Sata lehtistipendiä jaettu
Tiede-lehti on jakanut reaaliaineissa menestyneille lukion oppilaille sata lehtistipendiä. Valitut saavat lehden vuosikerran. Stipendiaattien nimet löytyvät täältä.

|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Aweb
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 12:24 am |
|
|
sinnipirtti kirjoitti: jaa putkarilla oli sitten kyrpä otsassa. no kokeiles sitten seuraavaksi kotitalkkaria kysy sen hintaa jollei inspiraatiota itse vaihtoon jo löytynyt. Hana 200 €, matkat ja työ plus miinus 100 euroa. Lopullinen hinta näkyy vasta laskusta. Me ei asuta ihan keskustassa, joten se näkyy aina hinnassa. Putkimies oli alunperin valinnut meille kalliimman hanan (nettihinta 300 €), mutta tapasin hänet kaverin työmaalla ja sanoin, että pistää meille sellaisen hanan, että töineen maksaa korkeintaan tuon 300. Saa nähdä toteutuiko toive.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sinnipirtti
|
Lähetetty: La Kesä 09, 2012 10:45 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kosh
|
Lähetetty: Ma Kesä 11, 2012 5:46 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:59 pm Viestit: 17798 Paikkakunta: WWW
|
Aweb kirjoitti: Kosh kirjoitti: Niinhän minä sanoin alunperinkin, että vastasit jo itse omaan kysymykseesi. Nyt olen sen toistanut jo kolmasti. Vieläkö ajattelit asiasta jotain vastalausetta vääntää? Tein oletuksen ja pyysin sille varmistusta tai hylkäystä. Senhän sinä sitten sait, kun putkarilta lopulta asiaa kysyit. Mikä on vielä ongelmanasi? Aweb kirjoitti: Sinulta en saanut kumpaakaan vaan puhuit ihan omiasi jostain korkeamman teknologian hanoista, joista ei ollut kyse lainkaan Suo anteeksi, en ymmärtänyt, että keskustelu oli kielletty muusta kuin hyvin ahtaaksi rajaamastasi putkimiehen hinnan spekuloinnista. No tämä nyt kuitenkin on keskustelupalsta, jossa on tuollainen "Vastaa"-nappi näkyvissä kaikille rekisteröityneille, joten jos sinulla on ongelma siinä kohtaa kun joku saattaa viesteihisi vastata toivomaasi/aikomaasi laajemmaltikin, niin olet väärässä paikassa. Perusta blogi. Aweb kirjoitti: - on mahdollista, että teit sen elvistelläksesi Ja taas ad hominemeja sinulta. Siitä huolimatta, kyllä minä ihan vilpittömästi halusin kertoa sinulle saatavilla olevista paremmista vaihtoehdoista, tuoden mukaan erittäin positiivisia omakohtaisia käyttäjäkokemuksia. Aweb kirjoitti: Lainaa: Tarkoittaako se [Ei niiden (uusiutuvien) kulutus tietenkään niin paha asia olekaan kuin uusiutumattomien ja vähiinkäyvien kulutus.] kuitenkaan, että sillä ei ole mitään väliä? 1. Ei Tarkoita. Miksi ei tarkoita? Missä ovat muut numerot? Mitä väliä sillä siis on, jos mielestäsi sillä on jotain väliä? Aweb kirjoitti: Lainaa: Siksi, että vettä ei juoksuteta turhaan ennen, kesken ja jälkeen esim. käsien pesua useita sekunteja per pesutapahtuma, kun käsiä siirretään vesisuihkun ja hanavipujen välillä, säädellään lämpötilaa ja veden virtausvoimakkuutta jne. Eihän noin tehdä tavallisillakaan hanoilla. Kyllä tehdään. Katsos, silloin kun hanaa säädetään, käsi on hanan yläpuolella eikä vesivirran alla. Se pitää aina ja joka kerta siirtää tämä väli edestakaisin. Aweb kirjoitti: Se vedenjuoksutus syntyy pelkästään siitä, jos kuumaa vettä ei ole laskettu hetkeen, jolloin vesi putkessa on viilentynyt ja täytyy odottaa, että lämmintä vettä ehtii hanaan lämminvesivaraajasta. Nyt puhut jo ihan eri asiasta. Tuo on toki totta muttei liity tähän asiaan mitenkään. Semminkin kun käypä säätö käsienpesuvedelle on jossain siinä puolivälissä säätöasteikkoa tai siitä vähän alaspäin, jolloin putkissa lämmennuyt/viilennyt vesi on aika lähellä sopivaa lämpötilaa joka tapauksessa eikä kosketusvapaan hanan käytössä tätä valuttelau näin ollen esiinny koskaan. Aweb kirjoitti: Sama koskenee myös sinun ultrahienoa hanaasi, ellei sinulla sitten ole lämmittimiä siinä hanassa tai putkissa. Itseasiassa väittäisin, että perushanasta saa sen lämpimän veden nopeammin, koska sen voi heti vääntää täysille.
