Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: To Touko 05, 2011 12:26 am |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14898 Paikkakunta: Oulu
|
Äemänkäki kirjoitti: No huhuh! Äijjällä on oma mars-mönkijä! Siistiä jälkeä, hieno on.  Ei toimi ku ei oo radioyhteuksiä vielä. Eikä kantorakettia. Eikä työkaluja mukana.
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: To Touko 05, 2011 4:17 pm |
|
|
|
Mutta skemoja ja sorsakoodia en laita.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: To Touko 05, 2011 7:18 pm |
|
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: To Touko 05, 2011 7:50 pm |
|
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Mutta skemoja ja sorsakoodia en laita. Valehtelin. Anteeksi. http://kuvablogi.com/blog/33252/1/Valosilmäkomparaattori:  Moottoreiden draiveri  Iiärräväistöelinten hoitelu 
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 2:59 am |
|
|
|
Askartelin tossa kourimiskättä vekottimeen. Lähinnä servoja evaluoin leekopalikoiden avulla. Jostain syystä vehje sekoo välillä. Nykii minne sattuu. Pitää tutkia.
Sen verran kuulumisia että telojen laakerit ei pysy aiemmilla systeemillä kiinni niin askartelen niitten kiinnityksen uusiks ja samalla lykkään maavaraa pari senttiä lisää. Se tarkoittaa käytännössä vanhan cd-tornini tappamista mutta ei haittaa koska se on vesa keskisen kaupasta ostettu ja ruma ja huono. Samasta muovista teen myös muuta ni saan kevennettyä rakennetta.
Atmel ja maxim ei lähetä mulle enää free sampleja. Mun sähköpostiosoite ei kuulemma oo riittävän uskotava. Hotmail ei kuulemma oo mikään firma eikä koulu.
Testailin uutta kaukosäätöö myös mutta kun encooderin pitäis lykätä sen verta isolla taajuudella taajuudella tiedot pihalle että itse data tulis selväks ni itte lähetin sitte ei pysykään matkassa. Ei sovi ne palikat keskenään. Voi olla että hommaan rahaa ja ostan keskenään kavereiksi tiedetyt osaset. Ongelmaani ei vähennä se että 455 kHz resonaatorilla jolla pääsisin alkua pidemmälle hinta bebekissä on 1€ kun bussilipun hinta on 2,5€.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 3:43 am |
|
|
|
Ai nin se vielä että. Ajattelin testailla ihan 500 - 5000 Hz taajuutta lähetellä ja jotenkin saada datan siihen. Vääntäisin vastaanottopääsä taajuuden jännitteeks ja sitä kautta tiedoksi eri suuntiin. Ongelma on että vehkeiden käyttöjännite pitäis olla tarkasti jotain ja jos ei oo niin jollain pitäis saada virhe kompensoitua.
Tulee ton kanssa joissain kohtaa myös eri ic-piirien ominaisuuksien erot vastaan. Philipsin porttipiiri ei ole sama kuin toshiban saati motorolan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
jussipussi
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 8:11 am |
|
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Askartelin tossa kourimiskättä vekottimeen. Lähinnä servoja evaluoin leekopalikoiden avulla. Jostain syystä vehje sekoo välillä. Nykii minne sattuu. Pitää tutkia.
Sen verran kuulumisia että telojen laakerit ei pysy aiemmilla systeemillä kiinni niin askartelen niitten kiinnityksen uusiks ja samalla lykkään maavaraa pari senttiä lisää. Se tarkoittaa käytännössä vanhan cd-tornini tappamista mutta ei haittaa koska se on vesa keskisen kaupasta ostettu ja ruma ja huono. Samasta muovista teen myös muuta ni saan kevennettyä rakennetta.
Atmel ja maxim ei lähetä mulle enää free sampleja. Mun sähköpostiosoite ei kuulemma oo riittävän uskotava. Hotmail ei kuulemma oo mikään firma eikä koulu.
