Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille.
Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä!
Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa.
|
|
KESKUSTELU
Tiede.fi-foorumin päävalikko. Keskustelua kaikille tieteestä kiinnostuneille. Edellyttää rekisteröitymistä.
Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
tiäremiäs
|
Viestin otsikko: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 12:46 pm |
|
|
|
Mulla toi vanhan mallinen renault twingo, niin meneekö siihen 14 tuumaset, hommaan kitkarenkaat, 14 tuumasia enempi kun 13 tuumasia, eli parempi valikoima.
Mun pyöräkoko on 13 tuumaa ja 155 ja 70. Käytän hakkapelitaan nastakumeja, ei saa kunnon talvirenkaita noin pienenä, niin pitää aina olla hyvät. Kiinalaisia halpakumeja ei saa noin pieniin.
_________________ http://twitter.com/aimo666
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pacanus Rusticanus
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 1:00 pm |
|
|
|
Ettei olisi 155-13 80 R Ei ole 70-sarjalaista tullut tuosta koosta vastaan, mutta voihan niitä silti olla. En vain ymmärrä, että miksi niitä olisi. Yleensäkin 80-sarja on yleishyvempi kuin 70-sarja.
Korkeustaulukoita löytyy netistä jostain, en muista, ei jaksa. Mittanauha käteen ja rengaslafkaan Joku 175-14 70 ihan mutuna. Taitaa olla hiukan matalampi kuin edellinen. 185-14 70 voisi alkaa olla. Mittaamallahan tuo selviää. Se taas sopiiko isompi halkaisija / leveämpi läski, löytyy empiirisellä testauksella. Itse olen käyttänyt metodia jossa etuset linkussa tömäytellään kanttikivistä yli pitkin ja poikin. Tuuma tyypillisesti menee vanhempiin leveyttä lisää aika varmasti. Renu on ranskis, enkä ole siis edes koskaan semmoisella metriäkään ajanut, paitsi kerran pakon edessä. Pthyi!
_________________ Draconem dormientem nunquam titillandus.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Carloz
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 1:04 pm |
|
|
|
Mitä tällä on tekniikan ja energian kanssa tekemistä?
_________________ - Totuuden kuuleminen kirpaisee.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
vihertaapero
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 1:06 pm |
|
|
|
Moderaattorit hoi.
Voisitteko niputtaa nämä rellu -ketjut samaan nippuun ja tyrkätä vaikka vapaan sanan puolelle?
| Ylös |
|
 |
|
sapetix
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 1:16 pm |
|
Liittynyt: To Touko 10, 2007 11:04 am Viestit: 2409 Paikkakunta: Ulkona kaikesta
|
|
Moi Ei kannata ottaa talveksi noin suuria ja matalaprofiilisia renkaita, pito kärsii. Katso vaikka ralliautoja nekin ajavat jäällä äärimmäisen kapeilla ja pienillä renkailla joissa on kookkaat nastat. Valitse mielummin vaikkapa 145/80 r12 ,12 tuuman renkaat ovat kestävät ja näyttävät.
_________________ “War is peace,freedom is slavery,ignorance is strength "
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ovolo
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 1:40 pm |
|
|
tiäremiäs kirjoitti: Mulla toi vanhan mallinen renault twingo, niin meneekö siihen 14 tuumaset, hommaan kitkarenkaat, 14 tuumasia enempi kun 13 tuumasia, eli parempi valikoima.
Mun pyöräkoko on 13 tuumaa ja 155 ja 70. Käytän hakkapelitaan nastakumeja, ei saa kunnon talvirenkaita noin pienenä, niin pitää aina olla hyvät. Kiinalaisia halpakumeja ei saa noin pieniin. Tuo rengasmerkintähän tarkoittaa: 13" on renkaan halkaisija, 155cm on leveys ja 70 on rengasprofiili, eli korkeus prosentteina leveydestä. R on tietysti "Radial" eli radiaalinen (teräs-)vyörengas. Ei taida muita nykyisin ollakaan. Kyllähän sen 14" voi laittaa, jos ja kun samat vanteet käy ja etupyörät mahtuu kääntymään. En tiedä sitten, miten tarkkoja ovat katsastuksessa, jos renkaina on muita kokoja kuin rekisteriotteeseen merkityt. Mulla oli aikoinaan Mitsun Lancerissa 14" renkaita, vaikka alkuperäiset olivat 13".
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tiäremiäs
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 2:01 pm |
|
|
|
on 70 profiilisia ainakin renussa ja kaikki pikkurenkaat mitkä on 13 tuumasia,
80 käy renuun. ohjekirjan mukaan mutta leveys pitää olla 145.