Mikään ei tietenkään estä vääntämästä hanaa juuri halutulle virtaamalle, joten tuo ei ole totta, eikä siten myöskään muutenkin perusteeton väittämäsi. Aweb kirjoitti: Lainaa: Hanaa ei myöskään jätetä päälle "vähäksi aikaa" kun tehdään jotain muuta, esimerkiksi kuivataan käsiä tai vaihdetaan pestävää kapinetta. En minäkään tee niin. Miksi tekisin? Sinä siis esimerkiksi huuhtoessasi nipun lautasia, vakavasti puhuen suljet ja avaat hanan jokaisen lautasen kohdalla vuorollaan? Rohkenen epäillä. No, ehkä tuollaiseenkin tapaan voi tottua, mutta käytännössä sitä näkee hyvin harvoin. Pääasiassa tämä kuitenkin estää tahattomia turhia veden juoksutuksia kun seuraavaa hommaa ei ehdikään tehdä ihan välittömästi kuten hetkeä aiemmin aikoi. Aweb kirjoitti: Ylös/alas -säädettävä hana on varsin helppokäyttöinen, eikä kovinkaan paljon ruista kulu, kun sen kääntää pois päältä tai laittaa takaisin päälle. Ymmärrän kuitenkin, että se joillekin saattaa olla peräti vaikeaa. En ymmärrä, miksi se olisi kenellekään vaikeaa. Tosin tottumuksen voimaa ei kannata unohtaa. Sinäkin jänkytät nyt oikein perisuomalaiseen luddiittityyliin modernimpaa teknologiaa vastaan, kun uskot että herra Oras saavutti LVI-teknillisen evoluution äärimmäisen huipentuman 70-luvulla keksiessään yksiotevipuhanan. Jänkytät, vaikkei itselläsi ole argumentteja etkä omiani ole kyennyt kumoamaan. Jänkytät vain, koska mielestäsi kaikki sellainen on täysin turhaa, jota juuri sinulla ei ole, ja toisaalta kaikki sellainen on hienoa ja tuiki tarpeellista, jota sinulla on. Aseinasi sinulla on pelkästään tietämättömyyden ja ennakkoluuloisuuden tuoma itsevarmuus ja terävä kieli. Törmäsin muuten ihan vain pari vuotta sitten todella, todella hämmentävän vaikeaan designiin työkaverin tupareissa. Kyse oli yksiotevipuhanasta, jonka joku nimekäs muotoilija oli värkännyt sellaiseksi sylinterinmuotoiseksi tapikaksi. Sen muotokieli ohjasi pyörittämään kuin nuppia, painamaan kuin painonappia ja tekemään jokseenkin kaikkea muuta kuin vääntämään "leuan rintaan" tapilta, mikä piti tehdä saadakseen veden valumaan. Tuparivieraista suurin osa palasi vessasta ensi kerran käytyään valitaten samasta asiasta. Tämä nyt vain muistui mieleen aiheeseen vahvasti litityvänä anekdoottina vesihanojen käytettävyyteen liittyen. Teknisesti ottaen tuossa ei ole mitään sen vaikeampaa kuin halvimman perus-Oraksen vivun käytössä, mutta käytettävyydessä kun on mukana myös ihminen eikä pelkät teknsiet speksit, niin lopputulos voi olla helposti kauhea. Jossain takapajuisemmassa maassa, kuten Iso-Britanniassa, tosin koko maa kuolisi varmaan janoon tai hygienianpuutteeseen mikäli kaikki vesihanat muutettaisiin yksiotevipuhanoiksi. Oluen