Tieteessä nyt

Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.

Onnittelut palkituille!

Lisää Tiedettä sähköisenä!

Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.

KESKUSTELU

Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.

Tänään on Ma Touko 28, 2012 6:03 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Liukuva taulunpidike
ViestiLähetetty: Pe Tammi 20, 2012 4:47 am 
Poissa

Telkku kiinni seinään ja kehykset ympärille. Halpa taulu heitetään pois ja tilalle kuvataan itseä mielyttäviä teoksia, joiden kuva sitten näytölle.

Ei tarvita releitä, ei moottoreita.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 20, 2012 5:28 am 
Poissa

Mä lähtisin hyväksyttynä sähköjen miehenä lähestymään tätä asiaa viininpunaisien satiiniverhojen kautta. Ei tarttis ohjelmoida mitään saati rikkoa mikroaaltouunia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 20, 2012 5:08 pm 
Poissa

Varsin urpo innovaatio. Minulla on jemmassa isovanhempien avaimella lukittava kaappitelevisio. Mustavalkoisena analogitöllönä joka toteutettu putkilla se voittaa tämän tauluntaustaulupiilo-tv-idean. Erinäisin vippaskonstein vielä dvd-soittimelta takkatulivideo pyörimään ruutuun mustavalkoisena. Päälle voi laittaa pitsiliinan, ruukkupurkissa olevan pelakuun ja sukulaisten kehystettyjä kuveja. .

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Tammi 20, 2012 5:57 pm 
Poissa

sliding kirjoitti:
Tarkoituksenani olisi asentaa seinään (upotetun) television eteen taulu, joka liukuisi automaattisesti television edestä pois, kun televisioon kytketään virta ja kun television sammuttaa, liukuisi taulu takaisin peittäen television.

Alustavasti olen ajatellut upottaa television yläpuolelle kiskon, jossa olisi liikkuvaelementti, jossa taulu olisi kiinnitettynä. Elementin liikkeen voisi saada aikaan vaikka pyörivä kierretanko, joka saisi voimansa sähkömoottorilta. Kierretangon ylä- ja alapuolella olisi kiiltävä tangot, joiden varassa liikkuvaelementti kulkisi.

Sitten päästään minulle täysin tuntemattomaan aiheeseen. Sähkömoottori luonnollisesti pyörittäisi tankoa. Kuinka voimakas sen tulisi olla, jos taulun paino + muut osat olisivat esim. 4 kg (taulun alareunassa voisi olla jonkinlaiset pyörät, jotka tukisivat taulua seinään)?

Ideani olisi johtaa television kaukosäätimen signaali myös taulun liikettä ohjaavaan tekniikkaan. Miten tälläinen olisi käytännössä mahdollista? Jokin infrapunasädettä totteleva kytkin, joka antaisi komennon pyörittää moottoria niin pitkään ennen kuin taulu osuisi johonkin toiseen kytkimeen, joka käskisi moottorin sammua? Ja sama toisinpäin kun sammuttaa kaukosäätimestä television niin taas moottori osaisi nyt pyöriä, mutta toiseen suuntaan. Ja kolmas kytkin, joka pysäyttäisi nyt toisesta suunnasta tulevan taulun? Onko olemassa kytkimiä, jotka osaisivat vastaanottaa vain tässä tapauksessa television kaukosäätimen signaalia? Ettei kävisi niin, että kun huidon stereoiden kaukosäätimellä väärään kohtaan, niin tauluu liikkuu edestakaisin suotta.

Minulla ei ole tälläisesta mitään kokemusta. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa. Tämä ei varmaan vaadi kovin monimutkaista elektroniikkaa.

Ei tämä vaadi mitään elektroniikan asiantuntemusta, kunhan osaat ruuvata johdot kiinni liittimiin. Ja väsätä sopivan välityksen nostoa/laskua varten. Mee kauppaan ja osta sieltä joku pienitehoinen karamoottori ja sen ohjain. Eikä maksa maltaita koska sun sovelluksen tarttema voima on mielestäni nk. minimi. Joten pienellä ja halvalla moottorilla pärjäät, itse olen käyttänyt Linakin moottoreita joissa on raja-anturit sisällä. Mielestäni moottorin ohjaus tv:n kauko-ohjaimen avulla kannattaa hetkeksi unohtaa ja rakentaa ensalkuun simppeli ylös/alas-painikkeiden varassa toimiva laite. Vaikein homma tässä sulle on se, että joudut ehkä tekemään eli virittämään toimivan välityksen, mutta sehän on vain mekaniikkaa... :)

— Kurt Vonnegut

Profiili  

ViestiLähetetty: La Tammi 21, 2012 8:40 am 
Poissa

Mulle tuli mieleen erillainen lähestymistapa taulun siirtoon. Kauppakierros verhotarvikkeiden liikkeeseen ja tutkailuja verhomoottoreista. Seinän yläosaan pieni peittävä kapparakenne missä verhokoneisto.
Taulu siimoilla roikkumaan kiskoista ja ajoasennot siten että taulu"istuu" seinälle sekä peitto että avoin asennossa. Ohjaus signaalit töllöstä siteen mahdollisuuksien mukaan.
Itse seinään ei tarvitse viritellä mitään.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]