Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:06 pm |
|
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 7:29 pm Viestit: 14898 Paikkakunta: Oulu
|
|
Sanokaapas mulle mistä mä saisin tehtyä telaketjut mun lemmikkirobottiin. Muutaman sentin levyistä jotain...?
_________________ Minulla on kymmenen miehen voimat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Devil
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:13 pm |
|
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 12:08 pm Viestit: 1191 Paikkakunta: Kuikkapanta
|
|
Sopivat rattaat, pyörän ketju tai paksumpi ja siihen hitsaa telalappuja tarpeen mukaan.
_________________ X
|
|
| Ylös |
|
 |
|
lierik
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:18 pm |
|
|
|
Hammashihnan jos pyöräyttää "nurinpäin" niin, että pykälät tulevat ulospäin.
_________________ Lierikki Riikonen
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ovolo
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:18 pm |
|
|
|
Hammashihnoja saa eri pituisina ja levyisinä, jos kumitelat käy.
Liekö liian tökerö, jos polkupyörän tai mopon ketjuista tekee. Esim. parit ketjut rattaineen määrätyn välimatkan päähän toisistaan ja ketjujen väliin hitsaa metallipienat.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tietää
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:20 pm |
|
|
|
Kolme ketjua rinnan, joista kahdessa on laput kiinni ja keskellä on ratasketju.
_________________ Älä koristele kuollutta kuusta.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tietää
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:23 pm |
|
|
lierik kirjoitti: Hammashihnan jos pyöräyttää "nurinpäin" niin, että pykälät tulevat ulospäin. Sisälle vetohampaat ja ulos pitohampaat liimaamalla kaksi hihnaa yhteen.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:28 pm |
|
|
|
Juu. Muovia/kumia pitäisi olla.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tietää
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:33 pm |
|
|
|
Hammashihnalle jaon saat liimaamalla hampaat hihnan itsensä ohjaamana sylinterin pintaan, joka täytyy kyllä täsmätä myös.
Vaativampaan voi tehdä jyrsimeen ohjaimen, jossa aihion kääntö on synkattu hammastuksen mukaan.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
TERÄS NALLEPUH
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:42 pm |
|
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 5:15 pm Viestit: 5625 Paikkakunta: Marikalandia!
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Juu. Muovia/kumia pitäisi olla. Pesukoneissa on semmoset muovihihnat, mitkä käy hyvin telaketjuista. Joko ostat uuden pesukoneen ja otat siitä hihnat, tai sitten jostakin tavaratalo liikkeestä etsit niitä erikseen tai kaatopaikalta. Tosin ei niitä taideta kyllä kaatopaikoille heittää. No ehkä voisit kysästä jostakin romujen vastaanottopaikasta jotka ottaa metalli romua. Tosin en tiedä onko niissä vielä semmosta, mutta miksei olisi..
_________________ Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!! Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:45 pm |
|
|
Hammashihna on ehkä hieman paksuhkoa..  Siinä epäilyttää hiukan, että sitä ei voi leikkoa sopivan mittaiseksi ja sitten liimata taas yhteen. Kun se on vaan silleen, että ei oikein huvittaisi tehdä sen eteen mitään täsmäostoksia, kerta se on muutenkin romuista kasattu.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 5:50 pm |
|
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 9:22 pm Viestit: 9544 Paikkakunta: tampere
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Hammashihna on ehkä hieman paksuhkoa..  Siinä epäilyttää hiukan, että sitä ei voi leikkoa sopivan mittaiseksi ja sitten liimata taas yhteen. Kun se on vaan silleen, että ei oikein huvittaisi tehdä sen eteen mitään täsmäostoksia, kerta se on muutenkin romuista kasattu. Jakopään hihna on aika ohutta ja sopivan levyistä, autoromuttamolta tai korjaamolta voi saada käytetyn ilmaiseksi. Kuinka pitkiä ne pitäisi olla?
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Dr Lazer
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ma Joulu 22, 2008 6:00 pm |
|
|
 pistät näit sopivaa rivii ni eiköhä siit  nojoopajoo
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: Ti Joulu 23, 2008 11:50 pm |
|
|
fenomenologi kirjoitti: Kuinka pitkiä ne pitäisi olla? Vähän alle puoli metriä kappale. Valmiissa hammashihnassa on se huono puoli, että jos mielii hampaille vastakappaleet, pitäisi telan ympärysmitta täsmätä hammasjaon kanssa.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
CE-hyväksytty
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: To Joulu 25, 2008 2:18 am |
|
|
|
Saatan kohta tehdä vanhoista henkseleistä.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
fenomenologi
|
Viestin otsikko: Re: Melkein oikeat telaketjut Lähetetty: To Joulu 25, 2008 2:30 am |
|
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 9:22 pm Viestit: 9544 Paikkakunta: tampere
|
CE-hyväksytty kirjoitti: Saatan kohta tehdä vanhoista henkseleistä. Fillarin sisä/ulkorenkaasta saisi leikeltyä telaketjut, leikkaa kulutuspinta irti ja liimaa sen sisäpuolelle sisärenkaasta samanlevyinen suikale. Minkä painoinen robottisi on ja eteneekö se vain lattialla?
|
|
| Ylös |
|
 |