ne joisivat ensin pois, mutta kun senkään valmistukseen ei enää saataisi vettä... Aweb kirjoitti: Lainaa: Josta pääosa on vettä ja hiekkaa. Kts. 1.En ymmärrä. Aweb kirjoitti: Lainaa: Perustele, ole hyvä. En ole käänteinen todistajasi. Mainiota. Silloin sinulle tuskin tuottaa vaikeuksia perustella, kuten jo pyysin, oma väitteesi: Ja noissa [helppous, mukavuus, siisteys, hygieenisyys] sinun hifistelylaitteesi ei pärjää minun uudelle perushanalleni mitenkään.Jos et oikein pääse alkuun perusteluittesi laatimisessa, niin ekrrohan minulle esimerkiksi tarkka proseduuri, kuinka siivoat jälkesi (työvälineet, kädet, ympäristön jne) seuraavissa tapauksissa: - kalan perkaaminen ja fileointi - broilerin pilkkominen, marinointi ja paistaminen esim. pannulla - pullataikinan teko ja leipominen Jos yhdessäkään käyttötapauksessasi joudut kertaakaan esittelemään vaiheen: "pyyhin hanan vivun/juoksutusputken", olet hävinnyt. Jos tämän estääksesi tulet kätytäneeksi ylimääräisiä kumikäsineitä, kertakäyttöisiä talouspyyhkeitä tai muuta pois heitettävää, olet tehnyt asian hankalammaksi ja tuhlannut luonnonvaroja sekä energiaa. Helppo, mukava, siisti ja hygieenine tapa on seuraava: ensin pestään kädet koskettamatta mihinkään, varsinkaan hanaan. Tämän jälkeen voidaan tarvittaessa käyttää hanaa käsin, koska kädet ovat puhtaat, kun siivotaan muu sotku. Mikäli kädet likaantuvat jossain vaiheessa siivousta koskettaessa likaisiin astioihin/esineisiin, ei huolta; kädet vain tunnistimen alle ja ne voi pestä puhtaaksi. Hana itse säilyy koko ajan puhtaana ja hygienisenä. Yksiotevipuhanallahan ensimmäiseksi joutuu aina likaamaan sen hanan vivun, jos ei käytä suurta vaivaa kikkailuun. On hyödytöntä pestä esimerkiksi raa'an kanan käsittelyn jälkeen käsiä hygieniasyistä, jos tulee samalla kontaminoineeksi hanan vivun, josta mahdolliset taudinaiheuttajat kuitenkin tarttuvat käsiin ja sitä kautta esimerkiksi salaattiaineksiin niiden huuhtomisen yhteydessä. Aweb kirjoitti: Lainaa: Silloin sitä ei varmaankaan kannata yrittääkään käyttää siihen tarkoitukseen, jos se aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia. En minäkään käytä, vaan pesen juurekseni tasaisesti valuvan, manuaalisesti säädetyn vesinoron alla. Jolloin aiheutuu veden/energian haaskuuta vaihtaessasi juureksestasi toiseen. Miten niin muka?
_________________ Aatteensa puolesta taisteleva sotii ihmisiä vastaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sinnipirtti
|
Lähetetty: Ma Kesä 11, 2012 7:20 pm |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
mika 69
|
Lähetetty: To Kesä 14, 2012 9:59 am |
|
|
|
Vähän ot, mutta itse pistin suihkuhuoneeseenkin yksiotehanan sen varmatoimisuuden takia.
