Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Heksu
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 7:54 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:56 pm Viestit: 3906 Paikkakunta: Lahti
|
abskissa kirjoitti: Onko täällä kokemusta Android-ohjelmoinnista?
Olen vähän alustavasti tutustunut tuohon alustaan, ja vakuuttavalta näyttää. Alkuun on todella helppo päästä. Ohjeita seuraten kehitysympäristön asentaminen ja ensimmäinen Hello World sujahti noin puolessa tunnissa. Dokumentointi näyttää asialliselta ja esimerkkejä on hyvin tarjolla. Muutenkin koko hoito vaikuttaa varsin kehittäjäystävälliseltä. Ostin juuri vast'ikään ensimmäisen Android-puhelimen (HTC:n desire) ja koodaan jo täyttä häkää ensimmäistä peliä. Olen ihan myyty, helve tin helppo päästä sisään Android-maailmaan. Mahdollisuudet tuntuvat rajattomilta, kaikki laitteen mahdollistamat palvelut tyrkytetään nenän eteen kultalautasella.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Heksu
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 7:57 pm |
|
|
abskissa kirjoitti: Onko täällä kokemusta Android-ohjelmoinnista?
Olen vähän alustavasti tutustunut tuohon alustaan, ja vakuuttavalta näyttää. Alkuun on todella helppo päästä. Ohjeita seuraten kehitysympäristön asentaminen ja ensimmäinen Hello World sujahti noin puolessa tunnissa. Dokumentointi näyttää asialliselta ja esimerkkejä on hyvin tarjolla. Muutenkin koko hoito vaikuttaa varsin kehittäjäystävälliseltä. Ostin juuri vast'ikään ensimmäisen Android-puhelimen (HTC:n desire) ja koodaan jo täyttä häkää ensimmäistä peliä. Olen ihan myyty, helve tin helppo päästä sisään Android-maailmaan. Mahdollisuudet tuntuvat rajattomilta, kaikki laitteen mahdollistamat palvelut tyrkytetään nenän eteen kultalautasella. (Mitä tää palsta taas bugaa, luulin lähettäneeni tämän viestin mutta en näe sitä itse  )
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kuuba-Pete
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:24 pm |
|
|
Heksu kirjoitti: abskissa kirjoitti: Onko täällä kokemusta Android-ohjelmoinnista?
Olen vähän alustavasti tutustunut tuohon alustaan, ja vakuuttavalta näyttää. Alkuun on todella helppo päästä. Ohjeita seuraten kehitysympäristön asentaminen ja ensimmäinen Hello World sujahti noin puolessa tunnissa. Dokumentointi näyttää asialliselta ja esimerkkejä on hyvin tarjolla. Muutenkin koko hoito vaikuttaa varsin kehittäjäystävälliseltä. Ostin juuri vast'ikään ensimmäisen Android-puhelimen (HTC:n desire) ja koodaan jo täyttä häkää ensimmäistä peliä. Olen ihan myyty, helve tin helppo päästä sisään Android-maailmaan. Mahdollisuudet tuntuvat rajattomilta, kaikki laitteen mahdollistamat palvelut tyrkytetään nenän eteen kultalautasella. Javallakos niitä Android-ohjelmia väännetään?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:25 pm |
|
|
Kuuba-Pete kirjoitti: Javallakos niitä Android-ohjelmia väännetään? Sillä, ja tarjolla on siis monipuolinen sovelluskehys, joka tarjoaa helpon pääsyn laitteen komponentteihin. Käyttäjäystävällisyys on kovasti Javan tasolla. Mutta Javan piireissä olisi paljon opittavaa MS:n värkeistä.
_________________ Jo pukkas glaiduu aikaa, on kesis viimeinkin. Ja minne vaan kun tsiigaa, nii hittaa blumsterin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
abskissa
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:28 pm |
|
|
|
Javallapa.
Nythän eletään sikäli mielenkiintoista aikaa, että Sunin kaapannut Oracle on haastanut Googlen siksi, että se katsoo Androidin rikkovan Oraclen Java-oikeuksia. Sunin filosofiaan tuollainen yhteistä etua haittaava tappelu ei oikein kuulunut.
_________________ We're all mad here.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
abskissa
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:30 pm |
|
|
Saw kirjoitti: Käyttäjäystävällisyys on kovasti Javan tasolla. Mutta Javan piireissä olisi paljon opittavaa MS:n värkeistä. C#? Vai mitä tarkoitat?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kuuba-Pete
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:34 pm |
|
|
|
Eroaakos tuo sitten jotenkin radikaalisti J2ME:stä?
J2ME:llä tosin ei kovin hääppösesti rautaan pääse käsiksi, mutta itse vääntelin sillä ainakin muutamia vuosia sitten jotain ohjelmia/pelejä nokialaiselleni, eikä suurempaa valittamista ollut. Helppoa kuin heinänteko.
