aihe alkaa kuulua vitsiosaston puolelle.

Jep; sinnikkäästä pyristelystäsi huolimatta...
ArKos itse kirjoitti:

Valistanet meitä.

Vínkki 1. Ne löytyvät historiallisista kirjoituksistani. Vähänpä olette niitä lukeneet.

Vinkki 2. Niitä liikkuu ja oleilee ihan ympärillännekin. Ne ovat vakinainen ilmiö täällä.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: THADHDHINNIT
ViestiLähetetty: Ti Tammi 03, 2006 4:03 pm 
Poissa

ArKos itse kirjoitti:

Vínkki 1. Ne löytyvät historiallisista kirjoituksistani. Vähänpä olette niitä lukeneet.

Vinkki 2. Niitä liikkuu ja oleilee ihan ympärillännekin. Ne ovat vakinainen ilmiö täällä.

Lopeta arvuuttelu! Olet esittänyt niin lukuisia omatekoisia termejä, että mahdatkohan itsekään kaikkia tunnistaa/muistaa?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: THADHDHINNIT
ViestiLähetetty: Ke Tammi 04, 2006 11:36 am 
Poissa

Sepi kirjoitti:
ArKos itse kirjoitti:

Lopeta arvuuttelu! Olet esittänyt niin lukuisia omatekoisia termejä, että mahdatkohan itsekään kaikkia tunnistaa/muistaa?

Vastaus löytyy historian aihepiiristä aiheesta " THADHDHINNIT, joita liikkuu ympärillänne".

Entä mitä tiedätte SIRUHIUKKASISTA? Vastausta löytyy fysiikan ja kemian puolen aiheista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2006 5:23 am 
Poissa

Lettu Haimakainen kirjoitti :töpselistä saadaan sähköä ja sähkö on vain energian siirtomuoto.

Joo ei sais päästää naispuolisia puhumhan energiasta.
Johan sen tietää pöljempiki ,että energiaa saahan PISTORASIASTA.
Nuorena ku tuli harhailtua kavereitten kans Ruottia pitkin ja poikin, se
tuoki asija valkeni minulle.
Mekkö ajelimma minun Ooppelilla ( mikhän se ny olikhan kaupunki )
se kavulla käveli pari hyvännäköstä naispuolista ihmistä.
Kaveri se komensi, Aslakki kysäseppä nuilta PISTORASIOILTA tulisko ne kyythin ? No miekö siihen aikhan ( 60 luvun lopulla ) osasin vielä sitä ruottia
kysyin. Äläppä huoli tulihan net kyytille.
Kyllähän sitä energiaa virtaski, tiijjä sitte mihin suunthan ?
Tuon reissun jälkhin olthin niin "sipissä" , että ei meistä ollu
töihin menijöiksi. Rahat oli kertakaikkijhan loppu, jääkaappiki oli tyhjä.
Kaksviikkoa oli tilhin aikaa, se kuitenki pärjäilthin , miten pärjäilthin.
Sairaskassalle piti ilmottaa ittens.

Toinen energihan liittyvä asija sattu kans ruottissa.
Soli yks pompannappi ( pikkufiiatti ) pysehtyny tienlaithan.
Ja kuinka ollakhan kaks neitosta kurkisteli konepellin alle.
Se saakelin kaveri meni kysymhän, tissiäkö annatta pienokaiselle.
Soli rievattu energinen tälli, jonka se toinen neitonen latas kohen Aslakkia, joka juuri oli veivannu sivuikkunan auki.
Soli puolinaamaa mustana monta päivää.
Niin että kylläse energiaa on niissä PISTORASIOISSA.
Töpselihän on se joka työnnethän pistorasijhan , että sieltä saatas energia ulos.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 6:33 pm 
Poissa

Täytyy ihan Hurskapöllöltä kysyä, sinä kun siellä lännessä asustelet, että oletko törmännyt näihin?

Kuva

Sillä taannoin (ehkä 90-luvulla) Aamulehdessä tai jossakin oli tämä hätkähdyttävä uutinen!

Itsekin Lännessä syntyneenä joskus muistan näistä lapsuudessani (tarkoitan, ollessani pentu vasta) puhutun! Onko sinulla asiasta tietoa?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Tammi 09, 2006 11:53 pm 
Poissa

Wolf kirjoitti:
Täytyy ihan Hurskapöllöltä kysyä, sinä kun siellä lännessä asustelet, että oletko törmännyt näihin?

Kuva

Sillä taannoin (ehkä 90-luvulla) Aamulehdessä tai jossakin oli tämä hätkähdyttävä uutinen!