Ne 5-6 parasta ystävää joiden kanssa saunailtoja vietetään, niin kahdella kaverilla on alle 10 vuotta vanha termostaattihana joka antaa kaikkea muuta kuin tasalämpöistä vettä. Kylmää, kuumaa, virtausnopeus vaihtelee, hermo menee.....
WCS tietysti tuossa on, että joku polttaa itsensä. Boileri säädetty 75°C eikä ole sekoittajaa joka rajoittaisi putkistoon tulevan veden lämpötilaa. Ehkäpä se sekoittaja tulee joskus jos tulee muksuja.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: To Kesä 14, 2012 11:31 am |
|
|
Kosh kirjoitti: Senhän sinä sitten sait, kun putkarilta lopulta asiaa kysyit. Mikä on vielä ongelmanasi? No halusin tietää, mikä on sovelias hinta, ja milloin kustaan linssiin. Nyt näyttäisi siltä, että oma arvioni oli varsin hyvä. Lainaa: Siitä huolimatta, kyllä minä ihan vilpittömästi halusin kertoa sinulle saatavilla olevista paremmista vaihtoehdoista, tuoden mukaan erittäin positiivisia omakohtaisia käyttäjäkokemuksia. Mielestäni vaihtoehtosi ei välttämättä ole parempi, erilainen kyllä. Mutta vastauksesi ei vastannut kysymykseeni, jonka oleellinen yksityiskohta oli maininta perushanasta. Lainaa: Miksi ei tarkoita? Ymmärsin, että kysyit mielipidettäni tästä asiasta. Lainaa: Kyllä tehdään. Katsos, silloin kun hanaa säädetään, käsi on hanan yläpuolella eikä vesivirran alla. Se pitää aina ja joka kerta siirtää tämä väli edestakaisin. Minulla on kaksi kättä. Kosh kirjoitti: Aweb kirjoitti: Se vedenjuoksutus syntyy pelkästään siitä, jos kuumaa vettä ei ole laskettu hetkeen, jolloin vesi putkessa on viilentynyt ja täytyy odottaa, että lämmintä vettä ehtii hanaan lämminvesivaraajasta. Nyt puhut jo ihan eri asiasta. Tuo on toki totta muttei liity tähän asiaan mitenkään. Semminkin kun käypä säätö käsienpesuvedelle on jossain siinä puolivälissä säätöasteikkoa tai siitä vähän alaspäin, jolloin putkissa lämmennuyt/viilennyt vesi on aika lähellä sopivaa lämpötilaa joka tapauksessa eikä kosketusvapaan hanan käytössä tätä valuttelau näin ollen esiinny koskaan. Sinä joudut odottamaan sopivan lämpöistä vettä pidempään kuin minä, koska minä voin yhdellä pienellä kädenheilautuksella kääntää vivun kuumimpaan asentoon, jolloin lämminvesivaraaja syöttää pelkkää kuumaa vettä, jolloin hanasta valuva vesi lämpenee nopeammin. Halutessani minä voin myös säätää vivun lämpötilan kannalta mieleiseeni asentoon, ja käyttää sitä liikuttamalla sitä pelkästään ylös ja alas, jolloin toteutuu täysin ajatus valmiiksi säädetystä veden lämpötilasta. Tämä kohta säätimessä on myös helppo oppia muistamaan ulkoa, joten sen ilman vaivannäköä voi liikauttaa siihen kohtaan välittömästi, jos vain haluaa. Itselläni ei kylläkään ole tuollaiseen tarvetta, koska en ylipäätään tajua, miksi veden lämpötila ei voisi joka käyttökerralla olla pikkuisen erilainen. Sinun hanasi on laiskan ihmisen ja/tai äärivarovaisen ihmisen hifistelyhana, eikä sillä ole käytännössä mitään merkitystä normaali-ihmisen vedenkäytölle. AINOA keksimäni etu hanassasi on se, ettei säätimiin tarvitse koskea likaisin käsin. Tämänkin tosin pystyy perushanassa ratkaisemaan nostamalla vivusta vaikkapa ranteella tai kämmenselällä. Yksinkertaista motoriikkaa normaalille ihmiselle. Lainaa: - kalan perkaaminen ja fileointi - broilerin pilkkominen, marinointi ja paistaminen esim. pannulla - pullataikinan teko ja leipominen En sotke molempia käsiäni noissa hommissa. Miksi sotkisin? Lihapullien/-pihvien pyörittely on oikeastaan ainoa homma, jossa sotkeutuu molemmat kädet. Silloin vaan ranne tai kämmenselkä avuksi, kun hana täytyy avata. Helppoa kuin heinänteko.