Symbian C++ taas on aivan saatanasta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jak
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:37 pm |
|
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:38 am Viestit: 418 Paikkakunta: Tampere
|
|
Löytyykö Androidille jo paljonkin toteutuksia muille kielille? Oletettavasti ainakin Python löytyy jo?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:38 pm |
|
|
abskissa kirjoitti: Saw kirjoitti: Käyttäjäystävällisyys on kovasti Javan tasolla. Mutta Javan piireissä olisi paljon opittavaa MS:n värkeistä. C#? Vai mitä tarkoitat? Itse ohjelmointikielet, ne nyt on ihan samalla tasolla C# ja Java. Mutta ihan IDE-vertailussa Eclipsen ja Visual Studion ero ei ole muuttunut mielestäni mihinkään. Käyttöliittymää rakentaessa eron huomaa erityisen helposti. Android-kälin komponentit värkätään käsin XML-tiedostoon, eikö vain? Visual Studiolla voi komponentit heittää hiirellä paikalleen, ja tapahtumankäsittelijöiden hallinta on ihanaa.
_________________ Jo pukkas glaiduu aikaa, on kesis viimeinkin. Ja minne vaan kun tsiigaa, nii hittaa blumsterin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:39 pm |
|
|
jak kirjoitti: Löytyykö Androidille jo paljonkin toteutuksia muille kielille? Oletettavasti ainakin Python löytyy jo? On toki. Esimerkiksi nyt http://code.google.com/p/android-scripting/ . Mutta Adnroidille olen itse kirjoittanut vain Javalla.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
abskissa
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:42 pm |
|
|
Kuuba-Pete kirjoitti: Eroaakos tuo sitten jotenkin radikaalisti J2ME:stä? Eroaa. Android-ohjelmat ovat käyttöjärjestelmään sidottuja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
abskissa
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:47 pm |
|
|
Saw kirjoitti: Mutta ihan IDE-vertailussa Eclipsen ja Visual Studion ero ei ole muuttunut mielestäni mihinkään. Käyttöliittymää rakentaessa eron huomaa erityisen helposti.
Android-kälin komponentit värkätään käsin XML-tiedostoon, eikö vain? Visual Studiolla voi komponentit heittää hiirellä paikalleen, ja tapahtumankäsittelijöiden hallinta on ihanaa. Juu. En sitten tiedä, kuinka polttava tarve mobiililaitteille on saada hyviä GUI-editoreja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jak
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:51 pm |
|
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:38 am Viestit: 418 Paikkakunta: Tampere
|
|
Yllättävää ettei Eclipseen ilmeisesti ole vielä pluginia jolla tuo käyttöliittymien editointi onnistuisi. Se on kyllä siitä mukava IDE että melkein joka hommaan löytyy ainakin kohtalainen tuki.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Heksu
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 8:59 pm |
|
|
abskissa kirjoitti: Saw kirjoitti: Käyttäjäystävällisyys on kovasti Javan tasolla. Mutta Javan piireissä olisi paljon opittavaa MS:n värkeistä. C#? Vai mitä tarkoitat? Koodaan työkseni .net-ympäristössä, ja voin ihan rehellisesti sanoa, että microsoftin .net on erinomainen sovelluskehitysalusta. Erityisesti WPF aivan nerokas työkalu käyttöliittymän rakentamiseen, sen avulla oliomalli voidaan sitoa käyttölliittymään parhaimmillaan ilman riviäkään varsinaista koodia, joten bisneslogiikan ja käyttöliittymän eriyttäminen helpottuu oleellisesti. Mielestäni niin ikään visual studio on todella toimiva tuotekehitysympäristö, jossa kaikki koodausta helpottavat toiminnot toimivat erittäin nopeasti ja intuitiivisesti. Mielestäni visual studio + .net on kuin Jumalan lahja sovelluskehittäjälle, sääli vaan että Microsoft on sössinyt sen konseptin pitämällä runtimen tiukasti omissa hyppysissään. Mobiilipuolella sillä ei ole mitään sijaa, edellinen puhelimeni oli windows-alustainen ja se oli ihan susi. Nyt kun olen joutunut tutustumaan Eclipseen, olen helpotuksekseni huomannut, ettei sen ja visual studion välinen ero ole onneksi kovin montaa valovuotta, eikä siirtyminen siihen ole kovin kivuliasta. Periaatteessa siinä on hyvinkin pitkälti samat konseptit ja perustyökalut, se ei vaan toimi yhtä jouhevasti. Erityisesti intellisense ottaa aivoon, kun se hirttää välillä kiinni niin, että koodin kir.... ... ... ... ...joittamiseen tulee puolen minuutin tauko. Joka tapauksessa odotin jotain paljon pahempaa ja olen sikälis tyytyväinen, että koodaaminen Androidille onnistuu lähestulkoon yhtä helposti kuin .net-ympäristössä. Mitä itse javaan tulee, en ole juurikaan kirjoittanut javaa, lähinnä joskus javascirptiä. Silti siirtyminen .net-maailmasta Androidiin on sujunut lähinnä olankohautuksella, kun olio-ohjelmoinnin peruskonseptissa ei ole juurikaan mitään eroa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: "Android hakkaa Iphonen väistämättä " Lähetetty: Pe Syys 10, 2010 9:02 pm |
|
|
Heksu kirjoitti: Mitä itse javaan tulee, en ole juurikaan kirjoittanut javaa, lähinnä joskus javascirptiä. Näillähän ei siis ollut mitään muuta yhteistä kuin 4 ekaa kirjainta nimessä. Vahvasti tyypitetty kieli ja harakiri-kieli.
|
|
| Ylös |
|
 |