Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Jäärä
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Pe Tammi 27, 2012 9:39 pm |
|
|
Bosco kirjoitti: omena kirjoitti: Bosco kirjoitti: Vai onko ongelmana bios:in buuttausjärjestys, eli ei buuttaa cd:ltä? JUURI SE... kompakissa en löydä normi biossii... ei sitten vissiin olekkaan... Jollei buutatessa ne mitään vinkkiä siitä mitä näppäintä pitäisi painaa päästäkseen BIOS asetuksiin, voi randomina kokeilla funktionäppäimiä F1, F2, jne ja mahdollisesti DEL näppäintä. Näin. Mutta kompakakeissa pitää painaa F10 siinä vaiheessa kun kursori vilkkuu ylänurkassa hetken aikaa. Noissa vanhoissa malleissa vaan on silleesti, että BIOS hoitaa periaatteessa oheislaitteiden huhuilun ja boottisektorin osoituksen ja varsinainen BIOS setup utility pitäisi olla kovolla. Ilman sitä asetusten muuttaminen ei onnistu. Tai no, jos haluaa hax0r0ida debugilla dos ikkunassa keskusmuistiin cachetettua biosia, niin anti mennä vaan.
_________________ Alla talar ötökkä
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pacanus Rusticanus
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: La Helmi 04, 2012 12:53 pm |
|
|
|
Aaaaah. Ubuntu 10.04 tuli viimein Firefox 3 tilalle Firefox 9.
Nyt tökkii hiukan eri asiat kuin ennen, ja Tiede sivu yrittää näkyä sini-harmaan sijasta punateemaisena. Apulisuke joka pakotti tämän tekstilaatikon fontin isommaksi on kateissa. Avaa uuteen välilehteen/avaa uuteen ikkunaan vaihtoivat paikkoja alasvetovalikossa. Superkeksien poistaja alkoi toimia ilman takkuilua. Tuli lisää työkaluja. Eka 5 minuuttia siis mennyt ihan ok.
-----------------------------------------------
Tuli mieleeni kylmän hien pintaan nostava puistattava ajatus.
Milloin pitää päivittää Ubuntu 10.04 uuteen versioon ja stressaantua lähes itsetuhon partaalle? Paljonko on armonaikaa? Kääk. Koneita kun on muutamia eri tehtävissä. Voi prkl. Iskee paniikki kyllä nyt.
Taidan vaan irroittaa koneet verkosta ja antaa olla, kunnes kuolo korjaa heidät.
_________________ Draconem dormientem nunquam titillandus.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Saw
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: La Helmi 04, 2012 3:03 pm |
|
|
Pacanus Rusticanus kirjoitti: Milloin pitää päivittää Ubuntu 10.04 uuteen versioon ja stressaantua lähes itsetuhon partaalle? Paljonko on armonaikaa? Kääk. Koneita kun on muutamia eri tehtävissä. Voi prkl. Iskee paniikki kyllä nyt. Päivityksiä tippuu mukavasti vielä 4/2013 asti. Katso silloin asiaa uudelleen, jaksatko asennella uutta.  Ja toimiva systeemihän tuo on, joten en näe pakottavaa syytä aikaisemmalle siirtymiselle uudempiin versioihin. Ellei sit just tarvitse uusinta versiota jostain tärkeästä käytössä olevasta ohjelmasta.
_________________ Jo pukkas glaiduu aikaa, on kesis viimeinkin. Ja minne vaan kun tsiigaa, nii hittaa blumsterin.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
omena
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 4:34 pm |
|
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 11:24 am Viestit: 4490 Paikkakunta: big-Hki
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Simplex
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 4:46 pm |
|
|
omena kirjoitti: olen ajautunut linuxien asentamisen koukkuun... 5min ja uus käyttis... Windowsilla tuo ei onnistuisi millään, sillä Vistan ja Windows 7: n asennus taitaa viedä vähintään tunnin/parin verran 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tupi
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 4:54 pm |
|
|
Asensin uusimman Ubuntun vähän vanhemmalle kannettavalle ja eihän se paska pyörinyt siinä mitenkään  Vanha XP kyllä hyrräsi siinä loistavasti  .
_________________ Courage is fear that has said its prayers
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ralf64
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 5:37 pm |
|
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 2:23 pm Viestit: 3631 Paikkakunta: Kuopio
|
|
Firefoxia en ole enää aikoihin käyttänyt oletusselaimena vaan olen siirtynyt jokseenkin täysin Chromiumin käyttäjäksi.
