sliding kirjoitti:
Tarkoituksenani olisi asentaa seinään (upotetun) television eteen taulu, joka liukuisi automaattisesti television edestä pois, kun televisioon kytketään virta ja kun television sammuttaa, liukuisi taulu takaisin peittäen television.
Alustavasti olen ajatellut upottaa television yläpuolelle kiskon, jossa olisi liikkuvaelementti, jossa taulu olisi kiinnitettynä. Elementin liikkeen voisi saada aikaan vaikka pyörivä kierretanko, joka saisi voimansa sähkömoottorilta. Kierretangon ylä- ja alapuolella olisi kiiltävä tangot, joiden varassa liikkuvaelementti kulkisi.
Sitten päästään minulle täysin tuntemattomaan aiheeseen. Sähkömoottori luonnollisesti pyörittäisi tankoa. Kuinka voimakas sen tulisi olla, jos taulun paino + muut osat olisivat esim. 4 kg (taulun alareunassa voisi olla jonkinlaiset pyörät, jotka tukisivat taulua seinään)?
Ideani olisi johtaa television kaukosäätimen signaali myös taulun liikettä ohjaavaan tekniikkaan. Miten tälläinen olisi käytännössä mahdollista? Jokin infrapunasädettä totteleva kytkin, joka antaisi komennon pyörittää moottoria niin pitkään ennen kuin taulu osuisi johonkin toiseen kytkimeen, joka käskisi moottorin sammua? Ja sama toisinpäin kun sammuttaa kaukosäätimestä television niin taas moottori osaisi nyt pyöriä, mutta toiseen suuntaan. Ja kolmas kytkin, joka pysäyttäisi nyt toisesta suunnasta tulevan taulun? Onko olemassa kytkimiä, jotka osaisivat vastaanottaa vain tässä tapauksessa television kaukosäätimen signaalia? Ettei kävisi niin, että kun huidon stereoiden kaukosäätimellä väärään kohtaan, niin tauluu liikkuu edestakaisin suotta.
Minulla ei ole tälläisesta mitään kokemusta. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa. Tämä ei varmaan vaadi kovin monimutkaista elektroniikkaa.
Ei tämä vaadi mitään elektroniikan asiantuntemusta, kunhan osaat ruuvata johdot kiinni liittimiin. Ja väsätä sopivan välityksen nostoa/laskua varten. Mee kauppaan ja osta sieltä joku pienitehoinen karamoottori ja sen ohjain. Eikä maksa maltaita koska sun sovelluksen tarttema voima on mielestäni nk. minimi. Joten pienellä ja halvalla moottorilla pärjäät, itse olen käyttänyt Linakin moottoreita joissa on raja-anturit sisällä. Mielestäni moottorin ohjaus tv:n kauko-ohjaimen avulla kannattaa hetkeksi unohtaa ja rakentaa ensalkuun simppeli ylös/alas-painikkeiden varassa toimiva laite. Vaikein homma tässä sulle on se, että joudut ehkä tekemään eli virittämään toimivan välityksen, mutta sehän on vain mekaniikkaa...