Testailin uutta kaukosäätöö myös mutta kun encooderin pitäis lykätä sen verta isolla taajuudella taajuudella tiedot pihalle että itse data tulis selväks ni itte lähetin sitte ei pysykään matkassa. Ei sovi ne palikat keskenään. Voi olla että hommaan rahaa ja ostan keskenään kavereiksi tiedetyt osaset. Ongelmaani ei vähennä se että 455 kHz resonaatorilla jolla pääsisin alkua pidemmälle hinta bebekissä on 1€ kun bussilipun hinta on 2,5€. Hieno kampe! Nyt vain pitäisi jostain ilmaantua "businessenkeli" ja lahjoittaa sulle Bebekin miljoonalaatikko... Pitäsikohän palstalaisten kerätä "kehittamisrahasto" robotin kehitykseen ?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neutroni
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 8:35 am |
|
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Ai nin se vielä että. Ajattelin testailla ihan 500 - 5000 Hz taajuutta lähetellä ja jotenkin saada datan siihen. Vääntäisin vastaanottopääsä taajuuden jännitteeks ja sitä kautta tiedoksi eri suuntiin. Ongelma on että vehkeiden käyttöjännite pitäis olla tarkasti jotain ja jos ei oo niin jollain pitäis saada virhe kompensoitua. Siirrätkö analogista dataa? Miksi ihmeessä? Digitaalidatan voi taajuusmoduloida vaikka niin, että ykkönen on 10 kHz ja nolla 15 kHz. Nuo on helppo erottaa vaikka jännitteet olisivat mitä. Älä kuitenkaan käytä kerrannaisia. Joku koodaus, joka estää liian pitkät 0 tai 1 -jonot on kätevä ajoitusten pitämiseksi hanskassa. Esim. MFM. Lainaa: Tulee ton kanssa joissain kohtaa myös eri ic-piirien ominaisuuksien erot vastaan. Philipsin porttipiiri ei ole sama kuin toshiban saati motorolan. Mitä ihmettä teet? Noin yleisesti ei kannata suunnitella mitään yleisten piirien standardien ominaisuuksien ulkopuolelle. Se samakin mikropiiri tekee asiat eri tavalla, kun lämpötila vaihtelee, se ikääntyy tai Neptunus lähentelee Jousimiestä (eli tuntemattomista syistä). Eivätkä saman valmistajankaan piirit ole identtisiä, ainakaan eri valmistuserien välillä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 3:22 pm |
|
|
Neutroni kirjoitti: Siirrätkö analogista dataa? Miksi ihmeessä? Testailen vaan jostain syystä. Neutroni kirjoitti: Mitä ihmettä teet? Pakko sanoa että en tiedä varmudella enää itsekään.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neutroni
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 3:27 pm |
|
|
jussipussi kirjoitti: Nyt vain pitäisi jostain ilmaantua "businessenkeli" ja lahjoittaa sulle Bebekin miljoonalaatikko...
Pitäsikohän palstalaisten kerätä "kehittamisrahasto" robotin kehitykseen ? Minä voin osallistua kourallisella logiikkapiirejä, pääasiassa 4000 ja 74HC -sarjoja. Eipä noita enää mihinkään tule laitettua, kun mikrokontrollerit hoitavat kaiken.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 5:03 pm |
|
|
Neutroni kirjoitti: jussipussi kirjoitti: Nyt vain pitäisi jostain ilmaantua "businessenkeli" ja lahjoittaa sulle Bebekin miljoonalaatikko...
Pitäsikohän palstalaisten kerätä "kehittamisrahasto" robotin kehitykseen ? Minä voin osallistua kourallisella logiikkapiirejä, pääasiassa 4000 ja 74HC -sarjoja. Eipä noita enää mihinkään tule laitettua, kun mikrokontrollerit hoitavat kaiken. Joo ei tartte. Itelläkin on niitä työsuhde-etuna saatuna lokerot täynnä. Porttipiirejä voi joskus käyttää. edit: paha kielioppivirhe korjattu
Viimeksi muokannut CE-hyväksytty päivämäärä Ke Loka 05, 2011 6:08 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Armitage
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 5:13 pm |
|
Liittynyt: Pe Touko 06, 2005 12:22 pm Viestit: 6236 Paikkakunta: Hki
|
_________________ P*SK** = The whole system is "ei feiksöuyh"
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Fëanor
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 5:55 pm |
|
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Neutroni kirjoitti: Siirrätkö analogista dataa? Miksi ihmeessä? Testailen vaan jostain syystä. Neutroni kirjoitti: Mitä ihmettä teet? Pakko sanoa että en tiedä varmudella enää itsekään. Varo vain, ettei projekti karkaa lapasesta.  
_________________ "With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Vatkain
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 6:50 pm |
|
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 8:34 am Viestit: 13733 Paikkakunta: Oulu
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Neutroni
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ke Loka 05, 2011 6:59 pm |
|
|
|
Onko hän kenties näytellyt sitä ensimmäistä pienoismallimessuilla joskus noin 5-10 v sitten? Siellä oli joskus joku sellaisen vajan metrin mittaisen itse tehdyn tankin kanssa. Jo se oli hieno malli ja tuo uusi näyttää aivan uskomattomalta. Paljonko siihen on uponnut tunteja?
Onko nuo ketjun palat valurautaa? Valoiko se ne itse? Se on HC-hommaa harrastetasolla.
|
|
| Ylös |
|
 |