_________________ Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kosh
|
Lähetetty: La Kesä 16, 2012 11:46 pm |
|
|
Aweb kirjoitti: Lainaa: Siitä huolimatta, kyllä minä ihan vilpittömästi halusin kertoa sinulle saatavilla olevista paremmista vaihtoehdoista, tuoden mukaan erittäin positiivisia omakohtaisia käyttäjäkokemuksia. Mielestäni vaihtoehtosi ei välttämättä ole parempi, erilainen kyllä. On se parempi. Mielipiteesi on perusteeton. Aweb kirjoitti: Lainaa: Kyllä tehdään. Katsos, silloin kun hanaa säädetään, käsi on hanan yläpuolella eikä vesivirran alla. Se pitää aina ja joka kerta siirtää tämä väli edestakaisin. Minulla on kaksi kättä. Niin minullakin. Mitä sitten? Ei sen toisen käden joutilas lepuutaminen esimerkiksi hanan alla sen ylimääräisen ajankäytön ajan mitään muuta miksikään. Aweb kirjoitti: Kosh kirjoitti: Aweb kirjoitti: Se vedenjuoksutus syntyy pelkästään siitä, jos kuumaa vettä ei ole laskettu hetkeen, jolloin vesi putkessa on viilentynyt ja täytyy odottaa, että lämmintä vettä ehtii hanaan lämminvesivaraajasta. Nyt puhut jo ihan eri asiasta. Tuo on toki totta muttei liity tähän asiaan mitenkään. Semminkin kun käypä säätö käsienpesuvedelle on jossain siinä puolivälissä säätöasteikkoa tai siitä vähän alaspäin, jolloin putkissa lämmennuyt/viilennyt vesi on aika lähellä sopivaa lämpötilaa joka tapauksessa eikä kosketusvapaan hanan käytössä tätä valuttelau näin ollen esiinny koskaan. Sinä joudut odottamaan sopivan lämpöistä vettä pidempään kuin minä, koska minä voin yhdellä pienellä kädenheilautuksella kääntää vivun kuumimpaan asentoon, jolloin lämminvesivaraaja syöttää pelkkää kuumaa vettä, jolloin hanasta valuva vesi lämpenee nopeammin. Minä voin tehdä ihan saman, joten väitteesi ei ole totta. Huomautan, että edelleenkin puhut eri asiasta kuin alunperin oli kyse. Aweb kirjoitti: Halutessani minä voin myös säätää vivun lämpötilan kannalta mieleiseeni asentoon, ja käyttää sitä liikuttamalla sitä pelkästään ylös ja alas, jolloin toteutuu täysin ajatus valmiiksi säädetystä veden lämpötilasta. Tiedän kyllä kuinka yksiotevipuhana toimii, sillä meillä on taloudessamme yhteensä neljä sellaista. Se ei kuitenkaan tarkoita, että hana vastaisi ominaisuuksiltaan mainittua keittiöhanaa jossa on siis käytännössä kaksi erilaista hanaa yksissä kuorissa. Sinun mallillasi jossa koetat selittää kaikki maailman hanat ekvivalenteiksi, koska niistä saa vettä, päädytään ilman kaltevan pinnan virheargumenttiakin siihen, että vinttikaivo on riittävä kapine ja kaikki muu turhaa hivistelyä. Aweb kirjoitti: Sinun hanasi on laiskan ihmisen ja/tai äärivarovaisen ihmisen hifistelyhana, eikä sillä ole käytännössä mitään merkitystä normaali-ihmisen