Itsekin Lännessä syntyneenä joskus muistan näistä lapsuudessani (tarkoitan, ollessani pentu vasta) puhutun! Onko sinulla asiasta tietoa?

Tältä seudulta löytyy kyllä jäänteenä yksi neanderthalilainen rakennusmestari, josta päättelen, että niskattoman lyhytjalkaisen geenit ovat periytyneet.

Noihin pygmeihin en ole törmännyt kuin kerran tallustellessani jonkun verran huiperossa kyliltä kotiopäin syksyisen aamuyön pimeinä tunteina. Joku kampitti minut silloin Kaatuvaneetun ahteessa. Se oli pygmi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 12:15 am 
Poissa

Hurskapöllö kirjoitti:
Tältä seudulta löytyy kyllä jäänteenä yksi neanderthalilainen rakennusmestari, josta päättelen, että niskattoman lyhytjalkaisen geenit ovat periytyneet.

Mikähän noissa mesuissa on, kun ovat niin lajirikasta porukkaa? Täältä meiltäpäin löytyy ainakin yksi semmoinen, joka muistuttaa lähinnä pystyyn paskannettua lapamatoa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 12:18 am 
Poissa

Mikä se on se energian muoto, joka saadaan kaavasta E=mc^2 ? Kineettinen energia on tietysti Ek=mv^2/2, mutta noinkohan niitä voi yhdistää? Voiko tuo Eisteinin yhtälö olla myös muodossa F=mc^2 , jossa c^2 = a ? Olenko ihan väärässä, jos luulen että kyseinen yhtälö on johdettu Newtonin toisesta?
Ihan vain noin ohimennen utelen, jos joku joka osaa vastata lukisi tänne asti.

Itsekin olen siinä uskossa, että sähkö on energian siirtomuoto, mutta siitäkin asiasta joku toinen voi tietää enemmän.

Viime vuoden parhain kaikenteoria on tälläkin palstalla esiintynyt Lentävä Spagettihirviö, joka on luonut maailman ja kaikki täällä tottelee Lentävän Spagettihirviön tahtoa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 10:38 am 
Poissa

Herra Hippi kirjoitti:
Mikä se on se energian muoto, joka saadaan kaavasta E=mc^2 ? Kineettinen energia on tietysti Ek=mv^2/2, mutta noinkohan niitä voi yhdistää? Voiko tuo Eisteinin yhtälö olla myös muodossa F=mc^2 , jossa c^2 = a ? Olenko ihan väärässä, jos luulen että kyseinen yhtälö on johdettu Newtonin toisesta?

Itsekin olen siinä uskossa, että sähkö on energian siirtomuoto, mutta siitäkin asiasta joku toinen voi tietää enemmän.

Viime vuoden parhain kaikenteoria on tälläkin palstalla esiintynyt Lentävä Spagettihirviö, joka on luonut maailman ja kaikki täällä tottelee Lentävän Spagettihirviön tahtoa.

Yhtä hippinorttia tämäkin palsta enää oli vailla.

Einstein johti kaavan E=mc^2 tiettävästi radiumin säteilystä. Myöhemmin hän ulotti kaavan kaikkin fotoneihin. Entä mikä yhteys sillä on Newtonin kineettisen energian kaavaan (½m)v^2. Hyvin yksinkertaisesti se, että valon nopeudessa ilmenevä massa eli massaulottuvuus on kasvanut kaksinkertaiseksi. Mainittu Newtonin kaava on 0-nopeuden kaava.
Välinopeuksille on vielä oma välimuotokaavansa. En ole painanut sitä mieleeni, eikä sillä ole tavanomaisilla maallisilla nopeuksilla merkitystäkään. Hiukkasista vain vapaat elektronit voivat saada sellaisia, siis varsin suuria, mutta ei ihan valon nopeuden.

F tarkoittaa voimaa, myös vetovoiman kohteen kiihtyvyysvoimaa, kaava
F=ma, jossa a tarkoittaa kiihtyvyyttä ja m kiihtyvää massaa. Voima F ei olesamaa kuin energia E, kuten E= mc^2. Kylläkin vetovoimakohteen kiihtymisvoima aiheuttaa ote eli pala eli kvantti lähteen avaruuteen lähettämästä vetovoimaenergiasta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 11:13 am 
Poissa

ArKos itse kirjoitti:
Yhtä hippinorttia tämäkin palsta enää oli vailla.

Mikä on hippinortti? Viittaako sana jotenkin pilvenpolttoon? Kyllä itselläsi on pää enemmän pilvissä. Ja jalat yläpuolella.

Muuten, Herra Hippi on liittynyt foorumille näköjään 07 Huh 2005 ja sinä 15 Huh 2005.