_________________ Viv Forbes
"It’s time to stop wasting money trying to control the climate – this will be no more successful than slaughtering sacrificial goats, even if tax payers and electricity consumers are to be the goats. "
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Jäärä
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 8:12 pm |
|
|
Huomenna sitten julkaistaan Windows 8 beta, saapas näkee miltä se tuntuu, mutta asennukseen taitaa hetimiten mennä. 
_________________ Alla talar ötökkä
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 8:25 pm |
|
|
|
Minä en sitten ymmärrä ollenkaan miksi joku runkkarinörtti saa päähänsä tietää minua itseäni paremmin mitä minä haluan. Minä haluan jumalauta olla konservatiivinen näissä työkaluasioissa. Ketä kiinnostaa opetella käyttämään ruuvimeisseliä uudelleen muutaman kuukauden välein?
Jos tämä sama runkkarivaiva koskee jo Linuxiakin, en tiedä enää mitä ajatella tästä sopasta. Kapina, perkele. Mutta miten?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Röyh!
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 8:37 pm |
|
|
tupi kirjoitti: Asensin uusimman Ubuntun vähän vanhemmalle kannettavalle ja eihän se paska pyörinyt siinä mitenkään  Vanha XP kyllä hyrräsi siinä loistavasti  . Wanha Paska Xp warmaan pyörii, mutta pyöriikö siinä ikiwanhassa paskassa enää mikää uusi ohjelma? Vie kannettava kierrätyskeskukseen ja asenna vähemmän örkkinen Linux jakelu tilalle  Electric shadow kirjoitti: Minä en sitten ymmärrä ollenkaan miksi joku runkkarinörtti saa päähänsä tietää minua itseäni paremmin mitä minä haluan. Minä haluan jumalauta olla konservatiivinen näissä työkaluasioissa. Ketä kiinnostaa opetella käyttämään ruuvimeisseliä uudelleen muutaman kuukauden välein?
Jos tämä sama runkkarivaiva koskee jo Linuxiakin, en tiedä enää mitä ajatella tästä sopasta. Kapina, perkele. Mutta miten? Mikä, mitä, missä?
_________________ Haisen, siis olen olemassa?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 8:53 pm |
|
|
Röyh! kirjoitti: Mikä, mitä, missä? Tarkoitin että olen aivan kurkkua myöten täynnä sitä päivitysten mukanaan tuomaa "edistystä". Kaikki toki toimii edelleen, mutta ei juuri mikään kuten ennen. Vaatii taas runkkaamista niiden ***** asetusten kanssa. Linux-distroissa on kyse vähän eri asiasta, mutta jos on todella se tilanne, että niissäkin joutuu jo säätämään jotain uuden version ilmaantuessa, viittaan Pakanan viestiin, kaikki toivoni on mennyt. Tosin se toivo oli alun alkaenkin heikko, koska tarvitsen työssäni välttämättä winukkasovelluksia. Kotikoneella tämä palstakin oli kovin eri värinen ennen viimeisintä käyttiksen päivitystä, nyt pitäisi taas vääntää omat määritteet uudelleen. Enkä tilannut sitä, se tuli minulle yllätyksenä. Ei *****. Ja töissä jatkuvasti sama. Sitten pitäisi vielä muistaa miten se meni DOS:issa. Tänäänkin taas. Siitä on jo monia vuosia, en muistanut enää paljonkaan kun olisi pitänyt neuvoa jotain. Ja silti ne koneet ovat käytössä, eivätkä ihan hirveän vanhoja ole. Ne vanhat työkalut noihin koneisiin eivät toimi enää missään. Kun ne "vanhat" koneet, joissa ne toimivat, eivät ole enää hengissä. Ne kuolivat informaatioähkyyn. Ei tahdo nuo asiakkaat ymmärtää, enkä kyllä ymmärrä minäkään. Minun pitäisi olla yhtäaikaa sekä uutuudet hallitseva visionisti, että museointendentti. Sen lisäksi pitäisi tehdä töitäkin. KAPINA!
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Röyh!