vedenkäytölle. Sinä dissaat ja intät ihan vain lämpimiksesi ilman edes yritystä asiallisista vasta-argumenteista jo esitämilleni, mutta eihän se asiaa muuksi muuta. Periaatteessa kaikista elämää helpottavista keksinnöistä voi vääntää ilkeämielisesti tuohon tapaan niiden olevan laiskoille tarkoitettuja, koska tokihan luterilaisen kulttuurimme mukaisesti kirkkaimman kruunun saa hän, ken suurimman vaivan ja raadannan kautta saman loputuloksen saavuttaa. Vastaavasti hygieenisyyttä voi aina tarpeen tullen mollata ylivarovaisten, ehkä jopa foobikoiden tarpeettomaksi huolehtimiseksi. Mutta kun käytännössä kuitenkin keittiössä työskenneltäessä hygieniasta huolehtiminen on de facto, niin samalla argumentoinnilla puhdas, juokseva vesi, jääkaappi ja kypsentäminenkin ovat ylivarovaisten hölmöjen kotkotuksia. Voihan kaiken syödä suoraan raakana, mullasta ja verta valuvana, tai mitäpä se haittaa jos home, mätä ja taudit vähän koettelevatkin. Hifistelyä on sellainen itsetarkoituksellinen erottautumisen tai toissijaisten, kuten esteettisten arvojen hakeminen tuotteelta, joilla ei kuitenkaan ole erityisiä ominaisuuksia verrattuna yksinkertaiseen, perinteiseen tai edulliseen tapaan ethdä asiat. Hifistelyä voi siis olla vaikkapa pellistä prässätyn veitsen korvaaminen keraamisella, jenkkijääkaappi tavanomaisen sijaan, rosterikuoret kodinkoneissa, erityinen parsankeittokattila, yhteensopiva designsarja keittiökoneita jne. Mutta ei uusia ominaisuuksia sisältävä, perinteistä tehokkaammin ja miellyttävämmin toimiva hana missään mielessä hifistelyä ole. Hifistely on nyansseja ja uskomuksen tasolla liikkuvaa kikkailua. Ei kokonaan uudenlaisia käytännöllisiä ratkaisuja perinteiseen ongelmaan. Aweb kirjoitti: AINOA keksimäni etu hanassasi on se, ettei säätimiin tarvitse koskea likaisin käsin. Eihän sinun tarvitse itsen edes yrittää keksiä mitään, koska minä olen luetellut ja perustellen argumentoinut hanan monet edut jo moneen kertaan. Riittää, kun luet viestini. Sitä joap soisin näkeväni jotta turhanpäiväinen inttäminen ja ohipuhuminen ävhenisi. Aweb kirjoitti: Tämänkin tosin pystyy perushanassa ratkaisemaan nostamalla vivusta vaikkapa ranteella tai kämmenselällä. Yksinkertaista motoriikkaa normaalille ihmiselle. Aivan kuten kaivosta vinttaaminenkin ja ämpärillä sisään kantaminen. Aweb kirjoitti: Lainaa: - kalan perkaaminen ja fileointi - broilerin pilkkominen, marinointi ja paistaminen esim. pannulla - pullataikinan teko ja leipominen En sotke molempia käsiäni noissa hommissa. Miksi sotkisin? Hah. Älä viitsi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TPa
|
Lähetetty: Su Kesä 17, 2012 2:06 am |
|