_________________ http://twitter.com/aimo666
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Pacanus Rusticanus
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 2:07 pm |
|
|
tiäremiäs kirjoitti: on 70 profiilisia ainakin renussa ja kaikki pikkurenkaat mitkä on 13 tuumasia,
80 käy renuun. ohjekirjan mukaan mutta leveys pitää olla 145. ziisus!
_________________ Draconem dormientem nunquam titillandus.
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Kanga
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 3:39 pm |
|
|
tiäremiäs kirjoitti: Mulla toi vanhan mallinen renault twingo, niin meneekö siihen 14 tuumaset, hommaan kitkarenkaat, 14 tuumasia enempi kun 13 tuumasia, eli parempi valikoima.
Mun pyöräkoko on 13 tuumaa ja 155 ja 70. Käytän hakkapelitaan nastakumeja, ei saa kunnon talvirenkaita noin pienenä, niin pitää aina olla hyvät. Kiinalaisia halpakumeja ei saa noin pieniin. Kiinalaisia halpakumeja, etenkään talvisellaisia ei missään nimessä kannata hommata mihinkään. Ei edes itsetuhoisen henkilön, koska liikenteessä on aina muitakin.
_________________ Festina lente
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Astronomy
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 3:58 pm |
|
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 1:34 pm Viestit: 1835 Paikkakunta: Maapallo
|
tiäremiäs kirjoitti: Mulla toi vanhan mallinen renault twingo, niin meneekö siihen 14 tuumaset, hommaan kitkarenkaat, 14 tuumasia enempi kun 13 tuumasia, eli parempi valikoima. Mun pyöräkoko on 13 tuumaa ja 155 ja 70. Käytän hakkapelitaan nastakumeja, ei saa kunnon talvirenkaita noin pienenä, niin pitää aina olla hyvät. Kiinalaisia halpakumeja ei saa noin pieniin. Mitäs jos kävisit rengasliikkeessä taas kysymässä? Ne varmasti vastaa asiallisesti, ja ihan ilmaiseksi niin ei tartte arvuutella? Et taida luottaa asiantuntija-ammattilaisiin rengasvalinnoissa?
_________________ "To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Sartre "Do Be Do Be Do" - Sinatra — Kurt Vonnegut
|
|
| Ylös |
|
 |
|
kairamo
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 4:10 pm |
|
|
Mun pyöräkoko on 13 tuumaa ja 155 ja 70. Käytän hakkapelitaan nastakumeja, ei saa kunnon talvirenkaita noin pienenä, niin pitää aina olla hyvät. Kiinalaisia halpakumeja ei saa noin pieniin. Rengaslaskuri http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuri
_________________ An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur. (Axel Oxenstierna)
|
|
| Ylös |
|
 |
|
Astronomy
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: La Joulu 10, 2011 4:15 pm |
|
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 1:34 pm Viestit: 1835 Paikkakunta: Maapallo
|
kairamo kirjoitti: tiäremiäs kirjoitti: Mulla toi vanhan mallinen renault twingo, niin meneekö siihen 14 tuumaset, hommaan kitkarenkaat, 14 tuumasia enempi kun 13 tuumasia, eli parempi valikoima.
Mun pyöräkoko on 13 tuumaa ja 155 ja 70. Käytän hakkapelitaan nastakumeja, ei saa kunnon talvirenkaita noin pienenä, niin pitää aina olla hyvät. Kiinalaisia halpakumeja ei saa noin pieniin. Rengaslaskuri http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php ... on-laskuriMielestäni on ihmeellistä että tiedät, miten vähällä järjellä tätä rengasmaailmaa hallitaan.
_________________ "To be is to do" - Socrates "To do is to be" - Sartre "Do Be Do Be Do" - Sinatra — Kurt Vonnegut
|
|
| Ylös |
|
 |
|
tiäremiäs
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: Su Joulu 11, 2011 11:24 am |
|
|
|
| Ylös |
|
 |
|
sapetix
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: Su Joulu 11, 2011 11:36 am |
|
Liittynyt: To Touko 10, 2007 11:04 am Viestit: 2409 Paikkakunta: Ulkona kaikesta
|
_________________ “War is peace,freedom is slavery,ignorance is strength "
|
|
| Ylös |
|
 |
|
ovolo
|
Viestin otsikko: Re: Meneekö 14 tuuman renkaat renuun Lähetetty: Su Joulu 11, 2011 3:33 pm |
|
|
|
Onko seuraava tiäremiähen kymysys: "Sopiiko Renu piluralliin"?
|
|
| Ylös |
|
 |