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 9:33 pm |
|
|
Electric shadow kirjoitti: Röyh! kirjoitti: Mikä, mitä, missä? Tarkoitin että olen aivan kurkkua myöten täynnä sitä päivitysten mukanaan tuomaa "edistystä". Kaikki toki toimii edelleen, mutta ei juuri mikään kuten ennen. Vaatii taas runkkaamista niiden ***** asetusten kanssa. Linux-distroissa on kyse vähän eri asiasta, mutta jos on todella se tilanne, että niissäkin joutuu jo säätämään jotain uuden version ilmaantuessa, viittaan Pakanan viestiin, kaikki toivoni on mennyt. Tosin se toivo oli alun alkaenkin heikko, koska tarvitsen työssäni välttämättä winukkasovelluksia. Kotikoneella tämä palstakin oli kovin eri värinen ennen viimeisintä käyttiksen päivitystä, nyt pitäisi taas vääntää omat määritteet uudelleen. Enkä tilannut sitä, se tuli minulle yllätyksenä. Ei *****. Ja töissä jatkuvasti sama. Sitten pitäisi vielä muistaa miten se meni DOS:issa. Tänäänkin taas. Siitä on jo monia vuosia, en muistanut enää paljonkaan kun olisi pitänyt neuvoa jotain. Ja silti ne koneet ovat käytössä, eivätkä ihan hirveän vanhoja ole. Ne vanhat työkalut noihin koneisiin eivät toimi enää missään. Kun ne "vanhat" koneet, joissa ne toimivat, eivät ole enää hengissä. Ne kuolivat informaatioähkyyn. Ei tahdo nuo asiakkaat ymmärtää, enkä kyllä ymmärrä minäkään. Minun pitäisi olla yhtäaikaa sekä uutuudet hallitseva visionisti, että museointendentti. Sen lisäksi pitäisi tehdä töitäkin. KAPINA! Minkä asetusten kanssa? Ja miten niin eri värinen? Ei ole tullut tuollaista koskaan vastaan.. Aina olen saanut sen mitä olen tilannut. Et kai trollaa?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 9:50 pm |
|
|
Röyh! kirjoitti: Minkä asetusten kanssa? Ja miten niin eri värinen? Ei ole tullut tuollaista koskaan vastaan..
Aina olen saanut sen mitä olen tilannut. Et kai trollaa? Ei ole koskaan tullut vastaan softapäivitystä, jonka yhteydessä on tapahtunut muutos, jota et halua? Otetaan esimerkiksi MS Office. Vanha versio toimi kuten toimi ja sitten tuli uusi. Juuri mikään ei ollut oikeasti muuttunut, mutta juuri mikään ei toiminut kuten ennen. Käyttöliittymä oli sekoitettu täysin. Tämä nyt yleensäkin pätee softapäivityksiin, mitään olennaista ei ole muutettu, mutta kaikki valikot on sotkettu totaalisesti. Kyllä se lopulta toimii aivan samoin, mutta yritäpä löytää mitä haet. Tämä on tietenkin tehty siksi että saataisiin taas myydä uusia käyttäjäkursseja yrityksille, kun kukaan ei enää osaa käyttää uutta versiota. Ja tämä on halpaa, sekoitetaan kaikki valikot, ei lisätä mitään ominaisuuksia oikeasti. Mitään lisättävää ei oikeastaan ollutkaan. Se toimi jo aivan hyvin käyttötarkoituksessaan. Sen lisäksi on laitettu mukaan käyttäjiä "helpottavia" ominaisuuksia, kuten se. että softa päättelee puolestasi mitä haluat tehdä. Mutta ellet halua tehdä niin? No, se on nyt vähän paha juttu, kun me nyt ajateltiin että tätä juuri haluat. Onhan se mahdollista, mutta sinun täytyy vain muuttaa asetuksista sitä sun tätä, ota yhteys maksulliseen palveluumme. Se värimuutos. Et sinä sitä ole voinutkaan huomata. Minulla on ollut käytössä tyylitiedosto, jolla olen asettanut näkymän tällä sivustolla haluamakseni. Ei toimi enää päivityksen jälkeen, pitäisi tehdä taas uusi. Ei siinä, ettenkö voisi, mutta miksi? Siinä oli kyllä virhe, että se olisi johtunut käyttispäivityksestä, se johtui selaimen päivityksestä. On tästä varsinkin Officen osalta ollut aika paljonkin juttua täälläkin, en ole ainoana tätä mieltä. Nyt huolenaiheeni, joka liittää tämän jorinan tähän ketjuun, on se, että sama ilmiö koskee Linuxiakin. Mahtaako se olla näin?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Röyh!
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 10:10 pm |
|
|
Electric shadow kirjoitti: Röyh! kirjoitti: Minkä asetusten kanssa? Ja miten niin eri värinen? Ei ole tullut tuollaista koskaan vastaan..