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 3:29 pm Viestit: 1268 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
|
Minua pelottaa, jos Awebille tulee jonkimmoinen kriisi. Siis vaikkapa työttömyys, tai avioero. Kuinkahan paljon siitä saisimme lukea, kun kraanastakin on tullut paljon tekstiä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: Ti Elo 07, 2012 9:04 pm |
|
|
Kosh kirjoitti: Aweb kirjoitti: Lainaa: Siitä huolimatta, kyllä minä ihan vilpittömästi halusin kertoa sinulle saatavilla olevista paremmista vaihtoehdoista, tuoden mukaan erittäin positiivisia omakohtaisia käyttäjäkokemuksia. Mielestäni vaihtoehtosi ei välttämättä ole parempi, erilainen kyllä. On se parempi. Mielipiteesi on perusteeton. Ilmeisesti hanasi on säädetty käsienpesuun soveltuvaksi? Itse käytän keittiön hanaa enemmän astioiden pesemiseen, vihannesten ja juuresten pesemiseen, kalan huuhteluun ja veden lisäämiseen ruoanlaiton eri vaiheisiin. Toki käsiäkin tulee huuhdeltua ja pestyä, mutta suurin osa vedenkäytöstä on joko kylmimmän mahdollisen käyttöä tai hyvin kuuman veden käyttöä. Tuolle käsienpesuun soveltuvimmalle on siis kaikkein vähiten käyttöä. En siis näe mitään järkeä siinä, että keittiön hanassa olisi tuollainen automaattitoiminto. En myöskään ymmärrä mitä säästöä siitä syntyisi, jos veden lämpötila täytyy kuitenkin melkein joka käyttökerralle säätää uudelleen manuaalisesti. Vessan hanana tuollainen toimii varmaankin paremmin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: Ti Elo 07, 2012 9:05 pm |
|
|
TPa kirjoitti: Minua pelottaa, jos Awebille tulee jonkimmoinen kriisi. Siis vaikkapa työttömyys, tai avioero. Kuinkahan paljon siitä saisimme lukea, kun kraanastakin on tullut paljon tekstiä. Ei tarvitsisi lukea ainuttakaan riviä, jos ei hotsita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Aweb
|
Lähetetty: Ti Elo 07, 2012 9:07 pm |
|
|
|
Tämä on vähän offtopic, kun ei koske omaa tarvetta eikä oman tontin hoitoa. Kysynpä kuitenkin tässä.
Millainen raivaussaha kannattaisi ostaa, jos haluaa hyvän, mutta kuitenkin sellaisen ettei maksa ihan älyttömiä? Pitäisi hoitaa helvetinmoinen määrä pihlajavesakkoa yhdeltä hakkuuaukealta ja vastaavaa käyttöä sille olisi tulevinakin vuosina.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Reiska
|
Lähetetty: Ti Elo 07, 2012 10:24 pm |
|
Liittynyt: Su Touko 06, 2007 3:54 pm Viestit: 3629 Paikkakunta: Korvien välissä
|
|
Kyl se melkei kannattaa ihan kunnon laite hankkia, olen ite joskus töissä käyttäny. Laiteen mukana tuli valjaat, jotka puettiin päälle ja laite siihen roikkumaan. Ei väsy kädet eikä muutak vaik tunteja tekee putkee. Husqvarna oli jos en väärin muista.
E: Hinta-asiat selviää kait parhaiten ko menee kauppoja tonkimaa.