Profiili  

Viestin otsikko: ArKos =Arkos itse
ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2006 2:32 pm 
Poissa

Minä kyllä vaikutin vanhalla palstalla jo vuodesta 2000 nimimerkllä ArKos.
Kun siirryttiin uuteen palstaan, a. sen kaappasi joku, b. se oli oma tekninen mokani, minä kuitenkin olen tiedemies, en tietoteknikko.

Vaselistipuolueen tyypit, ja muutkin nääs vasemmistolaiset, ovat
kokoomuskypäräpääpappeja innokaasti imarrellen ja auttaen, innokkaasti julistelleet, että ArKos itse on feikki eli väärennös. Onhan Sauli Níinistö yhteinen kypäräpääpappien ja TYÖVÄEN yhteinen presidentti. Hänhän ei ole feikki eli väärenös.

Sauli Niinistöä ei vielä ole valittu presidentiksi. Toistaisekei hän on vain erään eurooppalaisen investointiyhtiön varajohtaja.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2006 9:53 am 
Poissa

Herra Hippi kirjoitti:
Mikä se on se energian muoto, joka saadaan kaavasta E=mc^2 ?

Mitä mahdat tarkoittaa? Energia ei tietenkään tule mistään kaavoista, vaan erilaisista reaktioista ja tapahtumista. Energia sinällään on aina enemmän tai vähemmän sama akamaa, riippumatta siitä, mistä rekatiosta ja siis minkä kaavan kuvaamissa määrin sitä vapautuu tms. Energiaa mitataan mm. jouleissa.

Tuo kaava taas sinällään kuvaa massan ja energian vastaavuutta. Eli yhdessä kilogrammassa ainetta on siis c² joulea energiaa. Tuo energia voi vapautua esimerkiksi ydinreaktioissa tai aineen ja antiaineen annihilaatiossa, joissa massakatoa tuon kaavan perusteella vastaava määrä energiaa vapautuu, usein korkeaenergisenä sähkömagneettisena säteilynä kuten gammasäteilynä, sekä esim. jäljelle jäävien hiukkasten liike-energiana tms.

Herra Hippi kirjoitti:
Kineettinen energia on tietysti Ek=mv^2/2, mutta noinkohan niitä voi yhdistää? Voiko tuo Eisteinin yhtälö olla myös muodossa F=mc^2 , jossa c^2 = a ? Olenko ihan väärässä, jos luulen että kyseinen yhtälö on johdettu Newtonin toisesta?

Nyt menee hieman hakoteille jo. Sinänsähän mikään ei teoriassa estä jotakin mielivaltaista kiihtyvyytä olemasta mitä tahansa numeroituvaa luokkaa, mutta se tosiaankin on aina tapauskohtaista. Ei voida sanoa että yleisesti c² = a, sillä ei ole mitään mielkästä merkitystä.

E=mc² ei ole johdettu varsinaisetsi Newtonin kaavoista, vaan se on suppean suhteellisuusteorian eräs seuraamuksista. Lähinnä kyseessä on seuraamus Lorentzin koordinaattimuunnoksista ja Einsteinin hypoteesista siitä, että kaikissa inertiaalikoordinaatistoissa vaikuttavat samat luonnonlait. Tämä johti kappaleen kokonaisenergian kaavaan, jossa nopeudesta ja tarkastelukoordinaatistosta riippuvan liike-energian lisäksi kappaleella oli aina myös nopeudesta riippumaton energia määrältään mc².

ArKosin mielipuolisista sekoiluista ei kannata välittää, niissä ei ole yleensä yhtään mitään tokkkua. ArKos ei tunnu osuvan oikeaan edes tilastollisen sattuman edellyttämissä määrin, vahingossakaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2006 10:11 am 
Poissa

Einstein kylläkin johti kaavansa E=mc^2 radiumin säteilystä. Sittemmin
hän laajensi sen koskemaan kaikkea fotonista säteilyä. Siis punnittu juttu.

Koshille myös tiedoksi: aineesta ei parhaassa tapauksessakaan vapaudu kuin 97.8 massasta ydinenergiana, sisi gammafotoneina. Sinullekin on asia on selitetty ajat sitten, mutta eihän KYPÄRÄPÄÄPAPPI TUNNUSTA MITÄÄN TOSIASIOITA.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2006 3:45 pm 
Poissa

ArKos itse kirjoitti:
Einstein kylläkin johti kaavansa E=mc^2 radiumin säteilystä.

Ans ku arvaan; sinulla ei ole mitään lähdeviitteitä eikä perusteluita tälle väitteellesi?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]