Aina olen saanut sen mitä olen tilannut. Et kai trollaa? Ei ole koskaan tullut vastaan softapäivitystä, jonka yhteydessä on tapahtunut muutos, jota et halua? Otetaan esimerkiksi MS Office. Vanha versio toimi kuten toimi ja sitten tuli uusi. Juuri mikään ei ollut oikeasti muuttunut, mutta juuri mikään ei toiminut kuten ennen. Käyttöliittymä oli sekoitettu täysin. Tämä nyt yleensäkin pätee softapäivityksiin, mitään olennaista ei ole muutettu, mutta kaikki valikot on sotkettu totaalisesti. Kyllä se lopulta toimii aivan samoin, mutta yritäpä löytää mitä haet. Tämä on tietenkin tehty siksi että saataisiin taas myydä uusia käyttäjäkursseja yrityksille, kun kukaan ei enää osaa käyttää uutta versiota. Ja tämä on halpaa, sekoitetaan kaikki valikot, ei lisätä mitään ominaisuuksia oikeasti. Mitään lisättävää ei oikeastaan ollutkaan. Se toimi jo aivan hyvin käyttötarkoituksessaan. Sen lisäksi on laitettu mukaan käyttäjiä "helpottavia" ominaisuuksia, kuten se. että softa päättelee puolestasi mitä haluat tehdä. Mutta ellet halua tehdä niin? No, se on nyt vähän paha juttu, kun me nyt ajateltiin että tätä juuri haluat. Onhan se mahdollista, mutta sinun täytyy vain muuttaa asetuksista sitä sun tätä, ota yhteys maksulliseen palveluumme. Se värimuutos. Et sinä sitä ole voinutkaan huomata. Minulla on ollut käytössä tyylitiedosto, jolla olen asettanut näkymän tällä sivustolla haluamakseni. Ei toimi enää päivityksen jälkeen, pitäisi tehdä taas uusi. Ei siinä, ettenkö voisi, mutta miksi? Siinä oli kyllä virhe, että se olisi johtunut käyttispäivityksestä, se johtui selaimen päivityksestä. On tästä varsinkin Officen osalta ollut aika paljonkin juttua täälläkin, en ole ainoana tätä mieltä. Nyt huolenaiheeni, joka liittää tämän jorinan tähän ketjuun, on se, että sama ilmiö koskee Linuxiakin. Mahtaako se olla näin? Mkä hemmetin tyylitiedosto? Ei ole koskaan tullut vastaan mitään mitä en halua. Käytän open officea, jos on pakko, Linuxilla myös, muutoin notepadia. En ole edelleenkään huomannut mitään outoa. En tosin sitten kait tee mitään erikoista? En tilaa mitään maksullisia ohjelmistoja, mutta olen tietoinen siitä että niihin piilotellaan uuden version "ilmaantuessa" maksua vastaan joku kikkara mikä käyttäjän pitää etsiä tai muuten vain havaita ennenkuin tuote toimii kuten pitäisi. Ja varmasti löytyy maksullinen puhelinnumero mihin voi soittaa jos ilmenee jotain ongelmia...kannattaako tuollaisesta tuotteesta yleensäkkään maksaa mitään?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Electric shadow
|
Viestin otsikko: Re: Linux on perkeleen hyvä. Lähetetty: Ti Helmi 28, 2012 10:15 pm |
|
|
Röyh! kirjoitti: Mkä hemmetin tyylitiedosto? Ei ole koskaan tullut vastaan mitään mitä en halua. Käytän open officea, jos on pakko, Linuxilla myös, muutoin notepadia. En ole edelleenkään huomannut mitään outoa. En tosin sitten kait tee mitään erikoista?
En tilaa mitään maksullisia ohjelmistoja, mutta olen tietoinen siitä että niihin piilotellaan uuden version "ilmaantuessa" maksua vastaan joku kikkara mikä käyttäjän pitää etsiä tai muuten vain havaita ennenkuin tuote toimii kuten pitäisi. Ja varmasti löytyy maksullinen puhelinnumero mihin voi soittaa jos ilmenee jotain ongelmia...kannattaako tuollaisesta tuotteesta yleensäkkään maksaa mitään? Unohda se tyylitiedosto. Sillä saa vaikka haluamansa värit aikaan. En minäkään välttämättä tilaa uusia maksullisia ohjelmistoja, no joskus tilaankin, mutta töissä niitä vaan on käytettävä. Ja kun tietokone vaihtuu, vaihtuu myös käyttis. Se vaan menee niin. Eikä siihen uuteen käyttikseen enää saa sitä vanhaa ohjelmistoa, koska se ei toimi siinä. Pitää laittaa se uusi ja se on erilainen. Ei oikeasti erilainen, onpahan vaan käytöltään aivan täysin. Opettele siinä sitten käyttämään sitä perhanan ruuvaria taas kerran.
|
|
| Ylös |
|
 |