_________________ Per se.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
miquel
|
Lähetetty: Ti Elo 07, 2012 10:54 pm |
|
|
sinnipirtti kirjoitti: aivan ymmärsin että tuo 300 euroa olisi ollut pelkkä työ. no ei se sitten pahalta ollenkaan kuullosta. Eikö se sinusta ollut 30 minuutin työ? Esim. 70 euroa/ h + matkat 30 eur. Pikkuhommat kustantaa ehkä suhteellisesti enemmän kun isommat, mutta silti satanen putkien liittämisestä. Olen 4 vuotta sitten tehnyt tolla Koshin kuvan näköiselä venttiilillä väliaikaisen liitännän, josta otan puutarhaletkun ovesta ulos tarvittaessa (seinän läpivienti puuttuu) . Mihin se siitä pettäisi yhtäkkiä, kun en ole vielä pettänyt eikä varsinkaan heti aluksi.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kosh
|
Lähetetty: Ke Elo 08, 2012 12:03 am |
|
|
Ai, vieläkös Awebin tästä hana-asiasta pitää kiukutella? Aweb kirjoitti: Kosh kirjoitti: Aweb kirjoitti: Mielestäni vaihtoehtosi ei välttämättä ole parempi, erilainen kyllä. On se parempi. Mielipiteesi on perusteeton. Ilmeisesti hanasi on säädetty käsienpesuun soveltuvaksi? Itse käytän keittiön hanaa enemmän astioiden pesemiseen, vihannesten ja juuresten pesemiseen, kalan huuhteluun ja veden lisäämiseen ruoanlaiton eri vaiheisiin. Toki käsiäkin tulee huuhdeltua ja pestyä, mutta suurin osa vedenkäytöstä on joko kylmimmän mahdollisen käyttöä tai hyvin kuuman veden käyttöä. Tuolle käsienpesuun soveltuvimmalle on siis kaikkein vähiten käyttöä. Niin ehkä, vaikea nyt lonkalta kovin tarkkaan arvioida missä suhteessa näitä tulee käytettyä mutta siinähän ne kolme yleisintä käyttötapausta ilman muuta ovat. Ja kas, jokaiselle on oma, yksinkertainen toimintonsa keittiöhanassani. Käsienpesua varten kosketusvapaa automaattihana sopivan haalealla vedellä, sekä erilliset kylmä- ja kuumavesivivut muihin tarpeisiin. Oikeastaan perin harvoin joutuu säätämään muun lämpöisiä vesiä. Tuskin useammin kuin kerran viikossa jos aktiivisesti keittiöitsee. Muutoin ei koskaan. Aweb kirjoitti: En siis näe mitään järkeä siinä, että keittiön hanassa olisi tuollainen automaattitoiminto. Se on toki huomattu, mutta se ei tarkoita etteikö siinä olisi, ja etteikö tämä olisi erittäin mukava piirre. Aweb kirjoitti: En myöskään ymmärrä mitä säästöä siitä syntyisi, jos veden lämpötila täytyy kuitenkin melkein joka käyttökerralle säätää uudelleen manuaalisesti. Niin, sinun hanassasi. Ei minun. Aweb kirjoitti: Vessan hanana tuollainen toimii varmaankin paremmin. Ja mihin käytetään vessan hanaa? Tismalleen samaan asiaan kuin keittiönkin hanaa hyvin usein, eli vähintäänkin useita kertoja päivässä ja satunnaisemmin kymmeniä kertoja, jos nyt ylipäänsä keittiössä elämää on. Itse esimerkiksi pesen kotona ollessani aivan taatusti useammin käsiäni keittiössä kuin vessassa. Ulkoa tai kyliltä kotiin tullessa, ennen ruokailua, ennen ruoanlaittoa, jopa useita kertoja ruoanlaiton yhteydessä ja erityisesti lapsen kanssa ruokaillessa, jolloin kaikenlaista sotkua syntyy eikä käsien tahriintumista voi välttää. Vessassa käydessä en yleensä likaa käsiäni lainkaan joten pikainen vedellä huuhtelu on pikemminkin turha opittu tapa siellä, joka kuitenkaan ei toistu kovin useasti päivän mittaan. Sen sijaan ruokaan liittyy todellinen hygienia-aspekti ja konkreettinen käsien likaantuminen. Totta kuitenkin että vessan hanassakin kosketusvapaa toiminto on varsin käyttökelpoinen. Varsinkin jos on tapana kusta kouraan ja pyyhkiä perse paljain sormin, vaikka tokikaan en itse moista harrasta. Minulla kämmenelle hujahtaa ehkä suolaa ja mausteita ja kästtelen paljain sormin raakaa lihaa, kalaa, multaisia kasviksia, tarttuvia taikinoita jne.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jees
|
Lähetetty: Ke Elo 08, 2012 12:19 am |
|
|
|
Mun hanassa on kymmenen vuoden takuu mennyt jo aikapäiviä sitten ja hyvin pelittää. Varmasti paremmat kuin Koshin tai Awebin.
_________________ Kynes gar kai bauzousin hôn an mê ginôskôsi
|
|
| Ylös |
|
 |